Aihe: Eri valmistajan symbaaleja samassa setissä?
1 2
hollmi-5
03.06.2009 20:24:57
Olen miettinyt miksi minulla on seteissä aina vain tietyn valmistajan symbaaleja kaikki. Joskus vain yhtä mallisarjaakin.

Vain yhdessä setissä on Zildjianin A, K- ja K-Custom sarjaa sekaisin. Muissa on samaa sarjaa: Paisten 602 (ja vain mustaleimaisena), 2002 (mustaa nekin) ja Zildjianin Avedista sitten yksi setti.

Soittoharrastuksen alussa oli toki sekaisin peltejä ja myöhemmin kokeiluun on tullut yksin oikein hyvältä soundaava Sabiankin (ja Paragon settikin), mutta se ei ole vakiinnuttanut paikkaansa missään setissä.

Homma lähti aikoinaan Paisten Signature-sarjasta liikkeelle. En löytänyt ko. mallisarjasta siihen sopivaa komppipeltiä. Zildjianin K-Riden kautta siirryin ostamaan lisää Zildjianeita ja Paisten symbaalit menivät kaikki myyntiin, kunnes taas aika oli kypsä vanhoille Paisten symbaaleille. Uusia Pasteen symbaaleja ei ole mukaan enää tarttunut ainakaan viiteen vuoteen.

Miten sinulla. Voiko samassa setissä olla eri valmistajien symbaaleja?
Soundit, piuhat ja kajarit.
OPJ1974
03.06.2009 20:45:12

hollmi-5: Olen miettinyt miksi minulla on seteissä aina vain tietyn valmistajan symbaaleja kaikki. Joskus vain yhtä mallisarjaakin.

Vain yhdessä setissä on Zildjianin A, K- ja K-Custom sarjaa sekaisin. Muissa on samaa sarjaa: Paisten 602 (ja vain mustaleimaisena), 2002 (mustaa nekin) ja Zildjianin Avedista sitten yksi setti.

Soittoharrastuksen alussa oli toki sekaisin peltejä ja myöhemmin kokeiluun on tullut yksin oikein hyvältä soundaava Sabiankin (ja Paragon settikin), mutta se ei ole vakiinnuttanut paikkaansa missään setissä.

Homma lähti aikoinaan Paisten Signature-sarjasta liikkeelle. En löytänyt ko. mallisarjasta siihen sopivaa komppipeltiä. Zildjianin K-Riden kautta siirryin ostamaan lisää Zildjianeita ja Paisten symbaalit menivät kaikki myyntiin, kunnes taas aika oli kypsä vanhoille Paisten symbaaleille. Uusia Pasteen symbaaleja ei ole mukaan enää tarttunut ainakaan viiteen vuoteen.

Miten sinulla. Voiko samassa setissä olla eri valmistajien symbaaleja?

Kyllä voi olla, munsta. Crash-osaston suhteen tosin mieleni muuttui, aluksi halusin "erilaista" saundia pelleiltä, nyttemin niiden pitää soida samalla tavoin. Haitsu ja ride mulla ovatkin sitten eri merkkiä ja niissä mielestäni pitääkin olla enemmän pelivaraa.
Muusikolla on kolme olotilaa: Känni, krapula ja outo olo.
Nolte
03.06.2009 20:52:41
hollmi-5: Olen miettinyt miksi minulla on seteissä aina vain tietyn valmistajan symbaaleja kaikki. Joskus vain yhtä mallisarjaakin.

Tsykologiaa. :) Ei tule mielenrauha, ennenkuin jokaisessa lätyssä komeilee samat kirjaimet. Joo, kyllä, tykkään siitä itsekin.
Meiän bändin paras rumpali!
hollmi-5
03.06.2009 20:56:30
Nolte: Tsykologiaa. :) Ei tule mielenrauha, ennenkuin jokaisessa lätyssä komeilee samat kirjaimet. Joo, kyllä, tykkään siitä itsekin.

Mulle tulee hiukan sama fiilis, jos laitetaan eri valmistajan rumpuja samaan settiin. Olisiko se sitten enemmän fiilis- vaiko soundijuttu?
Soundit, piuhat ja kajarit.
hemmo
03.06.2009 21:02:27

hollmi-5: Olisiko se sitten enemmän fiilis- vaiko soundijuttu?

Luultavasti molempia. Saman tuoteperheen symbaalit "yleensä" nyt vaan soivat keskenänsä kaikkein kauneimmin ja harmoonisimmin. Näin minun mielestäni.

Ihan sama minkä merkin parhaat pellit sitten valitsetkin. Munsta. Itse suosin toki Sabiääniä.
KiiminkiJoe
03.06.2009 21:10:06 (muokattu 03.06.2009 21:11:27)
Voi olla. Männä päivänä soittelin peltiarsenaalilla, jossa kaikki symbaalit siis myös molemmat haikan pellit olivat eri valmistajilta. Ständeissä roikkui sulassa sovussa UFIP:ia, Staggia, Bosphorusta, Istanbul Agopia ja Sabiania. Peltilaukusta löytyisi sekaan heitettäväksi vielä Zildjiania, Istanbul Mehmetiä ja Wuhania. Toki joskus mennään ihan puhtaalla Agop Mel Lewis kattauksellakin eli pellistön sekasikiöisyys ei ole itseisarvo vaan soundi ratkaisee.

Nolte: Tsykologiaa. :) Ei tule mielenrauha, ennenkuin jokaisessa lätyssä komeilee samat kirjaimet. Joo, kyllä, tykkään siitä itsekin.

Patenttiratkaisu: Asetonilla logot pois ja tussilla halutut kirjaimet pintaan.
Strumbali
03.06.2009 21:19:51 (muokattu 03.06.2009 21:26:16)
Nykyään crashit samaa sarjaa, mutta ride, hi-hat ja china voivat olla eri sarjaa. China jopa eri valmistajan. Tosin Bernard Purdie on jo suositellut minulle sopivaa chinaa samalta valmistajalta: http://www.youtube.com/watch?v=ixow5LZh5rs&feature=related ;)
Ja taas tahdissa.
Ernesti
03.06.2009 21:29:25
onhan tuossa sabiania ja istanbulin haikat sekasin mun "kattauksessa".. ja hyvin meneevät keskenään, ei särähdä korviin tippaakaan.
Strumbali
03.06.2009 21:43:02 (muokattu 03.06.2009 21:47:38)
hollmi-5: Selailin Purdie-klippejä. Aina tuo pahuksn China. Ja yhtä kammottavan kuuloisena. http://www.youtube.com/watch?v=dxwteBOJeEA&NR=1

Heh, juu. Makujuttuja. Mulle tuo on riittävän räkäinen, mutta ei koliseva. Ööö, sivistynyttä räkää?? No sen kuulee sitten oikeasti, kun semmoinen on testissä ja käytettävissä. Sabianin chinat on olleet turhan kiltin kuuloisia, mun makuun. Enpä minä chinaa ihan yhtä paljon käytä, kuin Bernard. Ei tarvi huolestua. ;)

Tai no sanotaan nyt vielä, että en minä tuota chinaa ihan kaikissa yhteyksissä käyttäisi kuitenkaan. Minulla on sille "sopivaa taustamusaa", mihin se minusta tuntuisi sopivan.
Ja taas tahdissa.
Nolte
03.06.2009 21:51:27 (muokattu 03.06.2009 21:53:57)
hollmi-5: Mulle tulee hiukan sama fiilis, jos laitetaan eri valmistajan rumpuja samaan settiin. Olisiko se sitten enemmän fiilis- vaiko soundijuttu?

Uskoisin, että löytyy soundillisesti riittävän samanlaisia symbaaleja eri merkeistä. Silloin ei jää jäljelle enää, kuin fiilissyyt pysytellä yhdessä merkissä. En tiä. Helpompaa tietysti on kasata yhtenäiseltä soundaava kattaus yhdestä merkistä.

Vastaan niin, että sekä fiilis- että järkisyitä löytyy.

Henk.koht. en pysty tässä(kään) asiassa toimimaan likikään pelkästään järkisyistä. :)

EDIT: Patenttiratkaisu: Asetonilla logot pois ja tussilla halutut kirjaimet pintaan.

Nonniin. Tämä käyttöön, elämä helpottuu. Vai helpottuuko, kun pitää hinkata logoja ja sitten tussilla kirjoitella... Ei helpotu. :) Mutta lompakko tykkää.
Meiän bändin paras rumpali!
kimizu
04.06.2009 01:04:23 (muokattu 05.06.2009 16:50:02)
Olen sekakäyttäjä, tunnustan....Periaate on että korva ratkaisee valinnan, ei logo.

Merkeistä Bosphorus, Istanbul, Turkish, Zildjian ja UFIP löytyy tällä hetkellä omasta arsenaalista. Näistä aina kasailen tilanteen mukaan sopivan setin. Matkan varrella on ollut myös ainakin Paistetta, Sabiania ja Wuhania, varmaan muitakin joita en nyt muista. Ja toki eri sarjoja merkkien sisällä, kuten esim. K, K-Custom, A, A-Custom, HH, AA, 2002, 602 jne.

Rumpusetti on yleensä samaa sarjaa mutta virveli valitaan tilanteen mukaan. Studiohommissa voi vetää myös sekasetillä, jos vaikkapa joku basari tai tomi toisesta setistä soundaa paremmalle äänityksessä. Jopa erilaisia kalvoja samassa setissä on ollut käytössä hyvällä menestyksellä.

Lähimpänä "yksi merkki" -ajattelua olen ollut Zildjianin kanssa, kun oli A-Custom crashit ja hh ja K-Custom ride. Näistä jäljellä on vielä nuo crashit joita nykyisin tulee käytettyä yhdessä ja erikseen.
Timing stinks but cheerfully winks...
Vallu-Veke
04.06.2009 08:05:42
Paiste 2002 16", 18" ja 20" , Stagg 16" DH(aika ohut) ja 20"BK( järeä metallityöläisen malli) on mun vakiosetti. Lisänä muutamia sähköpädejä efektiosastolla.
Paiste 2002 pellit on enemmän jokapaikan höyliä ja ne toimii vähän joka saumaan.
Voisin mä tuon DH-pellin vaihtaa vielä Paiste2002:n erityisen ohueen crashiin, mutta katellaan. Tuo on loppujen lopuksi aika hyvä kuitenkin.
Staggin BK on puolestaan täysin ylivoimainen pelti muihin verrattuna, mitä sattuu nyt olemaan omassa setissä. On kuitenkin aika persoonallinen ja ei sovi ihan joka saumaan. Siksi on sekä 2002 ride ja tuo staggin ride jäänyt tuohon vierekkäin. Tuon BK:n kello on aivan ihmeellinen ja pelkästään sen takia siitä ei voi luopua koskaan, vaikka muut voisi olla 2002:sta ehkä kokonaan. Paistetta voisi kyllä lisätä tai vaihdella joskus... Samassa sarjassa meinaan pysyä.
Splässit,... ja lehmänkellot teen pädeillä. Toimii...
Eli mun vastaus on että sekoittelen hieman eri sarjoja. Mutta voisi ne olla samaakin eli kokonaan tuota 2002:sta, lukuunottamatta tuota BK:ta, josta ei voi luopua. On ehkä ollut joku muu viikonpäivä kuin maanantai Kiinassa, kun sitä on taottu ;)
wavelength
04.06.2009 11:37:59

Useimmiten peltien sekoittelu ei aiheuta närästystä, mutta toisinaan vastaan tulee pelti, jolla on niin vahva merkilleen ominainen soundi, ettei se suostu toimimaan muunmerkkisten (tai ainakaan kaikkien) peltien kera. Esmes 20" Constantinople flat rideni on niin ehtaa Zipliaania, että se on täysin epäyhteensopiva Byzance-ratsujeni kanssa.
En tiedä mistä puhun.
jazzmies
04.06.2009 11:48:16
wavelength: Useimmiten peltien sekoittelu ei aiheuta närästystä, mutta toisinaan vastaan tulee pelti, jolla on niin vahva merkilleen ominainen soundi, ettei se suostu toimimaan muunmerkkisten (tai ainakaan kaikkien) peltien kera. Esmes 20" Constantinople flat rideni on niin ehtaa Zipliaania, että se on täysin epäyhteensopiva Byzance-ratsujeni kanssa.

Just näin. Mulla oli pirun hyvät New Beatit, joiden kanssa yritin pitää Sabianin X-treme Crasheja. Ei vain puhuneet samaa kieltä. Sitten kun settiin tuli Groove Hats, niin johan alkoivat pelittää. Mulla oli myös Artisan komppipeltien kanssa pienemmän New Beatit, mutta nekään eivät pelittäneet. Legacy Hatsit olivat sitten just noiden komppipeltien kanssa. Otin omia peltejä mukaan kauppaan, niin sieltä tarttui mukaan ne mitkä parhaiten sopivat.
Jooga on pop(jazz)!
damn u
04.06.2009 11:58:38
Minäkin tunnustaudun sekakäyttäjäksi, löytyy A-Zildjiania, K:ta, vanhaa Avedista, Istanbulia, Wuhania ja Staggia. Varioin tarpeen mukaan, yhden session vedin siten että Hi-hat alla oli paksu Stagg Myra Brilliant ja päällä todella ohut Avedis.

Varsinkin K -haitsut, Istanbulin 20"medium ride ja Avedisit ovat olleet mulla jo aika kauan ja olen jotenkin jumahtanut niihin, kaikki samalla lailla aika tummia.

Jatkossa aion investoida K-Zildjianeihin tai Armandeihin.
seppo i
04.06.2009 23:38:08
Nuorempana, kun ei ollut varaa kovin moneen peltiin, tuli käytettyä aika sekaisin Paistea ja A Zildjiania. Ja myöhemmin A Zildjiania ja (HH ja AA) Sabiania. Eikä pahemmin häirinnyt lievä sekalaisuus.

Kun aloin keräillä peltejä Agopista seitsemän vuotta sitten, niin myin loput muun merkkiset pellit pois, Wuhanin kiinaria lukuunottamatta. Ajatus oli, että Agopilla on niin monta eri peltimallia, että sieltä on pakko löytyä kaikki saundit, mitä haluan. Ja kyllähän ne löytyi, sillä peltimakuni on vanhemmiten muuttunut ohuempia ja tummempia kymbaaleja suosivaksi. Yhtenäinen logopolitiikkakin miellyttää setupissa..

Silti olisin erittäin mielelläni joustanut periaatteista ja ottanut settiini yhden Paisten (Sound Creation Dark Riden), joka kirottu meni juuri ja juuri sivu suun, kun ehätin paikalle hitusen myöhässä. Kismittää lievästi vieläkin :(
Bobana
06.06.2009 00:50:23
Paistetta on juu mutta sekaan on mahtunut myös muita. Staggin 12" DH China on yllättävän hyväsaundinen helistin efektiksi. Toinen poikkeavuus on Alchemyn 16" china. Aivan loistava mutta paskaksi sekin tietenkin on jo taottu.
Vielä löytyy Wuhanin 18" kiinalainen räkäpelti. Saundista en hirviästi tykkää mutta kun haluan meteliä aikaiseksi niin koputtelen sitä.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Olli
06.06.2009 01:33:47

Pääasia mulle on että crashit on samaa sarjaa. Tällä hetkellä Masterworkin custom sarjan 19" med thin ja 17" medium.

Haitsuna toimii Paisteen 14" dark crisp joka soi hyvin yhteen monenlaisten ridejen kanssa. Vaihtelen rideä Masterworkin custom sarjan 22" mediumin ja Paisteen traditional sarjan 20" mediumin välillä.

Uloimpana symbaalina on oikealla Masterworkin custom sarjan 18" china ja uloimpana vasemmalla sille kaveriksi Staggin 17" SH crash. Stagg on ääneltään jotain crashin ja chinan välimaastoa. Paska pelti itsessään, mutta toimii erikoisempana efektinä...

T: Olli
KiiminkiJoe
06.06.2009 01:43:37 (muokattu 06.06.2009 01:44:21)
Olli: Stagg on ääneltään jotain crashin ja chinan välimaastoa. Paska pelti itsessään, mutta toimii erikoisempana efektinä...

Minun mielestäni se räkäisyys ja roskaisuus taas on Stagg SH crashien (ja splashien) parasta antia. Kokeilemani ridet ja haikat taas eivät ole antaneet aihettariemunkiljahduksiin. Harmi vain, että niitä taideta tehdä 18" isompana, sillä 20" ohut SH crash (laatuyksilö tietysti) voisi olla aika maukas kapistus ja huomattavasti edullisempi ratkaisu kuin himoitsemani Bosphorus Stanton Moore trash crash.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)