Aihe: Kaikkien aikojen 50 kotimaista levyä (Soundi 3/2005)
1 2 3 4 5
lindo
14.03.2009 17:30:35 (muokattu 14.03.2009 17:31:09)
Planetist: Rateyourmusiciin tuli listattua suomalaiseten musiikkijournalistien valitsemat 100 parasta levyä, Jake Nymanin aution saaren levyt-kirjasta:
http://rateyourmusic.com/list/Plane … _saaren_levyt___desert_island_discs

Mitä mietteitä se sitten herättää

Käsittämätöntä; kaikista maailman levyistä valittuna, ja silti KOLME Tuomari Nurmion levyä. Onko nää listat tehnyt Tuomari Nurmio itte? No, ei ole sentään kehdannut laittaa ykköseksi. :P
Rok rok
Keppis
14.03.2009 18:33:10
Jos minä valitsisin 50 parasta kotimaista niin kaikki Nurmiot ja Alangot menis heti kärkeen ja sen jälkeen Juicet ja Hectorit. Siinä ne olisivat minun mielestä 50 parasta.

Että näin hyödyllinen lista.
Ukko
14.03.2009 18:37:42

Miksi lista keskittyy vain yhteen genreen. Esim. klasari puuttuu kokonaan.
COVS jäsen nro 6
oo-p
14.03.2009 18:43:16

Ukko: Miksi lista keskittyy vain yhteen genreen. Esim. klasari puuttuu kokonaan.

klassinen musiikki? Tuo on on rock/pop-lista.
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
Lesko
14.03.2009 18:45:03
oo-p: klassinen musiikki? Tuo on on rock/pop-lista.

Niimpä, ehkä siksi.
Kalevalamittaisia runoja "kalevalarunoilijakyrpäperseessäkoskaansustamitääntulejostolleenajatteletlesko." -Kailis
Gaines
14.03.2009 18:47:45
Melrosea kyllä näkis mielellään näillä listoilla, trio-perinteen hieno jatkaja tässä valtakunnassa Ganesin ja Güntin rinnalla.
Sydän lyö ja parta kasvaa!
samulirask
14.03.2009 19:20:13 (muokattu 20.03.2009 14:53:20)

Torsti Suomi: Mielenkiintoinen lista...

Mikä ihme tekee monesta T.Nurmion levystä paremman kuin vaikka Juicen (mikä tahansa 70-80 -taitteen julkaisu), Ultra Bran (Kroketti), Sir Elwoodin (Puunukke), Blues Sectionin (Blues Section), Piirpauken, Nylon Beatin (Valehtelija) ym. levyistä?

Mielipiteitä voi olla vaikka kuinka ja saa olla, mutta joku raja tähän tekotaiteellisuuden jalustalle nostamisessa saa olla. Onko niin, että suomalainen kriitikko ei ole uskottava ennenkuin se huomaa arvostaa Tuomari Nurmiota, Ismo Alankoa kaikissa muodoissa, Kauko Röyhkää, CMX:ää, YUP:ta, Radioheadia tai Rage against the Machinea? Hä?

Mistähän tämä keskustelu nyt neljän vuoden jälkeen tullut esiin? Hyvä juttu kuitenkin, tämä lista on ärsyttänyt minua juuri tuon neljä vuotta. Torsti tiivisti aika hyvin sen, mitä minäkin olen tuosta listasta miettinyt. (Tosin minkään leimaaminen "tekotaiteelliseksi" on aika kyseenalaista) Ja asialla oli vielä Soundi, joka on suomalaisista rock-medioista ollut kuitenkin aina suosikkini.

Pitihän asiansa osaavien rock-toimittajien äänestää listalle MOLEMMAT Pekka Strengin levyt (kaikki kunnia Pekka Strengille, mutta mielestäni mies oli kuitenkin lähinnä kiinnostava sivujuonne Suomen rock-historiassa), mutta ei esimerkiksi YHTÄKÄÄN Juicen levyä - eikä monta muutakaan, jota tässä keskustelussa on mainittu.

Itsehän olisin mielelläni nähnyt listalla esim. edes yhden Kolmannen naisen levyn, Kingston Wallin levyn, ja miksei vaikkapa Havana Blackia...

(Tuo Juicen puuttuminen listalta saattoi johtua siitä, että vuosina ennen hänen kuolemaansa tuntui olevan ilmapiiri sellainen, että Juicea pidettiin menneisyyden miehenä, jonka myöhemmät tekemiset osoittivat hänen kirjoittamisensa tylstymisestä - ajatellaan nyt vaikka hänen ja Mikko Alatalon tätä viimeistä yhteistä levyä. Olihan se sen levyn "hittibiisi" (jota nyt radiossa saattoi kuullakin) melko löysää kamaa verrattuna johonkin Grand Slamin huippuaikoihin, ja varsinkin siihen, millaisen vaikutuksen Grand Slam aikoinaan teki.)
Samulin sivut
Ratsaaja
14.03.2009 19:46:16
Juicea ois pitäny kyllä olla.. Pervers ja Yölento ainakin. Ja Ratsian eka ois kyllä ansainnu paikkansa.
On askeleemme näin kepeä, kun kuuntelemme vain Epeä..
Torsti Suomi
15.03.2009 13:40:45
oo-p: Ymmärränkö oikein, että kaikki nuo mainitsemasi artistit edustavat tekotaiteellisuutta? HOH.

Noo, tekotaiteellisuutta ja sellaista trendiedustusta, eli musaa, jota tiedostavat, ajattelevat nuoret kuuntelevat erottuakseen Koop Arposen bandwagonista. Mutta tauti onneksi menee ohi viimeistää 30 ikävuoteen mennessä, jolloin alkaa putkinäkökin laajeta ja muunlainenkin musa kelvata.
bedlam
15.03.2009 13:53:17

Torsti Suomi: Noo, tekotaiteellisuutta ja sellaista trendiedustusta, eli musaa, jota tiedostavat, ajattelevat nuoret kuuntelevat erottuakseen Koop Arposen bandwagonista. Mutta tauti onneksi menee ohi viimeistää 30 ikävuoteen mennessä, jolloin alkaa putkinäkökin laajeta ja muunlainenkin musa kelvata.

Mietin tässä pitkään, että mitä kommentoida tuohon trendikästä ja tekotaiteellista musisointia edustavaan artistilistaukseesi, mutta en pysty sanomaan mitään. Sait täysin sanattomaksi.
Ziggy Bubba
15.03.2009 13:53:36

Torsti Suomi: Noo, tekotaiteellisuutta ja sellaista trendiedustusta, eli musaa, jota tiedostavat, ajattelevat nuoret kuuntelevat erottuakseen Koop Arposen bandwagonista. Mutta tauti onneksi menee ohi viimeistää 30 ikävuoteen mennessä, jolloin alkaa putkinäkökin laajeta ja muunlainenkin musa kelvata.

Itellä on ikää kertynyt hilppasen päälle 30 vuotta, mutta yhä jaksan kuunnella myös noita "tekotaiteellisia" radiopäitä, alankoja ja ratmeja... Koop Arposella on aika vähän tekemistä minkään kanssa, varsinkaan oman musiikkimakuni kanssa.

Toki koen näiden tekotaiteilijoiden tekevän jokseenkin paremmin ajan hammasta kestävää musiikkia kuin Arposen taustajoukkojen laskelmoivat täsmäbiisit radioasemille...
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
Torsti Suomi
15.03.2009 14:04:11
Joskus ihmettelen, miksi Alanko saa tehdä kappaleita tuulipuvuista, juomisesta ja puusta putoamisesta ja ne luokitellaan klassikkotaiteeksi ja Lapinlahden Lintujen tehdessä vastaavaa, ne luokitellaan huumorimusiikiksi ja junttikulttuurin hedelmäksi. Entäs kun Röyhkä laulaa että paska, se on taidetta; Räikkönen sanoo paska, kirjoitetaan otsikoita ja Juice kirjoittaa paska, musiikki koetaan säälittäväksi. Tai, kun Alanko laulaa rappiolla olemisesta suoran rokkikompin säestyksellä, ylistyslaulut raikaa ja taidetta on syntynyt. Hector laulaa niinikään viinan juomisesta ja se kappale toivotetaan suoraan lähiökaraoken seinäruusuille laulettavaksi.
bedlam
15.03.2009 14:15:46 (muokattu 15.03.2009 14:16:09)

Eli siis Alanko laulamassa ryyppäämisestä on mielestäsi tekotaidetta, siksi että kriitikot siitä tykkäävät? Eli tekotaiteellista ei olekaan itse musiikki, vaan sen määrittää se että kuinka mr. kriitikko siihen suhtautuu? En tajuu.
Torsti Suomi
15.03.2009 14:18:04
En tarkoita edes kriitikoita vaan tallaajia kuten sinä Bedlam. Tunnuthan itsekin liputtavan vahvasti Alangon ja kumpp. puolesta.
Ziggy Bubba
15.03.2009 14:27:52 (muokattu 15.03.2009 14:29:27)

Alanko on onnistunut moneen otteeseen (esim. Kun Suomi putos puusta) kiteyttämään jotain olennaista omasta ajastaan, kun taas Lapinlahden linnut eivät tähän ole musta pystyneet... Se, että biisissä mainitaan tuulipuvut tai paska, ei kerro lyriikoista vielä juuri mitään. Nuo ovat vain yksittäisiä sanoja poimittuna sieltä lyriikan seasta.
Uutta musaa mun Crookmachine -projektilta
bedlam
15.03.2009 14:42:04

Torsti Suomi: En tarkoita edes kriitikoita vaan tallaajia kuten sinä Bedlam. Tunnuthan itsekin liputtavan vahvasti Alangon ja kumpp. puolesta.

Milloinka minä olen "liputtanut Alangon puolesta"? Kyselen vain, kun en nyt ihan perimmäistä pointtiasi ymmärrä
tenkainen
15.03.2009 15:24:12

Mä en nyt vaan ymmärrä tällaista ajattelua. Onko jokin musiikki sitten absoluuttisesti parempaa kuin toinen? Ja mitä väliä sillä on, kuka mitäkin musiikkia kuuntelee? Miksi joihinkin bändeihin yhdistetään tällainen massadissaus, tjeu Limp Bizkit? En mäkään Bizkitistä pidä, muttei se mun silmissä ole yhtään sen huonompaa musiikkia kuin mikään muukaan.

Mulle kelpaa kaikenlainen musa, mutta ehkä siinä on joku pointti, miksi noilla listoilla keikkuvat aina samat levyt. Esimerkiksi Eppu Normaalia tai Yötä en pysty kuuntelemaan montaa sekuntia mielenterveydellisistä syistä, mutta en silti väheksy niiden tekemien levyjen arvoa, saati ihmisiä, jotka näitä levyjä kuuntelevat.

Kyllä muusikot on ahdasmielistä porukkaa, mitä musiikin kuunteluun tulee, onhan se nähty.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
oo-p
15.03.2009 16:20:13 (muokattu 15.03.2009 16:21:34)

Sanoo ihminen, joka ei ilmeisesti koskaan ole tuomitsemiaan artisteja ajatuksen kanssa kuunnellut. Hyvää musiikkia ei kuunnella musiikin itsensä vuoksi, vaan sen vuoksi, että se on hyvää. Eikä hyvästä musiikista nauttiminen mene ohi 30. ikävuoteen mennessä, sikäli, kun se musiikki on oikeasti ja ajattomasti hyvää. Kuten minun mielestäni esimerkiksi Tuomari Nurmio ja CMX.

Vai kuuntelitko itse ennen kolmikymppistymistäsi mielestäsi hyvää musiikkia ja sitten heräsit siihen, että se onkin tekotaiteellista?
Terve, ja kiitos kaloista! ..Delay, missä viivyt?!
tenkainen
15.03.2009 16:29:06

tekotaiteellista

Ton termin vois kuopata johonkin syvälle, eihän sillä ole mitään merkitystä. Kaikki taide tehdään tekemällä. Ja kuka sen päättää, mikä on "tekotaiteellista", tekijä itse? Ainakaan kellään muulla ei ole pätevyyttä siihen.
"Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)