Aihe: Lp:n reunalista 1 | |
---|---|
![]() 01.07.2009 19:21:47 | |
Mitä reunalistoja ootte laittanu itsetehtyjen LP: tyylisten soittimien runkojen reunaan ? Mulla on AMF:n paksua kerman väristä mutta sitä taivuttaessa meinaa mennä hermo. Onko kyseistä reunalistaa käyttäny kukaan menestyksellä ? ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. | |
![]() 01.07.2009 19:38:35 (muokattu 01.07.2009 19:39:51) | |
Little Savage: Mitä reunalistoja ootte laittanu itsetehtyjen LP: tyylisten soittimien runkojen reunaan ? Mulla on AMF:n paksua kerman väristä mutta sitä taivuttaessa meinaa mennä hermo. Onko kyseistä reunalistaa käyttäny kukaan menestyksellä ? Onko amffin lista selluloidia? Mulla on omankuvan valkoisessa bassossa selluloidireunalistat (1 kpl 6mm x 1,5mm ja 4 kpl 1,5mm x 0,5mm, sp-elektroniikasta hommatut) , ja niiden taivuttelu sujui kyllä mukavasti kunhan listaa vain lämmitti varovaisesti mutta riittävästi kuumailmapuhaltimella kurvien kohdalla. "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
![]() 02.07.2009 10:19:11 | |
sartzan: Onko amffin lista selluloidia? Mulla on omankuvan valkoisessa bassossa selluloidireunalistat (1 kpl 6mm x 1,5mm ja 4 kpl 1,5mm x 0,5mm, sp-elektroniikasta hommatut) , ja niiden taivuttelu sujui kyllä mukavasti kunhan listaa vain lämmitti varovaisesti mutta riittävästi kuumailmapuhaltimella kurvien kohdalla. Amffin tarvikelista sanoo että selluloidia ,mutta Stew Macin vastaava on ABS-muovia. Tiedä sitten.Mä en pidä AMF:ia maailman luotettavimpana tietolähteenä muutenkaan. Käytin hellaa reunalistan lämmittämiseen ja voi olla siinäkin se syy miksi ei onnistu. Reunaan en tehnyt sitä uraa vielä kun ajattelin katsoa kuin reunalistan taivuttaminen onnistuu. Mutta ilmeisesti se ura kannattaa tehdä ensin jotta listan saa taivutettua tarkasti. Pitää kai harkita jonkun hiustenkuivaajan hankkimista. Kivat reunalistat sun bassossa. Tiukkoja mutkia on varmaan ollu hauska taivutella. Ei sitä käsityötä osaa muuten arvostaa ellei ole kokemusta. ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. | |
![]() 02.07.2009 14:37:04 | |
Little Savage: Amffin tarvikelista sanoo että selluloidia ,mutta Stew Macin vastaava on ABS-muovia. Tiedä sitten.Mä en pidä AMF:ia maailman luotettavimpana tietolähteenä muutenkaan. Käytin hellaa reunalistan lämmittämiseen ja voi olla siinäkin se syy miksi ei onnistu. Reunaan en tehnyt sitä uraa vielä kun ajattelin katsoa kuin reunalistan taivuttaminen onnistuu. Mutta ilmeisesti se ura kannattaa tehdä ensin jotta listan saa taivutettua tarkasti. Pitää kai harkita jonkun hiustenkuivaajan hankkimista. ABS-muovista en osaa sanoa, mutta hiustenkuivaaja voisi toimia lämmittimenä paremmin kuin hellan levy. Kuumailmapuhallin tohottaa vielä lämpimämmin, joten sen kanssa toimiminen oli varsin sutjakkaa. Jos hiustenkuivaajalle ei ole huushollissa käyttöä, mutta nikkarointitaipumusta on, niin kuumailmapuhallin voisi ehkä olla ihan harkitsemisen arvoinen hankinta. Halvimmillaan olen nähnyt semmoista kaupiteltavan alle kympillä jossakin clasohlssonilla tms. Kivat reunalistat sun bassossa. Tiukkoja mutkia on varmaan ollu hauska taivutella. Ei sitä käsityötä osaa muuten arvostaa ellei ole kokemusta. Kiitos! Loppujen lopuksi homma ei ollut kovin paha, vaikka noita listoja oli noin monta taivuteltavana kerralla. Muistini mukaan pistin kaikki viisi listanluikeroa paikalleen yhdellä kertaa, kun se oli vastoin odotuksiani kätevintä niin.:D Taivuttelin ja liimasin listat samalla kertaa, eli sitä mukaa liimasin listaa paikalleen kun lämmitin ja taivutinkin. Vaikein paikka oli bodyn perän mutka, jossa piti käyttää jo jonkimoista pönkkää, että listat pysyivät urassaan noissa parissa mutkassa. Tuon tekeleeni perusteella suosittelisin sitä, että alkaa oikein olan takaa taivuttelemaan vasta kun ura on tehty runkoon, mutta itsekin taisin ottaa tuntumaa listan taivutteluun ennen uran jyrsintää. Itseäni taivuttelussa jänskätti lähinnä etten kuumenna listaa liikaa, koska selluloidi on verrattain syttymisherkkä materiaali... "Oh my dog...
Oh Long John...
Oh Long Johnson...
Oh Don Piano...
Why I eyes ya...
All the live long day." -kissa | |
![]() 06.07.2009 21:36:08 | |
SP-elektroniikasta olen tilannut valkoista ja kermanväristä 1,5 x 6 mm ABS-muovista listaa. 1,6 m maksaa 4,50 €. Kiinnitys LP-projektiin kävi Bisonin ABS-muoviliimalla yllättävän helposti ja siististi. Tiukoissa mutkissa lämmitin listaa kuumailmapuhaltimella ja muotoilin sen kuiviltaan siihen, mihin sen aioin liimata. Hyvä tuli. Headstockin reunaan liimasin 3 mm listan, jonka sain sahaamalla vannesahalla 6 mm listan kahtia. Tein ensin koivupalikasta ohjaimen jyrsimällä siihen tasapohjaisen 6 mm leveän uran, jonka pohjalla ohjasin listan tasaisesti sahanterään. Palikka oli puristimella kiinni sahan sivuohjaimessa ja sahan terä keskellä listaohjainta. Hyvä tuli taas, kun hioin sahauksen epätasaisuudet pois hienolla hiomapaperilla. Jos joku muu osaa kertoa, mistä vastaavaa listaa saa pidempinä rullina, otan innokkaana infon vastaan. | |
![]() 06.07.2009 21:41:14 | |
Niin, ja vastaliimatun listan teippasin tiukasti maalarinteipillä uraansa. Muutaman tunnin päästä irrotin teipit ja tarkisti, oliko lista koko matkaltaan kunnolla kiinnittynyt. Jos ei ollut, lisäsin puun ja listan väliin varovasti liimaa ja teippasin taas tiukasti kiinni. Vuorokauden kuluttua se istui paikallaan visummin kuin vanhanen pallillaan ja sitä pystyi huoletta kaapimaan ja hiomaan bodyn tai headstockin pinnan kanssa tasoon. | |
![]() 07.07.2009 14:02:35 | |
Hiustenkuivaaja. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)