Aihe: Rhodes+CX3 vai Nord Electro?
1
arauramo
27.01.2009 12:25:24 (muokattu 27.01.2009 14:05:28)
Päivää, auttakaas vähän miestä mäessä. Taustatietona: olen harrastelijamuusikko, koen itseni pääosin sähköpianistiksi, musiikkityylinä minulla aiempien bändien kanssa on ollut (hmm, kategorisointia?) alt rock, post grunge, lievästi 70-luvun tyyliin progehtava rock, groovemusa, jopa finnhits, ja myös muutama hääkeikka on tullut soitettua (ikinä ei enää! :P). Aloin nyt parin vuoden tauon jälkeen katsella kamoja kasaan liverockbändiä varten, ja tuli tenkkapoo.

Katsokaas, kun minulla on ollut Rhodes 73 MkI jo vuodesta 1991 lähtien, ja sen kaveriksi on erinäisten käänteiden kautta jalostunut Viscountin CX3 (sama kuin Korgin CX3, vm 1984, mutta Visountin, hyvämaineisen urkumaakarin, valmistama). Efekteinä Rhodesilla Danelectron Tremolo, perässä putki-esivahvistin, ja siitä mixiin. CX3:n perässä H&K Rotosphere, ja mixiin. Kaikki toimii, pitää vireen jne.

Ongelmina on paitsi ilmeinen roudauspulma, myös se, että Rhodes oikeasti tarvitsisi vahvistimen peräänsä, eikä vaan minkä vaan vahvistimen, vaan mieluiten Twinin. Ja sellainen taas maksaisi tonnin ja painaisi toisen, en ole kumpaankaan oikein halukas lähtemään. Lisäksi Rhodesille pitäisi hankkia compressori, ja ehkä phaseri. Eli käytännössä pitäisi joko investoida lisää alkuperäiseen Rhodesiin, tai sitten tehdä radikaali muutos.

No, olen nyt sitten pyöritellyt tällaisia vaihtoehtoja:

a) Ostan Rhodesille kavereiksi vielä Danelectron kompressorin ja phaserin, ja niiden perään pienen täysputkivahvistimen, jonka mikitän -> mixiin

b) Ostan Rhodesille kaveriksi jonkun podi -> mixiin

c) Ostan läppäriin usb-äänikortin ja käytän Reaperia ja siinä efektejä ja vahvistinmallinnusta; sekä Rhodes että CX3 -> läppäri -> mix

d) Myyn pois (!) Rhodesin, CX3:n ja Rotospheren ja ostan tilalle Clavian Nord Electro 2 73:n

Kaikissa näissä rahaa palaisi enemmän tai vähemmän saman verran.

A-vaihtoehdossa on riskinä se, ettei edullisesta pikkuvahvistimesta saa oikeaa soundia, ja niitä on vähän vaikea kokeilla ilman että raahaa Rhodesin soitinliikkeeseen. Etenkään jos tilaisi T-kaupasta:
http://www.thomann.de/fi/harley_benton_ga15.htm
http://www.thomann.de/fi/fender_champion_600.htm
Muuten tässä vaihtoehdossa olisi ehdottomasti eniten munaa ja perinteikkyyttä.

B: En oikeastaan tykkää multiefekteistä.

C tarjoaisi äärettömän laajan soundimaailman ja vielä edullisesti (kun läppäri on jo), mutta voiko läppäriin luottaa livenä? Lisäksi aavistuksen verran munaton vaihtoehto, menee vähän techno-hifistelyksi. Toisaalta läppäriin voisi vielä kytkeä esim oxygenin moog-simulaatiota varten.

D: Soundi olisi varmasti aina täydellinen ja just oikea, roudaus kävisi kuin tanssi, ja systeemi olisi simppeli! Toisaalta Nord Electrolla ei voi soittaa yhtäaikaa sekä Rhodes että urku-soundia. Mutta viime kädessä Rhodes on kuitenkin ihan oikea soitin (vs. digitaalikopio), ja ollut minulla kuitenkin koko aikuisiän..

Viime kädessä tässäkin on taas kyse järki vastaan tunteet -asettelusta. Toivon lähinnä keskustelua ja mielipiteitä asiasta, "oikeaa" vastausta ei taida olla. Erityisesti kuulisin mielelläni jos jollain olisi kokemusta Rhodesin soittamisesta pienen 5-15W putkivahvarin kautta.

Antti

PS. Päätöstä tietty helpottaa myös se, jos joku tekee Rhodesista ja CX3:sta ostotarjouksen josta ei voi kieltäytyä. ;) Ilmeisesti aitojen Rhodesien markkinat on edelleen hyvät?
M.i.k.key
27.01.2009 13:34:27 (muokattu 27.01.2009 13:35:07)
No mä ainakin voisin tuosta Rhodesista olla kiinnostunut :)

Tuohon itse pulmaan en osaa paremmin vastata. Electro on oikein hyvä ja helposti roudattava keikkavehje. Toki se on eri juttu.

Kunhan toi NE3 tulee niin urkusoundit muuten paranee aikalailla! Tämä tietty myös vaikuttaa käytettyjen electro 2:n hintaan...
möllisty
arauramo
27.01.2009 14:48:10
Ai niin, tähän liittyen piti mainita, että päätin jo luopua kolmannesta keräilykappaleesta, CS-20m:stä. Toivottavasti minua ei bännätä jos mainosta huuto.netissä olevaa ilmoitusta?
http://huuto.net/fi/showitem.php3?itemid=96808643

Joop, NE2:den hinnanpudotus oikeastaan tätä kuviota sai osaltaan miettimäänkin, siksi se olisi siis käytännössä NE2 eikä NE3, joka varmasti on kaikin puolin hirveän paljon parempi ja hienompi ja kivempi ja seksikkäämpi ja ....

Antti
Paddle
27.01.2009 15:38:44
Jos se Rhodes on hyväkuntoinen niin saa kait sen melkeen jo myytyä uuden NE3sen hintaan. Itse en luopuisi kyllä Rhodesista millään hinnalla. Itellä on NE2 ja onhan siinä hyvänkuulonen Rhodes ja Wurlitzer-mallinnus ja ihan pätevä särökin yms kivaa efektointia, mutta ei ne oikiaa voita. Mainitsit myös omaavasi Rotospheren - mielestäni Rotosphere on stereona otettuna yksinkertaisesti paras lesliemallinnus ihan oikean kaapin jälkeen, enkä usko sinunkaan tyytyvän electron vastaavaan. Muistaakseni CX3sen urkusaundi on myös aika hyvä - electron saundi on mielestäni väliin aika muovinen ja siihen kyllä turtuu aika nopeaa kun sitä kuulee nykyään joka keikalla ja levytteellä.

Mutta kannattaa tosiaan ainakin testailla sitä Electro kakkosta ennen kun alat noita päätöksiä tekemään - onhan se vitun mukava roudattava ja mahtuu joka nurkkaan ja sillä nyt periaatteessa vetää keikan kuin keikan. Electro kolmosta en ole päässyt vielä kokeilemaan mutta siinä on kuulemma paljon paremman muokattavaa saundeissa urkupuolella ja pianosoundikin on ilmeisesti saatu jo hyvänkuuloiseksi.

Nuista sun vaihtoehdoista varmaan lähtisin ettimään ratkasua kohdasta a, mutta tämä on vain mun mielipide.
http://www.dropline.net/cats/
Quru
27.01.2009 15:49:58
Älä nyt Rhodesia myy, alat katumaan sitä jossain vaiheessa varmasti ja alat metsästää vastaavaa tilalle hinnalla millä hyvänsä. Se se vasta kalliiksi tuleekin. Minäkin lähtisin A-vaihtoehdosta etsimään ratkaisua, kunnon meininki.
Muusikko on kaupallistunut kun Em C G D
arauramo
27.01.2009 17:47:30
Huh, kiitos tuesta, veljet!! (Ja siskot?)

Nopeasti viisastuneena valitsin vaihtoehdon a), ja pistin pikkuputkicombotilauksen jo vetämään! Olo on väsynyt mutta onnellinen!

Antti
arauramo
28.01.2009 16:42:52 (muokattu 28.01.2009 16:43:51)
Näköjään keskustelu on jo käyty, mutta olen kovasti samaa mieltä edellisten kanssa!

Ainoa vaan, että Rhodes-soundissa loppupeleissä vahvistimen toteutstekniikka useimmiten vaikuttaa varsin vähän. Poikkeustilanteita lukuunottamattahan vahvarin soundin tulis kuitenkin pysyä aika cleanina. Sen sijaan EQ ja kaiutin ovat todella oleellisessa osassa hyvän soundin aikaansaamisen kanssa. Esim. 5-wattisen combon kanssa voi käydä helposti niin, että hönkä ei riitä edes monitorointitarkoituksiin. Herkkä elementti tietysti auttaa!

Naah, voihan keskustelua jatkaa vaikka päätös on jo tehty!

Tilasin tosiaan vahvistimeksi sen 15W HB GA15:n; ajatuksena on mikittää se ja käyttää siten ikäänkuin pilipalivahvistinmallinnuksen tilalla. Se, riittääkö teho tuohonkaan käyttöön selviää vain kokeilemalla. Tuossa on 5-wattisiin verrattuna myös isompi (10") kaiutinelementti, joten toivoa on. Viime kädessä toimivuus selvinnee vain kokeilemalla. EQ:lle tosiaan voi tulla silti tarvettaa, mutta vahvistin itsessään luultavasti kompressoi soundia jonkin verran. Monitorikäyttöönhän tuo ei yksinään riitä kuitenkaan, kun on ne urutkin jotka pitäisi kuulla.

Itse asiassa mietin, että jos GA15:n läpi ei tule tarpeeksi lämmin soundi, niin ainahan signaalin voi reitittää lisäksi suoraan PA:han (niinkuin bassoa äänittäessä) ja esim. leikata kaikki paitsi matalat taajuudet pois...

Antti
maza
28.01.2009 17:22:46

Tilasin tosiaan vahvistimeksi sen 15W HB GA15:n; ajatuksena on mikittää se ja käyttää siten ikäänkuin pilipalivahvistinmallinnuksen tilalla. Se, riittääkö teho tuohonkaan käyttöön selviää vain kokeilemalla. Tuossa on 5-wattisiin verrattuna myös isompi (10") kaiutinelementti, joten toivoa on. Viime kädessä toimivuus selvinnee vain kokeilemalla. EQ:lle tosiaan voi tulla silti tarvettaa, mutta vahvistin itsessään luultavasti kompressoi soundia jonkin verran. Monitorikäyttöönhän tuo ei yksinään riitä kuitenkaan, kun on ne urutkin jotka pitäisi kuulla.

Tuo on varmasti ihan hyvä lähtökohta. Todennäköisesti haluat vaihtaa elementin tuosta jossain vaiheessa hieman laadukkaampaan. Joka tapauksessa tuo on jo varmasti ihan käyttökelpoinen! Jos tarviit jeesiä myöhemmässä vaiheessa, niin vastailen mielelläni.

Ps. Rhodeseihinhan saa Suitcase-mallin etusta vastaavia värkkejä useammaltakin eri valmistajalta - semmoinen voisi olla näppärä ratkaisu tähänkin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)