roax 07.04.2009 14:53:15 | |
---|
Mieluiten oikeita kokemuksia eri merkkisten ja mallisten bassojen ominaissoundista joka vaan puskee hienosti kaiken yli. Aihehan tietysti on viisitoistapiippuinen ja tulenarka mutta jos lähdettäis siitä että D.I:llä suoraan pöytään ja pienet viilaukset nii avot. Kuulopuheiden perusteella fenderin vanhemman jazz bassot passiivi eq:lla toimis tähän parhaiten. Mutta nyt nimen omaan niitä kokemuksien kautta oppineita eikä mitään googlemiehiä. |
hollstro 07.04.2009 15:02:04 (muokattu 07.04.2009 15:09:00) | |
---|
Bassohan ei saa kuulua yli, mutta sen pitää erottua. Tästä lienee nytkin kysymys. Kokemuksen mukaan Fenderin Jazz Bass on tähän hyvä monella styrkkarilla, suoraan linjaankin. Samoin Presari ja Ampegin SVT/Rantasauna. Rickenbackerin 4003 on myös hyvin erottuva basso. Hifimmät tuppaavat sandaamaan hyvin yksin, mutta niissä ääni menee kitaroiden ja rumpalin tontille ja ne hukkuvat miksiin helpommin. edit: typoja, ja joo, Thunderbird on samaa kategoriaa. Samoin GIban Riper/Grabber bassot. G&L El Toro oli kans aika tykki. Tuuttas läpi helposti. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
2541 07.04.2009 15:05:28 | |
---|
Gibson Thunderbirdissä on aika alamiddlevoittoinen soundi mikä tuntuu punkevan hyvin seasta. |
Johannes_t 07.04.2009 15:17:51 | |
---|
Riippuu enemmänkin niistä muista soittimista. Studio-olosuhteissa ja ammattitaitoisen äänihahmon kera oikeastaan mikä tahansa basso pelaa. |
Riippuu tietysti monesta asiasta, kuten vahvistimesta ja muun orkesterin soundimaailmasta. Mulla on keikkakokemusta enimmäkseen Fender Jazz bassosta sekä Precisionista. Näistä Presarilla saan helpoiten jytkyn soundin, joka on erottuvasti omalla kaistallaan. Jazzari on soundimaailmaltaan monipuolisempi, mutta äänivallin läpi puskevan ja samalla tuhdin soundin löytäminen ei ole ihan yhtä helppoa. En sitten malttanut olla sanomatta. |
IJarro 07.04.2009 15:53:25 | |
---|
Riippuu tosiaan muista paljon. Toisinaan kun poijjaat jysäyttää putkinupeistaan vähän volaa auki, jää jazzari armotta kakkoseks ja ainoo mikä kuuluu on kilinä. Vastaavasti mitä tossa puhuttiin hifibassojen soundista yksinään, ni kitarasoundikin kuulostaa yksinään tosi mehevältä, jos alapäitä antaa olla reilusti, mut bändikontekstissa soundi on viilattava bändin, eikä yksittäisen instrumentin mukaan. --> jazzari erottuu hienosti, ku kitarat pysyy omalla tontillaan ja sillon basistinkaan ei tarvii muitten tonteilla uida. Aluks hei, väliin hei, loppuun hei hei... |
L.Ruoska 07.04.2009 16:53:59 | |
---|
Presari. Olin kerran yhdessä projektissa kitaristina ja basistilla oli P-beissi. Kuulosti sairaan hyvältä ihan yhden mikin nauhoituksissakin. Se vaan puskee jotenkin läpi paremmin kuin muut. Sääli kun ne on niin kauheita soittaa, se soundi oli tosi hyvä! Myynnissä bassokamaa: Peavey Cirrus Custom, Dunlop 105Q wah. |
absqua 07.04.2009 17:13:52 | |
---|
Leo Lindgren: Presari. Olin kerran yhdessä projektissa kitaristina ja basistilla oli P-beissi. Kuulosti sairaan hyvältä ihan yhden mikin nauhoituksissakin. Se vaan puskee jotenkin läpi paremmin kuin muut. Sääli kun ne on niin kauheita soittaa, se soundi oli tosi hyvä! Millaisista bassoista sä sitten diggaat, siis soitettavuuden osalta? Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
Siderocks 07.04.2009 17:38:52 | |
---|
Warwickin Corvette pukkaa nätisti mixin läpi. Epiphonen goottilinnullaki mukava vedellä reeneissä ku tulee iisisti läpi ja jyrisee. http://www.mikseri.net/earthlinger |
hollstro 07.04.2009 17:45:33 | |
---|
absqua: Millaisista bassoista sä sitten diggaat, siis soitettavuuden osalta? Tuo on hyvä kysysmys. Minä ainakin saan Presarin just sellaseks kun haluan. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
poppamies 07.04.2009 17:48:28 | |
---|
Leo Lindgren: Presari...Sääli kun ne on niin kauheita soittaa, se soundi oli tosi hyvä! Onpa erikoinen lausunto. Hyvin säädetty basso on hyvin säädetty basso ja hyvä soittaa. Soundipolitiikka on sitten eri asia. G strings are for strippers! |
absqua 07.04.2009 18:42:47 | |
---|
hollstro: Tuo on hyvä kysysmys. Minä ainakin saan Presarin just sellaseks kun haluan. Mä ymmärrän kyllä tuon jos on tottunut esim. Ibanez-tyyppiseen todella ohueen kaulaan. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
L.Ruoska 07.04.2009 21:28:53 | |
---|
absqua: Mä ymmärrän kyllä tuon jos on tottunut esim. Ibanez-tyyppiseen todella ohueen kaulaan. Sepä se :) Mulla on yli puolet kitaroista ja bassoista ollut Ibanezeja, aina kokeilen jotain muuta ja palaan sitten takaisin Ibaan. Viimeinen "kallis" hankintani oli Peavey Cirrus, joka on aivan unelmaa soittaa ja mielettömän laadukas soitin. Kuitenkin kun olen jo ajat sitten tottunut kapeaan kaulaan niin en kauaakaan sillä Peaveyylä soittanut kun ostin Warwick Fortressin jossa taas on sellanen Iba-tyylinen sikakapea kaula (Warre pre'98). Yks hyvä Fenderi jota testasin oli Meksikon jazzari F-Musiikissa Tapiolassa, siinä oli kans semmonen kohtuu kaponen kaula. Mut se oli niitä "pre-worn" ja hintaa 1200€ ja punainen vieläpä. Vastenmielinen yhdistelmä kokonaisuudessaan hinta ja kaikki, enkä ollu muutenkaan ostamassa uutta soidinta. Presarit on kaikki ollu himmeitä lapioita mitä oon testannu, ei putoa. Myynnissä bassokamaa: Peavey Cirrus Custom, Dunlop 105Q wah. |
absqua 07.04.2009 21:51:00 | |
---|
Presarit on kaikki ollu himmeitä lapioita mitä oon testannu, ei putoa. Paksu kaula on soundin eduksi, noin pääpiirteittäin. Suosittelen että rupeat soittamaan kontraa. Sen jälkeen kaikki sähköbassot tuntuvat todella ohutkaulaisilta ja kevytsoittoisilta. ;-) Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
hollstro 07.04.2009 22:12:33 | |
---|
Presarit on kaikki ollu himmeitä lapioita mitä oon testannu, ei putoa. Kevyet tuntuu olevan kokemukset ja samalla vahvat mielipiteet. Näinhän se yleensä onkin. vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |
rijopu 07.04.2009 23:52:09 | |
---|
hollstro: Kevyet tuntuu olevan kokemukset ja samalla vahvat mielipiteet. Näinhän se yleensä onkin. NohNoh! Kanssamatkaajat! Jos jonkun mielipiteet poikkeavat valtavirrasta, ei ne välttämättä ole sen vähemmän punnittuja henkilökohtaisia kokemuksia, kuin muidenkaan. Tällaiset tylytykset ajavat heikoimmat ihmiset valtavirran mielipiteiden vangiksi, ilman että oma mielipide ja maku pääsee kehittymään. Nettikeskusteluiden perusteella on todella vaikea mittailla mielipideiden vahvuutta suhteessa kokemukseen. Siinä äkkiä aletaan kumarrella ja pyllistellä väärille henkilöille. Mutta tuohon keskustelun aiheeseen... "Mixin päällä istuminen" on kovasti kiinni musatyylistä. Tänään soittelin Beatles-rokkia DeArmond-bassolla etumikki täysillä ja tuhina täytti kivasti oman äänilokeron. Treeniäänitykissä tuo soundi istui kivasti kahden kitaran ja rumpujen sekaan, olematta mitenkään erotteleva tai mixin päällä, mutta silti antaen jämäkän botnen musiikille. Toisessa bändissä (väh. 8 henkeä) soittelen omakuvan kiekurabassolla etumikki täysillä ja takamikistä vartti pois soul-tyyppistä musaa. Erottelevuutta löytyy jo huimasti ja aletaan olemaan jo vahvasti mixin päällä. Siitä vaan räpläämään erilaisia bassoja eri tilanteissa, niin kehittyy semmoinen perstuntuma siitä, miten ja milloin päästään "mixin päälle. |
stragowa 07.04.2009 23:52:14 | |
---|
hollstro: Kevyet tuntuu olevan kokemukset ja samalla vahvat mielipiteet. Näinhän se yleensä onkin. Minkä sille vaan voi jossei istu käteen ni ei istu? Itsehän sitä soitetaan ja soittimet valitaan itselle, ei muille. |
Mange 08.04.2009 00:36:31 (muokattu 08.04.2009 00:38:46) | |
---|
Basso joka "istuu mixin päällä" Häh? Bassohan pitä istua miksissä, ei olla sen yläpuolella. Siinä yläpuolella on laulut ja muut melodiat jo, mitkä - kuten lämmityspatteritkin - ei saa peittää. Passiivibassoista (jazzarit etenkin) olen itse tykännyt eniten, mielellään fläteillä ja mahdollisimman vähällä equalisoinnilla. Fläteissä ja passiivibassoissa on balansoitu soundi joka ei astu kenenkään muun varpaille ja erottuu hyvin juuri basson taajuusalueella. Erottelevaisuutta ei basson kohdalla saavuteta kovalla keskiääneillä tai diskantilla, niissä taajuusalueissa on jo reilusti tavaraa jo mikäli bändïssä on kitarat, laulut, kiipparit ja muut. Niistä soittimista ei myöskään saa irrota liikaa bassoa. |
MPU 08.04.2009 07:53:37 | |
---|
Tämän palstan totuus tuntuu olevan, että jos ei presari, jazzari tai riku istu käteen tai korvaan on parempi mennä peilin ääreen tai lopettaa koko harrastus. Kuka ei tätä ymmärrä, on väärässä. Marko Ite kun tekee saa sellasta kun tulee |
hollstro 08.04.2009 08:03:01 | |
---|
stragowa: Minkä sille vaan voi jossei istu käteen ni ei istu? Itsehän sitä soitetaan ja soittimet valitaan itselle, ei muille. Mun pointti on se että jos joku ei istu omaan käten niin ei se tee soitinta "himmeäksi lapioksi". vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen |