Aihe: Komppikitaristeille suunnattuja teoksia?
1 2
Stone
18.08.2009 09:37:47 (muokattu 18.08.2009 13:28:07)

Voitteko suositella lähinnä komppikitaran soittoon jotain hyvää yleisteosta (muutakin kuin suuri kitarakirja), jossa yleisimpiä komppitekniikoita käydään läpi esim. arpeggioista perinteiseen rämpytykseen ym.
Eli sellainen Complete paketti samojen kansien välissä.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
Chemo
18.08.2009 10:19:02

Olen joskus tullut ostaneeksi tämän: http://www.nuotti.net/tuotteet/nuot … hm_guitar_-_the_complete_guide.html

Ihan "complete":ksi en tuota itse tituleeraisi, varsinkin erilaisiin komppikuvioihin olisi voinut satsata enemmän. Mutta niitä on tietysti paljon, ja tuon jatkoksi voi hommata tiettyihin musalajeihin keskitytteitä opuksia. Esim. saman kustantajan Latin Guitar-teoksesta tykkäsin paljon, siinä oli kivasti malliksi niitä rytmikuvioitakin.
Päätän raporttini ulkoavaruudesta tähän.
Torniojaws
18.08.2009 13:06:30

Joku voisi sanoa, että Metallican Master of Puppetsin tabikirja :)
Vortech | Relativity | Vortech + Älymystö + Unit 731 + 4 @ Liminka, 22.8.2009 | Uusin Vortech
Stone
18.08.2009 13:26:51 (muokattu 18.08.2009 13:40:34)

Torniojaws: Joku voisi sanoa, että Metallican Master of Puppetsin tabikirja :)

Voi vaikuttaa puristiselta, mutta ei helvetissä. Ajattelin tyyliin missä olisi eri tekniikoita laidasta laitaan esim. arpeggioista-funkyyn-populääri-countryyn jne. aiheeseen liittyvien lickien kera.
"Musiikissa ei ole kyse varman päälle soittamisesta. Tämä musiikki on kaunista mokailua."
aalataur
18.08.2009 18:46:19

Torniojaws: Joku voisi sanoa, että Metallican Master of Puppetsin tabikirja :)

Heavy- ja downpickjyystöön kyllä tämä on hyvä johdatus. Mutta jos ajatellaan kaikkia tapoja millä komppikitaraa voi soittaa, niin tuo on hyvin suppea katsaus.
Pulsaattori
19.08.2009 14:52:43
Minkä hiton takia käytät aikaa komppaamisen treenaamiseen, kun lopulta kuitenkin soolonsoitto (etenkin nopeus rajattuna hyvään makuun) ratkaisee taitosi kitaristina. Itse olen täysin tyytyväinen, että lähdin suoraan treenaa mm. Kirkin ja Yngwien lickejä sen sijaan, että oisin tuntikaupalla veivannut jotain A11b5 sointuja hikihatussa.
blastoff
19.08.2009 15:00:37
Pulsaattori: Minkä hiton takia käytät aikaa komppaamisen treenaamiseen, kun lopulta kuitenkin soolonsoitto (etenkin nopeus rajattuna hyvään makuun) ratkaisee taitosi kitaristina. Itse olen täysin tyytyväinen, että lähdin suoraan treenaa mm. Kirkin ja Yngwien lickejä sen sijaan, että oisin tuntikaupalla veivannut jotain A11b5 sointuja hikihatussa.

Päivän paras kommentti.
Rainer Frilund
19.08.2009 16:08:46 (muokattu 19.08.2009 16:09:35)

Pulsaattori: Minkä hiton takia käytät aikaa komppaamisen treenaamiseen, kun lopulta kuitenkin soolonsoitto (etenkin nopeus rajattuna hyvään makuun) ratkaisee taitosi kitaristina. Itse olen täysin tyytyväinen, että lähdin suoraan treenaa mm. Kirkin ja Yngwien lickejä sen sijaan, että oisin tuntikaupalla veivannut jotain A11b5 sointuja hikihatussa.

blastoff: Päivän paras kommentti.

Kai tuo oli kuitenkin vähintää puolitrollaus,
niinkuin vastauskin, toivottavasti.

Ei soolo biisiä tee, vaan kokonaisuus. Kaikki
ei (onneksi) ole "jimihenriksejä", vaan joku
haluaa vääntää hienoja komppikuvioita ja
joku haluaa jopa soittaa bassoa. `:-}

Kysyjälle en osaa kirjallisuutta neuvoa, mutta
maailmassa on paljon biisejä, joissa komppikitara
svengaa upeasti. Kuuntele ja opi, kyllä sitä
komppitaitoakin sentään arvostetaan.

Edit: typos
"The company you keep is the measure of a man."
käsi
19.08.2009 16:44:32

hyvä komppikitaristi on monen bändin selkäranka, tai ainakin iso osa sitä. Esim joku malcom young on aivan tajuttoman kova soittaja, sen soitto antaa pohjan veljelleen sooloilla ja pitää showta
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
Stone
19.08.2009 20:04:12 (muokattu 19.08.2009 22:28:51)

IJarro: Keith Richards

JACKPOT!

En ole varmaan mitään tai kenenkään muun komppeja soittanut niin paljon kuin juuri Keith Richardsin (avo G-vireellä) ja olen saanut siitä epäviralliselta taholta palautettakin, "jotta voisin kuulemma vaikkapa laajentaa tai soittaa välillä muutakin"...no näinhän se varmaan onkin :)

Näin ollen kääntöpuolena asiassa on myös se, että std. vireisen kitaran komppaus on jäänyt teknisesti hieman paitsioon shuffletusta lukuunottamatta...eli pientä päivitystä pitäisi harjoittaa.
IJarro
20.08.2009 00:15:31 (muokattu 20.08.2009 00:15:52)
Sanoi kuka vaan mitä sanoi, ni hyvän kompin päälle kaikki soolot kuulostaa hyvältä.
Tunnen monta kitaristia, jotka ovat reenanneeti niitä ja noita sooloja ja heittävät hatustakin ihan oivaa settiä. Silti, perus komppi jotenkin jumittaa. Groove puuttuu.

Itse basistina oon kitaralla lähinnä vaan kompannu ja rallatellu, mut pikkuhiljaa siinä oppii. Mieluummin veivaan tiukkaa komppia jahutkin vähän sooloa kuin toisinpäin.
Jos tulee pikahälytys keikalle, on paljon helpompi reenata yössä tai kahdessa pari sooloa kuin reenata time ja groove kohalleen.
Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei...
Jucciz
20.08.2009 01:27:30
Pantse Syrjä
Stone
20.08.2009 10:31:44 (muokattu 20.08.2009 10:34:38)

Jucciz: Pantse Syrjä

Loistava tyylitaju. Olen aina ihaillut tuota eppuihin liitettävää hienovaraista pikkaus-soundia, kumpi siinä nyt enempi onkaan pinnalla Pantse vai Torvinen...anyway hienoa yhteissoittoa. Pitäisi tutkia ajan kanssa enemmän tuontyyppistä soittotekniikkaa.
Jucciz
20.08.2009 13:15:36 (muokattu 20.08.2009 13:19:01)
Vaikka Eput omien sanojensa mukaan perustivat bändin siltä pohjalta, että jokainen valitsi tontikseen sen, mitä huonoiten osaa, olen itse pienellä varauksella sitä mieltä, että tuossa bändissä on Suomen paras rumpali ja komppikitaristi - makuasioita toki, mutta ehdottomasti yhdet kovimmista. Lisäksi Pantsen perfektionismiin yltävä tuotannollinen kunnianhimo niin sovitusten kuin soundien suhteen jaksaa hämmästyttää edelleen: siinä missä suurin osa suomalaisista 80-luvun levyistä kuulosti teknisesti korkeintaan 70-luvulta, Eppujen soundi oli jo tuolloin ihan tätä päivää.

Sivuraiteilla taas, mutta minkäs teet kun ihminen on semmoinen, että asiasta A tulee mieleen asia B.
krk
20.08.2009 13:41:58

Tää on hyvä DVD kitarakomppauksesta:

http://www.f-musiikki.fi/dvd/kitara … danny_/_strictly_rhythm_guitar.html

Gatton käy tuossa läpi oikeastaan koko amerikkalaisen rytmimusiikin kitarakompit sota-ajoista aina kahdeksankymmentäluvulle asti. Youtubestakin löytyy tosta pätkiä.

Joo olen kanssa aina arvostanut Aku Syrjän orgaanista ja oman kuuloista soittoa, erityisesti livenä. Ennen Pro Tools -aikaa se elastinen fiilis kuului studioäänitteistäkin paremmin.

Eikä Eppujen kitaraosasto ollenkaan huono ole sekään.
Kampela77
20.08.2009 14:06:51
Rainer Frilund: Ei soolo biisiä tee, vaan kokonaisuus. Kaikki
ei (onneksi) ole "jimihenriksejä", vaan joku
haluaa vääntää hienoja komppikuvioita ja
joku haluaa jopa soittaa bassoa. `:-}

Jimin kompithan on just parhautta ja onhan se bassotkin soittanut joihinkin biiseihin :)
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Rainer Frilund
20.08.2009 14:44:07

Rainer Frilund: ... Kaikki ei (onneksi) ole
"jimihenriksejä"...

Kampela77: Jimin kompithan on just parhautta ja onhan se bassotkin soittanut joihinkin biiseihin :)

En tarkoittanut THE Jimi Hendrixiä, joka groovaa
komeasti, vaan "jimihenriksejä", jotka eivät kuule
ja näe muuta kuin ne "mahtisoolot". ;-)
"The company you keep is the measure of a man."
rattledad
20.08.2009 23:38:19

perfektionismiin yltävä tuotannollinen kunnianhimo niin sovitusten kuin soundien suhteen jaksaa hämmästyttää edelleen: siinä missä suurin osa suomalaisista 80-luvun levyistä kuulosti teknisesti korkeintaan 70-luvulta, Eppujen soundi oli jo tuolloin ihan tätä päivää

Joku tiesi joskus että vaikka Ramonesista puhuttiin, niin Steely Dania kuunneltiin...
"Opinions are like elbows, almost everyone has at least two!"
käsi
21.08.2009 11:38:16

teach yourself rhythm guitar-mark michaels

ite olen kokenut tuon kirjan hyväksi. teoriaa ja opastusta. vanha kirja joka löytyy ainakin mun kokemuksen mukaan useimmista kirjastoista. Jos olet jo jonkin aikaa soittanut uskon että kahlaat tuon kirjan nopeasti läpi, mutta opit varmasti samalla paljon.

Kunnon kompi pitää biisin kasassa, ite olen aina hieman kahvahtanut soittajia jotka selittää olevansa leadkitaristeja, yleensä se tarkoittaa sitä että sointuja ei osata kunnolla, ja useimiten ne otetaan vielä huonosti (lue: painetaan liikaa kieliä, ja saadaan muutenkin sointukuulostamaan epävireiseltä). Tiluttajalla ei oikein tee mitään pelkästään bändissä jos rytmisoitto ei toimi.

onhan maailma pullollaan noita meidän jimihendrixejä, ynkkämalmsteenejä, alexilaihoja, kovaa pitää päästä kaahaamaan, useimiten unohtuu vaan tarkkuus, groove ja sisältö...
treenaaminen on turhaa, katotaan sitten iltamissa
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)