Aihe: Vireongelman korjaamisapua kaivataan
1
StinTTu
03.07.2009 22:24:37 (muokattu 03.07.2009 22:28:40)
Eli kaverillani on laulaessaan vireongelmaa, jonka ratkaisuun hän pyysi apuani. Hän haki musiikkiopistoon rumpupuolelle ja kaikki olisi muuten ollut selvää mutta laulun takia pisteet jäivät liian alhaisiksi ja nyt itse laulajana olen luvannut kaveria auttaa. Omat neuvoni eivät kuitenkaan näytä riittävän ja siksi tarvitsisin apua kaverin auttamiseen. Onko tämänlaista ongelmaa mahdollisuus korjata? Jos niin miten?
I grew up to be an unwanted weed
faith
03.07.2009 23:15:09
StinTTu: Eli kaverillani on laulaessaan vireongelmaa, jonka ratkaisuun hän pyysi apuani. Hän haki musiikkiopistoon rumpupuolelle ja kaikki olisi muuten ollut selvää mutta laulun takia pisteet jäivät liian alhaisiksi ja nyt itse laulajana olen luvannut kaveria auttaa. Omat neuvoni eivät kuitenkaan näytä riittävän ja siksi tarvitsisin apua kaverin auttamiseen. Onko tämänlaista ongelmaa mahdollisuus korjata? Jos niin miten?

Hmm.. jos ihan kotikonstina aattelee niin oman laulun (tausta/melodia myös soitettuna että vire-eron kuulee) nauhoitus voi auttaa. Kuuntelee että missä menee vikaan ja mihin suuntaan. Ja sitte toistoja.. Nauhoituksella sitä omaa ääntä alkaa hahmottaa paremmin ja sitä kautta huomaa vireongelmat helpommin.

Viisaat vastatkoon jotaki "oikeita" menetelmiä ;)
***Terveyskeskuksen odotushuoneessa oli kaksi lasta ja punkkari. Lapset leikkivät aikansa keskenään, kunnes toisella välähti: "Nyt minä tiedän, miksi tuo peikko on täällä! No, tietysti siksi, ettei sillä ole häntää!"***
hannakatriina
05.07.2009 15:28:14

StinTTu: Eli kaverillani on laulaessaan vireongelmaa, jonka ratkaisuun hän pyysi apuani. Hän haki musiikkiopistoon rumpupuolelle ja kaikki olisi muuten ollut selvää mutta laulun takia pisteet jäivät liian alhaisiksi ja nyt itse laulajana olen luvannut kaveria auttaa.

Laulamaan oppii laulamalla. Joillakin vireongelmat johtuvat ihan vaan siitä syystä, ettei ole tottunut laulamaan; yhteys aivojen, korvan ja lauluelimistön välillä on ruosteessa. Suusta ei tule ulos se ääni, minkä ajattelee laulavansa. Kannattaa treenata vaikka laulamaan ensin yksittäisiä säveliä jonkin soittimen mukana. Ottaa esim. pianosta joku ääni ja etsiä sama ääni omalla äänellä. Tai jos haluat kaveria auttaa, niin laulat äänen kerrallaan ja pyydät toistamaan saman äänen sekä näytät hänelle pitääkö äänenkorkeutta nostaa vai laskea, että ääni on sama kuin sinulla. Sen jälkeen treenaatte vaikka intervalleja ja useampia säveliä peräkkäin, lyhyitä melodiakulkuja samalla tavalla.

Toinen vireongelman aiheuttaja on laulutekniikan puute. Menee nuotin vierestä kun tekniikka ei riitä laulaa niin matalalta / korkealta mistä sävelmä menisi. Tähän auttaa laulutunnit, mutta musiikkiopiston pääykokeiden takia niihin ei tarvitse satsata, ellei ole juuri lauluun hakemassa.

Olen itsekin ollut pääsykoelautakunnissa musiikkiopistoissa. Laulutestin saa tehdä myös viheltämällä. Tämän lisäksi testaajan pitää pystyä siirtämään laulutehtävä sille korkeudelle, mistä kokelaalle on helppoa laulaa, eli tehtäviä ei tarvitse laulaa siitä mihin ne on tehtäväpaperissa kirjoitettu. Ainakin minä testailin, mikä on kokelaalle luonnollisin alue laulaa laulattamalla ensin ihan muita juttuja kuin niitä varsinaisia tehtäviä. Jännää touhuahan se on, etenkin murrosikäisten poikien kanssa, jotka ovat itsekin ihan pihalla äänestään. Siihen kun vielä lisätään se, että oppilas arkailee omaa ääntään ja jännittää pääskoetilannetta, niin huh. En tiedä oliko haasteellisempaa olla testaaja vai kokelas...

Sekin kannattaa muistaa, että jos hakija on hakemassa rumpuihin ja osoittaa selvää taipumusta siihen sekä on yleisesti ottaen musikaalinen, aktiivinen ja potentiaalinen hakija, niin oppilaaksi pääsee, vaikka laulutaito ois jokseenkin nolla. Pääsykokeissa katsotaan kokonaisuutta, ei yksittäistä laulusuoritusta. Helppoa on tietysti toimistosihteerin katsoa niistä pääsykoepapereista, että ei tästä laulutehtävästä ole oikein näitä pisteitä ropissut... välttämättä se ei kerro koko totuutta asiasta.
Mange
07.07.2009 20:48:54
Ensimmäinen askel vireen parantamiseen on ongelman tiedostaminen. Sitten mielestäni tärkein asia on muitten instrumenttien kuunteleminen. Isäni kommentoi kerran kun olin n. 17v että lauluni meni jossakin kohtaa eräässä biisissä reilusti viereen, mutta itse olin suht tyytyväinen suorituksesta ja yllätyin kommentista enkä heti uskonut sitä. Äänitys toki kertoi että hän oli oikeassa. Silloin tajusin että minullakin saattaa olla vireongelmia ja kiinnitin tulevaisuudessa paljon enemmän huomiota vireeseen. Näinä päivinä olen saanut kehuja bändikavereista kun lauluni aina on vireessä, myös stemmoja laulaessa.

Yksi harjoitus minkä uskon auttavan ongelmaan (vaikken itse ole sitä kummemmin treenannut, menee jo aika hyvin) on laulaa kromaattisia skaaloja. Laula vaikka ensin nuotit pianon kanssa, sitten niin että soitat vain ensimmäinen ja viimeinen sävel pianolla. Kromaattiset skaalat ovat aika haastavat laulaa, mutta niitten työstäminen lihasmuistiin kannattaa ihan varmasti.
hannakatriina
10.07.2009 00:27:42

StinTTu: Ilmeisesti pelkkä musiikillisuus ei riitättänyt, sillä kaveria oli käsketty pistämään laulu kuntoon niin pääsee heittämällä sisälle. Itse hiukan ihmettelin kyseistä kommenttia, eihän hän kuitenkaan laulamaan hakenut...

No niin, nää on taas näitä... Jokaisessa oppilaitoksessa tuntuu olevan eri perusteet pääsykokeissa, kun oppilaitokset saa itse suunnitella ja toteuttaa pääsykokeensa parhaaksi katsomallaan tavalla. Muistan käyneeni monena vuonna piiiiitkiä keskusteluja siitä, miten hakijoiden musikaalisuus ja motivoituneisuus ja taidot ja luonne ja kaikki mahdollinen saataisiin parhaiten selville. Ei oo helppoa. Ja sitten kun päädytään hyvällä tuurilla johonkin mahdollisimman kattavaan ja monipuoliseen systeemiin, niin jokaisella lautakunnan jäsenellä on vielä ehkä kuitenkin hieman eri tapa testata, toimia ja arvioida hakijaa pääsykoetilanteessa. Tämän takia jotkut musiikkiopistot ovat luopuneet pääsykokeista kokonaan.

Mutta asiaan palatakseni: laulun ja sävelpuhtauden treenaaminen ei ole koskaan pahitteeksi. Rumpalitkaan eivät voi kokonaan välttyä laulamiselta, sillä jos pääsee musiikkiopistoon, niin se tarkoittaa sitä, että vastaan tulee ennen pitkää myös musiikinperusteiden tunnit (eli musiikin teoriaa, säveltapailua ja musiikin historiaa). Tsemppiä vaan kaverille harjoitteluun ja ensi vuonna uudestaan pääsykokeisiin paremmalla taidolla! Useimmiten lautakunnat arvostaa myös sitkeyttä ja sinnikkyyttä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)