Aihe: "Hyvän soittimen" määrittely
1
Sompi
08.06.2009 22:00:43 (muokattu 08.06.2009 22:06:39)

Olen itse kuullut melko paljon vittuilua soitinteni "paskuudesta", koska niistä mikään ei ole maksanut yli kolmeasataa euroa. Omistan siis kaksi vanhaa sähköurkua, jotka sain kympillä, yhden casion vanhan kiipparin, jonka sain kahdellakympillä (no tämä on jo oikeesti ihan paska minunkin mielestä, mutta kyllä silläki soittaa), staggin 20 euron kopiostratocasterin (mikä helvetti siinä on että kopiokitaroita dissataan, ihan hyvä tuo on soittaa ja kestänytkin paremmin kuin moni nelinkertaisen hintainen merkkikitara), sekä kaikenlaista pikkuroinaa. Onko soittimen hyvyys tai huonous mielipideasia, vai onko olemassa jotain kollektiivisia tai globaaleja kriteerejä, joilla se voidaan määritellä? Omasta mielestäni soitettavuus on tärkeintä, saundi on sitten makuasia. Itse pidän vaikka vähän poikkeavasta saundista, kunhan vire on kuitenkin oikeanlainen ja soitettavuus hyvä.

Ihmetyttää myös vähän tuo halpojen soitinten dissaaminen tyyliin "HAHAHA onko sulla halpa kopiostrato, mullapa on yli tonnin maksanu gipsoni ja se on varmasti paljo sun kitaraa parempi". Mikä h*lvetin sääntö sanoo, että soittimen hinta on suoraan verrannollinen sen laatuun? Useimmat soittimet kuitenkin tehdään käsityönä, ja niissä on hinnasta riippumatta paljon yksilöllisiä eroja. Halvalla saattaa saada hyvääkin ja kalliilla myös huonoa. Kaiken lisäksi musiikkiliikkeissä on yleensä mahdollisuus testata soittimia, jolloin saattaa huomata jonkun halvan soittimen hyväksi ja ostaa sitten sen säästäen kalliimpaan vastaavaan soittimeen varatut rahat. Ja itse muuten kerran luulin omaa kitaraani paskaksi verratessani sitä koulun kitaraan, mutta paskuus löytyikin plektrasta (nykyään soittelen jatsikolmosilla, suosittelen :). Noissa halvoissa sähköuruissa on kyllä melko vähän koskettimia ja jalkion puuttuminen on miinusta, mutta bändisoitossa ei ainakaan jalkiota tarvitse koskaan ja yleensä neljä oktaaviakin on aivan riittävästi. Toki molempia urkuja voi soittaa yhtä aikaa, jos koskettimet ei muuten riitä.

Tietenkin voi olla myös, että sellainen idioottimainen hinnan perusteella määrittely on vain teinihevareiden kovistelua, kun samaiset tyypit ovat yleensä niitä jotka haukkuvat kaksi kuukautta soittaneita paskoiksi kun ovat itse soittaneet monta vuotta. Sitten, jos se vähemmän soittanut vielä saa pitempään soittaneen joskus taidoissa kiinni, alkaa vittuilu siitä että on soitettu pitempään. Eli kun haukkumisen syy katoaa niin keksitään vain uusi syy, pääasia että ollaan itse muita parempia kaikessa. Olen muuten päässyt soittamaan moniakin kalliita kitaroita ja olen huomannut monet melko huonoiksi verrattuna omaan halpiskitaraani.

Myös materiaalin perusteella määrittely on mielestäni melko outoa. Eikös se ole materiaalin koostumus joka vaikuttaa, eikä se itse materiaali? Monet kun tuntuvat dissaavan synteettisestä tai muuten vain eri materiaalista tehtyä soitinta, vaikka itse en ainakaan huomaa saundissa mitään eroa. Tuosta materiaalin koostumuksesta puheen ollen, tuskin kukaan nyt mistään pullataikinasta alkaisi esim. kitaraa tekemään, mutta tuskin se saundia kovin paljon pahentaa jos lankun tekeekin vaikka lastulevystä. Itse asiassa monet nykyajan kevytrakenteiset hevikitarat taitavatkin olla lastulevyä (en ole ihan varma, korjatkaa jos olen väärässä), ja saundi on ihan hyvä ainakin omasta mielestäni. Tietysti hyvä saundikin on mielipidekysymys, koska tuskin siihenkään mitään selviä kriteereitä on, jotka pätisivät kaikkien ihmisten mielestä.

Millä perusteella hyvä soitin oikein pitäisi määritellä, vai onko se kokonaan mielipideasia? Jollekin noisemuusikollehan tietysti joku rikkinäinen vinkuva ja poksuva syntetisaattori voi olla oikea aarre :) Oli hieman tylsää, jonka varmaan huomaakin kirjoituksen varsin tyhjänpäiväisestä aiheesta. Mutta en nyt jaksa tätä julkaisemattakaan jättää kun näin paljon tuli kirjoitettua. Vastailkaahan tai olkaa vastaamatta, mielipideasia tuokin että kumpi on eettisesti parempi ratkaisu. Ölölölö

EDIT: Ja siis se kopiostrato on 200 euron hintainen, pieni näppäilyvirhe sattunut
Ennen oli musiikki rautaa, nyt on biisit musiikintekoaineesta tehty
JoKo
08.06.2009 22:17:34 (muokattu 08.06.2009 22:18:36)
Millä perusteella hyvä soitin oikein pitäisi määritellä, vai onko se kokonaan mielipideasia?

Jos se soitin toimii sulle ja sä koet että voit tehdä sillä hyvää musaa niin eihän se "hyvyys" mistään muusta ole kiinni. Joku 10 euron halpisurku ei korvaa 10 000 euron B3:sta mutta ei se Hammondikaan kovin hyvin korvaa sitä kirppariurkua...

Tietysti materiaalit, käsityö ja suunnittelu maksaa. Halvoissa vehkeissä kopioidaan valmis suunnitelma ja rakennetaan ne mahdollisimman halvoista osista halvan työvoiman maassa, tietenkin se näkyy ja kuuluu... mutta "huono" soundi oikeassa kontekstissa on parhaimmillaan neroutta. Kuunnelkaa vaikka Tom Waitsia jos ette usko.
Da Make
09.06.2009 07:41:32
Itse en tuomitse kenenkään instrumentteja, ja todella ihmetyttää miksi jotkut niin tekevät.
On "luksusta" jos soittimia sattuu löytymään, eikä pienet jamitkaan katso laitteiden laatua vaan sitä fiiistä joka kokonaisuudesta muodostuu.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Antroid
09.06.2009 09:17:33
Hevikitarat eivät ole lastulevyä, halvat kitarat sen sijaan toisinaan ovat. Olen omistanut yhden lastulevykitaran, eikä sitä aloitellessa niin väliä ollut mitä matskua se runko on, sen skeban paskuus tuli ilmi sitten kaikissa muissa osissa.
aristoteles666
09.06.2009 10:14:57

ihmiset tottuu mihin soittimeen vain, ei tässä ole kukaan syntynyt soittamaan jotain tiettyä merkkiä/soitinta, mutta aina soitinkauppaan pitäisi mennäkin silmät kiinni(jooo joo) ja kokeilla vain kaikkia kitaroita ja valita se mikä tuntuu, saundaa parhaimmalta omasta mielestä ja vasta sitten aukaista silmät ja katsoa minkä merkkinen ja hintainen ja värinen kitara tuli tällä kertaa,

ja mä en ikinä suostu maksamaan tonnia sähkökitarasta, ne ei vain ole ikinä sen arvoisia/parempia, aikuisten oikeasti.
Johannes_t
09.06.2009 12:24:06

Sompi: Useimmat soittimet kuitenkin tehdään käsityönä

Tai sitten ei.
Musta Arkipyhä
09.06.2009 12:34:29
Olen itse joskus miettinyt ,että itse asiassa toi käsityö vois monesti olla huonompaakin kuin koneellinen jälki: ihminen kun kuitenkin väsyy,sillä on huonoja päivä ja krapuloita sun muita :-)
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
Numb
09.06.2009 12:43:12 (muokattu 09.06.2009 12:43:36)

Enpä oikein usko, että hyvää soitinta voi määritellä universaalisti muutoin kuin määrittelyllä, joka on hyvin hyvin väljä.

Hyvä soitin on sellainen, josta saan ulos sitä mitä tarvitsen. Se voi olla Casiotone, tai se voi olla Steinway. Se voi olla pyöränkello tai se voi olla Stradivarius.

Ja olen maksanut sähkökitarasta yli tonnin, ja olen edelleen sitä mieltä, että kannatti :)
A waist is a terrible thing to mind.
aristoteles666
09.06.2009 12:46:11

jep, ei käsityö tarkoita parempaa laatua.
aivan suoraan mainoksena täytyy sanoa että yamahan kitarat on aina ollut kirotun hyvin tehtyjä, halpoja ym ym, siis loistavia kitaroita.
Johannes_t
09.06.2009 13:17:27

aristoteles666: jep, ei käsityö tarkoita parempaa laatua.

Jos ei saivartelemaan ruveta, niin kyllä se käytännössä tarkoittaa.
Jormaz
09.06.2009 13:41:06
Ihan hyvällä ja ihan perkeleen hyvällä on kyllä niin suuri ero että se on testattava ennen kuin uskoo. Pienistä asioista kiinni mutta loistava kitara koostuu monista yhteen osuneista pienistä onnistumisista. Hyvässä (ja tod.näk. kalliissa) soittimessa on se huono puoli ettei sen jälkeen enää pysty soittamaan huonommalla, ei vaan oo fiilistä.
No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän..
Krister
09.06.2009 14:11:47

JoKo: Jos se soitin toimii sulle ja sä koet että voit tehdä sillä hyvää musaa niin eihän se "hyvyys" mistään muusta ole kiinni. Joku 10 euron halpisurku ei korvaa 10 000 euron B3:sta mutta ei se Hammondikaan kovin hyvin korvaa sitä kirppariurkua...

Tietysti materiaalit, käsityö ja suunnittelu maksaa. Halvoissa vehkeissä kopioidaan valmis suunnitelma ja rakennetaan ne mahdollisimman halvoista osista halvan työvoiman maassa, tietenkin se näkyy ja kuuluu... mutta "huono" soundi oikeassa kontekstissa on parhaimmillaan neroutta. Kuunnelkaa vaikka Tom Waitsia jos ette usko.

Eiköhän se näin ole: jos se sopii omaan lapaseen ja onnistuu siinä tehtävässä missä tarkoituskin,niin silloin se on sille käyttäjälle "hyvä".
Elä oo tommonen. Pääset hermoistas vähemmälläkin
aristoteles666
09.06.2009 14:44:50 (muokattu 09.06.2009 14:45:06)

olin vuosia kitarakaupassa töissä ja säädin laitoin korjasin ym ym satoja kitaroita saati mitä kokeilin muuten vaan, ja oikeasti kallis merkkikitara on monesti paljon huonompi kuin joku toinen joka on vaan paremmin tehty ym, hinta laatu ja hyvyys
ei todellakaan kulje käsi kädessä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)