Aihe: Mnetin Finale-forum
1 2 3 4 517 18 19 20 2134 35 36 37 38
Dr Dominant
05.12.2008 16:55:44

taas pääsee pitkästä aikaa tappelemaan auktorisointiongelmien kanssa.

Olitpas nopea ... no, sun pitää opetella expression tool ja mass mover tool uusiksi, mutta ei siinä niin kauaa mene. Huomaa myös että optionsit (sekä program että document) ovat vaihtaneet paikkaa siitä mitä ne olivat ennen.

Jepjep, pähkäillään näitä täällä sitten. Itse haen omani kaupasta ensi torstaina.
"Dr. Dominant, I presume?"
MrShaft
05.12.2008 17:15:03
Mä sanoisin että sun ei kannata vielä päivittää. - -

Musiikkia ammatiksi käytän F 2006:sta, eikä mitään aikomusta päivittää. Yleensä kirjoitan max oktetille, ja siihen riittää hyvin. Pikaiset sointulaput, ja omat lead sheet sävellykset kirjoitan usein edelleen käsin. Sitten koneella jos on tarvetta arrien tai jonkin muun syyn vuoksi.

Nyt lopetin opetushommat kokonaan,, mutta ne jutut olen kirjoittanut koneelle suoraan aina. Saapi sitten transponoitua / uudelleensovitettua jne. lennosta. Muuten ei olisi riittänyt vuorokauden tunnit.

MrS
Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein
baron
05.12.2008 17:24:34

On siellä kaikkee muutakin pientä, mutta lähtökohtaisesti jos Baron edelleen pääasiallisesti kirjoitat vaan yksirivisiä lead sheet-lappuja tanssibändille niin et oikeasti tarvitse päivitystä

Max mitä mä kirjoitan on melodia ja pianosäestys kummallekin kädelle eli ihan kolme riviä:-)
baron
08.12.2008 21:41:26

Kiitos taas Dominantille.
Kyllähän se Finale on kätevä ohjelma jolla kaiken voi tehdä helpostikin, kun joku vaan neuvoo!
baron
14.12.2008 18:30:40 (muokattu 14.12.2008 22:01:15)

No nyt on Finale 2009 asennettu. Vähän aikaavievää puuhaa kun heti ehdotti päivitystä 2009b versioksi ja päivitysohjelman koko oli 122 MB ja kesti tuokion downloadata.
Auktorisointi sujui tällä kertaa ongelmitta.

Pikavilkaisulla ainakin se ero että osaa näyttää useamman sivun yhtäaikaa, josta kyllä on apua.
Dr Dominant
14.12.2008 20:35:19

Pikavilkaisulla ainakin se ero että osaa näyttää useamman sivun yhtäaikaa, josta kyllä on apua.

Juu, on se ennenkin osannut, mutta ei ole pystynyt editoimaan kuin yhtä sivua kerrallaan.
baron
28.12.2008 15:55:39 (muokattu 28.12.2008 15:56:00)

No nyt on Finale 2009b ensi kertaa tosi käytössä eli kirjoittelen lappuja. Ensi reaktio on että olin tyhmä kun päivitin. Moni asia on muuttunut niin että joutuu haeskelemaan miten joku homma tehdään ja hidasta. Tosin moni loogisempi kuin ennen mutta kun osaa sen vanhan epäloogisen tavan sujuvasti niin se oli nopeampaa.
No ehkä kun kiltisti jaksaa pakertaa, tämänkin oppii ja ehkä sitten palkitsee.
Qsine
30.12.2008 21:34:26

Selasin ketjun läpi, enkä nähnyt ollenkaan ns. H-probleeman pohdintaa. En joko plärännyt tarpeeksi tarkkaan, tai sitten ihmiset käyttävät kaikki B:tä ja Bb:tä.

Mutta haluaisin käyttää monissa sointumerkeissä edelleen H:ta (sen alennusversiona Bb:tä). Finale ei sitä näytä edelleenkään hyväksyvän, vaan muuttaa annetut H:t A:iksi, vaikka valittuna olisi mikä German / European / Scandinavian tuolta Chord Style -valikosta. Käytössä on versio '96. Eli saako sen H:n nyt oikeasti käyttöön vai ei, ja jos, niin mitenkä. Kiitos, jos jaksatte helpdeskata tässä!
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
komppaaja
30.12.2008 21:41:11
Mutta haluaisin käyttää monissa sointumerkeissä edelleen H:ta (sen alennusversiona Bb:tä).

No tuossa menee varmasti muusikot sekaisin. Käytä jompaa kumpaa: H ja B tai B ja Bb.

Nuotin alkuun voi aina laittaa tiedon: english notation tai german notation. Tällöin ammattimuusikko tietää heti, mitä pitää soittaa nähdessään soinnun Bmaj7...
baron
30.12.2008 21:46:38

Selasin ketjun läpi, enkä nähnyt ollenkaan ns. H-probleeman pohdintaa. En joko plärännyt tarpeeksi tarkkaan, tai sitten ihmiset käyttävät kaikki B:tä ja Bb:tä.

Mutta haluaisin käyttää monissa sointumerkeissä edelleen H:ta (sen alennusversiona Bb:tä). Finale ei sitä näytä edelleenkään hyväksyvän, vaan muuttaa annetut H:t A:iksi, vaikka valittuna olisi mikä German / European / Scandinavian tuolta Chord Style -valikosta. Käytössä on versio '96. Eli saako sen H:n nyt oikeasti käyttöön vai ei, ja jos, niin mitenkä. Kiitos, jos jaksatte helpdeskata tässä!

Maailman yksinkertaisinta (kun sen osaa): Kirjoitat B ja sitten valitset Scandinavian ja hups: Se muuttuu H:ksi!
Qsine
31.12.2008 13:47:35

Suurkiitos. Kylläpä oli taas pienestä kiinni. Eli pöytäkirjaan merkitkäämme: H:ta ei pysty syöttämään suoraan näppäimistöltä, täytyy silti kirjoittaa ensin se B, jonka viisas ohjelma muuntaa H:ksi.

Finale, Finale... se ei petä koskaan.

H-, B- ja Bb -juttuhan on ikuisuusaihe, jossa ei koskaan päästä mihinkään ratkaisuun. Käytän H:ta ja Bb:tä, koska silloin tällöin käytämme myös fakebook-nuotteja, joissa on se B. Bb viestii soittajalle, että "tämä on nyt varmasti se alennettu, musta kosketin!"

Nyrkkisääntönä toimikoon: Silloin, kun nämä keskustelut ajatutuvat "Hes"- ja "Bes" -linjalle, kannattaa korkata olutpullo ja siirtyä puhumaan vaikka naisista.
"Ensi kuun alussa minä lähden Puolaan, ja jään sinne, siksi aikaa kun asiat sitä vaativat".
sellisti
08.01.2009 10:47:31
Bb viestii soittajalle, että "tämä on nyt varmasti se alennettu, musta kosketin!"

...kunnes kohdalle sattuu klasarimuusikko joka tulkitsee tuon Bb:n kaksoisalennetuksi H:ksi ja soittaa valkoisen koskettimen... :D
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
Qsine
15.01.2009 18:18:25

Anteeksi, jos tämäkin probleema on jossain aiemmassa vaiheessa ketjua.

Kaksi nuottia sitovan kaaren maaliinjatkumisen ongelma! Eli miten kaaren saa jatkumaan myös toisessa maalissa olevaan, samaan nuottiin, niin, että hyppää ekan maalin yli?
Dr Dominant
16.01.2009 12:04:56

Mä itse olen tehnyt tuon yhdyskaaren seuraavaan maaliin smart shape-työkalun legatokaarella. Eli smart shape-työkalu päälle, sitten tuplaklikkaan sitä nuottia johon kaaren tulee johtaa (esim. kakkosmaalin eka nuotti) ja editoin kaaren oikean näköiseksi.
magnetman 004
17.01.2009 22:37:30

Kaksi nuottia sitovan kaaren maaliinjatkumisen ongelma! Eli miten kaaren saa jatkumaan myös toisessa maalissa olevaan, samaan nuottiin, niin, että hyppää ekan maalin yli?

Ka, tutui! En tiiä tarkotakko tätä, mutta paina siinä 2-maalissa olevan nuotin kohdalla Ctrl pohjassa +-näppäintä (0:n oikealla puolella). Tämä pätee siis kun teet TIE-kaaren, SLUR on sitte erikseen.
"Muusikon lyöminen pitää aina jättää rankaisematta" (Lakipykälä 1200-luvulta)
baron
27.01.2009 22:16:22

Kun joudun onnekseni tai onnettomuudekseni oikean musiikin lisäksi väsäämään lappuja perusrokkiin ja pop-ralleihin, joissa esiintyy duurikolmisointuja, kysyin Finalen tuesta, miten saan Finalen tulkitsemaan esim pelkän C:n duurikolmisoinnuksi eikä ainoastaan C-säveleksi, kun pistän Finalen soittamaan laput playbackinä.
Vastaus: Kirjoitetaan soinnut "Manual Input'tina" ja Finale tulkitsee tässä tapauksessa chord suffixin ID:n nollaksi ja muutetaan se manuaalisti ykköseksi joka Finalen mukaan on CMaj eli duurikolmisointu.

Siis ohjelmalle ei voi opettaa että se automaattisesti tulkitsisi soinnussa olevan pelkän sävelen nimen duurikolmisoinnuksi.

No, onneksi jatsissa ei esiinny duurikolmisointuja!
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
ujulaala
01.02.2009 15:28:14
Osaisko joku auttaa midi-alottelijaa tämmösessä asiassa, kun värkkään Finalella miditiedostosta itelle backing trackia, niin miten saan ne saundit vaihdettua parempiin? kaikki soittimet siis omina raitoinaan. Saako biisin jotenkin soimaan esim oman kosketinsoittimen (rd-700sx) saundeilla, ja voiko sen sitten sellaisena exportata audiotiedostoksi? Mulla on finale 2006 ja äänikorttina ulkoinen Edirol ua-25. Selkeistä neuvoista plussaa..
Dr Dominant
01.02.2009 16:27:56

Osaisko joku auttaa midi-alottelijaa tämmösessä asiassa, kun värkkään Finalella miditiedostosta itelle backing trackia, niin miten saan ne saundit vaihdettua parempiin? kaikki soittimet siis omina raitoinaan. Saako biisin jotenkin soimaan esim oman kosketinsoittimen (rd-700sx) saundeilla, ja voiko sen sitten sellaisena exportata audiotiedostoksi? Mulla on finale 2006 ja äänikorttina ulkoinen Edirol ua-25. Selkeistä neuvoista plussaa..

Ymmärtääkseni homma menis näin:

Tarttet midi-interfacen joka on kytketty sun tietokoneeseen. Kytke midi-interfacesta midi out-reiästä midipiuha rd700sx'n midi-in-reikään.

Kun sulla on Finale auki, etsi Midi-setup (en enää muista missä valikossa se on 2006:ssa) ja midi setupista valitset sitten "output device"-kohtaan sen sun oman synan tai midi-channels 1-16 tms. Riippuu vähän onko sulla mac/PC ja softaversiosta. En enää muista ulkoa 2006:sta kun sen käytöstä on jo aikaa.

Sitten sun pitää määritellä kullekin instrumentille (yleensä partituuririvi) midikanava, jolle kunkin viivaston miditieto lähetetään. Tämän voit 2006:ssa tehdä aukaisemassa window-valikosta "instrument list" ja sieltä määritellä midikanavat ja patchin kullekin instrumentille.

Näin pähkinänkuoressa. Toivottavasti auttaa.
sellisti
05.02.2009 23:51:00
Onko Finalella (2007-versio käytössä) jokin järkevä konsti sellaiseen, kun mulla on moniosaisen kamarimusiikkiteoksen osat erillisinä dokumentteina mutta haluaisin järjestää stemmat niin että seuraava osa alkaisi aina heti edellisen perään, siis että kun vaikka bassostemmaa ei oo kun kolme riviä niin ei tarvis aloittaa seuraavaa osaa vasta seuraavalta A4:lta vaan sais samalle sivulle vaikka pari kolmekin lyhyempää osaa. Täytyykö vaan leikata ja liimailla..?
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)