Aihe: Elacin kuulosuojaimet
1
Jouni74
16.03.2009 09:00:03
Olen tilaamassa Elacinin ER FlaxComfort kuulosuojaimia ja kysyisin käyttäjien arviota eri suodattimista: 9dB, 15 dB, 25 dB
Nykyään käytän sinisiä joulukuusia ja vaimennus niissä "sopiva" mutta eihän tuo soundimaailma hääppöinen ole nuo päässä.
Eli ilmeisesti nuo 15 ja 25 dB:t on suosituimmat, mutta kummatkohan sitten tilaisi..?
In God We TURUST :)
Borlag
16.03.2009 09:02:54 (muokattu 16.03.2009 09:03:06)

Oman kokemuksen perusteella, 15dB riittää vallan mainiosti kovakätisimmänkin rumpalin kanssa, ja vaikkapa Motörheadin keikan eturivissä. Luja se ääni on niilläkin, mutta kipuraja ei ylity kuitenkaan. Jos tuppaat jättäytymään katsojana vähänkään taaemmaksi, tai jos omilla keikoillasi olet kauempana rumpalista, tuo 15dB olisi oma suositukseni. 25dB jos taas olet sitä tyyppiä joka parkkeeraa PA kamojen eteen keikoilla joissa yleisönä, tai jos paikkasi on kämpillä/omilla keikoilla rumpalin edessä.

Kumpikaan ei tosiaan huono ole kuitenkaan.
oiva tumpeloinen
16.03.2009 09:10:29
Mä en ottais ainakaan yli 15db:n vaimennusta. Tuo kyseinen vaimennus riittää, kuten jo sanottu, missä tahansa. Tai ei ole tullut vielä tilannetta vastaan, missä tarvitsisi suurempaa vaimennusta. Ei sen puoleen, etteikö se varmasti suojaisi kuuloa vielä paremmin, mutta kun tuolla 15db:n vaimennuksellakin tulee treeneissä välillä fiilis, ettei biisien välissä käytävää keskustelua kuule kunnolla. Siltä pohjalta mä arpoisin omat vaihtoehtoni 15db:n ja 9db:n vaimennuksen väliltä. Ajatuspohjana, että jos kevytkätisen rumpalin kanssa soittaessa pärjää ilman tulppia, niin 9db:n vaimennus on jo aika paljon lisää ruutia rumpalin käsivarsiin.
rainmaker
16.03.2009 11:23:20
Itelläni on 15 dB:n finfonicin valetuissa tulpissa. Se on riittänyt hyvin joka tilanteessa, treeneissä ja keikoilla, sekä soittajana että yleisönä. Keskusteluista saa ihan hyvin selvää tuolla vaimennuksella. Jos et osaa päättää mikä vaimennustaso on sopiva, niin ainakin finfonicin kanssa onnistui sellainen järjestely, että sai lainaan parit eri vaihvuiset suotimet. Sitten lähetti vaan takaisin ne, joita ei ottanut.
Those who can't do, teach; those who can't teach, teach gym.
Janne19691
16.03.2009 11:50:33

Jouni74: Olen tilaamassa Elacinin ER FlaxComfort kuulosuojaimia ja kysyisin käyttäjien arviota eri suodattimista: 9dB, 15 dB, 25 dB
Nykyään käytän sinisiä joulukuusia ja vaimennus niissä "sopiva" mutta eihän tuo soundimaailma hääppöinen ole nuo päässä.
Eli ilmeisesti nuo 15 ja 25 dB:t on suosituimmat, mutta kummatkohan sitten tilaisi..?

Älä tilaa niitä jotka on suosituimmat vaan tilaan sulle sopivat. Sopivaa vaimennusta voi arvioida esim. tietokoneen äänisoftilla joilla voi kokeilla tiputtaa volaa eri vaihtoehtoihin ja arvioida sitten fiilistä.

Itsellä on 9 dB filtteri ja se on sopiva mulle.
Rule #1: There are no rules.
Antti1
16.03.2009 12:30:27
jlummaa: Sopivaa vaimennusta voi arvioida esim. tietokoneen äänisoftilla joilla voi kokeilla tiputtaa volaa eri vaihtoehtoihin ja arvioida sitten fiilistä.

Häh? Voihan musaa kuunnellessa stereoistakin kääntää volapotikkaa ja miten se liittyy eri filttereihin Elacineissa? Eri filttereiden vaikutusta kannattanee testata käyttämällä niitä erilaisia filttereitä.

Jos onnistuu toi parin eri filtterin testailu/palautushässäkkä, niin kannatan kokeilua 9 ja 15dB välillä. 15 pitäisi olla Lankisen Mikon puheiden perusteella kaikkein suorin vasteeltaan, mutta soittaessa pienempi vaimennus sitten taas parantaa balanssia. Varsinkin rumpuja soittaessa isot vaimennukset voi sekoittaa soittobalanssin ja dynamiikantajun ihan totaalisesti.

Jos kiinnostaa muuten, niin Thomannilta saa Fischer ampsin filttereitä parillakympillä monenlaisilla vaimennuksilla. Pitäisi olla ilmeisesti ihan kuranttia kamaa.
Janne19691
16.03.2009 12:39:33

Antti1: Häh? Voihan musaa kuunnellessa stereoistakin kääntää volapotikkaa ja miten se liittyy eri filttereihin Elacineissa? Eri filttereiden vaikutusta kannattanee testata käyttämällä niitä erilaisia filttereitä.

Tottakai volaa voi säätää vaikka stereoiden potikalla jos potikassa on luotettava dB asteikko. Asteikko on kai edellytys sille että niitä lukemia pääsee kokeilemaan. Äänityssoftissa on se dB asteikko. Tietty jos on ylimääräistä rahaa niin ostaa ne kaikki filtterit.
Antti1
16.03.2009 12:45:03
Miten sä ajattelit tuon testin toteuttaa, jotta se hyödyttää mitään? Eihän se huomioi mitenkään noiden filttereiden vaikutusta soundiin. Ne ei kuulosta keskenään samanlaiselta vain eri vaimennuksilla ja soittaessa/laulaessa ero niiden välillä on vielä isompi.
Janne19691
16.03.2009 12:58:41

Antti1: Miten sä ajattelit tuon testin toteuttaa, jotta se hyödyttää mitään? Eihän se huomioi mitenkään noiden filttereiden vaikutusta soundiin. Ne ei kuulosta keskenään samanlaiselta vain eri vaimennuksilla ja soittaessa/laulaessa ero niiden välillä on vielä isompi.

Mitenkö? Ihan helposti, liikuttaa feideriä vaan hiirellä, sillee ju nou. Testi vertaa eri vaimennuksia. Se ei ota kantaa mahdoolisiin soundieroihin, enkä ole niin väittänytkään. Sun mielestä vaimennuserojen vertailusta ei ole mitään hyötyä?
Antti1
16.03.2009 13:07:03 (muokattu 16.03.2009 13:08:21)
jlummaa: Sun mielestä vaimennuserojen vertailusta ei ole mitään hyötyä?

Tuollaisella testillä ei. Harvapa tulee myös varmaan testanneeksi bändivoimakkuuksilla, olettaen että laitteista edes sen verran metakkaa lähteekään. Kuulokaan kun ei toimi samallatavoin äänenpaineesta riippumatta.

Mitä sä tolla testillä tarkalleenottaen testaat? Sitä miltä eri äänenpaineet kuulostaa kotona? Mites sitten, kun pitäisi tietää kuinka paljon haluaa vaimentaa bändin meteliä? Käytkö mittaamassa desibelimittarilla metelin määrän ja vetelet kotona samoissa lukemissa vertailukohtana? Jos ei, niin mä en näe tuossa testissä pienintäkään hyötyä ja mittailemallakin jää mm. se eri filttereiden vaikutus huomioimatta kokonaan (ja se on kovin iso, vertaappa vaikka liioiteltuna esimerkkinä Elacin 25dB ja vaahtomuovitulppa 25dB). Kaikki taajuudet ei vaimennu eri filsujen välillä samallatavoin ja siksi noi 9, 15 yms. arvot on vain jonkinlaisia arvioita keskimääräisestä vaimentumasta.
Janne19691
16.03.2009 13:18:06

Antti1: Tuollaisella testillä ei. Harvapa tulee myös varmaan testanneeksi bändivoimakkuuksilla, olettaen että laitteista edes sen verran metakkaa lähteekään. Kuulokaan kun ei toimi samallatavoin äänenpaineesta riippumatta.

Mitä sä tolla testillä tarkalleenottaen testaat? Sitä miltä eri äänenpaineet kuulostaa kotona? Mites sitten, kun pitäisi tietää kuinka paljon haluaa vaimentaa bändin meteliä? Käytkö mittaamassa desibelimittarilla metelin määrän ja vetelet kotona samoissa lukemissa vertailukohtana? Jos ei, niin mä en näe tuossa testissä pienintäkään hyötyä ja mittailemallakin jää mm. se eri filttereiden vaikutus huomioimatta kokonaan (ja se on kovin iso, vertaappa vaikka liioiteltuna esimerkkinä Elacin 25dB ja vaahtomuovitulppa 25dB). Kaikki taajuudet ei vaimennu eri filsujen välillä samallatavoin ja siksi noi 9, 15 yms. arvot on vain jonkinlaisia arvioita keskimääräisestä vaimentumasta.

Jos et vieläkään ymmärtänyt niin testillä testataan _vaimennusta_, lähtödesibelit voi (jopa täytyy) valita itse (sen ilmeisesti ymmärsit).

Mulle testi riitti selvittämään että haluan 9 dB, en 15 dB enkä 25 dB. Ymmärrän että kaikilla ei ole yhtä helppoa.
tinde
16.03.2009 13:18:34

Onko näissä vaihdettavat filtterit?

Mulla on joku malli (en muista kuollaksenikaan merkkiä...) ja niissä vaihdettavat -15db tai -25 db filtterit.

Ja molemmille on ollut käyttöä, joten jos noihin voi vaihtaa filsuja itse, niin ota molemmat.
McNulty
16.03.2009 13:57:52
tinde: Onko näissä vaihdettavat filtterit?

Mulla on joku malli (en muista kuollaksenikaan merkkiä...) ja niissä vaihdettavat -15db tai -25 db filtterit.

Ja molemmille on ollut käyttöä, joten jos noihin voi vaihtaa filsuja itse, niin ota molemmat.

Ainakin Alpinen tulpissa on 3 vaimennusfiltteriä mukana. Toiset tykkää, toiset ei.
The game's out there, and it's play or get played. That simple.
Janne19691
16.03.2009 14:55:26

Antti1: Kyllä mä oon sun pointin ymmärtänyt alusta asti, en mä tyhmä ole. Sä et vaan ilmeisesti ymmärrä mun pointtiani: homma ei oo noin yksinkertainen ja varsinkin kuulon kanssa pelatessa kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se ei oo ainoastaan erilaisia vaimennuksia ja siksi pelkästään sen testaaminen poppikoneilla kotona ei kerro juuri mitään siitä, että mikä tilanne on oikeasti niillä kyseisillä filttereillä. Se selviää ainoastaan testaamalla niitä.

Miten muuten tuossa testissäsi päädyit 9dB vaimennukseen? Soundissahan ei pitäisi eroa olla ilman tulppia testatessa, joten eikö isompi vaimennus olisi ollut parempi kuulon suojaamisen kannalta? Vai haluatko kuulla musan kuitenkin mahdollisimman lujaa suojaimienkin kanssa? Mikä silloin on pointtina suojaamisessa? Miten sä pystyit tietämään sen olevan sopivin filsu sun käyttöön, jos et kuitenkaan tiedä mitä se äänelle tekee? Valitsetko sä vaikka kitaralle säröpedaalin vertailemalla vahvistuksen määrää skoopeilla tms. ja paperin tietojen perusteella?

Sen mä ymmärrän, että sun mielestä 9dB vaikuttaa riittävältä vaimennukselta kotioloissa testillä, joka ei huomioi tulppia itsessään mitenkään. Se "9dB vaimentava" filtteri kun ei kuitenkaan vaimenna 9dB kuin ehkä muutamilta taajuusnipuilta. Jostain muualta se voi vaimentaa huomattavasti enempi ja toisaalta taas vähemmänkin. Onneksi ilmeisesti olit kuitenkin tyytyväinen kokeilun tuloksiin. Mä en taas voi suositella varauksetta moista testiä luotettavana ohjenuorana muille, koska se tosiaankaan kerro mitään siitä tulpan vaimennuksesta. Jos joku tuumaa, että se 25dB kokeilu vaimensi eniten ja on siksi paras suojaimena, niin voi tulla karvas pettymys bassojen yhä kulkiessa pään luiden läpi kuuloon ja yläpään vaimentuessa liikaa suhteessa kaikkeen muuhun. Sit on vielä otettava huomioon nämä kaikki Fletcher-Munsonit yms. Samansuuruinen vaimennus eri lähtövoimakkuudelta kuulostaa erilaiselta ja tässäkin kohtaa kotitesti voi mennä kovastikin mönkään liian hiljaa kuunnellessa. Entäpä jo se mainitsemani soittobalanssin ja -dynamiikan sekoittuminen rumpaleilla? Miten se voidaan päätellä tuosta kotitestistä? Ei mitenkään.

EDIT: Ja joo, näissä on vaihdettavat filtterit. Kiinni saa vaikka IEM:t. Elacinilta löytyy 9, 15 ja 25dB vaimentavia malleja. Finnfonic käyttänee samoja nappeja. Fischerillä pitäisi olla 6, 9, 12, 18 ja 25dB filsut ainakin, jos muistan ulkoa oikein.

En ole väittänyt että kuuloketesti kotona olisi sama asia kuin filttereiden vaihto bändin kanssa. Testasin näin koska halusin jotain kokemusta valinnan tueksi.

Päädyin 9 db koska arvelin sen vaimentavan tarpeeksi mutta ei liikaa ettei fiilis kärsi. Se tuntui kuulokkeilla testatessa sopivalta, muut olivat ehdottomasti liikaa. Käytännössä, bändin kanssa, valinta on tuntunut oikealta: Korvat ei soi hallelujaa soiton jälkeen mutta fiilis on kuitenkin soittaessa ok. Se että 9dB on mulle hyvä ei tarkoita sitä että se on muille samanlailla hyvä. Tässä kysyt sitten että mikä on pointtina suojaukselle kun haluaa kuitenkin musan tulevan tarpeeksi lujaa. Pointti on se 9 dB vaimennus että se ei tule niin lujaa kuin ilman tulppia.

Edelleenkin, testi on valinnan tueksi kun parempaakaan tietoa ei ole. Kerro toki jos sinulla on heittää parempi testi jota jengi voi kokeilla ennen hankinnan tekemistä.
Pedaalien testaus on ihan eri asia, niitä voi testata kaupassa tai kuunnella clippejä netistä, tulppia ei.
Imper
16.03.2009 15:05:43

Ehdottomasti 9dB on minun valintani. Niitä sentään tulee pidettyä päässä oikeestaan aina. 15dB on moniin tilaisuuksiin liikaa ja sit tulee oltua kokonaan ilman tulppia. On Todella harvoin kun 9dB ei itelleni riitä, mutta todella usein kun 15dB olis ollut liikaa.
Everyone is a per-son
rheinone
16.03.2009 15:18:37 (muokattu 16.03.2009 15:19:56)
6dB filtterit ovat mun tarpeisiin välttävät, kun en pienemmällä vaimennuksilla oo nähny missään.

http://muusikoiden.net/keskustelu/print.php?p=8636872

Mutta kertokaa ihmeessä jos törmäätte jossain esim 3dB:n filttereihin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)