Aihe: Kokemukseni D-tarin esivahvistimien parissa 1 | |
---|---|
![]() 26.02.2008 21:01:08 | |
Minulla oli testissä sekä D-tar Mama Bear että Solstice. Nämä ovat akustiselle kitaralle suunnattuja etuvahvistimia. Mama Bear D-tarin Mama Bear lupaa tuottaa oikean akustisen kitaran soundin. Periaatteessa etuaste on mallintava. Se ei varsinaisesti mallinna eri kitaroita niin kuin esim. Variax vaan sen tarkoituksena on tuoda kopan sointia keinotekoisesti. Tämä ei saa paskaa piezoa ja paskaa kitaraa kuulostamaan 4500€ Martinilta. Valittavana on 16 eri kitarakoppaa. Lisätiedot löytyvät D-tarin kotisivuilta. Tällä pitäisi siis periaatteessa pystyä luukuttamaan isonkin bändin kanssa hyvillä "akustisilla" soundeilla. Laitteessa on plugi-sisäänmeno ja XLR- sekä plugi-ulostulo Kävin joskus taannoin testaamassa etuvahvistinta kaupassa ja olin valmis ostamaan sen, onneksi silloin ei ollut rahaa. Soundi kuulosti silloin hyvältä, se onnistui häivyttämään inhoamani piezo-soundin pois. Olin menossa jo vakuuttuneena ostamaan sitä viime viikolla, mutta sitten huomasin, että etuaste on suunniteltu nimenomaan tallaluun alle pistettäville piezo-mikrofoneille (UST) tai sitten magneettimikrofoneille. Minulla ei ole kitaroissa tai kielisoittimissa kumpaakaan. Olen yrittänyt panostaa "parempiin" sisäisiin mikkeihin. Olen käyttänyt Schattenin, Baggsin ja Pick-up the Worldin mikkejä. Otin kuitenkin laitteen testiin kotiin. Alku vaikutti hyvältä, laitteella sai pois piezomaisuutta. Vaikka kielisoittimieni mikrofonit eivät ole varsinaisesti piezoja niin niissä on kuitenkin jonkin verran piezomaista soundia. Muutaman päivän kokeilun jälkeen minun oli kuitenkin todettava, että ei tämä homma toimi niin kuin pitäisi. Soundissa oli jotain todella ärsyttävää, eikä se kuulostanut todellakaan kunnon akkarilta. Lueskelin vähän foorumeita ja niissä sanottiin, että Schatten ja iBeam tuottavat liikaa informaatioita, jota Mama Bear ei siis pysty käsittelemään. En tiedä miten esiaste toimisi kunnon piezo-elementin tai magneettimikrofonin kanssa, koska en saanut sellaista kitaraa testattavaksi. Eikä minulla sen puoleen ole intoa alkaa vaihtamaan kaikkiin soittimiini piezoja tämän esivahvistimen takia. Yhteenvetona voisin sanoa, että suosittelen testaamista, jos halajat akustista soundia suurilla äänenvoimakkuuksilla. Laitteen pitäisi toimia myös sähkispiezojen kanssa. Ei kannata ostaa sikana säkissä. Laite ei todellakaan toimi muunlaisten mikrofonien kanssa kunnolla. Solstice Pettymyksen jälkeen olin jo ostamassa Solstice-etuvahvistinta kunnes huomasin kaupassa, että kitarani sisäisessä konkkamikissä on jotain häikkää. Otin laitteen kotiin testattavaksi. Soltice on kaksikanavainen esivahvistin ja blenderi, jossa on kolmialueinen EQ. Bass, middle ja treble, näiden alueita ei saa säädettyä, en muista tarkaalleen missä liikuttiin, muistaakseni bass=n.150hz, middle=800hz ja treble 10khz, voi olla että metsään mentiin. Bassoleikkuria ei valitettavasti ole. Ei erikseen kanavissa eikä yhteistä. Sisäänmenoja on kaksi plugia ja kaksi XLR. Plugi-liittimiin voi pistänä stereopiuhan, jolloin toinen kanavista ottaa TIPin ja toinen RINGin. Omassa kitarassani on TIPissä Baggsin iBeam ja RINGISSÄ pikkukonkka. Laite syöttää halutessasi phantomia RINGiin tai sitten XLR-liittimistä, molemmissa kanavissa. Ulostuloja on riittävästi. Molemmilla kanavilla on omat ulostulonsa sekä plugi että XLR, sitten on summattu ulostulo, myöskin plugi ja XLR. Laitteesta löytyy efektilenkki ja virittimelle ulostulo. Laitteeseen saa myös mute pedaalin. Solsticella saa sigaalit blendattua haluamakseen, sekä voi sitten käyttää taajuuskorjainta soundin muokkaamiseen sopivaksi. Jonkinlainen blenderi on melkein välttämättömyys jos on kahden mikrofonin kitaroita. Joissakin kitaroissa blenderi on kitaran sivuun ruuvatussa etuvahvistimessa, esim. B-band. Jotkut systeemit voivat myös olla aktiivisia, esim. highlander, tällöin ei ole tarvetta erilliselle esivahvistimelle, mutta ilman blenderiä on täysin miksaajan armoilla, monet miksaajat ovat tottuneet piezon soundiin. Minä en kuitenkaan halua soittimieni sivuihin ruuvinreikiä tai reikiä muutenkaan, enkä myöskään tahdo olla täysin miksaajan armoilla. Iso osa miksaajista ei ole ollut tekemisissä akustisen musiikin kanssa, tämä on huomattu monesti käytännössä. Blendereitä/esivahvistimia on monen kokoisia ja merkkisiä, pienin lienee Baggsin MixPro ja kallein lienee Highlanderin PAMDI. Testasin laitetta pari päivää. En ostanut sitä, koska en ollut kauhean vakuuttanut taajuuskorjaimesta. Taajuuskorjaimilla en saanut pois häiritseviä taajuuksia. Bassoleikkurin puute oli oikeastaan syy miksen laitetta ostanut. Sisäinen konkkamikki alkoi kiertämään julmetusti jos ei alle 100hz taajuuksia leikannut pois. Olisin mieluusti halunnut ne iBeamista, mutta valitettavasti konkasta ei voi erikseen niitä leikata pois. Miksaajahan voi aina ne leikata pois, mutta esiinnyn myös yksin ja pienemmissä kokoonpanoissa, haluaisin myös matalia taajuuksia mukaan. Käytän kitaroissa erilaisia vireitä, joissa matalin kieli on parhaimmillaan viritetty alas C:hen, haluaisin kernaasti sieltä myös botnen irti. Suosittelen jälleen testaamista. Laite vaikutti kovin lupaavalta, muttei kuitenkaan lunastanut paikkaansa. Haluaisin systeemin,joka toimisi kaikkien soittimieni kanssa, tämä on tietysti hieman ongelmallista, mutten viitsisi ostaa montaa erilaista esivahvistinta. Voi olla, että se toimii paremmin piezo-tyyppisten mikkien ja magneettimikkien kanssa kuin sisäisten konkkien kanssa. Seuraavaksi testaan Ranen etuvahvistina. Saas nähdä miten käy. | |
![]() 27.02.2008 16:56:23 (muokattu 27.02.2008 18:14:03) | |
Minähän en näistä mitään ymmärrä mutta pakko olla hyvä juttu kun oli näin pitkäkin ja paljon vaikeita sanoja. Painan plussaa jos siitä tulee hyvä mieli. Edit: Oli vähän ilkeilevä äänensävy. Piti sanoa että hienoa että joku jaksaa kirjottaa tällasia. "Living is easy with your eyes closed" | |
![]() 01.02.2009 21:22:59 | |
Nostoa, koska olen raportoinut myös DTAR Mama Bearista piezotalla-artikkelissani http://muusikoiden.net/artikkelit/1367 Kokemukseni ovat kyllä aika hyviä, kun syötän purkkiin stratocasteriin asennetun Fishman Powerbridgen piezosignaalia. Artikkelissa on myös ääninäytteitä, joista kuulisin mielelläni kommentteja. Avasin sähkökitaran piezotalloista oman ketjun kitarakamapuolelle. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)