Aihe: Kirk Hammet
1 2 3 4 515 16 17 18 19
Vladi
28.05.2009 22:38:32
Newsted85: Surffaus vieny mielenkiinnon kitaransoitosta... :) No mikäs siinä on ollessa, miljoonia pankkitilillä ja Metallican keikat myy edelleen loppuun joka paikassa...

Niin myy monella muullakin mutta viitsivät silti kehittää itseään ja yrittää tarjota mahdollisimman hyvän shown.
Kyllä se siitä.
Snapo
29.05.2009 00:03:18
Vladi: Niin myy monella muullakin mutta viitsivät silti kehittää itseään ja yrittää tarjota mahdollisimman hyvän shown.

Myös erään jäsenen allekirjoituksena: Tunteella päin vittua :)
Economy on köyhille.
Pomeranssi
29.05.2009 07:18:11
John Titor:

Oli pakko antaa plussa, hyvää tekstiä.
Juum.
Vladi
29.05.2009 08:30:25
John Titor: Ongelma on...

Kiitoksia tästä. Ehkäpä tässä vois tosiaan ajatella hommaa enemmän kokonaisuutena. Ei mulla mitään Hammetia vastaan ole koskaan ollu, nyt osaa vaan ehkä ymmärtää miks se on joidenkin mielestä yks maailman parhaista kitaristeista. :)
Kyllä se siitä.
kimurantti1
29.05.2009 11:20:51
Allekirjoitan kyllä kaiken mitä, Titor, just selitit. Noinhan se epäilemättä on, samaa asiaa tarkoitin aiemmalla jutulla niistä "soitetaan kun tarvitaan" -tyypeistä.
Numb
29.05.2009 11:39:49

Plop Titorille täältäkin.

Kitaristina Kirkin paras puoli on se, että soittonsa kuulostaa Kirkin soitolta. Se soitto sitten taas on osa Metallican kokonaissoundia. Bändi olisi persoonattomampi, jos siellä ei olisi niitä Kirkin Marsista sädetettyjä sooloja.
A waist is a terrible thing to mind.
Winterstar
29.05.2009 12:38:45
Minäkään en oo ikinä ymmärtäny tätä Hammetin arvostusta. Soitto kuulostaa mielestäni parhaillaankin vain keskinkertaisen kitaristin tiluttelulta vituttavalla wahilla höystettynä. Ei iske millään tavoin. Tämä siis minun mielipiteeni.
John Titor
29.05.2009 12:46:24 (muokattu 29.05.2009 12:48:19)

Winterstar: Minäkään en oo ikinä ymmärtäny tätä Hammetin arvostusta. Soitto kuulostaa mielestäni parhaillaankin vain keskinkertaisen kitaristin tiluttelulta vituttavalla wahilla höystettynä.

You nailed it:D Sitähän se juuri on - ja jonkun mielestä se SAMA asia on ihan maailman parasta soittoa! Sekin on lopulta parempi, että alkaa ees vituttaa niitä sooloja kuunnellessa, kuin että se soitto ois "ai oliks siellä joku sooloki, en ees huomannu" -tyyppistä keskinkertaista harmaata tapettia. Silloin siinä on jotain särmää, persoonaa, jotain mihin tarttua. Jää mieleen edes jollain tavalla niiden kaikkien keskinkertaisten ankeilujen joukosta.
Ne, jotka väittävät etteivät kuule ääniä päässään, eivät ole ikinä kuulleet millaista on kun ne ovat vaiti.
Winterstar
29.05.2009 12:48:29 (muokattu 29.05.2009 12:51:56)
Raakana esimerkkinä, jos Pat Metheny, Jari Mäenpää, Steve Gadd ja Victor Wooten laitettaisiin soittamaan vähän heviä, niin varmasti jokainen osa-alue sinänsä olisi kovempi kuin Metallicalla - lopputulos ei silti olisi välttämättä maailman toimivinta musiikkia.
Mitäs helevettiä Titor? Vihjaatko että bändi, jossa soittaisi Jari Mäenpää jäisi toiseksi jollekkin muulle? :D

Edit:Huom. hymiö.
Krice
29.05.2009 14:44:22 (muokattu 29.05.2009 14:44:57)

Winterstar: Minäkään en oo ikinä ymmärtäny tätä Hammetin arvostusta.

Ihan helppoa. Yhtyeellä on faneja, jotka ei ole soittajia. Silloin on helppo pitää jotain kitaristia ihan parhaana. Toinen on ikätekijä, minustakin Metallica oli kovin kun olin 15v.
Keppis
29.05.2009 15:01:01
Krice: Ihan helppoa. Yhtyeellä on faneja, jotka ei ole soittajia. Silloin on helppo pitää jotain kitaristia ihan parhaana. Toinen on ikätekijä, minustakin Metallica oli kovin kun olin 15v.

Tämä onkin soittoharrastuksen huonopuoli, että aletaan kiinnittämään asioita yksityiskohtiin, joista tehdään ongelma koko musiikissa. Ilman "hyvän vibraton mallia" ei kukaan ymmärrä että miksi tuo Kirkin venkutus nyt niin "huono" on.
Da Make
29.05.2009 17:53:23 (muokattu 29.05.2009 17:54:15)
Keppis: Tämä onkin soittoharrastuksen huonopuoli, että aletaan kiinnittämään asioita yksityiskohtiin, joista tehdään ongelma koko musiikissa. Ilman "hyvän vibraton mallia" ei kukaan ymmärrä että miksi tuo Kirkin venkutus nyt niin "huono" on.

Olen törmännyt lukuisiin aloitteleviin ei-muusikko metallidiggareihin jotka tiedostavat m.netistä huolimatta metallican heikot puolet. Itseänikin harmitti silloin teininä ettei Jerkin sooloissa tuntunut olevan järkeä, eikä sellaista kaoottista järjettömyyttäkään kuten esimerkiksi Slayerilla. Ja soittoharrastuksen edetessä ja musiikillisen ymmäryksen kartuttua alkoi myös monet muut seikat nyppimään hänen ja edustamansa yhtyeen soitossa, ja etenkin livevedeoissa.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
aalataur
29.05.2009 17:57:33 (muokattu 29.05.2009 18:12:49)

Mun mielestä Kirk Hammett on hyvä kitaristi. Teknisesti ei mitenkään ihmeellinen varsinkaan nykypäivänä, mutta sooloissa on munaa ja sielua. Okei, Kill 'Em Allilla soolot olivat hieman kypsymättömiä, mutta seuraavalla levyllä niitä sävyjä alkoi jo löytymään. Ja löytyi Loadiin asti, jolloin mieheen meni joku. Ja koko bändiin meni joku. The Day That Never Comesin soolo-osio kuulostaa kuin varhaisteinien kellaribändi soittaisi mitä sattuu mieleen tulemaan. Mutta ei se poista vanhojen saavutusten arvoa. Fight Fire With Fire, Creeping Death, Battery, Orion, Blackened, One, Trapped Under Ice, Unforgiven, Sad But True, My Friend of Misery... vetäkää ite perässä. Loisteliaita, raivokkaita, energisiä, omaperäisiä, melodisia sooloja. Ei se tekninen taito ratkaise mitään.

Mitä wahiin tulee, mua aina huvittaa kun jotkut jaksaa siitä narista. Wah on vain yksi vitun efekti. Soolo mikä kuulostaa hyvältä wahin kanssa, kuulostaa kyllä satavarmasti hyvältä ilman wahiakin.

Livenä Kirk nyt saattaa vedellä mitä sattuu, ehkäpä ei huvita miljoonatta kertaa vetää nuotilleen samaa sooloa mikä levyllä oli. Nakit on ehkä myös vähän ruosteessa verrattuna parhaisiin päiviin. Mutta näissä genreissä improvisaatiolla ole mitään merkitystä, soolo on yksinomaan sävellys, ja levyllä oleva soolo on se minkä perusteella artisti mitataan.

Teknisyys ja vibraton puhtaus ei merkkaa 90%:lle kuuntelijoista hevonvittuakaan. Teknisyydellä ei saada päitä heilumaan. Kirk on yksi iso syy miksi tartuin kitaraan, vaikka aina tiesinkin että ei se teknisesti ole oikein mistään kotoisin.

Larsin livesoitto on todella löysää rupsuttelua nykyään, mutta se on taas toinen juttu. Vanhoilla levyillä sekin kuulostaa hyvältä.
Da Make
29.05.2009 18:01:15 (muokattu 29.05.2009 18:03:26)
Monet metallisoolot on improvisoitujen ottojen joukosta valittu ja mahdollisesti useasta otosta yhteen koostettuja kivoja pläjäyksiä.
Jyvät erotellaan akanoista nimenomaan live-soitossa, jotkut eivät yksinkertaisesti jaksa nähdä vaivaa opetellaakseen levylle soitetun soolon (jonka yleisö haluaisi kuulla) ja tyylikkään improvisoinnin sijaan tyytyvät soittamaan jotain sinnepäin.
Luin eilen sattumanvaraista Guitar & Bass magazinen numeroa jossa oli Wahit testissä, ja siinä rivien välissä viitattiin erääseen artistiin ja hänen tapaan käyttää wahia paikkaamaan rupellusta.

edit: Näin musiikkikaupan hyllyssä "the art of Kirk Hammet"-kirjan ja repesin.
Katso omat plussasi täältä! "Vedetään sisään tai ulos muttei REAMPATA !"
Jucciz
29.05.2009 18:09:05 (muokattu 29.05.2009 18:11:17)
Se on Hammett, ei Hammet.

Kyl Metallican biisit on keskimäärin aika hitosti parempia kuin vaikkapa Dream Theaterin biisit. Siinä se syy Kirkinkin suosioon varmaan on, vaikka miten kauheaa tuubaa tahansa räpeltäisi. Tä.
Ja kyllä Kirkin tekniikka on sentäs paljon kovempi kuin sen soitannolliset ideat tai tyylitaju.

Kirka on silti vielä kovempi ku Kirk. Tai oli.
aalataur
29.05.2009 18:09:47

Da Make: Monet metallisoolot on improvisoitujen ottojen joukosta valittu ja mahdollisesti useasta otosta yhteen koostettuja kivoja pläjäyksiä.

Niinhän se on, mutta eiköhän Kirk ole joskus ole osannut vetää ne livenä ne jutut mitä levyilläkin. Ei ne nyt niin kamalan vaikeita ole. Kun keikkoja on tuhansia, niin väkisinkin kyllästyy ja tekee mieli heittää jotain randomia väliin.
Jucciz
29.05.2009 18:12:32
aalataur: Niinhän se on, mutta eiköhän Kirk ole joskus ole osannut vetää ne livenä ne jutut mitä levyilläkin. Ei ne nyt niin kamalan vaikeita ole. Kun keikkoja on tuhansia, niin väkisinkin kyllästyy ja tekee mieli heittää jotain randomia väliin.

Tässä on tekijämiesten ja räpeltäjien ero: jos tekijämies haluaa poiketa levysoolosta, lopputuloksena on tyylitajuinen ja uusia ideoita tulviva kokonaisuus - taasen räpeltäjän poiketessa tutusta ja turvallisesta levysoolosta tuloksena on, niin, räpellystä.
varo
29.05.2009 19:16:57 (muokattu 29.05.2009 19:18:09)
Niin no onhan sillä oma tunnistettava tyylinsä. Itse olin Helsingissä katsomassa metallicaa 07 ja kyllä se wahin käyttö ärsytti paikoin. Kirkki vetää myös mun makuun ihan liikaa tilutus rokkilikkejä, vois yrittää esim. niitä jatsimpia tai klassisempia vaikutteita ottavia kuten Skolnick ja Rhoads.
etsitään kitaristia bändiin
-Cale
29.05.2009 19:29:59
varo: Niin no onhan sillä oma tunnistettava tyylinsä. Itse olin Helsingissä katsomassa metallicaa 07 ja kyllä se wahin käyttö ärsytti paikoin. Kirkki vetää myös mun makuun ihan liikaa tilutus rokkilikkejä, vois yrittää esim. niitä jatsimpia tai klassisempia vaikutteita ottavia kuten Skolnick ja Rhoads.

Ei helvetti, jazz + Metallica. Järki käteen nyt! Ihan sinunko mieliksi Kirkin pitäisi sotkea sekaan jazzpaskaa?
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)