Aihe: Naarmun/painauman korjaus?
1
Ginga
24.01.2009 15:10:47
Ylä-kaapista otin tavaraa ja joku esine tietenkin tippui sieltä.. suoraan uuden akustisen päälle! Tuli 1 cm pitkä ja 1mm leveä painauma kannen täydelliseen lakkaukseen. Lakkaus hilseilee hiukan pois siitä. Jotenkin kauhea tragedia :( akustinen on nyt ei-täydellinen!

Voinko korjata tämän? Kokemusta löytyy mm. basson modailusta ja muista puutöistä nii en usko et mulla olis peukalo keskellä kämmentä. Voisko vaikka jotankin lakkaa laittaa pari pisaraa päälle ja hienoa hiomista sen jälkeen? Vai pitääkö minun antaa tämän virheen pilata kitarani kaunis ulkonäkö?
Antti1
24.01.2009 15:34:16 (muokattu 24.01.2009 15:34:41)
No totanoin... Menikö pelkästään lakkaus, vai tuliko puuhun kanssa kunnolla painaumaa? Sitä mahdollista painaumaa voisi kokeilla nostaa vaikka kuumalla vedellä. Ensiapuun käy monesti kynsilakka, tai syanoakrylaatti, eli pikaliima.
Ginga
24.01.2009 16:22:34
No totanoin... Menikö pelkästään lakkaus, vai tuliko puuhun kanssa kunnolla painaumaa? Sitä mahdollista painaumaa voisi kokeilla nostaa vaikka kuumalla vedellä. Ensiapuun käy monesti kynsilakka, tai syanoakrylaatti, eli pikaliima.

No ihankun lakkaus olis painunu... lakkaa ei kuitenkaan kauheena irronnut tapaturmassa. Eli en usko että puuhun asti on mennyt painauma, tai että puu olisi painunut. Vois kokeilla tuota kynsilakkaa sitten.
Raist
24.01.2009 22:41:42
Onkohan tuossa soittamisessa enää järkeä jos ulkonäkö menee soittamisen edelle? Jos haluat soittimia ostaa sen takia että ne ovat nättejä, niin eihän siinä mitään. Itse en kehtaa ostaa soittimia seinällä roikotettaviksi, jos ei puussa ongelmaa ja sointi on ennallaan niin miksi ei voisi vain antaa olla? Kyllä niitä lommoja ja naarmuja tulee, ei sille mitään mahda : - )
Hullu, muttei tyhmä
Antti1
25.01.2009 14:52:52
Kyllä niitä lommoja ja naarmuja tulee, ei sille mitään mahda : - )

Älä nyt, älä nyt! Mullakin on yksi espanjalainen klassinen kitara, josta ei varmasti löydy kolhun kolhua ja se on mun seurassani viihtynyt kuitenkin jo monen monta vuotta. Kiinni siitä miten niitä romuja käsittelee, tuo menee aina soiton taukojen ajaksi, lopetuksen jälkeen yms. suoraan caseen. Liian arvokas romutettavaksi, vaikka kuinka kolhut jonkun mielestä tois persoonallisuutta soittimiin. ;)
Raist
26.01.2009 20:34:00 (muokattu 26.01.2009 20:34:30)
Älä nyt, älä nyt! Mullakin on yksi espanjalainen klassinen kitara, josta ei varmasti löydy kolhun kolhua ja se on mun seurassani viihtynyt kuitenkin jo monen monta vuotta. Kiinni siitä miten niitä romuja käsittelee, tuo menee aina soiton taukojen ajaksi, lopetuksen jälkeen yms. suoraan caseen. Liian arvokas romutettavaksi, vaikka kuinka kolhut jonkun mielestä tois persoonallisuutta soittimiin. ;)

Omasta mielestäni soittaminen on tärkeämpää kuin soittimen kosmetiikka, mutta jokaisella lajinsa.
Hullu, muttei tyhmä
Antti1
26.01.2009 20:52:02 (muokattu 26.01.2009 20:53:21)
Omasta mielestäni soittaminen on tärkeämpää kuin soittimen kosmetiikka, mutta jokaisella lajinsa.

Tarkoittaako soittaminen soittimien kolhimista? Mun mielestä se ei kuulu siihen. Tietty välillä sattuu ja tapahtuu, mutta niitä tilanteitakin voi koittaa välttää miettimällä etukäteen.

EDIT: Mitä muuten veikkaat kolhitaanko esimerkiksi Stradivarin viuluja kamalasti soiton yhteydessä?
Ginga
26.01.2009 21:20:17 (muokattu 26.01.2009 21:22:02)
EDIT: Mitä muuten veikkaat kolhitaanko esimerkiksi Stradivarin viuluja kamalasti soiton yhteydessä?

No onhan tää kuitenki eriasia mun satasen kiina-ritsa ja harvinainen "pienen jääkauden" (vai mikä se oli?) aikana hyvästä puusta tehty saundillisesti paras uniikki viulu...

En usko et niillä parilla stradilla juuri soitetaan tämän takia. Toisaalta muilla kun kiina-ihmeillä ei näinä päivinä enää soitetakaan.

EDIT: Nii mun isä osas sanoa tähä hyvin: se vertas mun kitaraan sen halpaan sitikkaan - työjuhtia molemmat. Tehty työhön eikä hienosteluun.
Antti1
26.01.2009 21:26:26
En usko et niillä parilla stradilla juuri soitetaan tämän takia.

Äh, kyllä niitä on maailmassa aika paljonkin ja soitetaan tosi useasti. Niistä monet on vaan pankkien, vakuutuslaitosten yms. omistuksessa, josta niitä lainataan huippuviulisteille tapauskohtaisesti. Ne viulut menisivät pilalle, jos niillä ei soitettaisi.
Ginga
26.01.2009 21:29:59
Äh, kyllä niitä on maailmassa aika paljonkin ja soitetaan tosi useasti. Niistä monet on vaan pankkien, vakuutuslaitosten yms. omistuksessa, josta niitä lainataan huippuviulisteille tapauskohtaisesti. Ne viulut menisivät pilalle, jos niillä ei soitettaisi.

Ai niitä onki enemmänki : o, no hyvä juttu sit... ihmisille.

Mut varmaa sit aika painava taakkaa soittajilla... jos mä jotenkin saisin sampo-pankilta stradin nii kyllä olis heti harakirin paikka.
jra
26.01.2009 22:48:39 (muokattu 26.01.2009 22:58:06)
Ai niitä onki enemmänki : o, no hyvä juttu sit... ihmisille.

Mut varmaa sit aika painava taakkaa soittajilla... jos mä jotenkin saisin sampo-pankilta stradin nii kyllä olis heti harakirin paikka.

OT:na täällä on hyvä lista kenen omistuksessa ja soitettavana Stradivariukset ovat tai jos ovat esim. varastettu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stradivarius#Stradivari_instruments

Tuolla on ainakin yksi tapaus jossa jannu on rikkonut itsellä lainassa olleen arvoviulun, tosin ei ollut stradi, vaikka niin aluksi uutisoitiin. Sai sitten tilalle Stradivariuksen lainaan, kova luotto ainakin.
E: http://www.recordonline.com/apps/pb … ticle?AID=/20080215/NEWS34/80215023 Tässä tuosta kompastumisesta;)

Suomalaisilla viulisteilla näyttää olevan kaksi Stradia tällä hetkellä soitettavana.
- Kaukolähettimen Klassista Värähtelyä jo vuodesta 2008 -
jPekka
26.01.2009 23:39:46

Tuolla on ainakin yksi tapaus jossa jannu on rikkonut itsellä lainassa olleen arvoviulun, tosin ei ollut stradi, vaikka niin aluksi uutisoitiin.

Onhan noita hajonnut muutenkin - yksi muistaakseni Kuhmon Kamarimusiikkifestivaaleilla, kun viulisti kompastui portaissa.

Yhdessäkään 1600-1700-luvun Stradissa ei taida enää olla muutenkaan alkuperäistä kaulaa. Orkkikset oli tarkoitettu suolikielille, ja kun viuluissa ruvettiin käyttämään teräskieliä 1800-luvun loppupuolella, vanhat pantiin remonttiin.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Juniper
27.01.2009 18:56:39
OT:na täällä on hyvä lista kenen omistuksessa ja soitettavana Stradivariukset ovat tai jos ovat esim. varastettu:
http://en.wikipedia.org/wiki/Stradivarius#Stradivari_instruments

Tuolla on ainakin yksi tapaus jossa jannu on rikkonut itsellä lainassa olleen arvoviulun, tosin ei ollut stradi, vaikka niin aluksi uutisoitiin. Sai sitten tilalle Stradivariuksen lainaan, kova luotto ainakin.
E: http://www.recordonline.com/apps/pb … ticle?AID=/20080215/NEWS34/80215023 Tässä tuosta kompastumisesta;)

Suomalaisilla viulisteilla näyttää olevan kaksi Stradia tällä hetkellä soitettavana.

Joo'o joista toinen(OKOn viulu) oli melkein särkyä kun tuli hieman testailtua sitä.... en tiennyt sen olevan stradi :D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)