Aihe: bassohistoriasi
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Visakoivu
02.03.2009 22:59:33
Aika lyhyt on meikäläisen lista:

2003 lunastettiin mulle lainaan kanista Ibanez RB-999 "Bean bass"
2006 oli hankinta vuorossa Fender Reggie Hamilton Jazz Bass
2007 tuli Sandberg California PM-4, vaihdossa meni tuo Fender puoliväkisin, ja edelleen harmittaa.
Huomenna tulee taloon Fender Geddy Lee Jazz Bass.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
Pirkka
02.03.2009 23:26:14 (muokattu 02.03.2009 23:27:11)
Päivitellääs vähän.

Eka oli Vesterin jazzbasso kopio 12-vuotiaana. Meni vaihdossa kun tilalle tuli:

Ibanez P-J mikityksellä, sellanen musta 90-lukulainen pienibodynen vehje. Kaverit kutsuivat Hevibassoksi.

Hevibasso lähti ja tilalle tuli Fenderin japsi jazz-basso kun täytin 18. Edelleen mun ykkösbasso, Schallerin tallalla ja nykyään Emg-mikeillä. Juuri sellainen kuin haluan jazzbasson olevankin. En voisi kuvitella luopuvani, sen kanssa on kasvettu kimpassa. Se on nähny elämää ja sitä on soitettu niin paljon että alkaa olemaan aika "auki".

Nykyään tuossa jazzissa on Lindy Fralinin mikit. Edelleen mun ykkösbasso. Täydellinen mulle.

Nauhaton Fenix. Tää nousee tuhkasta. Jazzmikitys, aika painava body, ihan ok kaula, riittää siihen mitä nauhattomalla soitan.

Fender Roscoe Beck. 5-kielinen wehje, tätä en oo modaillu, ei oo tarvinnu kun humbuckeritkin on jo valmiina. Laatusoitin.

Ja nyt on Beck modattu Aquilarin OBP-3 etarilla. Toimii siihen bassoon ja mun käyttöön hyvin.

Fender Presicion. Highway 1 sarjaa, tilasin Thomannilta kokeiltuani nimim. Toivajar16:n vastaavaa ja kysyin saako matkia. Mikki vaihdettu Seymour Duncaniin. Ok työkone, vähän niinku peruslapio. Ei osaa kaivata mitään ihmeempää koska palvelee täysin tarkoitustaan. Talla vaan pitäis vielä vaihtaa...

Tallaa en oo vaihtanu, mutta nykyään tässä on aina flatit kiinni.

Tsekkikontra. En muista merkkiä. Myin pois.

Danelectro. Pitkäkaulainen malli. Pervo vehje, enemmän botnee ku missään. Erikoisvehje....

Tsekkikontra 50-luvun lopusta. Vaneria. Hyvä peruskontra.

Edit:Ai niin, MicroKorg. Eräillä keikoilla totesin muutamassa biisissä synabasson toimivan normaalia paremmin.

Sitten lisää on tullu ESP Navigator jazz basso, Fenkun Marcus Miller, japsipresari, Eko SG, Tokain nauhaton vuodelta -84 ja Yamahan Attitude Billy Sheehan model ja Yamahan BB414.
Olli.M
03.03.2009 07:10:44 (muokattu 03.03.2009 07:14:22)
Olli.M: Epiphonen joku mikälie J/J mikkinen presarin näkönen kammotus. Uutena ostin joskus 18 vuotiaana. Myin sen sittemmin edellisen bändimme rumpalille. Oli mulla säädettävänä alkukeväästä yllättäen ja olihan se niin ritsa kun muistelinkin.

Ibanez SDGR 800. Tuolla tulikin soiteltua pidempäänkin ja erittäin hyvä kapistus. Tikkukaula mihin olin kanssa oikein tyytyväinen (paremmasta ei ollut tietoa tuohon aikaan) kunnes kokeilin presaria jossain kohtaa ja myyntiinhän se oli ipanetsi laitettava kun semmosen valaistuksen koin :)

Fender American Series Precision Bass. Mun basso, ehdottomasti. Sopii hanskaan, soundi on juuri semmonen kun pitääkin.Ei valittamista. Toi on mulla hautaan asti.

Fender Jazz Bass `62 Reissue Vintage. Japanin pojan rakentama hiton hyvä jatsari. Paljon tulee treenejä soiteltua tuolla ja varsin mukava basso kaikinpuolin. Jostain syystä kuitenkin keikoille lähtee aina P mukaan kyllä.

Hetken aikaa mulla oli myös himabassona Aria Pro Cardinal Series 300 jnka ostin melkein ilmaiseksi. Ei oikeastaan mitään sanottavaa. Pirun kapea kaula ja mediumskaala. 1 isohko humpparimikki muistaakseni. Kyllä sillä veti ei siinä. Myin sen halvalla eteenpäin.

Japanian jatsari sai lähteä kun tuli dadassa tarjous Ameican Series jatsarista. Eräät veronpalautukset piti sitten tuhlata Epiphonen Jack Casady bassoon, mutta sen kanssa en oikein päässyt sinuiksi. Soundi oli hunajaa, ja soitin kuin karamelli, mutta soittoasento mulle liian hankala. Casady myyntiin ja jäsen MPU:n rakentama Rickenbacker 4000 kopio tilalle. Ibanez ATK 300 tuli myös hankittua eräänä sunnuntai aamuna krapulan lievitykseksi. Ollut aktiivisessa käytössä mulla. Semmonen köyhän miehen musari. Kaikessa traktorimaisuudessaan oikein mukava peli.

Omakuvassa nykyinen kattaus.
Tarkoitus olis saada fyrkkaa ja persettä.
juici
03.03.2009 14:00:00

K.O. Jones: Mulla on tainnut olla

Harley Benton 5-kielinen, joskus 2005 parin kuukauden ajan
Yamaha BB414, kesällä 2007, pois keväällä 2008
Epiphone EB-3, talvi 2008-kesä 2008
Presari PJ-mikityksellä, nimetön "Fender", kevät-kesä 2008
Aram PB-04, kimppatilausritsa, kesä 2008-2009 alku
Harrikan nauhaton, syksy 2008-> eli pitopeli, ei tästä kai rahaa saa.
Fender Precision Special 2009-> eli pitopeli.

Se punainen Jazzari puuttuu listasta.
"Penis." "HURRAA!!!"
Visakoivu
03.03.2009 15:19:37
Visakoivu: Aika lyhyt on meikäläisen lista:

2003 lunastettiin mulle lainaan kanista Ibanez RB-999 "Bean bass"
2006 oli hankinta vuorossa Fender Reggie Hamilton Jazz Bass
2007 tuli Sandberg California PM-4, vaihdossa meni tuo Fender puoliväkisin, ja edelleen harmittaa.
2009 ilmestyi telineeseen Fender Geddy Lee Jazz Bass.
"Kaikki on paskaa paitsi tekotaide ja ihankiva kaupallinen poppi." - TommiW
kojones
03.03.2009 22:20:52
juici: Se punainen Jazzari puuttuu listasta.

Hyvä huomio, kaikkea ei voi muistaa :D
veemeli
04.03.2009 14:23:07
Kymmenisen vuotta olen soitellut, mutta bassoja on ollut vain kaksi.
Johtuu kai vasenkätisyydestä ettei sopivia ole tielle sattunut.

- SG (EB-3), Alakuhan tekemä vm. -68, oikea kätinen, kielet käännetty
- Ibanez sr-800 vasuri

Ibanezzin ostin viime syksynä. Molemmat on vielä mulla, eikä SG:stä ole tarkoituskaan luopua.
-Basso kuulostaa paskimmillaankin parhaalta-
Ironrock
15.04.2009 15:54:50 (muokattu 16.04.2009 09:16:16)
----
veemeli
16.04.2009 11:47:15
veemeli: Kymmenisen vuotta olen soitellut, mutta bassoja on ollut vain kaksi.
Johtuu kai vasenkätisyydestä ettei sopivia ole tielle sattunut.

- SG (EB-3), Alakuhan tekemä vm. -68, oikea kätinen, kielet käännetty
- Ibanez sr-800 vasuri

Ibanezzin ostin viime syksynä. Molemmat on vielä mulla, eikä SG:stä ole tarkoituskaan luopua.

Pientä päivitystä:

Pari viikkoa sitten tuli haettua Huttulasta koolister kolorado, jonka käänsin
vasuriksi. Lähinnä terassi keikoille ja kotiharjoitteluun tuon hankin.
-Basso kuulostaa paskimmillaankin parhaalta-
UncleZ
19.04.2009 16:02:57

Eka instrumentit teimme kaverin kans komeasti lastulevystä, kaulat vanhoista akustisista kitaroista. Ei sitä kymmenvuotiaana heti tajunnutkaan millaiset jousipyssyt tuli rakennettua, onneksi ne melkein hajosivat kielten asennuksen jälkeen. Korvasin mokoman lastulevylapion heti ensitilassa oikein kunnon materiaalilla, eli WC rempan yhteydessä lattiasta poistetulla lankun pätkällä. Siittä huolimatta otelauta ei vieläkään pitänyt paikkansa ja 14. nauhan kohdalta tiltatut naulankannat vaikeuttivat tillujen soittamista ylärekisterissä.

Eka ihan oikea basso oli Aria Diamond -70, ihan soitettava peli tuon omatekoisen jälkeen. Aria vaihtui tehtaalta tilattuun ruskeaan

Eko Indy bassoon vm-72, aika hyvä peli, varsinkin kun kuuntelee sen ajan äänityksiä. Viilasin A-kielen alta nauhat pois ja se teki balladien soittamisesta hienoa, ainakin omasta mielestäni. Eko vaihtui samassa Kokkolalaisessa liikkeessä

Rickenbacker 4001 vm-74 basson, ihan samanlaiseen mustaan kuin Tuohitorven basistilla. Todella hieno basso, jonka vihdoin vaihdoin isoon PA pääteasteeseen Floridassa -85. Rikun nauhat olivat liian kuluneet, muuten siisti peli.

Fender Jazz kopio tuli jostain -76 mysteerisesti, tein siittä nauhattoman, hion puupinnalle ja muutin G-kielen viritysruuvin Musarityylisesti lavan alapuolelle, nimeksi laitoin hämäävästi SML Pro Bass. Joku osti sen pois -82

Kramer Duke nauhaton/päätön vm-80 jonka ostin käytettynä bändin miksaajalta v. -82. Alumiinikaulainen ja toivottoman kylmä soittaa ulkona, ja koska se on lyhytkaulainen nauhaton soitossa pitää olla tarkkana.

Philip Kubicki ExFactor vm-87 jäi käteen samana vuonna yli viidenkymmenen testatun basson jälkeen, loppusuoralla oli Modulus ja joku muu mitä nyt en muista. Kubickin oston ratkaisi se et uuden bändin biiseistä oli huomattava osa D mollissa, myöhemmin huomasin muitakin etuja, esim. hyvin hiljainen äänityksissä, ja jos aktiivin paristot kuivuu kesken keikan, basso toimii siittä huolimatta. Lähetän tuon tehtaalle huoltoon jossain vaiheessa, kaula ja nauhat on kuluneet hypistellyssä.

Sitten olikin taukoa kymmenen vuotta, en edes soittanut studio juttuja.

2001 ripustin taas basson kaulaan, yllättäen Kubikin aktiivipuoli oli mykkänä, mutta Philip neuvoi mitä tehdä (konkka oikosulussa) ja peli alkoi soimaan. Soitin kyllä pari keikkaa pelkällä passiivilla.

Selkäreppubassoksi löysin presari/jazz sekasikiön ja vieläpä nimettömän, tehtaan mallikappaleen. Joka vuosi on sit tullut laitettua yksi basso.

Jazzy nauhaton -2003, toinen presari/jazz sekasikiö
Nimetön 5-kielinen 2004, pehmeni käytössä joten möin pois
Maple Leaf akustinen 2005, soiva peli, mutta ei mikään äänekäs koska on pienikoppainen
Yafeng 6-kielinen 2006, jota en ole livenä tarvinnut kuin muutaman kerran, piti lisätä yks mini nauha C-kielen alle korkeimmaksi ääneksi.
PIY Jazz Bass 2007, komea ulkonäöltään ja säätöjen jälkeen ihan hyvä.
Darlin Bass 5-kielinen 2008 akryyli jazz basso, melko mötikkä, painaa sen verran ettei sillä koko iltaa jaksais soittaa
Sunway 5-kielinen, 2008, jonkinlainen Musarin kopio yhdellä humbba-mikillä.
ja firman puolesta Fender Jazz bass -73

Rickenbacker pitäis jostain saada, riippuen kyllä seuravasta projektista, sitä ennen varmaan tulee G&L tai ehkä Modulus ja ehdottomasti yks Kubicki lisää jos semmoinen kohdalle osuu käytettynä.
Olli.M
19.04.2009 16:32:25
Olli.M: Japanian jatsari sai lähteä kun tuli dadassa tarjous Ameican Series jatsarista. Eräät veronpalautukset piti sitten tuhlata Epiphonen Jack Casady bassoon, mutta sen kanssa en oikein päässyt sinuiksi. Soundi oli hunajaa, ja soitin kuin karamelli, mutta soittoasento mulle liian hankala. Casady myyntiin ja jäsen MPU:n rakentama Rickenbacker 4000 kopio tilalle. Ibanez ATK 300 tuli myös hankittua eräänä sunnuntai aamuna krapulan lievitykseksi. Ollut aktiivisessa käytössä mulla. Semmonen köyhän miehen musari. Kaikessa traktorimaisuudessaan oikein mukava peli.

Omakuvassa nykyinen kattaus.

Päivitystä:
ATK myyty ja Greco SG basso tullut tilalle.
Tarkoitus olis saada fyrkkaa ja persettä.
artopee
19.04.2009 22:09:17 (muokattu 19.04.2009 22:12:21)

Itsellä on ollut Fenderin jenkkipresari ('79) vuodesta -81 alkaen. Nuoruusvuosina tuli bassoteltua paljonkin. Viime vuodet ovat taas menneet enempi kitaroiden kimpussa, mutta aina välillä on pakko kaivaa basso esiin ja rääkätä sitäkin. Keikkaakin tulee heitettyä basson varressa "varamiespalvelutyyliin".

Viime kesänä tulikin hankittua mielenkintoinen restaurointiprojekti Squierin JV Jazzarista ('83). Body pinnoitettiin kultaiseksi (pastalla, jolla päällystetään mm. taulujen kehyksiä) ja elektroniikaksi tuli Fenderin Original Vintage Jazz Bass -mikit. Loistava peli kaikinpuolin!

Tästä jazzariprojekti alkoi:
http://s126.photobucket.com/albums/ … ew&current=Jazzari_JV_ennen.jpg

Ja tässä molemmat veljekset nykykuosissaan: http://s126.photobucket.com/albums/ … ?action=view&current=bassot.jpg
jPekka
19.04.2009 23:03:22

jPekka: 1981-82: pre-copy-aikakauden lyhytskaalainen Ibanez, jonka ostin Ison-Roban divarista 300 markalla ja myin sadallaviidelläkympillä.
1982-85: Yamaha SuperBass 500S, josta kiskoin nauhat itse pois.*
1982- : Rickenbacker 4001, joka on matkan varrella menettänyt nauhansa ja kokenut muutamia muitakin modifikaatioita. (http://www.yrttimaa.net/backer.html)
2007- : Harley Bentonin rakennussarjasta väkerretty presari. (http://www.yrttimaa.net/presari.html)

* Mielenkiintoista kyllä, näin näitä eilen peräti kaksi kappaletta (en muista nähneeni yhtään sen jälkeen kun omani myin): Toinen on Huttusella myynnissä (http://www.soitin-huttunen.com/uploads/yamsb500.JPG) ja toinen oli Taj Mahalin lämmittelijänä toimineen Joose Keskitalon basistilla. Kummatkin olivat orkkiskunnossa.

Päivitystä: Presarikopio myyty siskonpojalle. Soitinarsenaali kasvanut kahdella omatekoisella viisikielisellä:
JPM Custom 2008: http://www.yrttimaa.net/C2008.html
JPM 2009: http://www.yrttimaa.net/JPM2009.html
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Merdish
20.04.2009 00:03:57
2003: Falcon Precision Bass. Mukava ykkösbasso opetella Black Nightia ja Roadrunneria.

2006: OLP Music Man 5-string. Todella hyvä soitettavuus ja saundi, mutta elektroniikat huonot.

2008: Fender Jazz Bass American Standard. Paras basso.

2009: Squier Jazz Bass Fretless on myös kiva lelu.
Tatuo
20.04.2009 00:13:00
2003 (tai 2004): Kaverilta lainattu presarikopio, jonka lavassa luki santana.

2005: Yamaha RBX270 mustana.

2008: Tokain presari (Back to basics, ympyrä sulkeutuu)

jos joku osaa sanoa jotain tuosta santanasta nii kiinnostas vähä saada infoa
LISÄÄ FUZZIA!
hemmo
20.04.2009 10:42:26

Ai ritsoja vai? Oham miulla pari ollu:

- Rickenbacker 4003 punainen
- Landola akustinen
- Gibson EB-0 vm. -62
- Strunal kontra
- Fender Precision -78 musta
- Danelectro Longhorn oranssi
- Danelectro Longhorn punainen
- Danelectro chorus-malli
- Hagström B-8, 8-kielinen, vm. 69
- Tele-bass
- Eko, nauhaton akustinen
- Samick 6-kielinen
- MTD Kingston 5-kielinen
- MTD Heir 4-kielinen
- Ibanez 5-kielinen
- Ibanez Roadster II
- Yamaha BB300, musta
- Yamaha BXR200, punainen
- Squier Modified Precision Bass (telebasso)
- Squier Precision, punainen
- Squier Precision, sininen
- Epiphone Thunderbird 5-kielinen, nonreverse
- Daion Mark II
- Ashbury kumikieli
- Leningrad muovibasso
- Aria Jazzbass
- Tokai Jazzbass
- Fenix Jazzbass
- Squier Bronco
- Samick Exploder basso
- Washburn B8 bass
- Washburn Presari
- Kramer Presari
- Palabasso 4/5
pehko
20.04.2009 22:44:06 (muokattu 20.04.2009 22:51:10)
Ibanez GSR200 (2004-2005)
Yamaha RBX374 modattu (2005-->)
Ibanez SR305 '96 (2006-2008)
Maya Jazz Bass 70's (2008-->)
Tokai Jazz Bass '95 (2009-->)

haluun 5kielisen MTD Kingstonin. Iban SRX695, SRX755, SRX505, SRX595 tai 5kielisen vanhemman BTB sarjalaisen.
"Kaikki järjestäytyneet dogmaattiset uskonnot ovat harhaanjohtavia, eikä itseään kunnioittavan ihmisen pidä hyväksyä niitä ehdottomina." - Hypatia Aleksandrialainen
mitaha
03.05.2009 16:15:12
mitaha: Höfner Telecaster bass (-68-71?) *
Fender Jazz Bass -73
Tom Anderson Jazz Bass (Anderson paloista Kitarapajalla kasattu)
Fender Jazz Bass MIM
Music Man Sterling
Epiphone Allen Woody
T-Bass (Trace Elliot)
Fender Jazz Bass CIJ
Lakland 44-94 (-90 luvun alkupuolelta)
Alembic Elan
Alembic Distillate
Suhr Classic Jazz *
Modulus Flea Custom *

Tähdellä merkityt on edelleen ja pysyy paitsi Modulus lähtee kiertoon.

Modulus lähti muutama viikko sitten (tosin liian halvalla). Viime viikolla ostin Marguksen (MC44) entisen Sadowsky MV5:sen. Näillä mennään loppuun asti.
libbura
05.05.2009 17:50:50

Aria viulukoppainen, vuonna miekka & kilpi,
Wem Watkins, kapeakaulainen kaunotar
Fender Precision, valm. lokakuussa 1965. Myyty BASISTILLE joka myös keräilee näitä.
nyt sitten Epiphonen presarikopio, ihan ookoo
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)