L.Ruoska 17.02.2009 21:44:37 | |
---|
Moi! Haluaisin kuulla miten olette jakaneet levy(mp3)-kokoelmienne genret, kun noihin mp3-soittimeen ja media player-softiin voi genrejä lätkiä musiikille? Itse haluaisin noin puoleen tusinaan (no alta kymmeneen ainakin) genreen tiivistää lähestulkoon kaiken maailmasta löytyvän musiikin. Minkäslaisia genrejä jaottelisitte sinne? Olen aikamoinen perfektionisti mp3-soittimen albumien suhteen. Jokaiselle levylle pitää löytyä aikalailla täydelliset ID-tagit, eli artisti, biisien nimet, julkaisuvuosi, kansikuva, genre ja biisinumero. Järjestyksen ja yksinkertaisuuden säilyttämiseksi tykkään aika löysästi käyttää genrejä, eli mulla on siis rock-kategoriassa kaikki Apulannasta Tooliin ja jazzeista löytyy niin Fourplay kuin Hiromi Uehara ja Charlie Mingus. En siis rupea erottelemaan rockista erikseen numetalleja, progeja, poprockeja, grungeja jne..enkä myöskään jazzista chilliä, electroa tai ragejä ja sitä rataa. Tällä hetkellä mun kaikki musiikki on seuraavissa genreissä: rock, jazz, reggae, folk, soundtrack. Soundtrack tietysti sisältää kaikkia edeltäviä genrejä, mutta kriteerinä onkin se että levy on jonkun leffan tai pelin tai muun presentaation taustamusaa (tai edes "inspired by":). Pop olis tietysti myös genre mutta kun en omista ensimmäistäkään levyä jonka luokittelisin "pop"-kategoriaan niin siellä ei mitään ole mulla. Entäs kaiken muun random musan kategoriointi jotenkin siististi niin ettei sitten ole kaikenlaisia world, folk, instrumental, ethnic, traditional jne jne genrejä? Mulla on muutamia levyjä shakuhachi ja shamisen juttuja (japanilaista), jotka makailee nyt siellä folk-genressä tällä hetkellä. Onko näille joku laajempi sateenvarjotermi olemassa? Traditional ois varmaan lähempänä totuutta. Folkilla on kai jotain singer-songwriter-kytköksiä muutenkin. Entäs vaikkapa kuoromusa, siis jotain hymnejä ja vastaavaa? Meniskö nekin sinne traditionaliin? Jos mulla olis klasarikamaa niin se nyt menisi omaan genreensä aika selvästi, mutta kun ei oo niin ei oo. Audiokirjat ja podcastit on sitten vielä omat genrensä mutta niissä nyt ei ole mitään epäselvää, kirjat on kirjoja ja castit on casteja. Kaikki luennot ja spoken word jutut ja standupit ja muut heitän aina vaan audiokirjoihin. Kiitti kaikille näkemyksistänne jo etukäteen :) En erityisesti kaipaa mitään "koko genrejaottelu on syvältä" tmv mielipiteitä. Kun nyt kerta on lähdetty genreistä puhumaan niin puhutaan sitten :) Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |
jPekka 17.02.2009 21:56:15 | |
---|
Silloin kun olen noita viitsinyt laittaa, yleisimmät ovat olleet "other" ja "unclassifiable". "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Torniojaws 17.02.2009 23:02:01 (muokattu 17.02.2009 23:03:03) | |
---|
Kaikki tiivistettynä kymmeneen? Varmaan jotain seuraavaa olisi: Ambient Avantgarde Blues Electronic Folk Jazz Metal Orchestral Pop Rock Vortech | Relativity | Relativity + Bloody Phoenix (USA) + Forensic @ Ykän Pub, Oulu, 18.3.2009 |
M_Rouge 17.02.2009 23:35:00 (muokattu 17.02.2009 23:38:06) | |
---|
Minulla on näin: Matal, johon kuuluu kaikki hard rockista kunnon metalliin Rock, aika väljä genre alternativesta perus pop/rock artisteihin Classical Jazz/Blues Popular, kaikki poppis Annie Lennoxista Abbaan Suomi genrekin oli joskus, mutta jos nyt on jotain suomalaisia artisteja ollut niin ne ovat menneet noiden muiden kansioiden sisään. Misc. eli kaikki muut, esim. soundtrackit jne. Kun kerran pyysit vinkkejä, niin voisin ehdottaa noita kategorioita ja sitä, että antaisit välittömästi deleteä ainakin reggae kansiolle! Sitten tietenkin voisi lisätä Dance/Trance kansion ja Folkin ja Worldin, mihin kaikki etninen ym. |
gasser 18.02.2009 00:18:04 (muokattu 18.02.2009 00:18:37) | |
---|
Ota läjä biisejä ja tunnustele mikä fiilis mistäkin tulee ekana mieleen. Sitten mietit tämän fiiliksen vastakohdan. Esim. raskas vs. kepeä. Ja välimallin kehittelet tarvittaessa (esim. tempon mukaan). Siinä jako, ei tosin genreen. Näitä eri jakoja kun tekee muutaman, niin siinähän niitä on kerrakseen. Vaan eipä noista genreistä muutenkaan ota mitään tolkkua, joten parempi jakaa asiat omien fiilisten ja käsitteiden mukaan. Näin siis silloin, jos ei tartte muille asioita selitellä. Hilipatipippan vs. jytytyminä... Ymmärsiköhän kukaan? -?- |
L.Ruoska 18.02.2009 12:36:07 | |
---|
Kun kerran pyysit vinkkejä, niin voisin ehdottaa noita kategorioita ja sitä, että antaisit välittömästi deleteä ainakin reggae kansiolle! Kiitti, tätä mä just hain :) Myynnissä erinomainen japsi Ibanez Soundgear Duncanin mikeillä ja preampilla. Katso mun Tori-ilmoitukset :) |
sub zero 18.02.2009 12:41:38 (muokattu 18.02.2009 12:42:21) | |
---|
Kymmeneen jaettuna Klassinen Soul/Funk Fuusio Jazz Blues Proge Rokki Etninen Konemusa Chiptune Viimesen voi vaihtaa rappiin, riippuen siitä, mitä kuuntelee keväästä on tulossa kuuma, kostea, hikinen - tänä vuonna toimii kikka joka ikinen! |
Milkop 18.02.2009 13:10:18 | |
---|
Kun kerran pyysit vinkkejä, niin voisin ehdottaa noita kategorioita ja sitä, että antaisit välittömästi deleteä ainakin reggae kansiolle! Hoho. Voi teidän kanssa. "People are fucking boring. You know what would be great for a guy like me? To be in a coma." -George Carlin |
BassLass 18.02.2009 18:07:51 | |
---|
Kun kerran pyysit vinkkejä, niin voisin ehdottaa noita kategorioita ja sitä, että antaisit välittömästi deleteä ainakin reggae kansiolle! Hehe, reggae kansiossahan se kaikki musa on. |
Henkka370 18.02.2009 18:30:30 | |
---|
Mul olis kutakuinki näin: Black metal Death metal Thrash metal Hevy metal Grindcore Other metal Hard rock Rokki Punk Other Ma murskata sinut! |
Nazareth 18.02.2009 18:32:15 | |
---|
Mulla on kaikki samassa. En harrasta erittelyä. At one hundred yards! Volley fire, present! Aim! Fire! |
Anonymous-jazz 19.02.2009 10:51:13 (muokattu 19.02.2009 10:51:53) | |
---|
jazzeista löytyy niin Fourplay kuin Hiromi Uehara ja Charlie Mingus. Fourplay on kyllä parasta Jenkki hissimusaa aikojen... Siihenkin kyllä meni oma aikansa ennen kuin siihen pääsi sisään, että alko diggaamaan noista teemoista. Mutta meininki kyllä muuttui kitaran varressa kun tuli mr. Larry Carlton kehiin, tilut lähtee siltä äijältä, vaikka on se Ritenourkin ihan kingi omassa lajissaan :D "In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act"
- George Orwell |
varakeef 19.02.2009 15:06:19 | |
---|
Musiikki tulee jaotella seuraavasti: - Kunkin artistin albumit sijoitellaan samaan kansioon julkaisujärjestyksessä - mahdollisilta single-kokoelmilta singlet poimitaan erikseen ja sijoitellaan albumeiden sekaan julkaisupäiviensä perusteilla - yhtyeen jäsenten soololevyt voidaan sijoittaan yhtyeen tuotannon lomaan kronologisesti tai niiden perään erikseen kronologisesti - satunnaissoiton mahdollistava painike irroitetaan, liimataan kiinni tai muuten tehdään toimimattomaksi "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
zekeode 19.02.2009 15:07:53 | |
---|
- satunnaissoiton mahdollistava painike irroitetaan, liimataan kiinni tai muuten tehdään toimimattomaksi Myöskään Best Of-kokoelmia ei sallita. |
jPekka 19.02.2009 22:22:10 | |
---|
No, on mulla iTunesissa sentään jotakin "soittolistoja". Kun olen mennyt syöttämään koneelle tähän mennessä 1123 albumia, niin jonkinlainen järjestys helpottaa halutun kaman löytämistä ja iPodiin lataamista: Aasia Angloamerikka* Australia Blues Eurooppa Kotomaa Lauluntekijät Maailmat kohtaavat Muu Amerikka Noista sitten voi poimia mielialan mukaan. Just nyt on iPodissa paljon vanhaa bluesia. Ynnä Morrisseytä, Smithsiä ja Anthony and the Johnsonsia tulevien konserttien vuoksi. Ja Richard Thompsonin livejä. Ja... (* Yhdysvallat, Kanada ja Brittein saaret) "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Punk ja hardcore. |
Credence 26.02.2009 13:13:07 | |
---|
Roskakori - Muut KroohKroohPlutPlutTryiiTryii |
Fhool 26.02.2009 14:16:37 (muokattu 26.02.2009 14:19:46) | |
---|
No eniten sisältyy ehdottomasti Alternativen nimen alle, joka myös paikoitellen vähän vaikeuttaa genren mukaan selausta kun siellä on 75% kaikesta omasta musiikista ja ison osan uudesta rokista voi kylmästi sijoittaa alternativen sekaan...muita nyt ovat rock, punk, pop, world jne. Turha siellä lajeissa on tosiaan niitä fuusionfuusio-genrejä pitää, loppupeleissä pidentävät listaa ihan turhan takia. Voisi opetella soittamaan kunhan saa nää bändihommat pois alta |
-J.- 28.02.2009 16:07:38 | |
---|
1/1 *Unknown Siis eihän noita jaksa miettiä. Jos on pakko niin netistä löytyy varmasti joku auto-tag-your-playlist -ohjelma. The weight of the world is of your chest.
Sentenced - Lower The Flags |