Aihe: Mesa/Boogie Roadster
1 2 3 4
Detox
24.01.2009 08:45:14

Vahvistimen avaus paljasti, ettei potikat kuitenkaan ole CTS:n valmistamia, kuten mainoskuvat ja jutut antaisivat ymmärtää. Semmoinen pieni detalji.

Ai perhana, ikävä todeta tollasta faktaa. Pitääkin itse avata ja tutkia omat Mesat ja tarkistaa että mitä siellä oikein on sisällä. Toisaalta eikai se Smith nyt niin typerä ole että mainitsee käyttävänsä jotain ja todellisuudessa käyttääkin jotain ihan muuta. Yleensä yksi hänen pointeistaan on pyrkiä kestävyyteen ja huoltovapauteen vahvistimia suunnitellessaan jota siis pyritään edesauttamaan laadukkailla komponenteilla.
Mesa 4 Life!
Mitähän kitarismi tarkottaa???
sonata
24.01.2009 09:40:57

Onko pedaalissa irroitettava kaapeli? Saattaahan olla että siinä on kytkentä virhe. Sekä pedaalissa, että vahvistimessa liittimet ovat suoraan piirilevyillä, joten niissä kytkentävirhe on mahdoton.

Juu kylhän siinä irrotettava kaapeli on...epäilen vähän itsekkin että siinä se vika piilee...
heiii!
H.Corruption
24.01.2009 15:38:34
Tulin uudelleen avanneeksi Dual Recton ja potikoissa on Mesan koodi ja merkkinä T S W. S-kirjain on ympyrän sisällä ja muistuttaa sellaista Saksassa käytettyä kahden S-kirjaimen fonttia. Kooltaan ovat 16mm:iä.

Mikähän lienee valmistaja? Laadukkaan tuntuisia ovat silti, vaikkeivat olisi CTS:ä nähneetkään.
Marwel
27.01.2009 17:34:58 (muokattu 02.02.2009 08:16:16)
Mitäs tasuri eli rectifier putkia te ootte mesoihinne lykänneet? Miten paljo ne vaikuttaa noin yleis saundiin? Siis vs nuo tehtaalta tulevat.
Cocksucker!
msm40
31.01.2009 09:16:04
Minkäsmoisia asetuksia olette rectojen särökanavilla käyttänyt?
Olen saanut jo todella mahtavat liidit aikaan ja asialliset kompit mutta olisi mukava päästä muidenkin "soundeja" kokeilemaan...

Gain klo 10, basso klo 10, middle täysille, treble klo 11-12 (sinkut vs humpat), presence klo 9, volaaa...
All you really need is your imagination... And a Tele...
Marwel
02.02.2009 09:57:22
Joo. Tota en nopealla googlettamisella löytäny vastausta mutta eikös noissa mesoissa mene nuo pääte putkien parit niin että esim mulla triplessä ABCCBA Eli Keskimmäiseks eka pari. Ja jos haluaa tehoja pois noi reunimmaiset pois.. eli A----A Putket pois ja sitte olis 100W käytössä.
Cocksucker!
januszian
09.02.2009 17:24:35 (muokattu 09.02.2009 23:33:22)

En jaksanut lukea kokonaan enkä tiiä liittyykö mitenkään mihinkään mut pakko päästä mehustelemaan yllättävää loppuratkaisua!

Eli meitsillä on kahdet kamat. 5150 III + JSX 4x12 kaappi ja Mesa Roadster + Mesa 4x12 recto standard ylisuuri kaappi.

Roadster oli huollossa loopista vioittuneen vastuksen ja/tai FETin takia. Piti outoa pätkivää rätinää. Crackling vois kuvata parhaiten. Laite toimi kyllä jos laittoi päälle "bypass loop" kytkimen mutta tämä sitten vei mastervola potikan pois pelistä ja pari muutakin ominaisuutta, sen lisäksi että saundi muuttui olennaisesti, joten päätin olla käyttämättä ollenkaan kunnes tulee kuntoon.
Voisin kuvitella että ysäri rectoissa on muuten tällainen saundi kuin mitä tuo "bypass loop" optio tuo tullessaan. TODELLA löysä ja murea. Kerrankin voin jopa minä sanoa että LIIAN löysä. :) En tiennyt että sellaista voi olla...

Anyway, samoihin aikoihin sijoittui toisten kamojen osto joten olen käytellyt sitten pääosin noita 5150 III:sta ja JSX kaappia.
Lähinnä tämän naurettavuuden vuoksi:
http://koti.welho.com/jpappila/Gear/kasa.jpg
Koska toi keskimmäinen kaappi tuuttasi niin maan perkeleesti korvaan ettei pystynyt olemaan. Ja alapuolella oleva kaappi on botnekkaampi. (Siis siksi että on lattiaa lähempänä...)
Eikä kaappeja saa soimaan yhtäaikaa kun toinen on 16 ohminen ja toinen 8 ohminen. Roadsterin manuaali kyllä sanoo että voi kytkeä 8 ohmisen 4 ohmin reikään ja 16 ohmisen 8 ohmin reikään. ns. Safe mismatch kuulemma. Mutta ku Roadsteria ei ollut käytössä (odotti vasta huoltoon pääsyä kun kaveri oli lomalla...) ja 5150 III:ssa on rinnakkaiset liittimet, en uskaltanut kokeilla. En tiedä aiheesta tarpeeksi.

Joo, mut sain sitten tänään vihdoin Roadsterin takasin ja kokeilin huvikseni molempia nuppeja molemmilla kaapeilla ja huikea loppuratkaisuni on että käytän Roadsteria JSX kaapilla ja 5150 III:sta Mesan kaapilla!
En olisi itse ikinä uskonut että se toimii noin mun korvaan parhaiten.

5150 III ja JSX oli vähän liian middlekäs ja sellainen jotain sinnepäin mun makuun. Jotain oli liikaa ja jotain puuttui. Plus että toi 5150 III tuuttaa jotain ihan kipeitä alaääniä jota toi JSX ei oikeen tuntunut kestävän vaan alko resonoimaan!
Se ei kuulostanut ollenkaan kivalta.
Mutta kun löin 5150 III:sen kiinni Mesaan kaikki selkiytyi! Middleä katosi sopivasti ja alapääkesto kasvoi juuri sellaiseksi että saundi on iso ja botnekas mutta ei mene yli. Siis alapää. :)
Roadster taas on alusta asti kaivannut tuota middleä lisää ja taas en olisi ikinä uskonut mutta se tiukentui ihan karvan verran tuolla JSX kaapilla joka olikin pelkästään hyvä asia. Roadster Mesan kaapilla on vähän liian "muddy" jos Amerikan foorumeita lainataan.

Kaapeista vielä.
JSX kaappi on tosiaan middlekkäämpi ratkaisu. Siinä on jotkut JSX custom elementit, painaa ku synti ja tuntuu olevan jämäkässä kotelossa. Noi elementit perustuu Peaveyn Triple XXX Sheffield elementteihin jotka taas puolestaan ovat
tehty V30:sten pohjalta. :) Selkeää.
Hyvänkuulonen kaappi! Ei mitenkään liian vintage tai muuten sellainen perinteinen.
Melko in your face eli presenceä löytyy. Mutta tosiaan kun alakaappi niin aika tumma. Tai seisoaltaan kuunneltuna tummempi ku esim. Mesan yläkaappi. En tiä miltä JSX yläkaappi kuulostaisi.

5150 III nuppi on aika middlekäs ja se sitten JSX:n kanssa soi mun korvaan jotenkin liiän terävästi. Middlet melkein nollassa ja silti oli jotain liikaa. Myös tuo alapää oli oudon "muotoinen" jos voi näin sanoa. :) Ja se myös löi jotenkin "yli."
Roadster nupilla JSX kaappi soi oikein. Alapää siistiytyi vähenemättä liikaa. Eli ei lyö yli mitenkään mutta jytisee perkeleesti. JSX kaappi on tiukempi kuin Mesan kaappi ja tämä teki Roadsterille hyvää. Vei sellaista tietynlaista "pahaa" demppi pörinää pois. JSX:ssä on silti pienempi saundi kuin Mesassa. Mutta Roadsterissa on isompi saundi kuin 5150 III:ssa. :)

Mesa 4x12 Standard ylisuuri kaappi on sitten taas puolestaan tumma keskiääniltään. Siinä on huomattava ylämiddle"piikki." Varmasti V30 ominais saundi vaikka Mesa kertoo leikanneensa häiritseviä ylä-ääniä pois. Kaappi ei myöskään ole niin
in your face. Saundi vähän "taaempana" ja siksi se sopii todella hyvin 5150 III:lle joka nuppina on taas todella in your face. (jestas mitä kuvailua...) Mutta siis sellainen "lähellä" saundi.
5150 III antaa todella syvää alapäätä jonka tuo Mesan 4x12 kestää hienosti. Kuulosti erittäin lähelle Roadsterin alapäätä mutta kuitenkin 5150 III on tiukempi säröltään joten nyt nuo setit kuulostaa melko lähelle toisiltaan.
Kuitenkin variaatiota löytyy riittävästi esim. studiokikkailuun. Kahdet kamat soimaan yhdellä kitaralla... :)

Eli Mesan rectot ei soikaan parhaiten Mesan recton ylisuurilla kaapeilla. :) En tiä miten JSX kaappi vertautuisi niihin Mesan traditional 4x12 pienempiin kaappeihin. Mut en oo tonnien veloissani menossa ees kokeilemaan... :D
SOLNIC KUUKAUDEN DEMOBÄNDI INFERNO-LEHDESSÄ! (1/2009) http://www.myspace.com/solnic
sonata
10.02.2009 19:35:29

Mielenkiintoinen kokeilu! ja hyvä että löytyi "toimivat" parit :)
Ite käytän Roadsteria Roadkingin 2x12 kaapin kautta...soundi on todella hyvä.
Tarpeeksi tukevuutta ja sopivan selkeä
no pjerkeles
Aazi
11.02.2009 00:02:57
Oikeastaan se tärkein tiukkuus on soittotatsissa joten sitä on siinnä mielessä turha vääntää että mistä lähtee tiukka soundi jos sitä tiukkuutta ei ole omassa soitossa. Täällä aina puhutaan niin paljon vahvistimen soundista ja haetaan klippejä netistä miksi ei voisi puhua siitä millainen se vahvistin on soittaa tuo ominaisuus on itselle ainakin tärkein. Loppu pelissä kun se vahvistin on vain piuhan perässä oleva kitaran jatke.

Komppia! Hyvin sanottu. Joskin onhan se selvä et eri vahvistimet vaan käyttäytyy eritavoin, mut sikälimikäli roadster lähelläkään on roadkingiä joka itselläni on, en kyl menisi löysäksi haukkumaan. kyllä helvetin tiukan ja ärhäkän soundin oon ainakin itse saanut tosta mesastani kaiveltua käyttämällä dioditasasuuntausta ja EL34 putkia.
Lähemmässä vertailussa Diezelin VH4:seen en kyllä mitään mullistavaa eroa herkkyydessä/soundin tiukkuudessa huomannut, sävyerot nyt on sit olennaiset.
Yhtä anteeksiantamattomia molemmat vahvistimet on soundiltaan soittajan suhteen, ja silloin se soittotatsi korostuu tietysti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)