Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Olenko oikeassa huone resonanssit et muut semmoiset
1 2 3
JPQ
12.01.2009 18:32:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huone resonanssit voiko ne olla niin että D resonoi mutta C ei samasta oktaavista?
ps. asiallista keskustelua kiitos asia on puhtaasti mielenkiinnosta kysytty.
 
lurkki
12.01.2009 18:33:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Huone resonanssit voiko ne olla niin että D resonoi mutta C ei samasta oktaavista?
ps. asiallista keskustelua kiitos asia on puhtaasti mielenkiinnosta kysytty.

 
Voi, varsinkin alarekisterissä.
 
"...Vanhoja piuhoja, liittimet päissä. Ties missä kolvi hukassa on..."
JPQ
12.01.2009 18:35:19 (muokattu 12.01.2009 18:41:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voi, varsinkin alarekisterissä.
 
Erityisesti tuolla tarkoitinkin. Unohtu kysyä. vastaavasti ilmeisesti vaimentumiakin?
 
sami_sumea
12.01.2009 19:30:41 (muokattu 12.01.2009 19:30:53)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Erityisesti tuolla tarkoitinkin. Unohtu kysyä. vastaavasti ilmeisesti vaimentumiakin?
 
Jep.
 
Huonemoodit voi aiheuttaa pahimmillaan jopa kymmenien desibelien heittoja (sekä boosteja että leikkauksia) taajuusvasteeseen huoneen muodosta, kuuntelupisteestä ja soivasta taajuudesta riippuen.
 
Ei niitä bassoträppejä studioihin huvin vuoksi viritellä :)
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
Groovi
12.01.2009 19:39:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jep.
 
Huonemoodit voi aiheuttaa pahimmillaan jopa kymmenien desibelien heittoja (sekä boosteja että leikkauksia) taajuusvasteeseen huoneen muodosta, kuuntelupisteestä ja soivasta taajuudesta riippuen.
 
Ei niitä bassoträppejä studioihin huvin vuoksi viritellä :)
 
...

 
Joo ne huonekorostukset voi olla aika huimia. Itse mittasin lähes akustoimattomasta 20 neliön huoneesta (puurakenteinen rakennus, levyseinät) kuuntelupisteeseen ~500hz taajuudella +28db piikin.
 
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
virtalahde
12.01.2009 20:40:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Resonanssit voi olla pirun villejä. Siinä saa aika hapokkaan olon aikaan kun pistää matalaa siniaaltoa soimaan ja kävelee ympäri huonetta. Mä olen yhä yllättynyt siitä, kuinka hyvän bottnepään mä sain aiempaan pajaani rakennettua, kun huone oli kuitenkin jonkun 2,5m leveä, saman verran korkea ja 4m pitkä. Kivivillaahan sinne upposi..
 
Jaakko Viitalähde >> http://www.virtalahde.com
mhelin
12.01.2009 22:00:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kivivillaahan sinne upposi..
 
Lämpöeristys kunnossa..
 
Tuon kokoisessa huoneessa on yksi 43 Hz ja kaksi 69 Hz aksiaalista moodia (pituus-, leveys- ja korkeussuunnissa). Niihin ei villa juuri tehoa, mutta siitä ylöspäin jo aika hyvin, ehkä tuohon 69 Hz:kin jonkin verran vielä. 43 Hz moodi ei ole kovin vahva ja on jo aika alhaalla.
 
loosah
12.01.2009 22:47:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuon kokoisessa huoneessa on yksi 43 Hz ja kaksi 69 Hz aksiaalista moodia (pituus-, leveys- ja korkeussuunnissa). Niihin ei villa juuri tehoa, mutta siitä ylöspäin jo aika hyvin, ehkä tuohon 69 Hz:kin jonkin verran vielä. 43 Hz moodi ei ole kovin vahva ja on jo aika alhaalla.
 
Okei... Millä kaavalla noita huoneen taajuskorostumia lasketaan?
 
Kuinka paljon korostumaan vaikuttaa kuulijan sijainti huoneessa?
 
Miksi rakennuttamassamme studiossa kumpikin tarkaamo saundaa samoilla kaiuttimilla kuuntelupisteessä erilaiselta, vaikka ovat saman suunnittelutoimiston ja suunnittelijan parhaan laskelmien ja taidon mukaan toteutettuja?
 
Kuinka paljon studion kuuntelun rakentamisessa on matematiikka, kuinka paljon onnea, kuinka paljon sattumaa ja tähtien sijaintia?
 
Itselleni on vuosien aikana tullut jotenkin sellanen fiilis, että on melkein aivan sama minkälainen huone on, kunhan tottuu vaan kaiuttimiensa ja huoneen yhteissointiin. Aivokompensaatio jne plaa.
 
GIGO
mhelin
12.01.2009 23:20:06 (muokattu 12.01.2009 23:20:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei... Millä kaavalla noita huoneen taajuskorostumia lasketaan?
 
Kaavatkin löytyy jostain, tuolla laskurilla kätevämpää:
 
http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm
(desimaalimerkkinä pitää käyttää pistettä)
 
Huonemoodien lisäksi akustiikkaan vaikuttaa melkein yhtä paljon ellei jopa enemmänkin heijastukset seinistä, katosta ja lattiasta. Ne aiheuttavat tyypillisesti kuoppia vasteeseen (tulee fiilis että puuttuu botnea, keskitaajuudet toistuvat epätarkasti, stereokuva epämääräinen). Itse kyllä pitäisin varsinaisia huonemoodeja enemmänkin aikatason tapahtumina ("huone soi") kuin varsinaisina taajuustoistoa muuttavana asiana. Tosin jokin pidempään soiva ääni tuntuu myös voimakkaammalta.
 
Aikalaista tuuripeliä akustointi kyllä on, parhaimman tuloksen saa kun alusta asti suunnittelee kaikki akustiikan ehdoilla. Tavallisessa ("huonossa") akustiikassa useimmat musiikin kuuntelijatkin kuuntelevat joten tavallaan se että ei anna sen haitata tekemistä tai ainakin oppii elämään sen kanssa on ihan ok lähtökohta, turha perfektionismi vaan pois. Jos äänitys, miksaus ja muu äänihomma tehtäisiin täysin kaiuttomassa tilassa olisi äänitteeseen laitettava rutkasti keinotekoista tilaa, ja normaaliakustiikassa sellainen tuotos kuulostaisi liian kaiutetulta.
 
Timo JM
13.01.2009 00:29:35 (muokattu 13.01.2009 00:38:47)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselleni on vuosien aikana tullut jotenkin sellanen fiilis, että on melkein aivan sama minkälainen huone on, kunhan tottuu vaan kaiuttimiensa ja huoneen yhteissointiin. Aivokompensaatio jne plaa.
 
Olen täysin samoilla linjoilla.
 
EDIT:
 
Huoneen suunnittelukaan ei välttämättä takaa mitään. Ollaan jonkun kerran käyty Arabian studiolla, ilmeisesti Andy Munron suunnittelemassa tarkkaamossa, enkä tykkää tehdä siellä yhtään mitään. Mä en vaan kuule siellä oikein. Mielummin miksaan vaikka Munkan nuorisotalolla. Tietysti Arabiaankin varmaan tottuis jos siellä hääris vakituiseen.
 
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
sami_sumea
13.01.2009 01:55:33 (muokattu 13.01.2009 01:56:58)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kuinka paljon studion kuuntelun rakentamisessa on matematiikka, kuinka paljon onnea, kuinka paljon sattumaa ja tähtien sijaintia?
 
Kyllä mä olen tullut viimeaikoina aika vakuuttuneeksi siitä että jos tietää mitä tekee saa pas...takin konvehtia, ja normaalista olohuoneesta masterointikäyttöön kelpaavan :)
 
Täälläkin pyörivä Kinnusen Teemu on ainakin kova poika pistämään kuuntelun kuriin, tsekatkaas tästä esim. kuva #2, tuo ennen/jälkeen lähtötilanne..
 
http://www.mojolab.fi/acoustics/?page_id=29
 
Ja tää siis on tosiaan tehty normaaliin olohuoneeseen niin että sitä voi käyttää vielä asumiseenkin.
 
...
 
http://www.adamantiumstudios.com
JPQ
13.01.2009 02:39:33 (muokattu 13.01.2009 03:27:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaijuttimien kotelokin voinee tehdä samoja? ja isoja kanssa?
Entäs mikä onkaan parketin jälkeen paras lattiamateriaali ymmärsin että parketti olisi paras? ja kuulostaako 6db aina yhtä isolta ? minusta pitäisi joskus vaan tuntui että voisiko olla niin että kovemmissa äänissä se kuuluu enempi...
 
Roberto
13.01.2009 07:21:27
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aivokompensaatio jne plaa.
 
Tietyissä asioissa joo, mut on myös monenlaisia asioita, varsinkin botnepäässä, mihin aivot ei vaan kykene reagoimaan.
 
JPQ
13.01.2009 08:52:31 (muokattu 13.01.2009 09:04:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parketti kysymykselle jatkoa olisiko paras mahdollinen vuokrasunossa tehtävä akustinen ratkaisu se että seinällä joku ääntä imevä tekstiili? Eihän sitä ihmeitä voi olettakaan kotipajalta. ja huoneresonanssien pitäs kait mennä niin jollen sekoile että
jos joku tietty d resonoi niin muutkin d nuotit resonoi joiden korkeus on suurempi.
Onko vielä niinkin asian vierestä että (myös aktiivi ja budjetti mallit lähinnä)
kaijuttimien taajuusvaste mutkittelee alhaalla enempi?
 
jPekka
13.01.2009 09:41:09
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Parketti kysymykselle jatkoa olisiko paras mahdollinen vuokrasunossa tehtävä akustinen ratkaisu se että seinällä joku ääntä imevä tekstiili?
 
(korjatkaa tietävämmät)
 
Tuo auttaa hiukkasen diskanttipäähän, mutta ei juuri muuhun.
 
Sellaisista "haluan pitää kotini kodin näköisenä eikä pysyviä muutoksia voi tehdä" -ratkaisuista parhaita taitaa olla se perinteinen kirjahylly - sellainen jossa tosiaan on kirjoja, mahdollisimman paljon, seinästä seinään ja lattiasta kattoon. Kirjat tuovat paljon massaa, niiden taakse jää ilmatila ja epätasaiset selät auttavat nekin asiaa.
 
Ei tosin halpa ratkaisu, jos ne kirjat joutuu hankkimaan kertarysäyksellä... 8-)
 
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
puusormi
13.01.2009 09:55:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei tosin halpa ratkaisu, jos ne kirjat joutuu hankkimaan kertarysäyksellä... 8-)
 
Jossakin vinkkasivat sijoittamaan audiotyöaseman huoneeseen, jossa on liinavaatekomeroita. Kaapin oven avaamalla saa jonkinlaista vaimenusta satunnaisille taajuuksille. Se saattaa kuullostaa paremmalta kuin ilman vaimennusta.
 
Saapiko lähettää terveisiä?
Niq
13.01.2009 10:46:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasin tuossa meidän treeniksen "tarkkaamoa" hieman akustoida, mutta olen jäänyt pohtimaan että meneekö vain huonompaan suuntaan, koska tuolla olen jo kaksi vuotta samoilla kaiuttimilla ja asetelmilla kuunnellut kaikkea. Siis joudunko opettelemaan kuuntelemaan uudestaan? Bassopuoli on omaan korvaan selkeä, johtuuko sitten jostain tajuttomasta korostuksesta tai jtn...?
 
Lähinnä olenkin sitten miettinyt tuon treenikämpän puolen akustointia, luulen että sillä on suurempi vaikutus äänitysten laatuun kuin tarkkaamon akustoinnilla.
 
Nyt kun asiaan päästiin: onko joku todennut toimiviksi nuo monessa paikkaa mainostetut pyöreät bassoansat jotka on tehty ilmastointiputken eristykseen tarkoitetuista, valmiiksi pyöreistä "villahylsyistä"? Osaisko joku vinkata minkähintaisia ovat, kiinnostaa kyllä sijoitteluhelppoutensa takia enemmän kuin perus villapaalit.
 
Noloa kysyä, olen asentanut noita ilmastointiputkien päälle kolme kesää eikä mitään hajua mitä ne maksavat... :D
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
loosah
13.01.2009 11:02:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tietyissä asioissa joo, mut on myös monenlaisia asioita, varsinkin botnepäässä, mihin aivot ei vaan kykene reagoimaan.
 
Toi on varmasti totta. Onneks se on kuitenkin elämän vähäisimpiä niistä kaikista asioista, joihin mun aivot ei kykene reagoimaan.. = )
 
Akustointiin liittyvät asiat on mulle täyttä hepreaa, joten onneks sen puolen on saanu antaa viisaampiin käsiin.
 
GIGO
axelsson
13.01.2009 11:04:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Meinasin tuossa meidän treeniksen "tarkkaamoa" hieman akustoida, mutta olen jäänyt pohtimaan että meneekö vain huonompaan suuntaan, koska tuolla olen jo kaksi vuotta samoilla kaiuttimilla ja asetelmilla kuunnellut kaikkea. Siis joudunko opettelemaan kuuntelemaan uudestaan? Bassopuoli on omaan korvaan selkeä, johtuuko sitten jostain tajuttomasta korostuksesta tai jtn...?
 
Ennemmin se selkeys johtuu vaimeasta bassopäästä.
 
Nyt kun asiaan päästiin: onko joku todennut toimiviksi nuo monessa paikkaa mainostetut pyöreät bassoansat jotka on tehty ilmastointiputken eristykseen tarkoitetuista, valmiiksi pyöreistä "villahylsyistä"? Osaisko joku vinkata minkähintaisia ovat, kiinnostaa kyllä sijoitteluhelppoutensa takia enemmän kuin perus villapaalit.

 
http://www.talotarvike.com/kauppa/product_details.php?p=1269
 
Kalliita ja väittäisin että ei todellakaan mikään tehokkain tapa. Ei korvaa palovillapaaleja nurkissa. Mutta ehdottomasti kannattaa aina mitata tai mittauttaa se huoneen vaste ennenkuin rupeaa tekemään mitään.
 
Niq
13.01.2009 11:09:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ennemmin se selkeys johtuu vaimeasta bassopäästä.
 
Musta taas tuntuu että sitä bassoa tulee liikaakin siellä kopissa. :)
 
Kalliita ja väittäisin että ei todellakaan mikään tehokkain tapa. Ei korvaa palovillapaaleja nurkissa. Mutta ehdottomasti kannattaa aina mitata tai mittauttaa se huoneen vaste ennenkuin rupeaa tekemään mitään.
 
Hmm. Ulkomaanfoorumeilla on kuitenkin hyvänä ratkaisuna pidetty, halpaa akustointia-faqista löytyy linkkejä. Itsekin ihmettelin miten nuo vaikuttavat, koska eristeen paksuus ei hirveän iso ole, mutta toisaalta ilmahan on siellä välissä ja sitten toinen eriste jos ajatellaan maalaisjärjellä. :)
 
"I have a cunning plan" -Baldrick
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «