Aihe: Minkä ikäisenä kannattaisi aloittaa.?
1 2
Chaosborn
26.03.2009 11:25:48
Onko liian myöhäistä aloittaa rumpujensoittoa 18 vuotiaana?
Anti Hip Hop Alliance
totomiettinen
26.03.2009 11:33:12
Chaosborn: Onko liian myöhäistä aloittaa rumpujensoittoa 18 vuotiaana?

Ei tietenkään. Rumpuja voi soittaa täysin iästä riippumatta.
-I like my sugar with coffee and cream-
Bacchus
26.03.2009 12:25:08

On, se on kielletty Raamatussa.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Niq
26.03.2009 12:33:56

Ei. Itse aloitin siellä 18-19v kieppeillä. Mitäpä sillä aloitusiällä on väliä, oikeilla harjoitusmetodeilla ja motivaatiolla on paljon isompi merkitys.
"I have a cunning plan" -Baldrick
wavelength
26.03.2009 12:59:18

On, jos haluaisit olla kymmenenvuotias virtuoosi. Itse aloitin parikymppisenä, ja olen itkenyt itseni uneen siitä lähtien.
En tiedä mistä puhun. Myytävänä 18" Masterwork Custom China
Chaosborn
26.03.2009 15:53:03
No hyvä etten ole ainoa joka on aloittanut hieman vanhempana. :) Kitaraa olen soittanut jo 6 vuotta ja ajattelin rumpuihin vaihtaa ku alkanu niin kovasti kiinnostamaan. :P
Anti Hip Hop Alliance
Bacchus
26.03.2009 16:39:20
Chaosborn: No hyvä etten ole ainoa joka on aloittanut hieman vanhempana. :) Kitaraa olen soittanut jo 6 vuotta ja ajattelin rumpuihin vaihtaa ku alkanu niin kovasti kiinnostamaan. :P

Siitä vaan puikkoihin, siitä saa mukavasti perspektiiviä. Itse aion seuraavaksi hankkia sähköskitan. Pelkästään patoja paiskomalla ei niin helposti pääse melodisiin ympyröihin mukaan, ja kitaraa veivaamalla saa samalla jotain näkökulmaa kitaristien mielenliikkeisiin. Jos saa.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Chaosborn
26.03.2009 16:48:57
Bacchus: Siitä vaan puikkoihin, siitä saa mukavasti perspektiiviä. Itse aion seuraavaksi hankkia sähköskitan. Pelkästään patoja paiskomalla ei niin helposti pääse melodisiin ympyröihin mukaan, ja kitaraa veivaamalla saa samalla jotain näkökulmaa kitaristien mielenliikkeisiin. Jos saa.

Jep. :P Onhan siitä hyötyä, et mitä useampaa soitinta osaa soittaa niin sävellyksessä ku muutenki soittamisessa ylipäätänsä.. :)
Anti Hip Hop Alliance
Niq
26.03.2009 17:15:16

Chaosborn: No hyvä etten ole ainoa joka on aloittanut hieman vanhempana. :) Kitaraa olen soittanut jo 6 vuotta ja ajattelin rumpuihin vaihtaa ku alkanu niin kovasti kiinnostamaan. :P

Itsekin aloitin kitaransoitolla, sitten vähän myöhemmin tuli rummut mukaan alkaen ensin huvikseen jammailusta kaverin kanssa johtaen siihen että rummut on ykkössoitin ollut jo pitkään. Kitaraakin soittelen vielä yhdessä bändissä, tyyliin kuus keikkaa kesässä ja muutamat treenit päälle. Biisintekomielessä tulee rämpyteltyä paljonkin.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Neurosaur
26.03.2009 18:00:31
Akira Jimbo aloitti nimenomaan 18-vuotiaana ja hänestä tuli ihan hyvä.

http://www.youtube.com/watch?v=FzEjW-DgtVM&fmt=18
Chaosborn
26.03.2009 18:11:17
Neurosaur: Akira Jimbo aloitti nimenomaan 18-vuotiaana ja hänestä tuli ihan hyvä.

Noo.. Mut nää onki näitä japseja. :DD
Anti Hip Hop Alliance
Vieno
26.03.2009 20:16:05
hollmi-5: Kaakkurinniemen Mikko oli 19, kun aloitti rumpujen treenaamisen. Ihan hyvin kulkee soitto.

Mut se onkin Kemistä..
MK73
26.03.2009 20:44:44
hollmi-5: Kaakkurinniemen Mikko oli 19, kun aloitti rumpujen treenaamisen. Ihan hyvin kulkee soitto.

Minä aloittelin saman ikäisenä - muttei kulje ihan niin hyvin soitto... :-)
Hiki ja vääntö.
Ruutikallo
26.03.2009 21:03:58 (muokattu 26.03.2009 21:08:11)
Itte alottelin joskus 10-vuotiaana. Mutta se oli sellasta remua ja muuta rokkia, tekniikoista tietämättä.
Pääasia oli rock!
Hieman alta 2kymppisenä vasta aloin treenaamaan tekniikkaa, nuotteja yms.

Sitä ennen kopisteltiin vain Iron Maidenia/Stratovariusta jne.

-H-

E.Vaikkakin vaikutteet tulivat Purplelta, Zeppelinilta ym. Silloin vedettiin vaan heevurookkii
[Stubb ilmoitti myös että hänellä on kiistattomia todisteita ja hän näytti minulle räjäytyskuvan peräsuolesta.] -Sir Härö- www.tukalaband.com
sutikomppi
27.03.2009 09:00:44 (muokattu 27.03.2009 09:04:49)
Lienee jo tullut selväksi. Iällä ei ole mitään merkitystä. Sun täytyy vain kestää se, että pikkukundi voi soittaa paremmin kuin sä. Jos treenaat hyvin ja oikein, pääset nopeasti pitkälle. Rumpujen kanssa kehittyy aluksi nopeasti ja siksikin niiden soittaminen motivoi. Jos olet poikkeuksellisen lahjakas on tilanne vielä parempi. Kehityt erityisen nopeasti. Näitä erityisen lahjakkaita on tietysti vain vähän.

Hanki aluksi opettaja ja opettele perusasiat oikein. Muista myös, että oppiminen menee portaittain. Ensin opit ja sitten tulee tauko, jolloin voi tuntua, ettei tästä tule mitään. Sitten huomaat taas oppivasi uutta ja soitto sujuu jne.... jne...

Tällä palstalla kyllä useimmiten saa aivan asiallisiakin neuvoja. Kysele ja kuuntele paljon. imghttp://cosgan.de/images/smilie/musik/a035.gif/img
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Bobana
27.03.2009 10:12:00
Neurosaur: Akira Jimbo aloitti nimenomaan 18-vuotiaana ja hänestä tuli ihan hyvä.

Jonkun pitäis kertoo sille että noissa ständeissä on myös säätömahdollisuus ettei tarttis seisomaan nousta joka kerta kun symbaalia hamuilee...
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
jtpennane
27.03.2009 10:32:57

Ai vittu mikä biisi! :D Kikka Korea ja fuusiohousut kainalossa, pakko arvostaa!
Mä tiedän missä sä asut!
Cimble
27.03.2009 11:44:15 (muokattu 27.03.2009 12:06:06)

Mutta tässä taas nähdään, että ellei rumpaliksi synnytä jo hyvissä ajoin, ei kehity ikinä rokkirumpaliksi asti. Ei sitä rumpalointia noin vaan enää aikuisiällä aloitella, mikä on jo hyvin huomattavissa Jimbon takeltelussa ja tyytymisessä aloittelijoiltakin onnistuvaan ja hengettömästi hipellettyyn fuusiojazziin... Tä? :)

No ei, itse sain eka rummut noin 10-vuotiaana ja olen harrastanut yli 20 vuotta. Mutta ei se kehitys ole iästä kiinni, vaan tyypistä itsestään sekä ominaisuuksista ja lahjoista. Itse en varsinaisesti ole koskaan ollut mikään oman soiton treenaaja, enkä kiinnostunut teoriasta tai akateemisuudesta. Minua on vaan kiinnostanut itse vakuuttava vetäminen. Lopputulos saattaa joskus olla sitten eräänlainen sellainen, mutta amatöörinäkin on ihan hyvä olla. Tosin toisinaan tulee se levoton tunne, ettei se riitä kun paloa riittäisi vielä. Ja toisinaan sekin vähä on taas liikaa yrittää sovittaa muihin arkielämän vaatimuksiin.

Joskus on käynyt mielessä, että olisikohan sitä sitten miten ratkaisevasti "kovempi" rumpali, jos olisi aikoinaan motivoitunut kunnon treenaamisesta ja olisi asettanut tavoitteita. Aikaakin olisi tähän päivään mennessä ollut kehittyä vaikka miten "kovaksi". Mutta ehkä mulla on intohimo soittamista kohtaan mennyt aina motivaation edelle. No, sellainen on esim. minun tarinani, joku toinen on voinut aloittaa soittamisen vaikkapa vasta 17-vuotiaana ollen minua huomattavasti taitavampi, monipuolisempi ja ammattilainen jo 23-vuotiaana. Joku kolmas taas on aloittanut hutkimisen 4-vuotiaana ollen vielä nelikymppisenä hyvin vaatimaton ja epätarkka soittaja.

Mutta tietysti mitä aikaisemmin on aloittanut, sitä enemmän on ollut tyylitajulla ja varmuudellakin ollut aikaa kehittyä. Tyylitaju on yksi tärkeimmistä rumpalin ominaisuuksista esimerkiksi kaiken tekniikan jumaloinnin sijaan. Mielestäni tyylitajua ja sielukkuutta ei voi harjoitella, se tulee ajan kanssa jos on tullakseen. Eli mitä aikaisemmin saa kehitettyä joitain osa-alueita, sitä aikaisemmassa "herkkyysvaiheessa" niistä on apua taas toisten osa-alueiden tukemisessa ja kehittymisessä. Eikö?

Mutta henkilökohtainen mielipiteeni on tämän jaarittelun jälkeen, että kyllähän vaikka kahen kympin paremmalla puolella oleva aloittelija voi kehittyä taitavaksi rumpaliksi. Mutta vaikkapa yli kolmekymppisten ei yleisesti tiedetä kehittyneen nollasta sataan kovin menestyksekkäästi... :)

Onko liian myöhäistä aloittaa rumpujensoittoa 18 vuotiaana?

Ei todellakaan. Rumpujen soitto on aloitettava just silloin kun talli määrää, saatana! :)
Parempi vähän paskaa nurkissa, kuin puhdas helvetti...
Chaosborn
27.03.2009 13:21:21
sutikomppi: Hanki aluksi opettaja ja opettele perusasiat oikein. Muista myös, että oppiminen menee portaittain. Ensin opit ja sitten tulee tauko, jolloin voi tuntua, ettei tästä tule mitään. Sitten huomaat taas oppivasi uutta ja soitto sujuu jne.... jne...

Tällä palstalla kyllä useimmiten saa aivan asiallisiakin neuvoja. Kysele ja kuuntele paljon. http://cosgan.de/images/smilie/musik/a035.gif

Olisihan se hyvä olla se opettaja mutta kun täältä perkeleen takapajulasta ei semmosia löydy. Eli pitäisi itse opetella ja alkaa ''pelimanniksi''.
Anti Hip Hop Alliance
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)