Aihe: Piezotalla sähkökitarassa
1
krk
01.02.2009 20:51:14

Kitaran alkutaival oli pitkään puhtaasti akustinen, kunnes tätä luonnollista ääntä opittiin vahvistamaan sähköisesti. Seuraavaksi keksittiin umpipuinen sähkökitara, jonka ääntä opittiin muokkaamaan ja synnytettiin näin uusi varsinainen sähkökitara sellaisena kuin se nykyään tunnetaan. Nyt tähän frankensteinin äpärälapseen on viimein asennettu vekotin, jolla saadaan aikaan taas se alkuperäinen akustinen soundi. Kehitys kulkee sykleissä ja ihminen on nerokas eläin. :-)

Uskaltauduin avaamaan tällaisen aiheen kun tuli hankittua Fishman Powerbridge stratoon. Ensikokemuksia ja ääninäytteitä artikkelissa http://muusikoiden.net/artikkelit/1367 .

Yllätyin positiivisesti Fishmanista, feikkiakkarin uskottavuus sen kun lisääntyy. Tutkimusta ja testausta vaatii vielä hollowbody -feikki eli tarkoituksena on miksata piezoa ja sähkökitaran normaalia signaalia yhteen niin että stratoon kasvaa koppa :-)

Muiden kokemukset piezotalloista kiinnostaisi myös.
KUNU
01.02.2009 21:07:05
Muiden kokemukset piezotalloista kiinnostaisi myös.

Ensi viikolla itse voin kertoilla paljonkin, Petruccin MusicMan tulossa torstai-perjantai akselilla.
duc
01.02.2009 21:10:40 (muokattu 01.02.2009 21:12:10)
Parker Fly Deluxe oli mulla vuosi sitten jonkin aikaa, ihan hyvin toimi piezot siinä. Hyvä soundi lähti myös kun laittoi päälle kaulahumpparin, sitten tone lähes nollille ja sekaan sopivasti piezomikkiä.
krk
02.02.2009 13:15:39

Parker Fly Deluxe oli mulla vuosi sitten jonkin aikaa, ihan hyvin toimi piezot siinä. Hyvä soundi lähti myös kun laittoi päälle kaulahumpparin, sitten tone lähes nollille ja sekaan sopivasti piezomikkiä.

Otitko signaalit ulos summattuna monona vai splitattuna stereona?
duc
02.02.2009 13:19:46 (muokattu 02.02.2009 13:22:47)
Otitko signaalit ulos summattuna monona vai splitattuna stereona?

Summattuna monona vaan. Stereona jos ottaa niin siinähän voisi laittaa akustisen kitaran vahvistimesta tulemaan piezosoundin, tosin mulla ei sellasta vahvistinta ollut :) Ihan kohtalaisen hyvältä se normaalista kitaravahivstimestakin kuulostaa kyllä.

Nyt mulle olisi tulossa (joskus) Fenderin Power Strat, siinäkin olisi piezot tallassa ja miksausmahdollisuus. Jos tuo kaula sopisi omiin kätösiin paremmin kuin Parkerin yritelmä.
adretlan
02.02.2009 16:45:20
Melkein rupesi gasittamaan artikkelin, ja ääninäytteiden takia, muttakun tuolla tallapalojen plus etuasteen hinnalla saa jo aivan törkeän hyvän akustisen kitaran, niin taidan tyytyä aitoon - sitten joskus kun on rahaa.
On kivaa olla kalamies#35 >-)))>
krk
02.02.2009 19:56:31 (muokattu 02.02.2009 22:05:15)

Melkein rupesi gasittamaan artikkelin, ja ääninäytteiden takia, muttakun tuolla tallapalojen plus etuasteen hinnalla saa jo aivan törkeän hyvän akustisen kitaran, niin taidan tyytyä aitoon - sitten joskus kun on rahaa.

Toisaalta tällä piezosysyeemillä voi ehkä saada aikaiseksi vielä jotain ekstraa jota ei saa pelkällä akustisella eikä pelkällä sähkiksellä.

Vielä yksi hieno juttu mitä en maininnut artikkelissa: on kyllä tosi makeeta kun voi soittaa akustisella soundilla kuulokkeet päässä myöhäänkin ilman että perhe häiriintyy.

Toisaalta, olet kyllä siinä oikeassa että kyllähän aito akustinen aina aito on - ja toimii täysillä sielläkin missä sähköä ei ole saatavilla.
krk
03.02.2009 10:07:16

Ensi viikolla itse voin kertoilla paljonkin, Petruccin MusicMan tulossa torstai-perjantai akselilla.

Oletko jo suunnitellut miten otat signaalit ulos, erillään vai yhdessä?
krk
03.02.2009 14:20:26

Itellä on tollanen Petrucci musari ja siitä oon käytelly piezoa yleensä erillisellä vahvistimella. Mulla on Behringer kx1200 keyboard/pa combo, jonka kautta se kuulostaa paljon paremmalta kuin tavallisen kitarakaapin läpi. Ei se huonolta kuulosta normistikkaan, mutta eikös noi kitarakaappien elementit ole aika rajattuja taajuusalueeltaan. Tämä kahden vahvistimen tsydeemihän tarvitsee sitten D.I. boxin jossa on ground lift switch siihen kitaran ja piezon vahvistimen väliin. Muuten tulee maa lenkki ja kovaa hurinaa.

Joo toi 3-tie -Behku vaikuttaa ihan asialliselta. Niin onko sulla mitään splitteripedaalia jolla ohjaat signaaleita? En ole sellaista oikein löytänyt mistään.

Sellainenhan ainakin keikkakäytössä olisi kätevä jos meinaa vaihtaa esim. kesken kappaleen akkarilta sähkikseen ja taas takaisin. Toki kitaran säätimilläkin tai esim. volumepedaalilla pärjäilee.
mika78
03.02.2009 14:33:02 (muokattu 03.02.2009 14:34:11)
Tossa musarissa on yläsarvessa 3 asentoinen kytkin. alas humpuukit, keskiasento hum+piezo ja yläasento piezo. Erittäin kätsy. Kitarasta lähtee siis 2 piuhaa.
krk
03.02.2009 14:55:30

Tossa musarissa on yläsarvessa 3 asentoinen kytkin. alas humpuukit, keskiasento hum+piezo ja yläasento piezo. Erittäin kätsy. Kitarasta lähtee siis 2 piuhaa.

Aivan, hieno ratkaisu.
krk
21.02.2009 10:05:40

Ylitornion Petrucci on saanut piezo-Musarinsa:

http://muusikoiden.net/artikkelit/a … li.php?id=1377&rating=3#ratings
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)