Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Yleistä keskustelua musiikista »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Muusikon terveysvaivoja
1 2
sellisti
30.08.2009 12:36:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minulla on esiintynyt muutaman päivän ajan pikkusormen ja nimettömän puutumista vasemmassa kädessä, ja googlettamalla päädyin tämän sivuston kitarapalstalle lueskelemaan soittajien tarinoita vastaavista ja muistakin vaivoista. Tuli sitten mieleen että olisiko tällaisesta aiheesta syytä tehdä vaikka pysyväkin ketju ihan yleisellä tasolla? Muusikoillahan kaikenlaisia soittamiseen ja laulamiseen liittyviä vaivoja esiintyy, ja pikaisesti en löytänyt mitään yleistä keskustelua näistä.
 
Ei ole siis tarkoitus että jokainen vaan vuorollaan luettelee kaikki vaivat joita kropasta löytyy, vaan jos voisi saada aikaan ketjun josta jäsenet saisivat vaikkapa tietoa ja apua muusikkokollegoilta johonkin tiettyyn asiaan/vaivaan. On varmaan paljon vaivoja jotka ovat yleisempiä ja yhteisiä monille, ja voisi parhaimmillaan olla hyödyllistä lukea kuinka muut ovat saaneet vastaavaan tilanteeseensa parannusta. Tai jotain.
 
Jos on huono idea tai vastaava löytyy jo niin lukottakaa.
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
McNulty
30.08.2009 15:21:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei minusta ohimenevät pienet puutumiset ole mitenkään vaarallisia tai vakavia. Se voi johtua ihan jostain lihaksen jännittymisestä tai huonosta työ/soitto/nukkumisasennostakin. Kannattaa siis jumpata, verytellä ja venytellä. Suosittelen pientä yleiskunnon ylläpitoa jokaiselle. Urheiluhullu ei tarvitse olla, mutta esim. selän venyttelyä, käsien pyörittelyä jne.
 
i'm six foot down in my grave so cold
buried alive near the underworld
i'm six foot down in my grave so cold
but i'm gonna scratch my way back out into your world
asna
30.08.2009 15:33:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Ei minusta ohimenevät pienet puutumiset ole mitenkään vaarallisia tai vakavia. Se voi johtua ihan jostain lihaksen jännittymisestä tai huonosta työ/soitto/nukkumisasennostakin. Kannattaa siis jumpata, verytellä ja venytellä. Suosittelen pientä yleiskunnon ylläpitoa jokaiselle. Urheiluhullu ei tarvitse olla, mutta esim. selän venyttelyä, käsien pyörittelyä jne.
 
Mulla puutuu vasemman käden sormet migreenin yhteydessä, voisko olla myös sitä?
 
Nice girls don't play rock and roll
tender.insanity
30.08.2009 16:23:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Maksa- ja haimaongelmat taitavat olla yleisiä taiteilijapiireissä.
 
McNulty
30.08.2009 16:24:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

asna: Mulla puutuu vasemman käden sormet migreenin yhteydessä, voisko olla myös sitä?
 
Mahdollisesti. Moni päänsärky johtuu lopulta hartioista tai alaselästä. Siksi tuota veryttelyä ja venyttelyä suosittelin. Itse kun tulee päivät pitkät seistyä duunissa, sitten seisoskelee reeniksellä kitara olalla ja illalla vielä näpyttelee tietsikkaa tai katselee röhnöttäen sohvalla telkkaria, niin selkä on tosiaan "jäykkänä" 24/7 :)
 
Kannattaa siis tarkistella omaa istuma-asentoa, soittoasentoa (esim. miten käsi/kädet ovat soittimella) + panostaa hyvään sänkyyn (ainakin patjaan ja petauspatjaan). Itse nimittäin nostin soitinta 5-10cm ylöspäin alavatsan päältä vatsalle niin vasemman käden soittoasento kitaran kaulalla parani huomattavasti. Enää ei ranne (jonka pari kesää takaperin mursin urheillessa) jännity ja rasitu/väsy samalla tavalla kuin aikaisemmin. Soittotapaa ei tarvinut sen enempää korjata, pieni soittimen asennon korjaus riitti siihen, että vasen käsi ja ranne jaksaa useammankin "setin" soittelut.
 
i'm six foot down in my grave so cold
buried alive near the underworld
i'm six foot down in my grave so cold
but i'm gonna scratch my way back out into your world
sellisti
30.08.2009 17:28:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bonecrusher: Ei minusta ohimenevät pienet puutumiset ole mitenkään vaarallisia tai vakavia. Se voi johtua ihan jostain lihaksen jännittymisestä tai huonosta työ/soitto/nukkumisasennostakin. Kannattaa siis jumpata, verytellä ja venytellä. Suosittelen pientä yleiskunnon ylläpitoa jokaiselle. Urheiluhullu ei tarvitse olla, mutta esim. selän venyttelyä, käsien pyörittelyä jne.
 
Joo, kyllähän tää selkeesti tuntuis olevan jonkun niska/hartialihaksen jumista johtuvaa kun mihinkään ei särje eikä sormet ole voimattomia. Hermo on kai hiukan pinteessä ja siks puutuu. Oon tässä venytellyt ja tuntuis pikku hiljaa auttavan.
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
burdon
01.09.2009 19:58:17 (muokattu 01.09.2009 20:01:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tender.insanity: Maksa- ja haimaongelmat taitavat olla yleisiä taiteilijapiireissä.
 
Kuten myös rahanmeno kyseisiä juttuja aiheuttaviin asioihin ja vastaaviin, sitten syödään rahattomana jotain ketsuppimakaroonia -> aliravinto.
 
Mul on myös turhautumista ja masennusta siitä kun ei ole yksin vara treenikämppään eikä löydy bändiä -> ei pääse soittelemaan ykkössoitinta (rumpuja) ollenkaan :(
 
Jos en ois ikinä rumpuihin koskenu niin ei tietäis mistä jää paitsi ja ei kaipais niin hemmetisti...melkeimpä sama juttu päihteiden kanssa mutta niitä nyt aina sais, toisin kuin paikan jossa rumpaloida :/
 
Miten te muut köyhät ja bändittömät kerrostalorumpalit puratte turhaantumistanne ? Itse en ole varmaan 3 vuoteen päässyt kitin ääreen, tuntuu että voisin antaa vaikka toisen munuaiseni kuhan ees hetkeks pääsis...
 
4-track 4 life !
Mahti
01.09.2009 20:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla rasittuu vasemman käden peukalon lihas ihan sietämättömäks soittaessani 12-kielistä kitaraa. Raskashan sitä on soittaa. Lisäks vasemman käden kyynärvarressa lihakset rasittuu ajoittain. Lekurilta oon saanu jotain näitä kylmävoiteita, mutta ärsyttää kun noiden juttujen takia on melkeen pitäny keikkojakin peruuttaa.
Olen siis oikeakätinen.
 
Jokainen paistaa omat makkaransa
baron
02.09.2009 09:43:18 (muokattu 02.09.2009 09:48:38)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Joo, kyllähän tää selkeesti tuntuis olevan jonkun niska/hartialihaksen jumista johtuvaa kun mihinkään ei särje eikä sormet ole voimattomia. Hermo on kai hiukan pinteessä ja siks puutuu. Oon tässä venytellyt ja tuntuis pikku hiljaa auttavan.
 
Kyynärhermon pinne kyynärtaipeessa? Eiks' sellisti joudu pitämään vas kättään niin että kyynärhermo on venyttyneenä?
 
http://www.klinikamrhein.com/Sulcus_ulnaris_Syndrom.html
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Mesa/Boogie
02.09.2009 10:44:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron:http://www.klinikamrhein.com/Sulcus_ulnaris_Syndrom.html
 
Tuleeks toi siitä, kun soittaa liikaa sus-sointuja?
 
SirElwood
02.09.2009 10:49:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mesa/Boogie: Tuleeks toi siitä, kun soittaa liikaa sus-sointuja?
 
Eiku tuosta tulee Phil Collins tauti.
 
sellisti
05.09.2009 14:38:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Kyynärhermon pinne kyynärtaipeessa? Eiks' sellisti joudu pitämään vas kättään niin että kyynärhermo on venyttyneenä?
 
http://www.klinikamrhein.com/Sulcus_ulnaris_Syndrom.html

 
Vasuri on koukussa kyllä, mutta ei jännittyneenä, ei pitäisi olla ainakaan. Ei mulla soitosta koskaan oo käsiongelmia tullut ja epäilen vähän onko tämäkään siitä. Joku jossain kumminkin jumittaa, ei oo vieläkään kokonaan normaali. Pitää ehkä näyttää jollekin asiantuntijalle jos ei ala hävitä.
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
aslave
05.09.2009 20:56:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun soitan kitaraa, minulta puutuu ja turpoaa vasemmasta kädestä etusormen ja peukalon välinen alue. Etenkin jos samalla moshailee tai muuten riehuu. Itse olen diagnosoinut sen johtuvan siitä että jännitän hartioita soittaessa, mutta tiedä häntä. Aina muutenkin joka paikka jumissa.
 
care und love
baron
05.09.2009 20:57:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

sellisti: Vasuri on koukussa kyllä, mutta ei jännittyneenä, ei pitäisi olla ainakaan. Ei mulla soitosta koskaan oo käsiongelmia tullut ja epäilen vähän onko tämäkään siitä. Joku jossain kumminkin jumittaa, ei oo vieläkään kokonaan normaali. Pitää ehkä näyttää jollekin asiantuntijalle jos ei ala hävitä.
 
Siis kun kyynärpää on koukussa, kyynärhermo on venyttynyt jännitit tai ei.
(Mittaa piruuttaas etäisyys kainalosta käteen kyynärpään kautta käden ollessa suorana tai koukussa )
Suomessa on muusikoiden ongelmiin erikoistuneita fysioterapeutteja ja lääkäreita, jos haet apua, valkkaa sellainen.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
sellisti
06.09.2009 19:28:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: Siis kun kyynärpää on koukussa, kyynärhermo on venyttynyt jännitit tai ei.
 
No joo, mutta oon mä tuota selloa kohta sen 30 vuotta soittanut eikä ennen ole moista vaivaa ilmennyt joten vähän epäilen johtuuko tämäkään vaiva ensisijaisesti soitosta... voiko joku jumissa oleva niska-/hartialihas painaa samaa hermoa..? Siellä joskus tuntuu vähän kireämmältä.
 
"Olipa keskustelu mikä hyvänsä, aina jostain kaivetaan joku kulttuuriantropologi sanomaan että kaikki on paskaa ja paska on hyvää." -velipesonen
Bald Anus
08.09.2009 23:21:24
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Silloin tällöin vasemmassa ranteessa jännetupin poikasta. Huolestuttaa.
 
"Voisitko olla trollaamatta tänne ketjuun, täällä yritetään keskustella asiallisesti. Painan kohta varoitusta ja jos se ei auta, painan sinua perseeseen." ~heikkijarvinen
Antti90
10.09.2009 21:04:08
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oboeta tullu nyt 10v soitettua ja mitä enemmän soittaa, niin sitä enemmän pitää venytellä ja väännytellä ja pyytää kanssaeläjiä hieromaan - niskat menee niin pirun jumiin. Vaikka miten rentoa tatsia hakee, niin kai se perussoittoasento vaan on niin epäergonominen että niskat on aivan jäykkänä.
 
Taitaa myös yhtenä ammattitautina olla tietynlaiset ranteen hermoratojen erilaiset vammat jotka vaatii leikkauksia. Tarkemmin en osaa selittää, kuin että ranne tulee pirun kipeäksi soittamisesta joka paranee sitten leikkaustoimenpiteellä.
Kuulemma jonkinlainen erikoishihnakin tuota vaivaa varten kehitelty. Toivottavasti tuota en nappaa.
 
"Never give up."
baron
10.09.2009 23:26:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Antti90: Taitaa myös yhtenä ammattitautina olla tietynlaiset ranteen hermoratojen erilaiset vammat jotka vaatii leikkauksia. Tarkemmin en osaa selittää, kuin että ranne tulee pirun kipeäksi soittamisesta joka paranee sitten leikkaustoimenpiteellä.
 
Ei ranteessa oo monenlaisia: Vain rannekanavaoireyhtymä joka on keskihermon pinne ranteessa. Se aiheuttaa kivun ei ranteeseen vaan 1-3/4 sormiin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
-Rape-
21.09.2009 23:20:36
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuohon jännetupintulehdukseen ja ranteen kipeytymiseen on muuten kuulemma autaa sellane vemputin ku power ball. hoitaa ja vahvistaa rannetta..
 
Murgo
22.09.2009 06:28:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aikoinaan tuli vasen kyynärpää kipeäksi kun yritin opetella kitaransoittoa ja treenasin nojatuolissa rötköttäen ja telkkaria samalla katsoen jolloin käsivarren asento tuli huonoksi. Korjaantui asennon muutoksella, nykyään sen vähän mitä kitaraa rämpytän teen seisten eikä vaivaa enää.
 
Oikea kyynärpää taas kipeytyi kun vuosi sitten hommasin baritonifonin, ko. 70-luvun tuotteessa oli oikean käden peukalotuki aivan liian matalalla mikä aiheutti vääntyneen kädenasennon. Tilanne korjaantui irrottamalla tuki ja juottamalla se parempaan paikkaan.
 
Nyt on taas alkanut oikea kyynärpää oireilla, en vain tiedä vielä mistä se johtuu. Tuossa ylempänä mainittua Powerballia olen myös silloin tällöin pyöritellyt, pitäisi varmaan pyöritellä taas. Tuntuisi aika hyvin treenaavan sormia ja kyynärvarsia.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «