Aihe: Miten päästä pois minä muodon syvästä kierteestä?
1
Sergei Fallinen
27.01.2009 19:12:25
no näytä niitä tekstejä täällä?

kuuntele lauluja, lue kirjoja. kirjota.
seitikki
17.02.2009 22:21:12
Itselläni on tuo sama ongelma. En tosin koe kirjoittavani kevyitä minä rakastan -hömpötyksiä, mutta minä -muodossa kuitenkin. Tai ehkä se "minä"- muotokaan ei haittaa, kunhan jokainen tekstini ei vain alkaisi "minä" -sanan eri taivutusmuodoilla...

Vaikeeta on, mutta täytyy vaan yrittää käyttää kaikkia vuoronperään.. Minä, sinä, hän, me, te, he, jne..

Hyvää tekee myöskin lähteä kirjoittamaan tunnetilasta.. Täällä, tähän, tänne, missä, koska jne.. se helpoittaa ehkä muiden pronominien ujuttamista tekstiin. Ehkä?

En tiedä, näitä yritän itse opetella.. Tsemii!
Tällainen tapaus! Hankala!
Tuomas
20.02.2009 07:25:40

Sinälläänhän minämuodossa ei oikeastaan ole vikaa, tai ei se ainakaan ole "syvä kierre" - on luontevaa että jos laulaja tulkitsee kappaletta, hän mainitsee itsensä osana sitä. Ellei sitten ota sellaista "äänettömän tarkkailijan" roolia jossa vain kertoo että kuka tekee ja mitä.

Kysymys itselläni oli yhdessä vaiheessa uskalluksesta: minkälaisen hahmon nahkoihin sitä uskaltaa ja kehtaa heittäytyä? Laulun kertoja ja laulaja kun hyvinkin harvoin ovat samoja hahmoja. Tämän myötä ensin tuli pohdiskeltua erilaisia tilanteita, joissa ihmiset käyttäytyvät ei-niin-mairittelevasti ja sitten kirjoitti ne tekstiin omaan suuhun.

Omalla kohdallani tämä toisaalta on helppoa, koska tekstini pääsääntöisesti ovat tarinamuotoisia tekstejä joissa on selkeä alku ja loppu. Vaikeampaa voi olla, jos kirjoittaa vain jostain eteerisestä yksittäisestä kohtauksesta.

Passiivissa kirjoittaminenkin on mahdollista. Hyvä juttu mitä voisi kokeilla olisi juuri se, että kirjoittaisi saman tekstin uudestaan monissa muodoissa (hän, minä, passiivi, sinä) jne. ja katsoisi miten teksti lähtisi kehkeytymään.
Kirjoituksia:
Ajassa irrallaan.
@ 1.2.2009 / Fiktiivisiä keskusteluja. @ 4.12.2008
Johannes kurkunkastaja
20.02.2009 09:17:32 (muokattu 20.02.2009 09:18:24)

Omalla kohdallani tämä toisaalta on helppoa, koska tekstini pääsääntöisesti ovat tarinamuotoisia tekstejä joissa on selkeä alku ja loppu.

Tuollaisia tekstejä minäkin kaipaan sävellettäväkseni. Hyviä tekijöitä on vain harvakseltaan tai niitä en tunne. Hovisanoittaja mulla kyllä on, ja hyvä sellainen.
Tuollaisia, usein turhanpäiväisiltä kuulostavia rakkaushöpinöitä, on tullut tehtyä jo sävelkaapuun ehkä liikaakin. No, niitäkin näköjään tarvitaan.
helkkuli
20.02.2009 20:41:44 (muokattu 20.02.2009 20:45:04)
Kokeile vaan rohkeasti muitakin muotoja ja etsi muiden kirjoittamia tekstejä.
Pillerit ovat tappava ase elämää vastaan.
julkunen
27.02.2009 09:55:09
kirjoita ,MINÄ -muodot tekstiin ensin isolla, näet helposti sitten mitä tulee tai voi muuttaa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)