Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Mikä arabialainen asteikko?
1 2
Charge
20.02.2009 18:48:00
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin, mitkä sävelet kuuluu tähän arabialaiseen asteikkoon, vai mikä se nyt onkaan, se itämaisen kuuloinen. ja voisko joku laittaa ne mielellään ihan nuotteina niinkun c, d, e, f, g ym. kun näistä numeroista 1 b2 3 4 b5 6 b7 en käsitä yhtään mitään.
 
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
levesinet
20.02.2009 19:00:52 (muokattu 20.02.2009 19:07:34)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Valitaan asteikon perussäveleksi c.
c-duuriasteikko: c d e f g a h
c-arabialainen asteikkosi: c des e f ges a b
 
Jotkut kirjoittaisivat C Db E F Gb A Bb.
 
1 b2 3 4 b5 6 b7
Tämä on yleisempi määritelmä, koska tämä ei ota kantaa asteikon perussäveleen. Toisin sanoen voit transponoida asteikon alkamaan muustakin sävelkorkeudesta kuin c:stä.
 
Antamassasi asteikossa on seitsemän astetta. Nuo b2, b5 ja b7 tarkoittavat, että toinen, viides ja seitsemäs aste ovat alennettuja. Voit ajatella c-duuriasteikon lähtökohdaksi ja c-arabialaisen asteikon lopputulokseksi, kun mainitut asteet alennetaan eli kun d on korvautunut des'illä, g on korvautunut ges'illä ja h on korvautunut b:llä.
 
Charge
20.02.2009 19:06:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta selittäisitkö tyhmälle vähän, että mitä tuo ykkonen ja b esim. tarkoittaa? Tai yleisesti, mikä merkitys tuossa on tuolla numerolla ja kirjaimella?
 
"I have a...I have a...dvarf? I have the dvarf and I'm not afraid to use him! I need some questions!" "Answers, I think you need answers".
levesinet
20.02.2009 19:18:52 (muokattu 20.02.2009 19:20:55)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta selittäisitkö tyhmälle vähän, että mitä tuo ykkonen ja b esim. tarkoittaa? Tai yleisesti, mikä merkitys tuossa on tuolla numerolla ja kirjaimella?
 
Täydentelin vielä ensimmäistä vastaustani. Ykkönen tarkoittaa asteikon 1. astetta.
 
b tarkoittaa tässä tapauksessa samaa kuin alennusmerkki eli että sen perässä olevaa numeroa vastaavaa astetta alennetaan puoli sävelaskelta.
 
Nyt taitaa olla viisainta odottaa, että paikalle ilmaantuu joku varsinainen musiikinopettaja, koska en ihan äkkiä osaa selittää kaikkea oleellista numeroiden ja kirjainten välisestä suhteesta.
 
Keskustelu "FAQ: Skaalojen perusteita" käsittelee kuitenkin aihetta.
 
lxi
20.02.2009 20:38:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No mutta selittäisitkö tyhmälle vähän, että mitä tuo ykkonen ja b esim. tarkoittaa? Tai yleisesti, mikä merkitys tuossa on tuolla numerolla ja kirjaimella?
 
b on alennus, # ylennys ja numerot ovat asteikon sävelet järjestyksessä. Nuo kuvaavat asteikon rakenteen suhteessa duuriasteikkoon (duuri on se oletus mistä lähdetään, eli 1 2 3 4 5 6 7). Idea on se, että asteikon rakenne on aina sama riippumatta siitä mikä on sen juurisävel, siksi asteikon voi kuvata yleispätevästi käyttämättä sävelnimiä.
 
Esimerkiksi luonnollisen mollin rakenne on 1 2 b3 4 5 b6 b7, eli duuriin nähden sen 3., 6. ja 7. sävel on alennettu. Nyt voi siis ottaa minkä tahansa duurin, tehdä sille nuo muutokset ja saa samasta sävelestä alkavan molliasteikon. Vaikka D-duurista (D E F# G A B C#) saa D-mollin tekemällä nuo kolme alennusta. Korotus ja alennus kumoavat toisensa, joten F# palautuu F:ksi, B alenee Bb:ksi ja C# palautuu C:ksi: D-molli on D E F G A Bb C.
 
Tuo on siis universaalimpi merkintätapa kuin joku sävelnimiin sidottu. Samalla pystyy näkemään asteikkojen väliset suhteet: doorinen moodi on 1 2 b3 4 5 6 b7, eli ainoa ero luonnolliseen molliin on tuon 6. sävelen kohdalla.
Johann Onn
21.02.2009 00:39:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

arabialainen asteikko - se itämaisen kuuloinen
 
Ittelle "se" noista on aina ollut Bysanttilainen.
 
| C-Db-E-F-G-Ab-B |
| 1-b2-3-4-5-b6-7 |
 
baron
23.02.2009 21:02:46 (muokattu 23.02.2009 22:37:42)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arabialainen asteikko?
 
Mä oon oppinut pari:
 
1. 1 2 b3 4 #4 #5 6 7
C-duurissa C D Eb F F# G# A H
 
2. 1 2 3 4 #4 #5 b7
C-duurissa C D E F F# G# Bb
 
Jollei nää oo arabialaisia niin mitä ne sitten on?
 
Charge: Niin, mitkä sävelet kuuluu tähän arabialaiseen asteikkoon, vai mikä se nyt onkaan, se itämaisen kuuloinen. ja voisko joku laittaa ne mielellään ihan nuotteina niinkun c, d, e, f, g ym. kun näistä numeroista 1 b2 3 4 b5 6 b7 en käsitä yhtään mitään.
 
Ton asteikon mä oon oppinut nimellä "oriental"?
 
Missä pätkii?
 
Edit: Pikaisen nettiselailun perusteella: Arabeilla on leegio asteikkoja ja mitä niistä länsimaiset nimittävät "Arabian Scale'ksi" vaihtelee kirjoittajan mukaan.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
lxi
24.02.2009 12:13:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit: Pikaisen nettiselailun perusteella: Arabeilla on leegio asteikkoja ja mitä niistä länsimaiset nimittävät "Arabian Scale'ksi" vaihtelee kirjoittajan mukaan.
 
Lisäksi perinteisen arabialaisen musiikin viritysjärjestelmä ei mukaudu meikäläiseen temperoituun 12-säveliseen. Enemmän tai vähemmän approksimaatioita ovat kaikki tyynni.
baron
24.02.2009 13:42:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

nahkis: Lisäksi perinteisen arabialaisen musiikin viritysjärjestelmä ei mukaudu meikäläiseen temperoituun 12-säveliseen. Enemmän tai vähemmän approksimaatioita ovat kaikki tyynni.
 
Joo mutta netin mukaan nuori soittajasukupolvi, joka käyttää tasaviritteisiä soittimia on joutunut mukauttamaan meidän systeemin mukaiseksi!
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Topi Nambur
24.02.2009 16:16:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa maqamit eivät ole asteikkoja, vaan modaalisia sävellysjärjestelmiä, joissa on sävelasteiden hierarkia, maqamin keskussävelten välinen etenemisjärjestys ja kullekin maqamille tyypillisiä sävelkulkuja.
 
Maqamin esittäminen asteikkona on länsimaista ajattelua, joka latistaa maqam-järjestelmän kolhoiksi lättänäksi. Voihan orientalistinen musiikki toki olla ihan kivaakin, eipä silti.
 
Musik ist tönend bewegte Form, das auf fruchtbaren Boden fällt. Was? Quatsch! Nur wo Füchse und Hasen gute Nacht sagen.
JPQ
24.02.2009 19:56:50
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Topi Nambur: Itse asiassa maqamit eivät ole asteikkoja, vaan modaalisia sävellysjärjestelmiä, joissa on sävelasteiden hierarkia, maqamin keskussävelten välinen etenemisjärjestys ja kullekin maqamille tyypillisiä sävelkulkuja.
 
Maqamin esittäminen asteikkona on länsimaista ajattelua, joka latistaa maqam-järjestelmän kolhoiksi lättänäksi. Voihan orientalistinen musiikki toki olla ihan kivaakin, eipä silti.

 
on se kivaa mutta asioiden yksioikoinen ajattelu ei ole hyvästä...
 
BobHope
31.03.2009 19:49:12
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon oppinut pari:

1. 1 2 b3 4 #4 #5 6 7
C-duurissa C D Eb F F# G# A H

 
Eikös tää oo joku koko-puolisävelasteikko?
En mä tota ainakaan saa itämaiselta kuulostamaan :)
 
Mikäs se ihmeen dominanttidimiasteikko sit on? Onkos se sit toi "toinen moodi" tai siis sävelaskelina puoli-koko jne.?
 
...ja onhan sekin luovaa, tavallaan...
baron
31.03.2009 20:46:41 (muokattu 31.03.2009 20:48:25)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

BobHope: Eikös tää oo joku koko-puolisävelasteikko?
En mä tota ainakaan saa itämaiselta kuulostamaan :)
 
Mikäs se ihmeen dominanttidimiasteikko sit on? Onkos se sit toi "toinen moodi" tai siis sävelaskelina puoli-koko jne.?

 
Joo, oot oikeassa, toi on dimiasteikko. Kantsii nettiä uskoa, jostain netistä mä oon löytänyt sen nimellä "arabian A" ja kävin vielä tarkistamassa, olin kopioinut sen sieltä oikein.
 
Dimiasteikko on koko/puoli, domdim on puoli/koko eli juuri kuten olit ajatellut.
 
http://www.looknohands.com/chordhouse/piano/
Tolta sivulta mä olin sen ottanut.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Jökkö
12.03.2021 13:11:32
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arabialaiset skaalat (magam)
 
https://www.maqamworld.com/en/maqam/hijaz.php
 
nisumaka
22.03.2021 19:31:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

About alta 10 v sitten muistan hämärästi, että tuurauskeikalla viulusti (oli pro oikeesti) sanoi mulle ja rumpalille, että pitkäkää toi, muistelen 4/4 ja G-jotain. Me möristiin Gb/G ja tää soitti jonku soolon. Keikan jälkeen kaikki tuli kiitelemään, että oli kova juttu. No joo. Mutta näin kävi.
 
Pine Head
29.03.2021 09:16:13 (muokattu 29.03.2021 09:18:14)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Charge: Niin, mitkä sävelet kuuluu tähän arabialaiseen asteikkoon, vai mikä se nyt onkaan, se itämaisen kuuloinen. ja voisko joku laittaa ne mielellään ihan nuotteina niinkun c, d, e, f, g ym. kun näistä numeroista 1 b2 3 4 b5 6 b7 en käsitä yhtään mitään.
 
1 tarkoittaa perusääntä. Eli esim. A.n ollessa kyseessä se olisi A. b tarkoittaa alennettua. Eli esim. A duuriasteikossa b2 on alennettu toinen sävel, eli Bb.
 
Tuo kirjoittamasi asteikko menisi A-duurin mukaan:
 
A, Bb, C#, D, Eb, F#, Gb.
 
Korvaani ei tuo kyllä kuulosta arabialaiselta eikä miltään muultakaan tunnetulta asteikolta.
 
Funkånaut
29.03.2021 09:41:13
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pine Head: 1 tarkoittaa perusääntä. Eli esim. A.n ollessa kyseessä se olisi A. b tarkoittaa alennettua. Eli esim. A duuriasteikossa b2 on alennettu toinen sävel, eli Bb.
 
Tuo kirjoittamasi asteikko menisi A-duurin mukaan:
 
A, Bb, C#, D, Eb, F#, Gb.
 
Korvaani ei tuo kyllä kuulosta arabialaiselta eikä miltään muultakaan tunnetulta asteikolta.

 
b7 on tässä tapauksessa G, eikä Gb, sillä Gb olisi bb7 ja sama sävel esmes kitaralla kuin F#. 7 on G#, ja yhdellä alennuksella b7 on G.
 
"Lauserakenteesi on syvältä ja heppisi pieni."
Nelisormimangusti
29.03.2021 15:23:53 (muokattu 29.03.2021 15:32:30)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: b7 on tässä tapauksessa G, eikä Gb, sillä Gb olisi bb7 ja sama sävel esmes kitaralla kuin F#. 7 on G#, ja yhdellä alennuksella b7 on G.
 
Näkyy olevan sama intervallirakenne kuin kaikkien jytätiluttajien lempilapsella mustalaismollilla (sen toinen moodi):
 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_harmonic_scale
 
E: Tuolla on esitetty perustapaukseksi siis "double harmonic major", jonka neljäs moodi on mustalaismolli ja viides "oriental".
 
Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia. D. Barenboim
Nelisormimangusti
29.03.2021 16:05:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Näkyy olevan sama intervallirakenne kuin kaikkien jytätiluttajien lempilapsella mustalaismollilla (sen toinen moodi)
 
Jatkoa:
 
http://sanjeevnamjoshi.com/modulations3.htm
 
Tuolla se saa nimen Minor gypsy inverse, ja totta: sehän on peilikuva.
 
Musiikkielämää ei olisi, jos pitäisi esittää vain moraaliltaan kelvollisten ihmisten musiikkia. D. Barenboim
Epämuusikko
01.04.2021 09:26:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nelisormimangusti: Näkyy olevan sama intervallirakenne kuin kaikkien jytätiluttajien lempilapsella mustalaismollilla (sen toinen moodi):
 
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Double_harmonic_scale
 
E: Tuolla on esitetty perustapaukseksi siis "double harmonic major", jonka neljäs moodi on mustalaismolli ja viides "oriental".

 
heti alkoi soida kingston wall päässä.
 
LET'S SÄRJETÄÄN AND MURJOTAAN!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «