HessuHaaksiluoto 23.06.2009 09:01:35 | |
---|
Moi Ajattelin vaan, että jos täällä nyt sattuisi olemaan ihmisiä, jotka ovat samanlaisia aloittelijoita kuin minä miksaamis hommissa, niin alla on linkki taajuustaulukkoon. Itselleni kun on ja oli jotenkin vaikea hahmottaa koko EQ hässäkkää, niin tuo taulukkoa avasi mulle vähän asioita ja sen avulla sain päästyä alkuun niin että sai edes jonkun kuuloista musaa ulos. Taulukko on J.Pekka Mäkelän "Kotistudio-musiikki purkkiin omin avuin" -kirjasta. Jotain olen siihen lisännyt. En kyllä omasta päästä, vaan ihan starojen materiaaleista. Ai niin se linkki http://www.hessuhaaksiluoto.com/taajuudet/taajuustaulukko.xls Niin ja nythän heti aloin miettimään, että rikonko "kopionti lakia". Jos näin on niin J. Pekka Mäkelälle anteeksipyyntö, pitää sitten poistaa .. Hessu |
HessuHaaksiluoto 23.06.2009 09:02:58 | |
---|
Ai niin Sen verran piti sanomani tuosta taulukosta, että huomatkaa että taulukossa on kaksi sivua.... sivut siis näkyy alalaidassa ... no joo .. kylhän te tiedätte... Hessu |
jPekka 23.06.2009 11:07:30 | |
---|
Eiköhän tuo mene ihan sitaattioikeuden piiriin, etenkin kun kerroit lähdeviitteen. Joten ei tuo ainakaan minua haittaa. - J. Pekka Mäkelä "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Harsu 23.06.2009 11:57:48 | |
---|
Tuota taulukkoa joskus aikoinaan on ittekin tullut syynäiltyä ja se on kyllä ihan ok. Soittimen äänen tuottama EQ-käyrähän koostuu seuraavista osa-alueista (hyvä analyser on aikas hyvä apuväline tässä vaiheessa): Botne (oktaavi soinnin alapuolella), SOINTI, Muta ("turhaa" soinnin ja attackin välillä), ATTACK, Diskantti (oktaavi attackista). Aina ennemmin leikataan paskaa pois, kuin korostetaan liikaa mitään. |
HessuHaaksiluoto 23.06.2009 12:47:14 | |
---|
jPekka: Eiköhän tuo mene ihan sitaattioikeuden piiriin, etenkin kun kerroit lähdeviitteen. Joten ei tuo ainakaan minua haittaa. - J. Pekka Mäkelä Noh kiitoksi. Johan helpotti. Oletko pekka koskaa pitänyt minkäänmoisi miksauskursseja sillä lailla periaatteella "Luova kotiäänittäminen ja miksaaminen"..... Hessu |
jPekka 24.06.2009 00:10:11 | |
---|
HessuHaaksiluoto: Oletko pekka koskaa pitänyt minkäänmoisi miksauskursseja sillä lailla periaatteella "Luova kotiäänittäminen ja miksaaminen"..... Enpä ole, kun olen tällainen teoreetikko. Ajatus on sinänsä ihan kiinnostava. Ehkä jonkinlainen workshop mihin tyypit tuovat omia äänitteitään ja sitten jutellaan ja kommentoidaan ja heitellään ideoita. Mutta siihen pitäis saada mukaan joku käytännön kokeneempikin. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
250768 24.06.2009 07:06:18 | |
---|
Toi miksauskurssi olisi loistava idea.Kiitokset tosta taulukosta,Pistin kyllä Mäkelän kirjan heti tilaukseen.Hatun nosto kaverille. Aina on palattu les pauliin mutta pitäähän ne kaikki kitarat läpi käydä. |
250768 24.06.2009 07:19:50 | |
---|
Onko kukaan Suomalainen julkaissut masteroinnista mitään kirjallisuutta?Itte ainakin kaipaisin tostakin vähän lisätietoutta?Kyllähän täältäkin muusikoiden netistä tietoo on aika hyvin saanut. Aina on palattu les pauliin mutta pitäähän ne kaikki kitarat läpi käydä. |
HessuHaaksiluoto 24.06.2009 07:56:39 | |
---|
250768: Onko kukaan Suomalainen julkaissut masteroinnista mitään kirjallisuutta?Itte ainakin kaipaisin tostakin vähän lisätietoutta?Kyllähän täältäkin muusikoiden netistä tietoo on aika hyvin saanut. Juu, masterointiopas olisi ova sana. Sellainen "luova kotimaterointi" - opas Hessu |
HessuHaaksiluoto: Juu, masterointiopas olisi ova sana. Sellainen "luova kotimaterointi" - opas Hessu Siinä on vähän se että jos lähetään tekemään ihan oikeaa masterointia, tarvii olla mielellään pari kolmekin erilaista kuuntelua joista ainakin yhden ois syytä olla ihan pirun hyvä eli ihan pirun kallis. Ja aikuisten oikeasti hyvin akustoitu huone. Tämäkään ei ole ilmainen. Tosta hommasta siis tipahtaa toi "koti"-etuliite aika äkkiä pois. Tosin ihan säällistä jälkeä on saanut aikaiseksi myös halpismonitoreilla (behringer truth) ja muutamalla nurkista haalitulla paskakuuntelulla (tietokoneeseen tarkotettu 2.1-setti, vanha kasettimankka, pienet kirjahyllykaiuttimet, telkkari jossa vain yksi todella pieni kaiutin). Kun homma kuulostaa noilla kaikilla hyvältä, sit on sen viimeisen testin aika - polta tuotos cd-levylle ja mee kuuntelee sitä normaaleista autostereoista samalla kun ajat satasta maantiellä. Jos saat hommasta yhä selvää, lopputuloksen voi olettaa toimivan useimmilla vekottimilla ihan siedettävästi. "Te ette osaa." -- Tattarisuon konttorin katsastusmies |
ejhfi 24.06.2009 21:39:19 | |
---|
Kiitokset jPekalle ja Hessulle kumpaisellekin. jPekalle siitä, että päivitti mainion käsikirjansa, joka tietysti löysi heti tiensä Verstaan kirjahyllyyn ja Hessulle taulukosta, joka oli jäänyt uutuuspainoksesta laajassa muodossaan pois :) En mit'n kuule - on meny zoppaa gorfaan |
StJerky 30.06.2009 10:51:16 | |
---|
jPekka: Enpä ole, kun olen tällainen teoreetikko. Ajatus on sinänsä ihan kiinnostava. Ehkä jonkinlainen workshop mihin tyypit tuovat omia äänitteitään ja sitten jutellaan ja kommentoidaan ja heitellään ideoita. Mutta siihen pitäis saada mukaan joku käytännön kokeneempikin. Oulun Rockpolis on järjestänyt tuontapaisia kursseja. Tulisin kyllä paikalle. http://www.rockpolis.fi/ |
JPQ 30.06.2009 22:36:14 (muokattu 30.06.2009 22:36:30) | |
---|
Kätevä taulukko tosiaan selvisi haitsujen ja lautasten eräs kohta kait tuosta nyt sitten. Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan. |
jPekka 02.07.2009 17:39:00 | |
---|
StJerky: Tulisin kyllä paikalle. Tulipa tuossa mieleen, että olen luottamustoimen puolesta tekemisissä sellaisen organisaation kanssa, jonka toimenkuvaan kuuluu muutenkin kohtuuhintaisten kurssien järjestäminen. Täytyypä haistella ilmaa sielläpäin. (Ei kannata tosin pidätellä hengitystä, luullakseni aikaisin teoreettinenkin alkamisajankohta olisi tämän laitoksen tapauksessa syksy 2010.) "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |