Aihe: Paras proge bändi?
1 2 3 4 522 23 24 25 26 27 28 29 30
bedlam
28.02.2009 11:25:59

2541: Elitismi on näissä ketjuissa parasta.

Itsekin olen sitä mieltä, että Rush vaihtoi jo 80-luvulla levykaupassa loogista sijoituspaikkaa rock-osastoon. Mutta ei kai kukaan voi kieltää, etteikö joku Hemispheres olisi progelevy.
aalataur
28.02.2009 11:30:07

Rushilla on juuri sitä melodista punaista lankaa sävellyksissä eikä tekninen kikkailu ole yleensä itsetarkoituksellista. Samaa ei voi sanoa läheskään kaikista progebändeistä, suurin osa uppoaa tekotaiteellisuuden suohon. En nyt viitsi nimiä alkaa mainita, ettei mene tappeluksi.
JC
28.02.2009 11:43:14
aalataur: Rushilla on juuri sitä melodista punaista lankaa sävellyksissä eikä tekninen kikkailu ole yleensä itsetarkoituksellista.

Olen sitä mieltä, että kaikkien progebändien tekninen kikkailu on itsetarkoituksellista. Toiset tekevät sen vain niin taitavasti, ettei se häiritse itse musiikkia, vaan toimii parhaimillaan mausteen tavoin parantaen sen maukkautta. Rushista en henkilökohtaisesti löydä tarpeeksi mielenkiintoa herättävää kuultavaa.
sub zero
28.02.2009 14:00:26
JC: Olen sitä mieltä, että kaikkien progebändien tekninen kikkailu on itsetarkoituksellista.

määritteleppä tämä itsetarkoituksellisuus...
keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
JC
28.02.2009 14:10:08
sub zero: määritteleppä tämä itsetarkoituksellisuus...

Tässä yhteydessä; kikkailua kikkailun takia. Asiahan on aivan subjektiivinen ja näin täysin kuuntelijan määriteltävissä. Oikeastaan kaikki säveltäminen on itsetarkoituksellista.
sub zero
28.02.2009 16:12:40
JC: Tässä yhteydessä; kikkailua kikkailun takia. Asiahan on aivan subjektiivinen ja näin täysin kuuntelijan määriteltävissä. Oikeastaan kaikki säveltäminen on itsetarkoituksellista.

säveltäjä sun mielestä ajattelee, että laitetaan tähän kohtaan teosta kikkailua, jotta siinä olisi kikkailua?
keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen!
JC
28.02.2009 16:31:15
sub zero: säveltäjä sun mielestä ajattelee, että laitetaan tähän kohtaan teosta kikkailua, jotta siinä olisi kikkailua?

Kyllä, jos joku teos antaa tällaisen vaikutelman. Koska on vaikea tietää, mitä säveltäjä on oikeasti ajatellut, on parempi luottaa omaan näkemykseen.
antnis
28.02.2009 19:36:05
bedlam: Itsekin olen sitä mieltä, että Rush vaihtoi jo 80-luvulla levykaupassa loogista sijoituspaikkaa rock-osastoon. Mutta ei kai kukaan voi kieltää, etteikö joku Hemispheres olisi progelevy.

En mä sanonut että Rush olisi huono, sanoin vaan että ne on AOR-pellejä :D Jostakin syystä tuolta jenkkien suunnalta ei vaan tule kunnollista progea (ei ole koskaan tullut) vaan kaikesta tehdään jotain stadion-kelpoista mainstream-kamaa. Ilmeisesti tarvitaan kuivakka englantilaisuus yhtenä ainesosana. Ja siihen aikaan kun briteissä jylläsivät Tullit & Co väännettiin ameriikassa pitkälti jotain country-pohjaista rämpytystä.
sub zero
28.02.2009 19:39:38 (muokattu 28.02.2009 19:40:21)
Jostakin syystä tuolta jenkkien suunnalta ei vaan tule kunnollista progea (ei ole koskaan tullut) vaan kaikesta tehdään jotain stadion-kelpoista mainstream-kamaa. Ilmeisesti tarvitaan kuivakka englantilaisuus yhtenä ainesosana. Ja siihen aikaan kun briteissä jylläsivät Tullit & Co väännettiin ameriikassa pitkälti jotain country-pohjaista rämpytystä.

nää jenkkien 1970-luvun jazz-rock-jutut, jotka on ajoittain suht progemaisia, sentään lievittää vähän tätä juttua

ne on suht kompromissitonta kokeellista rockia (usein lähempänä rockia kuin jazzia).
aalataur
28.02.2009 20:57:32

Itsetarkoituksella kikkailulla mä ymmärrän sellaisen, että biisi kuulostaa ko. kohdassa sormiharjoitukselta, eikä musiikilta. Eli halutaan näyttää että osataan soittaa nopeasti / monimutkaisesti, mutta lopputulos kuulostaa epämusiikilliselta. Parhaassa tapauksessa tämä koskee koko biisiä. Monet progebändit luulevat tekevänsä edistyksellistä musaa koska heidän melodiansa eivät ole tarttuvia ja biisissä on kymmeniä erilaisia yhteenliimattuja osia, jotka eivät sovi yhteen millään tavalla. Mun mielestä siitä on edistyksellisyys monesti kaukana. Rush on kiva yhdistelmä tarttuvia melodioita ja kevyttä kikkailua. Eihän se kaikkein teknisintä musaa ole, mutta suurin osa teknisesti taitavista muusikoista on sysipaskoja säveltäjiä. Jostain syystä nämä usein kerääntyvät progebändeihin vääntämään aneemisen kuuloista tekniikkarunkkausmusiikkiaan, ja koettavat halveksunnalla peittää katkeruutensa listamusiikkia kohtaan, joka myy ja löytää tiensä ihmisten sydämiin yksinkertaisilla mutta puhuttelevilla melodioillaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.
SnowCrow
01.03.2009 14:48:25
aalataur: Itsetarkoituksella kikkailulla mä ymmärrän sellaisen, että biisi kuulostaa ko. kohdassa sormiharjoitukselta, eikä musiikilta. Eli halutaan näyttää että osataan soittaa nopeasti / monimutkaisesti, mutta lopputulos kuulostaa epämusiikilliselta. Parhaassa tapauksessa tämä koskee koko biisiä. Monet progebändit luulevat tekevänsä edistyksellistä musaa koska heidän melodiansa eivät ole tarttuvia ja biisissä on kymmeniä erilaisia yhteenliimattuja osia, jotka eivät sovi yhteen millään tavalla. Mun mielestä siitä on edistyksellisyys monesti kaukana. Rush on kiva yhdistelmä tarttuvia melodioita ja kevyttä kikkailua. Eihän se kaikkein teknisintä musaa ole, mutta suurin osa teknisesti taitavista muusikoista on sysipaskoja säveltäjiä. Jostain syystä nämä usein kerääntyvät progebändeihin vääntämään aneemisen kuuloista tekniikkarunkkausmusiikkiaan, ja koettavat halveksunnalla peittää katkeruutensa listamusiikkia kohtaan, joka myy ja löytää tiensä ihmisten sydämiin yksinkertaisilla mutta puhuttelevilla melodioillaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Mitkäs progebändit tällaista musiikkia tekevät? :J
carnation
01.03.2009 14:52:56
SnowCrow: Mitkäs progebändit tällaista musiikkia tekevät? :J

Drea... no lopun varmaan arvaatkin.
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
SnowCrow
01.03.2009 15:46:28
carnation: Drea... no lopun varmaan arvaatkin.

Mutta eihän Dream Theater ole progebändi. :(((
antnis
01.03.2009 16:07:28
aalataur: Itsetarkoituksella kikkailulla mä ymmärrän sellaisen, että biisi kuulostaa ko. kohdassa sormiharjoitukselta, eikä musiikilta. Eli halutaan näyttää että osataan soittaa nopeasti / monimutkaisesti, mutta lopputulos kuulostaa epämusiikilliselta. Parhaassa tapauksessa tämä koskee koko biisiä. Monet progebändit luulevat tekevänsä edistyksellistä musaa koska heidän melodiansa eivät ole tarttuvia ja biisissä on kymmeniä erilaisia yhteenliimattuja osia, jotka eivät sovi yhteen millään tavalla. Mun mielestä siitä on edistyksellisyys monesti kaukana. Rush on kiva yhdistelmä tarttuvia melodioita ja kevyttä kikkailua. Eihän se kaikkein teknisintä musaa ole, mutta suurin osa teknisesti taitavista muusikoista on sysipaskoja säveltäjiä. Jostain syystä nämä usein kerääntyvät progebändeihin vääntämään aneemisen kuuloista tekniikkarunkkausmusiikkiaan, ja koettavat halveksunnalla peittää katkeruutensa listamusiikkia kohtaan, joka myy ja löytää tiensä ihmisten sydämiin yksinkertaisilla mutta puhuttelevilla melodioillaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Itse asiassahan parhaat progebändit kuten Tull, PF, Procolit jne ovat tunnettuja juuri hyvistä melodioista.
aalataur
01.03.2009 21:33:04

"Hyvät melodiat" on tietysti täysin makuasia. Mä en rupea mainitsemaan mitään nimiä, bändien haukkuminen ei hyödytä mitään, jokainen kuunnelkoon mitä kuuntelee. Huomannut vaan että pahimmat progefanit (jotka ei kuuntele muuta musiikkia) ovat jotenkin sokeitakin oman musiikkityylinsä puutteille.
Sälski
02.03.2009 02:56:18

Huomannut vaan että pahimmat progefanit (jotka ei kuuntele muuta musiikkia) ovat jotenkin sokeitakin oman musiikkityylinsä puutteille.

Eiköhän tämä päde kaikissa musiikkipiireissä..
Q: Why does nobody know how to please a woman? - A: Because nobody has a dick made of chocolate which ejaculates money.
Kasperi Tervonen
25.03.2009 11:42:38 (muokattu 25.03.2009 15:38:46)
Aalataur: Itsetarkoituksella kikkailulla mä ymmärrän sellaisen, että biisi kuulostaa ko. kohdassa sormiharjoitukselta, eikä musiikilta. Eli halutaan näyttää että osataan soittaa nopeasti / monimutkaisesti, mutta lopputulos kuulostaa epämusiikilliselta. Parhaassa tapauksessa tämä koskee koko biisiä. Monet progebändit luulevat tekevänsä edistyksellistä musaa koska heidän melodiansa eivät ole tarttuvia ja biisissä on kymmeniä erilaisia yhteenliimattuja osia, jotka eivät sovi yhteen millään tavalla. Mun mielestä siitä on edistyksellisyys monesti kaukana. Rush on kiva yhdistelmä tarttuvia melodioita ja kevyttä kikkailua. Eihän se kaikkein teknisintä musaa ole, mutta suurin osa teknisesti taitavista muusikoista on sysipaskoja säveltäjiä. Jostain syystä nämä usein kerääntyvät progebändeihin vääntämään aneemisen kuuloista tekniikkarunkkausmusiikkiaan, ja koettavat halveksunnalla peittää katkeruutensa listamusiikkia kohtaan, joka myy ja löytää tiensä ihmisten sydämiin yksinkertaisilla mutta puhuttelevilla melodioillaan. Happamia, sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Huomannut vaan että pahimmat progefanit (jotka ei kuuntele muuta musiikkia) ovat jotenkin sokeitakin oman musiikkityylinsä puutteille.

Puutteet ovat kanssa käsittääkseni lähinnä kuuntelijan korvien välissä. :D Toiselle "itsetarkoituksellinen ja epämusikaalinen tekniikkarunkkaus" -kohta voi kuulostaa ihan makeelta, mitä nyt välillä ehkä vähän pilke silmäkulmassa vedetyltä! ;) Ja tästä päästäänkin sulavasti, mihinkäs muuhun, kuin paljon keskustelua, eriäviä mielipiteitä, ja voimakkaita tunteita herättävään DREAM THEATERIIN, joka on mielestäni ihan hyvä esimerkki aiheesta, vaikkei ilmeisesti progee olekaan. :/ Itse tykkään kyseisestä bändistä todella paljon, vaikkakin ymmärrän, miksi moni henkilö ei samaisesta yhtyeestä juurikaan perusta - pakko myöntää että munkin mielestä homma lähtee silloin tällöin vähän lapasesta... Mun mielestä on kuitenkin vähän hassua puhua musatyylin "puutteista", koska sellaista musaa ei olekaan, joka puhuttelisi kaikkia maailman musakuluttajia samalla tavalla.

Mä muuten ihan oikeasti veikkaan, ettei ne dt:n kaiffatkaan hirveesti kelaa, että "nyt tähän kohtaan on pakko vetää 64-nuotteja tempoon 600 tahtilajissa 57/81, että oon vitun edistyksellinen ja tekninen". Mä luulen, että ne ennemminkin tekee just sellasta musaa kun niitä huvittaa tehdä ja minkä soittamisesta ne nauttii, ja plussaa varmaan lienee että ne vieläpä tienaa sillä aika hyvin. :) Mutta tietty voi olla että oon väärässä, ja totuus on se että Petruccia vituttaa 24/7 ettei se osaa tehdä tarttuvia poppibiisejä ja joutuu tyytymään Dream Theaterissa tiluttamiseen. :DD

e: En tiiä oletko justiinsa dt:n musasta tuota mieltä, mutta käytin sitä nyt esimerkkinä koska se aikas useasti vilahtaa näissä mnetin elitistipiirien sielutonta ja aivotonta tekniikkarunkkausta käsittelevissä "keskusteluissa".
"tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski
Tonski
25.03.2009 14:48:33

Joo kuutamosonaatin presto agitato -osa on kyllä niin täyttä kuraa, niin täyttä itsetarkoituksellista kikkailua. Turha tyyppi ollu toikin Beethoven.
molder
02.04.2009 19:12:34 (muokattu 02.04.2009 19:25:03)
Kyllä jenkeistä( / Kanadasta) hyvää progea on tullut. RUSH on progea, ainakin sinne 80-luvun loppuun asti kevyesti. "Farewelll to Kings", "2112", "Hemispheres" ?Mitä ne on jos ei progea? Ei kyl AOR-luokitukseen mahdu mulle millään; lokerointia jos tässä pitää harrastaa.
SAGA? STYX? ( 70-80 luvun alun tuotanto...)
Tommy Bolin; sieltä Jazzimmalta puolelta..
Zappa on sitten niin laaja käsite, että pelkkä proge ei riitä. Aloittakaa "Joe`s Carage" levyillä ja jatkakaa siitä..
KANSAS? Esim. "Point of Return" -levy? Kuunnelkaa se ja sanokaa sitten ;-)
Blue Öyster Cult ei ole progea ihan, mutta kandee kuunnella.

"Jostakin syystä tuolta jenkkien suunnalta ei vaan tule kunnollista progea (ei ole koskaan tullut) vaan kaikesta tehdään jotain stadion-kelpoista mainstream-kamaa. Ilmeisesti tarvitaan kuivakka englantilaisuus yhtenä ainesosana. Ja siihen aikaan kun briteissä jylläsivät Tullit & Co väännettiin ameriikassa pitkälti jotain country-pohjaista rämpytystä.

nää jenkkien 1970-luvun jazz-rock-jutut, jotka on ajoittain suht progemaisia, sentään lievittää vähän tätä juttua

ne on suht kompromissitonta kokeellista rockia (usein lähempänä rockia kuin jazzia)."
"The SOUND of VOLUME"
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)