Aihe: Blues kitarointi
1 2
Calliope
07.07.2009 12:41:52
17. oppitunti
Septimisoinnut I

Olet jo aiemmin tutustunut A7-sointuun. Seuraavaksi opit periaatteen, jolla voit muodostaa kaikista perussoinnuista septimisoinnut. Periaate toimii sekä duuri- että mollisoinnuilla.

(Kitara syliin ja soittamaan -kirjasta)
Kysymys: Sointuteoriaa?
"Your mind makes a promise that your body can't fill"
weelie
07.07.2009 13:01:01 (muokattu 07.07.2009 13:07:48)
Haluisosata: Kromi ja Kobolttiallergia on löytynyt testeissä,kobolttia löytyy lähes kaikista metalleista seosmetallina :(

Jos siis oletetaan sinulle pidemmällä tähtäyksellä pitäisi olla soitin jossa ei ole metallia... ukulele? piano? melodika? nokkahuilu?

En kyllä tunne kavereita joilla olisi kromi, koboltti allergia, ikävä kuulla!

Calliope:
Olet jo aiemmin tutustunut A7-sointuun. Seuraavaksi opit periaatteen, jolla voit muodostaa kaikista perussoinnuista septimisoinnut.

Kysymys: Sointuteoriaa?

Oliko tuo siis kysymys, jonka sinä esitit meille muille?! Vai että esimerkkinä näytit Haluisosata:lle, mitä kirja sisältää?

seiskasoinnun periaate on, että tarvitaan ääni, joka on kaksi nauhaa matalampi kuin juurisävel (juuri on siis C jos on C sointu jne). Eli kun avoimessa A-duurisoinnussa x02220 on kaksi A-säveltä, toinen niistä pudotetaan kaksi nauhaa alemmaksi ja saadaan: x02020. jne.
'Music is not a sport, there's no competition' (Ronnie Earl)
weelie
07.07.2009 13:55:41 (muokattu 07.07.2009 14:07:24)
Itse asiassa kun ajattelen, jos metalliallergiaa itselläni olisi, hankkisin "tape wound" tai pinnoitetut kielet.

Tape woundeissa on teippi kielen päällä ja pehmeämpi saundi, ja niitä ei juuri kaupoissa näe (niitä ei ihan ohuina saa, kun teippi tietysti paksua, mutta kevyesti soitettavaa). Pinnoitettuja toki liikkeissä löytyy (kitarapajasta Elixir polyweb?). Pinnoitushan ikäänkuin jotain muovia, ohut kerros kielen päällä.

Tässä esimerkkejä (Gallit ovat loppunmyyntialennuksessa, sen takia niitä tässä):
http://saitenkatalog.de/shop1/product_info.php?products_id=6519
http://saitenkatalog.de/shop1/product_info.php?products_id=10998
http://saitenkatalog.de/shop1/product_info.php?products_id=22561
Zeeboo
07.07.2009 14:59:51 (muokattu 07.07.2009 15:06:02)
weelie: ...Yhä olen sitä mieltä, että se sointuteoria kannattaa opetella. Kun sillä tavalla saa logiikan sointujen muodostamiseen, ulkoa opettelun määrä putoaa huomattavasti...

Ihan täsmälleen samaa mieltä. Monelle tuo teoria on vaan sananakin jo punainen vaate. Ehkä kannattaisi sointutuntemuksen yhteydessä puhua sointulogiikasta. Tavattoman yksinkertaisesta asiasta on kysymys, eikä sen haltuunotosta ole isosti riesaa: Otelaudalta selvittää mistä mikäkin ääni löytyy, valkkaa jonkun äänen & selvittää missä intervallisuhteessa muut äänet siinä ympärillä ovat ja siinäpä se sitten onkin. Nyt kun tuntee sen logiikan jolla soinnut rakennetaan, niin eipä tee mikään sointu, mikään käännös eikä hajoitus tiukkaa. Eikä tarvitse mitään "127500 Guitar Chords Illustrated" kirjoja arpajaisten avuksi. Vähän joutuu vaivaa näkemään, mutta takuulla kannattaa.

Sitten siinä vaiheessa kun aletaan kytkeä sointuja toisiinsa, miettimään muunne- ja sijaissointuja ja pähkäillään asteikoiden ja sointujen suhteita, voisi mukaan ujuttaa teorian terminä.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
Haluisosata
07.07.2009 15:13:09
Oliko tuo se sointuteoria? ( tarkoitan tuota linkkiä )
" Siksi ehdotinkin, että opettelet sointuteorian, että ei tarvitse niitä sointuja niin paljon ulkoa opetella. Itselläni meni varmaan pari viikkoa ~20min päivässä (bussissa töihin) tuon oppimisessa, tai jotain sen sorttista. Ei siinä kitaraa kädessä tarvitse olla. Perustietona pitäisi olla tiedossa perussoinnut (siis avoimet soinnut C, A, G, E, D molleineen ja seiskoineen)

Toisaalta voit opetella ne miljoona otetta ilman sointuteorian hallintaa (ja only completea, jonka mukana tuleva kortti on kätevä ainakin oppimisvaiheessa), tässä on yksi lista sointuja jonka voi printata: www.harmony-central.com/Guitar/chord-chart.pdf "

Toivottavasti ei :)

Pitää mennä uudestaan kirjastoon koska tuosta Suuri Kitarakirja en löytänyt sointuteoriaa, sointuja sen sijaan löytyy hmm..... paljon. Mutta jos tarkoitat sointuteoriaa C, A, G, E, D molleissa/ duureissa ja seiskoissa nauhojen 1-2 välistä niin sen opin ilman kirjaa, mutta jos tämä sointuteoria on laajempi ( nauhat jossain 2-12 välillä niin silloin tarvin opuksen.

Sori näistä typeristä kysymyksistä, myönnän että olen "pihalla"
Haluisosata
07.07.2009 16:08:46
Niin tuo edellinen kirjoitukseni oli tarkoitettu lähinnä Weelie nimiselle kirjoittajalle.
Calliope
07.07.2009 17:38:17

Oliko tuo siis kysymys, jonka sinä esitit meille muille?! Vai että esimerkkinä näytit Haluisosata:lle, mitä kirja sisältää?

Kyllä. Kyllä.
Calliope
07.07.2009 17:48:23
Zeeboo: Ihan täsmälleen samaa mieltä. Monelle tuo on vaan sananakin jo punainen vaate. Ehkä kannattaisi sointu yhteydessä puhua sointu. Tavattoman yksinkertaisesta asiasta on kysymys, eikä sen haltuunotosta ole isosti riesaa: Otelaudalta selvittää mistä mikäkin ääni löytyy, valkkaa äänen & selvittää missä intervallisuhteessa muut äänet siinä ympärillä ovat ja siinäpä se sitten onkin. Nyt kun tuntee sen logiikan jolla soinnut rakennetaan, niin eipä tee mikään sointu, mikään käännös eikä hajoitus tiukkaa. Eikä tarvitse mitään "127500 Guitar Chords Illustrated" kirjoja arpajaisten avuksi. Vähän joutuu vaivaa näkemään, mutta takuulla kannattaa.

Sitten siinä vaiheessa kun aletaan kytkeä sointuja toisiinsa, miettimään muunne- ja sijaissointuja ja pähkäillään asteikoiden ja sointujen suhteita, voisi mukaan ujuttaa teorian terminä.

No eikös tuo minun esimerkki ole sointulogiikkaa? Itse funtsin minkälaisen kirjan ostaisin ja suuressa kitarakirjassa on kyllä soinnut, mutta tuossa minun hankkimassani on sitä mitä etsin. Olen pentuna osannut nuoteista soittaa ja haluan saada sen taidon takaisin haltuun. Samoin tuota "Kitara syliin" -kirjaa tutkimalla olen tullut siihen johtopäätelmään, että kitaransointujen muodostamisessa ON logiikka (ihan kun on kymmensormijärjestelmässäkin). Ei niitä sointuja ole syytä opetella ulkoa miljoonia. Ja suuressa kitarakirjassa on ärsyttävä kuva Steve Vai'sta.
Zeeboo
07.07.2009 19:22:33
Calliope: No eikös tuo minun esimerkki ole sointulogiikkaa?....Ei niitä sointuja ole syytä opetella ulkoa miljoonia. Ja suuressa kitarakirjassa on ärsyttävä kuva Steve Vai'sta.

a) On toki
b) Ihan samaa mieltä ollaan
c) Mulla on vuoden -84 painos, eikä siinä ole Vai'n kuvaa, mutta uskon kyllä sanaasi.
"Kaikki äänet, jotka saat soitettua, syntyvät tekniikasta. Ne äänet, jotka jätät soittamatta syntyvät hyvästä mausta."
weelie
07.07.2009 23:18:52 (muokattu 07.07.2009 23:19:36)
Haluisosata:
Pitää mennä uudestaan kirjastoon koska tuosta Suuri Kitarakirja en löytänyt sointuteoriaa, sointuja sen sijaan löytyy hmm..... paljon. Mutta jos tarkoitat sointuteoriaa C, A, G, E, D molleissa/ duureissa ja seiskoissa nauhojen 1-2 välistä niin sen opin ilman kirjaa, mutta jos tämä sointuteoria on laajempi ( nauhat jossain 2-12 välillä niin silloin tarvin opuksen.

No se tapa miten itse tuolla sointujen muodustuskeskustelussa sointulogiikkaa opetan, tai miten sen itse olen oppinut kyllä lähtee juuri nimenomaan avoimessa asemassa olevista perussoinnuista, eikä muita oikeastaan opetetakaan. Ne muut kun ovat aivan samoja, mutta eri kohdassa kaulaa.

Eli jos osaat heittämällä tehdä avoimesta C:stä Cm, Cm7, CM7, C9, C11, C13, C2, jne jne (joo tiedän ettei niitä molleja ole helppoa ottaa :) ), ja ymmärrät että avoin B7 on sama kuin avoin C7 mutta nauhan verran erikorkeudella ja avoin C on sama kuin avoin D mutta kaksi nauhaa eri korkeudella, ja että avoin G on sama kuin avoin C mutta kielen matalammalla jne... niin ei sitä teoriaa ehkä tarvitsekaan osata. Mutta jos sen osaa, niin on helppo muokata avoimesta C soinnusta vaikkapa C7b5, tarvitsi sitä nyt tai ei...

ja se sointujen muodustusketju oli siis:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=62355&o=20&#p1650532
Calliope
08.07.2009 11:34:07
Zeeboo:
c) Mulla on vuoden -84 painos, eikä siinä ole Vai'n kuvaa, mutta uskon kyllä sanaasi.

Päivän naurut!!
Haluisosata
08.07.2009 13:52:39 (muokattu 08.07.2009 13:53:53)
weelie: No se tapa miten itse tuolla sointujen muodustuskeskustelussa sointulogiikkaa opetan, tai miten sen itse olen oppinut kyllä lähtee juuri nimenomaan avoimessa asemassa olevista perussoinnuista, eikä muita oikeastaan opetetakaan. Ne muut kun ovat aivan samoja, mutta eri kohdassa kaulaa.

Eli jos osaat heittämällä tehdä avoimesta C:stä Cm, Cm7, CM7, C9, C11, C13, C2, jne jne (joo tiedän ettei niitä molleja ole helppoa ottaa :) ), ja ymmärrät että avoin B7 on sama kuin avoin C7 mutta nauhan verran erikorkeudella ja avoin C on sama kuin avoin D mutta kaksi nauhaa eri korkeudella, ja että avoin G on sama kuin avoin C mutta kielen matalammalla jne... niin ei sitä teoriaa ehkä tarvitsekaan osata. Mutta jos sen osaa, niin on helppo muokata avoimesta C soinnusta vaikkapa C7b5, tarvitsi sitä nyt tai ei...

ja se sointujen muodustusketju oli siis:
http://muusikoiden.net/keskustelu/p … &t=62355&o=20&#p1650532

Onko tuohon sointuteoriaan olemassa kirjaa, tajusin ensi simäyksellä jotain ( ehkä ) ja tiedän että esim. C duurin, mollin, ja seiskan saa soimaan myös nauhasta 3, eli barreote eli etusormi lukitsee nauhan 3, keskaria, nimetöntä ja pikkulilliä käyttämällä siis löytyy tuosta ko. kohdasta duuri, molli ja seiska. Tämä on vähän hankalaa näin kirjoittamalla selittää :
Zeeboo
08.07.2009 16:00:27
Hyvää asiaa Weelieltä. Oisko näistä mitään iloa/ apua jutun jatkeeksi:

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8598159

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8524055
Kurkunleikkaava
09.07.2009 22:07:25
Nailonkielisessä kitarassa ei ole metallia. Vai onko?
weelie
09.07.2009 22:25:58
Kurkunleikkaava: Nailonkielisessä kitarassa ei ole metallia. Vai onko?

Nauhat ja osin kieletkin ovat metallista...
Haluisosata
10.07.2009 12:09:09
Ostin taloushanskat, pykälää pienemmät ja leikkasin niistä sormenpäät itselleni sormitupeiksi, kyllä nyt kelepaa ja on komian näköstä ko punaset sormet vilisee pitkin otelautaa :) 1,40,- hinnalla tuokin murhe pois.

Mulla on Elixir Anti-Rust kielet tällä hetkellä mutta kuulin jostain että se pinnoite on siellä kielen sisällä, samoilla tulilla kun vaihdoin kielet niin pistin sitruunaöljyä otelautaan muutamaksi tunniksi ja pyyhin sitten ylinmääräiset pois.

..meni vähän aiheen ohi tämä mun sepustus.
weelie
10.07.2009 14:04:06 (muokattu 10.07.2009 14:09:47)
Haluisosata:
Mulla on Elixir Anti-Rust kielet tällä hetkellä mutta kuulin jostain että se pinnoite on siellä kielen sisällä, samoilla tulilla kun vaihdoin kielet niin pistin sitruunaöljyä otelautaan muutamaksi tunniksi ja pyyhin sitten ylinmääräiset pois.

..meni vähän aiheen ohi tämä mun sepustus.

Kyllä se mielestäni siinä pinnassa se pinnoite on. Mutta sulle ehkä olisi parempi se Polyweb kuin tuo ohuempi pinnotteinen Nanoweb, jota yleensä myydään. Pinnoitettuja kieliä on tietysti montaa merkkiä, kannattaa kokeilla mikä sopii parhaiten.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)