Aihe: Faq: Iron Cobra (power glide vai rolling glide?)
1
marko123
27.03.2009 19:21:08 (muokattu 28.03.2009 02:19:23)
Koska edelliset keskustelut aiheesta niin vanhoja (myös mallimerkinnät ovat muuttuneet) katsoin järkeväksi perustaa uuden topicin aiheesta.

Se on hauskaa miten paljon jengi puhuu ja vertailee eri tuotteita mutu perusteilla, eikä tosiasiassa ole niitä koskaan välttis edes testannut.

Mun tarina menee seuraavasti:

Olen soittanut muutaman vuoden rumpuja. Soitan pääasiassa rankkaa metallia mutta myös jonkun verran kevyempää.

Ennen ensi pedaalejen ostoa tutkailin pitkään juttuja eri forumeilta, niin suomeksi kuin englanniksi. Kriteereiksi laitoin hintahaitarin luokkaan 250-400e

Keskustelujen perusteella hinaluokasta nuosi selvästi esiin kaksi nimeä: Pearl Eliminator ja Tama Iron Cobra (yllätys yllätys)

Suurin osa keskustelijoiden mielipiteistä perustui kuitenkin kuulopuheeseen tai "mulla on tälläset ja mä tykkään niistä"

Sellaiset puheet ovat täysin tyhjän päälle, sillä jos ei ole vertaillut eri malleja, ei mielestäni voi ottaa millään tavalla kantaa mallejen eroista.

Siksipä lapset kerroin teille, todellisia kokemuksia. (olen ajan kanssa testannut kaikkia)

- Iron Cobra Rolling glide (omistan nykyään tämän mallin. Paras tuntuma)
- Iron Cobra Power glide ( vastaa tuntumaltaan tosi paljon eliminatoreita, säädöt vähäisemmät joten sen takia kallistuisin elluihin; jossitteluajossittelua)

- Pearl Eliminator ketjuilla (omistin ennen mutta myin pois koska tuntuma puuttui. säätöjä loputtomasti, todellisuudessa myyntikikka, niitä ei todellakaan tarvitse)
- Pearl Eliminator hihnalla (en koskaan ostanut mutta tuntuma oli ehkä hieman parempi kuin ketjuveljessään)
- DW 5000, 7000, 9000 (seiska ja ysi ihan ok, ei silti säväyttänyt, vitosen omistan)
- Jammun joku suoraveto (en yhtään tykännyt)

Testilistalta puuttuu vielä Iron Cobran flexi (hihnalla), Axisin long boardit ja pari Sonorin mallia.

Miksi vaihdoin ellut juuri Iron Cobran rolling glideihin, miksei esim. powereihin?

Monessa paikkaa kuulee ja lukee vastauksia näiden eroista. "epäkesko vs suora, jne muuta paskaa" Eipä taida kauheesti kertoa mitään, ei ainaskaa mulle. Jos lontoonkieli sujuu niin vastauksen saa suoraan taman kotisivuilta mutta laitetaan vielä suomeksi. Niin ja älköön kukaan ostako speduja edes tämän tekstin perusteella, käykää kokeilemassa tai jos asutte landella, vaatikaa palautusoikeutta jos eivät miellytä..

Rolling glide eroaa power glidesta tasan tarkkaan ja ainoastaan siinä, että rolling gliden palautustuntuma on jämäkämpi ja pedaali on kaikin puolin niin jämäkkä ja vastaanpaneva kun vaan olla ja voi (johtunee erilaisesta camista lähinnä). Pedaali on raskas polkea, tottelee jokaista polkaisua kuin unelma ja panee vastaan tosi lujaa. Monelle juuri tämä tuntuma on se, mitä hakee ja millä soiton saa kulkemaan, toiset taas vihaavat suurta vastusta yli kaiken. Nopeiden sarjojen polkeminen vaatii siis enemmän voimaa ja kestävyyttä mutta on sitäkin paremmin kontrolloitavissa rolling gliden osalta.

Kysymykseen kummat ovat nopeammat en pysty vastaamaan. Uskoisin että kummallakin pystyy polkemaan yhtä nopeasti mutta ainakin aloittelijalle power glidet ovat ns. helpommat jos haluaa polkea nopeasti. Jos taas haluaa polkea juuri rytmilleen eikä pelkää vastusta on rolling glide varma valinta. Ei todellakaan pelkästään kevyeen musiikkiin tai jazziin, kuten monilla forumeilla sanotaan. Rollingilla poljetaan niin nightwishit kun bodomitkin mutta miksei kevyttäkin ihan samalla tavalla.
Nolte
27.03.2009 19:51:45
Siis todella hieno homma.
meiän bändin paras rumpali
Kailis
27.03.2009 21:23:51 (muokattu 27.03.2009 21:27:04)

Eiks sitä vastusta säädetäkään jousista? Ulalla ollaan täällä juum.
Erilaiset epäkeskocamit vaikuttavat käsittääkseni nuijan loppunopeuteen, ja sitä kautta luonnollisesti tuntumaan. Olenko tässäkin ihan pihalla?
marko123
27.03.2009 21:44:36 (muokattu 27.03.2009 21:48:30)
Kailis: Eiks sitä vastusta säädetäkään jousista? Ulalla ollaan täällä juum.
Erilaiset epäkeskocamit vaikuttavat käsittääkseni nuijan loppunopeuteen, ja sitä kautta luonnollisesti tuntumaan. Olenko tässäkin ihan pihalla?

Vastusta kyllä pystyy säätämään jousia joko kiristämällä tai löysäämällä mutta vaikutus lopputulokseen on mitättömän pieni verrattaessa vaikkapa cobria keskenään. Tamoja valittaessa ero pitää itse kokea näiden kahden välillä, on se kuitenkin niin suuri ja jos ei jaksa tehdä käytännönvertailua, ei voi tietää kumpi omaan jalkaansa sopii paremmin.

Sen verran lisään vielä, että mistään testaamastani spedusta en ole saanut yhtä jämäkän tuntuista kuin rolling glidesta vaikka jouset olen kiristänyt tiukimmilleen ja vaikka elluissa vaihtelin cameja useasti (camejen vaihto vaikuttaa elluissa lopulta tosi vähän vaikka kuitenkin huomattavasti) Rollarit ovat mulla ihan vakioasetuksilla eli jousten tiukennusvaraakin vielä löytyis hieman.

Uskoisin monelle tulevan yllätyksenä väitteeni, että power gliden polkutuntuma on erittäin lähellä ellujen kanssa. Tästä tietysti voi olla montaa mieltä mutta näin mä oon tän kokenut...
Bacchus
27.03.2009 21:47:59 (muokattu 27.03.2009 21:52:11)
Kaikella kunnioituksella; ei missään nimessä enää enempää FAQqeja.

Yhdistetään vaikka jotain aikeisempia jne. Ei tule kuitenkaan tapahtumaan, joten se siitä.

fak

EDIT:

Okei, tässä voisi olla FAQ:n ainesta, jos otsikko muutetaan esim. muotoon FAQ: Pedaalit.

Edellisistä FAQ:sta voisi poistaa ainakin Rumpuihin liittyvää sanastoa ja Rumpuvertailun.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
marko123
27.03.2009 21:54:18 (muokattu 27.03.2009 21:54:48)
Bacchus: Kaikella kunnioituksella; ei missään nimessä enää enempää FAQqeja.

Yhdistetään vaikka jotain aikeisempia jne. Ei tule kuitenkaan tapahtumaan, joten se siitä.

fak

Olen kanssasi samaa mieltä otsikon tökeryydestä. Voi puolestani modata. Kuulisin mielelläni myös argumentteja pyyntösi puolesta. Mun mielestä kaikki neuvo mitä tältä sivustolta on saatu, on ollut hyödyllistä ja helposti saatavilla. Näitä iron cobra-kysymyksiä tulvii rumpuforumille sun toiselle. Jos tieto olisi helposti löytyvillä, forumit eivät tukkeutuisi jatkuvista kysymysten toistoista ja kaikilla olisi mukavempaa. Jauhan kyllä tekstissäni sen verran paljon paskaa, etten kyllä odottanutkaan että sillä tuollaisenaan mitään arvoa olisikaan...
jazzmies
27.03.2009 23:17:55
marko123: Kysymykseen kummat ovat nopeammat en pysty vastaamaan. Uskoisin että kummallakin pystyy polkemaan yhtä nopeasti mutta ainakin aloittelijalle power glidet ovat ns. helpommat jos haluaa polkea nopeasti.

Nyt lähti vanhat pedaalini myyntii, ja taidan pistää power glidet tilalle. Nopeus ym. tekniikka kiinnostaa. Myös Axisin longboardit kiinnostavat, koska niillä saa kuulemma soitettua melko nopeasti. http://www.youtube.com/watch?v=zWF9T04f_rA Tuossa on tavoitteeni, mutta mitä luulette onko 39 vuotiaana liian myöhäistä alkaa tavoittelemaan tuollaista musiikkia 300 bpm 1/16:in. Muutenkin puhuttelee enemmän tuollainen sähkörumpusaundi kuin esim. Bonhamin bassari, joka on niin passée.
Jooga on pop(jazz)!
Bobana
28.03.2009 00:49:12 (muokattu 28.03.2009 00:50:22)
jazzmies: http://www.youtube.com/watch?v=zWF9T04f_rA Tuossa on tavoitteeni, mutta mitä luulette onko 39 vuotiaana liian myöhäistä alkaa tavoittelemaan tuollaista musiikkia 300 bpm 1/16:in.

Myöhäistä on. Sie oot jo ihan kääpä. : D
Tollaseen ripuliin sentään tarvitaan JOTAIN.
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
Kailis
28.03.2009 05:45:57

jazzmies: Nyt lähti vanhat pedaalini myyntii, ja taidan pistää power glidet tilalle. Nopeus ym. tekniikka kiinnostaa. Myös Axisin longboardit kiinnostavat, koska niillä saa kuulemma soitettua melko nopeasti. http://www.youtube.com/watch?v=zWF9T04f_rA Tuossa on tavoitteeni, mutta mitä luulette onko 39 vuotiaana liian myöhäistä alkaa tavoittelemaan tuollaista musiikkia 300 bpm 1/16:in. Muutenkin puhuttelee enemmän tuollainen sähkörumpusaundi kuin esim. Bonhamin bassari, joka on niin passée.

Oot sä muuten kokeillut viime aikoina Speed Kingejä? Huomaa sanamuoto, tuplat. Jos haluat sinkun lainaksi, niin ilmoittele. Se on hullu peli.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)