Cimble 11.06.2009 09:21:17 (muokattu 11.06.2009 09:24:03) | |
---|
1. Aamuteesi kanssas jakamaan. Tuo ei tarkoita oikein mitään järkevää. Mikä sitten on järkevää? Tuo Juki68:n mainitsemasi kahviko? :) En ymmärrä millä tavalla tuon biisin sanoissa esiintyvän lauseen pitäisi olla järkevämpi? Vai onko Hanhiniemi niin kömpelö sanoittajakin, että sinne tulee helposti noita vertauskuvia, joissa ei ole mitään järkeä? Vai onko ongelma sinun ymmärryksessäsi? 2. Lisäksi Patelta hukkuu luvattoman paljon n-kirjaimia sanojen lopusta, joissain kohtaa... Esim. "Suhteesee vakavaa" Täällä on sellainenkin ketju, kuin väärin kuullut lyriikat. Voisit siellä tunnustaa, että kuulemasi mukaan Patelta hukkuu luvattoman paljon n-kirjaimia. Give me a brake, get a grip, will ya! :) Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti... |
Bullitt 11.06.2009 21:11:41 | |
---|
mikaman: 1. Aamuteesi kanssas jakamaan. Tuo ei tarkoita oikein mitään järkevää. Ja meikälle tuli mieleen kun ko. biisiä omalla bändillä olemme vetäneet että miksei se voisi puhua myös Tammisen teeseistä... :D "Onko tää jotain politiikkaa, hyi vittu." -Lennu |
Musta Arkipyhä 12.06.2009 08:51:19 | |
---|
1. Aamuteesi kanssas jakamaan. Tuo ei tarkoita oikein mitään järkevää. Laulun "minä" -oletamme hänen olevan mies- lhaluaa laulun kohdetta -oletamme hänen olevan nainen- vakavaan parisuhteeseen.Vertauskuvallisesti puhutaan "aamuteen jakamisesta".Hieman samaan tapaan kun erotaan niin sanotaan ,että "lusikat meni jakoon". Näin minä tuon ymmärrän.Aika selkeää. 2. Lisäksi Patelta hukkuu luvattoman paljon n-kirjaimia sanojen lopusta, joissain kohtaa... Esim. "Suhteesee vakavaa" Voisin kuvitella että biisi on vaan vedetty kerta otolla niin nappiin että pikkuvirheitä ei turhaan oo lähdetty korjailemaan jälkeen päin :) Pate laulaa joskus melkoisen falskisti ja "karjuen".Eritoten livenä.Ei se mua haittaa - sopii Popedan meininkiin. "I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva" |
mikaman 12.06.2009 22:58:16 (muokattu 13.06.2009 02:17:50) | |
---|
Vertauskuvassa ei ole mitään epäselvää... ei tartte vääntää rautalangasta :) AamuteeSI kanssaNI jakamaan tai aamuteeNI kanssaSI jakamaan... olisi mun mielestä järkevämpi, niinkuin kieliopillisesti? Tällöin se aamutee jaetaan ikään kuin yhdessä, niin että molemmat osallistuvat... :) Esim. AamuteeNI kanssaNI jakamaan. Tarkoittaisiko tuo jotain järkevää? Eikös se aamutee jaettaisi tuolloin ihan yksikseen :) samoin kuin AamuteeSI kanssaSI jakamaan. kanssasi = kanssas kanssani = kanssain n -kirjaimia kyllä puuttuu sanojen lopusta, kun tarkemmin kuuntelee, lähinnä loppupuolella biisiä. Jotkut solistit yrittävät laulunopettajan johdolla saada puuttuvia vokaaleja/konsonantteja korjattua artikulaatiossa, ja joskus niitä korjaillaan jälkiäänityksillä sekaan. K.o biisissä ei nyt mikään ratkaiseva juttu. Nämä on aika pikku juttuja... ei ollut tarkoitettu pistoksi kenenkään sydämeen. "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
M-Juhana 13.06.2009 07:38:58 | |
---|
Wau ! Popedan lyriikka ja laulaminen aiheuttaa tulikiven katkuisen keskustelun ja väittelyn. Siis Popeda on todellakin elämää suurempi orkesteri. |
Gaines 13.06.2009 09:19:43 | |
---|
Juu, kyllähän jo aikoinaan nuorena koijarina tuli tippa linssiin kun kuuntelin Mauno soittaa stereoo, kun se loppu oli niin surullinen...snif! Sydän lyö ja parta kasvaa! |
texjazz 13.06.2009 09:21:54 | |
---|
RR4E: Wau ! Popedan lyriikka ja laulaminen aiheuttaa tulikiven katkuisen keskustelun ja väittelyn. Siis Popeda on todellakin elämää suurempi orkesteri. Kolmen vuoden kuluttua Pate kutsutaan äidinkielenopettajien kesäkokoukseen esitelmöimään laululyriikoistaan funktionaalisella tasolla. Älleh ellus allo nodhat. |
Atomic Cafe 13.06.2009 15:45:36 | |
---|
Tämä on taidetta: Kun yö saapui kylään ja varjot tummentui, niin kaikki mönkiäiset yhteen kokoontui. Mä tunnetusti pelkään, vaikka myönnä en. Yön selkään lähdin pois, mä niitä paeten. Se suuri mönkiäinen takaa ajoi mua. Kohta kiinni saikin. Mä päätin antautua. Mut silloin ratsu uljas, selässään päätön mies. Mönkiäisen surmas. Uni päättyi tähän. |
glx405: Kolmen vuoden kuluttua Pate kutsutaan äidinkielenopettajien kesäkokoukseen esitelmöimään laululyriikoistaan funktionaalisella tasolla. Paitsi edelleenkin tuo teksti on Pauli Hanhiniemen, mistä täällä kinastellaan. mikaman: AamuteeSI kanssaNI jakamaan tai aamuteeNI kanssaSI jakamaan... olisi mun mielestä järkevämpi, niinkuin kieliopillisesti? Tällöin se aamutee jaetaan ikään kuin yhdessä, niin että molemmat osallistuvat... :) Ihan turhaa alat kieliopillistisesti vänkäämään, kyse on biisin sanoista ja kohdalla olevasta tarkoituksesta. ;) Muista aina suhteellisuus ja musiikin sekä lyriikan tuomat mielikuvat. Ja tässä tapauksessa kielioppiesimerkkisi ei toimi. Tässä sanojen tarkoitus tiivistettynä: "Tahdotko mut tosiaan, aamuteesi kanssas jakamaan". Ei olisi välttämättä järkevämmän kuuloista, jos kysyttäisiin/laulettaisiin: "Tahdotko mut tosiaan, aamuteesi kanssain jakamaan"... Mieti! Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti... |
mikaman 14.06.2009 03:15:16 (muokattu 14.06.2009 04:02:15) | |
---|
Närpiö: Paitsi edelleenkin tuo teksti on Pauli Hanhiniemen, mistä täällä kinastellaan.
Ihan turhaa alat kieliopillistisesti vänkäämään, kyse on biisin sanoista ja kohdalla olevasta tarkoituksesta. ;) Muista aina suhteellisuus ja musiikin sekä lyriikan tuomat mielikuvat. Ja tässä tapauksessa kielioppiesimerkkisi ei toimi. Tässä sanojen tarkoitus tiivistettynä: "Tahdotko mut tosiaan, aamuteesi kanssas jakamaan". Ei olisi välttämättä järkevämmän kuuloista, jos kysyttäisiin/laulettaisiin: "Tahdotko mut tosiaan, aamuteesi kanssain jakamaan"... Mieti! Aamuteeni kanssas jakamaan? Vähän niin kuin "elinkautistani seurassasi", joka on muuten edeltävässä lauseessa. Entäs, jos olisi... "Elinkautistasi seurassasi..." tai "Tahdotko mut tosiaan rinnallani tarpomaan". Mieti! Ei ollut tarkoitettu pistoksi kenenkään sydämeen. "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
M-Juhana 14.06.2009 06:58:29 (muokattu 14.06.2009 06:58:41) | |
---|
Närpiö: Paitsi edelleenkin tuo teksti on Pauli Hanhiniemen, mistä täällä kinastellaan. Ei kait se tässä ole issue? "Kato peipi tarkkaan, tästä lähtee rokän roll..." Istuu ainaskin Paten suuhun loistavasti!! :-) |
Cimble 15.06.2009 08:35:15 | |
---|
mikaman: Aamuteeni kanssas jakamaan? Vähän niin kuin "elinkautistani seurassasi", joka on muuten edeltävässä lauseessa. Entäs, jos olisi... "Elinkautistasi seurassasi..." tai "Tahdotko mut tosiaan rinnallani tarpomaan". Mieti! Kylläpä mietinkin. Tulinpa vielä siihen tulokseen, että biisissä on kyseessä helevetin toimivaa rocklyriikkaa lahjakkaalta sanoittajalta. Jos siitä pitää alkaa vääntämään omasta mielestään muka kieliopillisesti toimivampaa versioo, niin onnea matkaan. Suosittelen tutustumaan muidenkin artistien tuotantoon, sarkaa riittää. Aika hyvä tippi olis seuraavaks ottaa käsittelyyn vaikka Kolmannen Naisen tuotanto. Siellä on oltava taatusti lisää herkullisia parannuskohteita, koska sanoittajakin on sama. Tätä ei ollut tarkoitettu veitsen viilloksi kenenkään kurkulle. ;) Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti... |
alanko 15.06.2009 11:31:16 | |
---|
mikaman: Aamuteeni kanssas jakamaan? Vähän niin kuin "elinkautistani seurassasi", joka on muuten edeltävässä lauseessa. Entäs, jos olisi... "Elinkautistasi seurassasi..." tai "Tahdotko mut tosiaan rinnallani tarpomaan". Mieti! Ei ollut tarkoitettu pistoksi kenenkään sydämeen. Mää en ymmärrä mikä tuossa on niin epäselvää?!? Aamuteesi = sinun aamutee kanssas = sinun kanssasi aamuteesi kanssas jakamaan = haluatko juoda teesi yksin aamulla, vai haluatko, että minä olen sen sinun kanssasi jakamassa Eikös tuo oo aika selkeä? Pakkohan se ei oo just sitä samaa teetä jakaa, mutta lienee helpompi se näin vähä lyhyemmin ilmaista kuin jokainen eri ehto sanoituksiin kirjoittaa. |
mikaman 15.06.2009 12:23:42 (muokattu 15.06.2009 19:14:31) | |
---|
alanko: Mää en ymmärrä mikä tuossa on niin epäselvää?!? Aamuteesi = sinun aamutee kanssas = sinun kanssasi aamuteesi kanssas jakamaan = haluatko juoda teesi yksin aamulla, vai haluatko, että minä olen sen sinun kanssasi jakamassa Eikös tuo oo aika selkeä? Pakkohan se ei oo just sitä samaa teetä jakaa, mutta lienee helpompi se näin vähä lyhyemmin ilmaista kuin jokainen eri ehto sanoituksiin kirjoittaa. Pitänee paikkaansa (ehkä sittenkin). Joka tapauksessa asioita voi kyseenalaistaa ja niistä voi keskustella asiallisestikin - ilman että kenenkään termostaatti alkaa kiehua. Näkökulmia riittää, ja onhan Hanhiniemi itsekin sanonut haastattelussa, että kuulijapalautteen perusteella sanoittamilleen teksteille syntyy usein, uusia merkityksiä, sellaisia joita ei kirjoittaja kirjoittaessaan tarkoittanut, mutta on jälkeenpäin alkanut itsekin miettiä sanojen merkityksiä uudestaan. Sehän sitä mielenkiintoa tuo. (Tosin kyse ei varmaankaan ollut just tästä biisistä). No, sitä havaintoa en kuitenkaan vedä takaisin että n-kirjaimia puuttuu, joskaan ei se nyt mikään paha ongelma ole, esim. "kumaraa", "lusimaa", "vakavaa", esim. viimeisimmissä kertosäkeissä :) Kuitenkin kyseessä on yksi itselleni tärkeimmistä biiseistä! "Hullut sekoo, viisaat tietää ja rapparit rakastaa... --Ja pojat soittaa kitaraa..." -Popeda: Da Da |
HaloOfFlies 25.06.2009 11:20:34 | |
---|
Tänään Popedaa katsomaan Raahe Festivalille. Aloittavat joskus keskiyöllä (!). "Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5 |
timus 25.06.2009 13:44:43 (muokattu 25.06.2009 14:43:52) | |
---|
Atomic Cafe: Tämä on taidetta: Kun yö saapui kylään ja varjot tummentui, niin kaikki mönkiäiset yhteen kokoontui. Mä tunnetusti pelkään, vaikka myönnä en. Yön selkään lähdin pois, mä niitä paeten. Se suuri mönkiäinen takaa ajoi mua. Kohta kiinni saikin. Mä päätin antautua. Mut silloin ratsu uljas, selässään päätön mies. Mönkiäisen surmas. Uni päättyi tähän. Aivan selkeesti joo... Parhaimmillaanhan etenkin vanhemmasta Popeda-tuotannosta löytyy sanoituksista aivan helmiosaston lyriikoita. Popeda.comistahan nuo kaikki taitaa löytyä. En muista nyt ihan varmasti, että kuka noilla ekoilla levyillä sanoituksista vastasi. Oisko ollu herra Ainiala. "no sound, no sound problems"
-Henry Rollins |
Röntgen-Jeesus 25.06.2009 14:13:07 | |
---|
Juhannuksena tuli kuunneltua tätä Täydelliset miehet- lättyä varmaan 20 kertaa ja yllätti kyllä miten helvetin hieno teos on kyseessä. "Lets black some metal, shall we?" |
yellow 25.06.2009 19:30:43 | |
---|
tox3: Juhannuksena tuli kuunneltua tätä Täydelliset miehet- lättyä varmaan 20 kertaa ja yllätti kyllä miten helvetin hieno teos on kyseessä. Kyllä. Parista hutibiisistä huolimatta hittilevyhän tämä on. Äijät pystyivät hienoon suoritukseen. Popedalla tulee olemaan edelleen monta vuotta matkaa edessäpäin. Toisten iloksi, toisten harmiksi. |
Atomic Cafe 26.06.2009 00:48:56 (muokattu 26.06.2009 00:50:25) | |
---|
Parhaimmillaanhan etenkin vanhemmasta Popeda-tuotannosta löytyy sanoituksista aivan helmiosaston lyriikoita. Popeda.comistahan nuo kaikki taitaa löytyä. En muista nyt ihan varmasti, että kuka noilla ekoilla levyillä sanoituksista vastasi. Oisko ollu herra Ainiala. - Oltiin jopa selvin päin ja alettiin kirjoittaa keittiön pöydän ääressä tekstiä. Pauli kirjoitti ensimmäisen rivin: " Kun yö saapui kylään" ja minä jatkoin: " ja varjot tummentui". Tehtiin tekstiä aikamme ja mentiin Mustajärven autotalliin, jossa oli soittokamat ja alettiin soittaa biisiä "Mönkiäislaulu". Otin A- mollin ja se oli siinä. Minä soitin kitaraa ja Pate soitti rumpuja ja lauloi, muisteli Ilpo Ainiala. http://www.kolumbus.fi/tpo02983/popedastory_osa1.htm |
HaloOfFlies 26.06.2009 10:02:21 (muokattu 26.06.2009 11:52:10) | |
---|
Oli kyllä loistava keikka eilen Raahe Festivalilla! Saivat yleisön mukaan jo heti ekasta biisistä lähtien, mikä täällä on aika harvinaista. Ja tuntuivat äijät itsekin nauttivan keikasta. Meinasivat vaan encoreissa pistää koko keikan pilalle soittamalla jotain ihme tangoa, mutta Costellon Deep Purple-medley ja varsinkin Burn jyräsi. Sen sijaan Ukkometson olisivat saaneet jättää soittamatta, en voi sietää sitä junttihoilotusta. Ensimmäisen biisin missasin, mutta loppusetti on tässä, järjestyksestä en mene takuuseen: Matkalla Alabamaan Sukset Onhan päivä vielä huomennakin Elän itselleni Lentolupakirja Punaista ja makeaa Repe ja Lissu Aino Kersantti Karoliina John Holmes Tahdotko mut tosiaan Kaasua, Komisario Peppone Kakskytä centtiä Kuuma kesä encoret: Tango Pelargonia Smoke On The Water Burn Kun mies unelmoi Ukkometso Elämässä pitää olla runkkua "Kolme yötä jouluun on, laskin aivan itse eilen..." "Urpo laski väärin, joulu meni jo". S.M.A.K.-jäsen #5 |