Aihe: Don Rosa
1 2 3 4 5 6 7
Charge
24.03.2009 13:02:14

Roopen viimeinen tarina olisi ihan varmasti nimenomaan Rosan piirtämänä juuri sellainen koskettava ja hatunnosto ikuisesti elävälle legendalle, Roopelle. Ei sille silti voi mitään, että tuosta linkistä tuli minullekin paha mieli. Jo pelkästään Akun näkemisestä tuossa kunnossa...ja niin, Roopenkin...
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
laakeri
24.03.2009 13:18:34 (muokattu 24.03.2009 13:21:22)
Rosan jutuissa on tosiaan se puoli, että niissä on esiintyy hieman aikuisempiakin teemoja, eikä kaikki ole aina välttämättä niin ylivedetyn korrektia, kuin monissa ankkatarinoissa. Ainakin pari esimerkkiä tulee mieleen, en osaa sanoa ovatko tarinat yleisesti ottaen "raaempia". Yleensähän ankkatarinoissa alleviivataan väärinteot paksulla kynällä.

Mieleen tulee esimerkiksi tarina, jossa Tulppu pelastaa Akun susien kynsistä heittämällä näitä lumipalloilla. Seuraavassa ruudussa Tulppu sanoo: "Lumipallot eivät vahingoita susia, mutta pitävät ne poissa pelistä". Eli on pakko korostaa sitä, että koivet pystyssä makaavat sudet eivät suinkaan kuolleet tai saaneet aivovammaa, vaan heräävät pian ja jolkottelevat taas iloisena. Kas kun tuota ei höystetty lisäyksellä "Onneksi varmistin, että lumipallojen sisään ei mennyt kiviä, koska ne ovat vaarallisia. Lumipallojen heittely aiheuttaa tilastojen mukaan useita päävammoja vuosittain".
Charge
24.03.2009 18:55:35

Hey, olenkos se minä joka käy täällä epäterveellisen usein...No kuitenkin, tuli tässä mieleeni, että netissä on tuommoinen sivusto http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/index_stories_rosa_date.html Varmasti löytyy melkein kaikki Rosan tarinat ikinä, luulisin jopa että ihan kaikki. Englanniksihan nuo on, mutta sarjiksissa sekin on aika helpon oloista. Että jos joku tahtoopi aikaan sa kulutella noita lukemalla, niin siinä on. :)
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
VikiViljami
24.03.2009 20:07:52
Charge: Hey, olenkos se minä joka käy täällä epäterveellisen usein...No kuitenkin, tuli tässä mieleeni, että netissä on tuommoinen sivusto http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/index_stories_rosa_date.html Varmasti löytyy melkein kaikki Rosan tarinat ikinä, luulisin jopa että ihan kaikki. Englanniksihan nuo on, mutta sarjiksissa sekin on aika helpon oloista. Että jos joku tahtoopi aikaan sa kulutella noita lukemalla, niin siinä on. :)

Jahas, nyt tuli tekemistä
Boys keep swingin
Parasite
24.03.2009 20:20:39
Charge: Hey, olenkos se minä joka käy täällä epäterveellisen usein...No kuitenkin, tuli tässä mieleeni, että netissä on tuommoinen sivusto http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/index_stories_rosa_date.html Varmasti löytyy melkein kaikki Rosan tarinat ikinä, luulisin jopa että ihan kaikki. Englanniksihan nuo on, mutta sarjiksissa sekin on aika helpon oloista. Että jos joku tahtoopi aikaan sa kulutella noita lukemalla, niin siinä on. :)

Oioi. Plussan ansaitsit.
"Blessed are the cheesemakers"
JPQ
25.03.2009 12:45:42

Tääläkin plussa ja kiva katsoa kun ei ole kukaan sössimässä kännöstä vaikka kyllä ankat aika hyvin kääntyy.
LordWinter
25.03.2009 14:59:15

Toi Dawson-tarina on ainoa, jota en oo lukenut.

Oon hardcore.
Mikä helvetin perussävel?
LiiMaNHeNKi
25.03.2009 17:37:50

Sait plussan. Harmi kun ei voi antaa kahta. Paperilla noita on toki mukavampi lukea, mutta tuolta voi kätevästi lukaista ne harvat lukematta jääneet tarinat.
Muistinko muuten mainita, että olen joskus hieman hajamielinen?
Charge
25.03.2009 18:52:06

Niinpä, onhan niitä siinä mielessä kivempi suomeksi lukea, että saa paremmin keskityttyä itse tarinaan. Ei mene se keskittyminen siihen kielieroon, ja ymmärtää paremmin vitsitkin sitten. :)
laakeri
25.03.2009 21:11:52 (muokattu 25.03.2009 21:21:49)
Charge: No kuitenkin, tuli tässä mieleeni, että netissä on tuommoinen sivusto http://disneycomics.free.fr/Ducks/Rosa/index_stories_rosa_date.html

Vuoden Postaus -palkinto Chargelle. Veikkaisin että tuossa on ainakin 50 lukematonta Rosa-tarinaa, joten lukemista riittää hetkeksi. Tosin näytöltä lukeminen tuntuu tuntuu kyllä väärältä, mutta eipä tuollaista määrää kyllä printtaakaan. Englanniksi lukeminen saattaa ehkä tökkiä hieman, kun olen aina ankkatarinat suomeksi lukenut. Kai siihenkin tottuu.

edit: löytyyhän tuolta myös mm. 659 Barksin tarinaa, ynnä muuta.
Gleb91
25.03.2009 22:12:44 (muokattu 25.03.2009 22:13:50)
laakeri: Englanniksi lukeminen saattaa ehkä tökkiä hieman, kun olen aina ankkatarinat suomeksi lukenut. Kai siihenkin tottuu.

Joo, jotenkin oudosti eri sävyisiä hahmoja nuo ankat kun englanninkielistä versiota lukee.

Mutta ei kyllä jotenkin viitsi lukea koneelta noita sarjiksia. Tuntuu halvalta ja likaiselta, vähän niinkuin myisi itseään.
Charge
26.03.2009 10:48:43

Juu, kyllähän se perinteinen sarjakuvalehti ja sohvannurkkaan lösähtöminen aina ruudulta lukemisen voittaa...Mistäpä tuli mieleen; tämä lähtee nyt tankkaamaan Roope Ankan Elämä ja Teot kakkosta läpi. :) Hiulihei!
Akitus
26.03.2009 12:20:13
JPQ: Tääläkin plussa ja kiva katsoa kun ei ole kukaan sössimässä kännöstä vaikka kyllä ankat aika hyvin kääntyy.

Vaikka tietenkin englanniksi lukemalla näkee varmasti kaikki vitsit, niin en niitä käännöksiä sössimiseksi kutsuisi. Sen verran hienoa työtä on Jukka Lindfors tehnyt yleensä.
42. "Ei ole tasapainoista tekstiä, jumalauta!" -Ylikomisario Rauno Repomies
Bacchus
26.03.2009 12:29:54
Akitus: Vaikka tietenkin englanniksi lukemalla näkee varmasti kaikki vitsit, niin en niitä käännöksiä sössimiseksi kutsuisi. Sen verran hienoa työtä on Jukka Lindfors tehnyt yleensä.

Itse asiassa monet ankkatarinat ovat suomeksi jopa kekseliäämpiä ja sujuvampia kuin alkuperäiskielellä, tässä tapauksessa englanniksi.
When the Going Gets Weird, the Weird Turn Pro
Kukkis 77
26.03.2009 13:41:39

Bacchus: Itse asiassa monet ankkatarinat ovat suomeksi jopa kekseliäämpiä ja sujuvampia kuin alkuperäiskielellä, tässä tapauksessa englanniksi.

Taannoinhan joku teki gradun vai mikä olikaan juurikin Aku Ankkojen kielenkäytöstä. Ja onhan se paikoitellen nerokasta.

"Kiskoin metsäkaupoilla tuohta niin että heikkolatvaisia puistatti"
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
laakeri
26.03.2009 13:46:13
AKangas: Joo, jotenkin oudosti eri sävyisiä hahmoja nuo ankat kun englanninkielistä versiota lukee.

Juu. Esim. tuo Pellen viljelemä "Mr. McDuck!" tämän puhuessa Roopelle näyttää melko oudolta. Eihän Roopeen McAnkkana juuri koskaan suomenkielisessä sarjakuvissa viitata, eikä Pelle häntä myöskään herroittele.
Hipelius
26.03.2009 14:02:13
laakeri: Juu. Esim. tuo Pellen viljelemä "Mr. McDuck!" tämän puhuessa Roopelle näyttää melko oudolta. Eihän Roopeen McAnkkana juuri koskaan suomenkielisessä sarjakuvissa viitata, eikä Pelle häntä myöskään herroittele.

Ei herroittele juu, mutta Roopen nimi englanniksi on kyllä McDuck. Ikinä ei ole Scrooge Duck:ia tullut vastaan.
Charge
26.03.2009 14:07:22

Se onkin muuten jännä, että miksi englannissa se on aina McDuck? Ja sitten suomessa pelkkä Ankka? Rosalle muuten pisteet, että siomenkielisessäkin Elämä ja Teot-sarjassa biljellään tuota McAnkkaa.
Hipelius
26.03.2009 14:08:57
Charge: Se onkin muuten jännä, että miksi englannissa se on aina McDuck? Ja sitten suomessa pelkkä Ankka? Rosalle muuten pisteet, että siomenkielisessäkin Elämä ja Teot-sarjassa biljellään tuota McAnkkaa.

Kääntäjälle pisteet mieluummin. :P Rosan Roope on _aina_ McDuck.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)