Aihe: Jelppikerho: Tabulatuuri-toiveet
1 2 3 4 5 6
Pande
29.01.2009 10:49:11

mutta lasketaanko linkkaaminen levittämiseksi?

Laittoman materiaalin linkittäminen on laitonta. Näin kertoi joskus oikeustieteiden professori IT-oikeuden kurssilla.

Se että itse blokkaa jonkun toisen omistaman biisin, nuotittaa ja jakaa tuotoksensa on vähän harmaalla alueella, mutta tuskin siinäkään jäisi voittajaksi jos oikeutta asiasta käytäisiin. Paska juttu mutta minkäs teet.
"Puh tiesi mitä tarkoitti, mutta koska hän oli pieniälyinen karhu, hän ei osannut sitä kertoa."
skorppari
29.01.2009 12:17:17
Lähtökohtahan tässä taisi olla että aloittaja tarjoutui kääntämään osia biiseistä niinkuin hän itse ne kuulee. Ei siis kopioita julkaistuista tabulatuurikirjoista eikä selvästikään ansiomielessä. Sen mitä äsken tekijänoikeuslakia tavailin, niin ei siellä mielestäni just tämmöisestä oikeastaan mitään sanota joten tähän varmaan sit sovelletaankin periaatetta: mikä ei erikseen ole sallittua, on oltava kiellettyä?

Selvästi laitonta, jalkapuuhun vai miten se oli??

mä en olis kovinkaa varma et armeliaat laitokset kuten teosto jne näkevät tuollaista nuotittamista vain omana tulkintana. ainakin tuntemani tekijänoikeudesta kohtuullisesti tietävän lakimiehen mukaan teostolla aina lähtökohta on että kaikki on kiellettyä. sekin mikä on sallittua on joskus kiellettyä. eli veikkaan vähän et näkisivät tulkinnan sijaan tuon kopiointina. ja koska kappaleen valmistaminen sävelteoksesta määritelmä kuuluu että kaikki osittainen tai kokonainen tai vähän sinnepäinkin valmistaminen sävelteoksesta lasketaan niin en ottais kyl riskiä itte.

koko hommanhan voi tietysti kiertää sillä että tänne laitetaan vain pyynnöt ja sitten topicin aloittaja lähettää nuotitukset viestinä. :)
Ianuarius
29.01.2009 12:59:10

Just tämä on niin vittumaista kaikessa copyright-pelleilyssä: se vie hauskuuden pois kaikesta. Mutta tietty se on ymmärrettävää, että joillekin ihmisille raha merkkaa vaan enemmän kuin musiikki.
Animate-Inanimate
Räkkipeli
29.01.2009 13:05:49
Just tämä on niin vittumaista kaikessa copyright-pelleilyssä: se vie hauskuuden pois kaikesta. Mutta tietty se on ymmärrettävää, että joillekin ihmisille raha merkkaa vaan enemmän kuin musiikki.

Niin...tai ihan se eläminen.
Asiakas: "Kohta se aukeaa, mä tiedän nää Marshallit... kohta kohta..." Myyjä: "Ahem ! Voitko laittaa vähän pienemmälle ?!"
Ianuarius
29.01.2009 13:08:44 (muokattu 29.01.2009 13:16:48)

Mä en jaksa uskoa tohon.

EDIT: Tai siis, jos kaikki ihme copyright-lait eivät olisikaan yhtä naurettavan tiukkoja, niin en silti usko että kaikki maailman muusikot (jos yksikään) kuolisivat nälkään.
Animate-Inanimate
laakeri
29.01.2009 13:26:54 (muokattu 29.01.2009 13:35:10)
Niin, kuka niillä tabulatuureilla sitten tienaa? Juu, jotkut bändit (levy-yhtiöt) julkaisevat nuottikirjoja, mutta minulla on sellainen käsitys, että se on melko harvinaista. Korjatkaa, jos olen väärässä. Tuskin mikään bändi kuitenkaan tabeista elää.

edit: no joo, tässä puhuttiin copyrighteista yleisellä tasolla

edit2: tästä laillinen vs. laiton -taistelusta, Kitaraklubi-aihe ainakin on yhä elossa, vaikka ei taida ihan lain kirjan mukaan mennä. Tosin sielläkin on jouduttu hieman kiertelemään.Tuskin mikään taho on yhtä hanakasti sulkemassa kanavia, jos jotain riffinpätkiä jonnekin laittaa tabimuotoon. Mutta perseestähän tälläinen kikkailu on, näin naurettavassa asiassa. Kukaan tuskin ostaa nuottikirjaa jonkun yksittäisen soolon takia, jos ei tabeja netistä löydä.
Valdemart
29.01.2009 23:21:13

Naurettavinta on, että nuo tabit, nuotit yms. lisäävät vain innostusta harrastukseen ja saattaapa joku sen levynkin ostaa. Itse olen aina levyni ostanut, yhtään en ole warettanut.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Traditional
01.02.2009 15:01:07
Naurettavinta on, että nuo tabit, nuotit yms. lisäävät vain innostusta harrastukseen ja saattaapa joku sen levynkin ostaa. Itse olen aina levyni ostanut, yhtään en ole warettanut.

Jep, tämä on ollut ainakin mulla, että on tubesta kuullut biisin, ladannut tablan, soitellu ja halunnut lisää samaa kamaa.
"Sori, ei heru säälipiparia, saatanan muusikko"
Jucciz
01.02.2009 16:46:34
Jep, tämä on ollut ainakin mulla, että on tubesta kuullut biisin, ladannut tablan, soitellu ja halunnut lisää samaa kamaa.

Onks ladattaviakin tabloja? Voiko niistä ylipäätään virta loppua?

http://artdrum.com/IMAGES/PHOTOSDRU … TS/TABLA_DRUMS_COPPER_SAJID_PRO.jpg
Kontiak
01.02.2009 19:10:45 (muokattu 01.02.2009 19:10:57)
Onks ladattaviakin tabloja? Voiko niistä ylipäätään virta loppua?

http://artdrum.com/IMAGES/PHOTOSDRU … TS/TABLA_DRUMS_COPPER_SAJID_PRO.jpg

Televisiosta näyttäisi tulevan sun suokkariohjelma "Kiehtova maailma - intohimona fretit".
Juuzzoo
01.02.2009 21:14:31

Popeda Onhan päivä vielä huomennakin intro http://www.youtube.com/watch?v=iohGnKy7_lg&feature=related

tästä en tiedä saako selvää, mutta voi yrittää jos haluaa:D eli Popedan elämässä pitää olla runkkua alku ja ehkä vähän eteenpäinkin jos jaksaa:D http://www.youtube.com/watch?v=jw6BgBKA3YA&feature=related

Tarvitsisin ihan oikeasti näitä tabeja....jos joku mukava ihminen voisi ne tabittaa niin olisin todella kiitollinen!
biibob
01.02.2009 22:12:10
Tarvitsisin ihan oikeasti näitä tabeja....jos joku mukava ihminen voisi ne tabittaa niin olisin todella kiitollinen!

Aivan pakko kysyä, että oletko edes yrittänyt itse kokeilla korvakuulolta napata noita pätkiä? Esim. tuo ensimmäisen linkin intromelodia on todella simppeliä blokkailu-kamaa. Väittäisin, että onnistuu noiden äänien löytäminen jokaiselta, jolla löytyy edes hieman sävelkorvaa. Saattaa toki sen muutaman minuutin viedä, jos ei ole ennestään tullut korvakuulolta poimittua melodioita/muutakaan soittoa.

Ja myönnetään, että ei tämä vastaus nyt mitenkään liity kysyjän pyyntöön, tai sen paremmin liity millään tavalla otsikon aiheeseen. Mutta ettei kirjoitusta ohitettaisi aivan perättömänä "otsikon ulkopuolisena" kirjoituksena, niin väitän, että jos viitsit nuo linkkaamasi Popedan pätkät kerrankin korvakuulolta opetella, niin siitä on huomattavasti enemmän hyötyä jatkoa ajatellen.
"You think I'm strange because I'm different, I think you're strange because you're all the same."
Jucciz
02.02.2009 00:05:23
Aivan pakko kysyä, että oletko edes yrittänyt itse kokeilla korvakuulolta napata noita pätkiä? Esim. tuo ensimmäisen linkin intromelodia on todella simppeliä blokkailu-kamaa. Väittäisin, että onnistuu noiden äänien löytäminen jokaiselta, jolla löytyy edes hieman sävelkorvaa. Saattaa toki sen muutaman minuutin viedä, jos ei ole ennestään tullut korvakuulolta poimittua melodioita/muutakaan soittoa.

Ja myönnetään, että ei tämä vastaus nyt mitenkään liity kysyjän pyyntöön, tai sen paremmin liity millään tavalla otsikon aiheeseen. Mutta ettei kirjoitusta ohitettaisi aivan perättömänä "otsikon ulkopuolisena" kirjoituksena, niin väitän, että jos viitsit nuo linkkaamasi Popedan pätkät kerrankin korvakuulolta opetella, niin siitä on huomattavasti enemmän hyötyä jatkoa ajatellen.

Kato, se on tää "mulle kaikki heti nyt"-sukupolvi, jolle jopa Googlen käyttö alkaa olla tuntematon käsite - kirjastosta saati omista korvista nyt puhumattakaan. Vaivaa ei olla valmiita näkemään, mutta kaikki pitäisi saada välittömästi, ilmaiseksi ja toistuvasti.

"Mullois tässä makaronipussi, jauhelihaa, sipulia, kananmunia, maitoa, juustoraastetta ja mausteita. Viittiskö joku tehdä mulle näistä valmiin makaronilaatikon kun en itse jaksa kaivaa ohjetta ja vaikka semmonen olisikin, en jaksa ruveta tekemään - siinä pian joutus näkee vaivaa."
Super-Jari
02.02.2009 06:11:32
Kato, se on tää "mulle kaikki heti nyt"-sukupolvi, jolle jopa Googlen käyttö alkaa olla tuntematon käsite - kirjastosta saati omista korvista nyt puhumattakaan. Vaivaa ei olla valmiita näkemään, mutta kaikki pitäisi saada välittömästi, ilmaiseksi ja toistuvasti.

"Mullois tässä makaronipussi, jauhelihaa, sipulia, kananmunia, maitoa, juustoraastetta ja mausteita. Viittiskö joku tehdä mulle näistä valmiin makaronilaatikon kun en itse jaksa kaivaa ohjetta ja vaikka semmonen olisikin, en jaksa ruveta tekemään - siinä pian joutus näkee vaivaa."

Mutta jos kysyjä on varma että, kuten todistit, aloittelija kaikkea ei kuule tai huomaa, mutta haluaisi syödä sitä oikeaa makaroonilaatikkoa kuitenkin eikä mitään sinnepäinlaatikkoa.

Valkosipuli.
Jucciz
02.02.2009 09:09:07
Valkosipuli.

Ehdottomasti. Se kuuluu tuohon otsikon "mausteet" alle. Erikseen mainitsemisen arvoinen toki myös.
Ianuarius
02.02.2009 09:41:09

Ette te voi olla tosissanne. :D
Animate-Inanimate
Juuzzoo
02.02.2009 10:11:36
Arvatkaapa olenko yrittänyt etsiä muualta, tai yrittänyt korvakuulolta opetella näitä? Kyllä olen. Olen vain sen verran aloittelija että ei ihan vielä onnistu. Mutta on se hienoa että täältäkin löytyy näitä kaiken jo osaavia jotka tulevat "neuvomaan":D
Super-Jari
03.02.2009 13:09:14
Ehdottomasti. Se kuuluu tuohon otsikon "mausteet" alle. Erikseen mainitsemisen arvoinen toki myös.

Kuten jäsen qlqnen asian ilmaisi: valkosipuli on se aine jonka ympärille ruoka rakennetaan.

Hoh. Tämä on parasta keskustelua mnetissä. Ikinä.

Tabulatuurit on käteviä kun kaikki osaa kuunnella kaikkea tarvittavaa tai siis maistaa ruoasta mitä siinä on.
Kasperi Tervonen
03.02.2009 14:56:34 (muokattu 03.02.2009 15:43:25)

Kyl mä näkisin, että ainakin hankalan biisin opettelemisessa on oma haastavuutensa vaikka olisikin tabulatuuri edessä. ;) "Tilujen kimppuun heti nyt"-sukupolvi vois olla ehkä osuvampi kuvaus. Toki on snadisti sääli, että monilla se korvien ja musiikin ymmärtämisen kehittäminen jää sitten em. syystä vähemmälle, kuten mm. allekirjoittaneella on jossain määrin käynyt.

e: Ja vielä vähän tabulatuurien puolesta puhumista.

Mä en ole kuullut varmaan mistään muusta syystä yhtä paljon väärin meneviä riffejä, melodioita, sooloja ja sointukiertoja kuin siitä, että jengi on opetellut biisejä (enimmäkseen netissä pyörivistä) tabulatuureista. Yleensä nuottijulkaisuissa musiikki on kirjoitettu edes vähän paremmin oikein. Lisäksi voin vain kuvitella, kuinka moni soittaja on tabulatuurien takia opetellut moniin biiseihin aivan älyttömän typeriä sormituksia, vaikka äänet olisivatkin lopulta oikein.

Mikään ei kuitenkaan estä soittajaa muuttamasta sormitusta tai väärin meneviä kohtia oikeiksi sen jälkeen, kun tabista on jo tsekattu että miten joku kohta suurinpiirtein menee. Itse ainakin teen usein niin, että katson tabulatuurista hieman osviittaa miten joku kohta menee, ja sen jälkeen muutan sormitukset itselleni sopiviksi ja kuuntelen levyltä että kuulostaako homma samalta. Niitä omia aivojakin saa käyttää tabulatuurien lisäksi. :)

Mulle tabulatuurien suurin ongelma on se, ettei niistä näe nuottien todellisia kestoja (ellei avuksi oteta nuottikirjoituksesta varastettuja konsteja) - tabulatuuriivivaston päällä olevat erilaiset nuottien kestoa kuvaavat kirjaimet ovat surkean hidasta luettavaa verrattuna nuottikirjoitukseen.

Ite käytän guitar prota, josta nuottien aika-arvot kuulee ja näkee mainiosti. Mikään ei muutenkaan estä kuuntelemasta jotain kohtaa levyltä sen jälkeen, kun tabulatuurista on jo katsottu vähän osviittaa.

Toinen yhtä suuri ongelma on se, ettei tabulatuurista hahmotu kappaleen sävellaji, eikä välttämättä edes melodian ambitus (matalimman ja korkeimman sävelen välinen ero).

Nämä seikat voi kuitenkin kuunnella ja päätellä itse, vaikkei niitä tabulatuurista suoraan näkisikään.

Ja tosiaan, jos joku heittäytyisi joskus niin hurjalle päälle, että haluaisikin soittaa jotain muuta kuin tunnetuimpien rokkibändien kitaraosuuksia - kenties jotain ihan muuta tyyliä, kenties jotain ihan toiselle instrumentille kirjoitettua tavaraa - eipä taida tabulatuureina löytyä. Päätös soittaa pelkästään tabulatuureiksi kirjoitettua musiikkia rajaa aika hiton paljon hyvää musiikkia täysin "soittamattomiin". Toki joukossamme on "valitsemalleen tyylille uskollisia", joita mitkään turhat klarinettipilitykset tai fonisoolot kiinnosta.

Niin, jotkut haluavat vaan soittaa suosikkibändiensä biisejä ja sooloja klarinettipilityksiin tutustumisen sijaan. Jos taas motivaatiota oikeasti riittää itsensä mahdollisimman monipuoliseen kehittämiseen, niin korvien treenaminen luulisi olevan aika lailla itsestäänselvyys.

Pedagogisesta näkökulmasta tabulatuurit ovat todella huono väline, koska siinä jää ajattelutyö kokonaan tekemättä: "mää vaan painan tosta kolmosesta ja sit tosta vitosesta ja sit tosta seuraavan kielen neloselta..." Soittajalle ei välttämättä ikinä hahmotu edes musiikin perusasiat, kuten se, minkä nimisiä säveliä hän soittaa ja mikä on niiden suhde kappaleen sävellajiin tai kulloinkin soivaan sointuun.

Mikään ei kuitenkaan estä soittajaa ajattelemasta, vaikka tabulatuureja olisikin vilkaistu.

Mulle jää tästä sellainen kuva, että syytät tabulatuureja siitä, että niistä veivaavat soittajat eivät jaksa kehittää korviaan ja musiikillista ymmärrystään. Tabulatuurien käyttöhän ei itsessään estä ketään MYÖS plokkailemasta ja analysoimasta musiikkia. Usein vaan ne soittajat, jotka haluavat vaan opetella soittamaan jotain tiettyjä juttuja ilman sen suurempaa kunnianhimoa, valitsevat luonnollisesti tabulatuurit nuottien ja plokkailun sijaan, ja that's it. Uskoisin, että korvien kehittäminen ja teorian opiskeleminen yms. jutut tulevat sitten ajan kanssa luonnostaan, jos soittajalla herää tarpeeksi kunnianhimoa ja musiikin ymmärtämisen tarvetta. Ei se tabulatuurien vika ole, että kaikkia ei kiinnosta kehittää itseään kaikilla musiikin osa-alueilla. Vai onko?

Joo.
"tietenkin voit katsoa googlesta tai wikipediasta jos sieltä löytyisi, että millaista soittoa tulee jos imppaa muutaman keuhkarin vaikka auton bensiinirööristä" - vili linnakoski
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)