Aihe: Hyvän komppisoundin / leadisoundin erot?
1
aalataur
09.01.2009 22:28:21 (muokattu 09.01.2009 22:29:50)

Onko jonkinlaisia perusajatuksia siitä millainen on hyvä komppisoundi ja millainen hyvä leadisoundi? Esim. taajuusalueiden korostaminen vahvarista / efektien käyttö?
Kuinka yleistä on että metalli/rock-sahaukseen/komppaukseen käytetään jonkinlaisia kaikuja?

Itse olen tottunut siihen että komppisoundi metallisahauksessa on aina täysin ilman mitään kaikuja tai delayta. Kun taas leadissa tykkään lyödä delayn/reverbin tai molemmat päälle. Tietysti delaylla voi kehittää jotain esim. 4/4 -ideaa rytmikitaraan, vaikka barre-soinnuilla, mutta en delayta sahauksessa käytä koskaan.

Hämmästyin kuitenkin kun avasin Line6:n POD Farmista (mallinnussofta) presetin nimeltä Master of Puppets rhythm, ja siinä oli analog delay sekä medium hall -kaiku. En minä levyltä kuunnellessa ole ainakaan huomannut että Masterissa olisi tuollaisia, se kuulostaa omaan korvaani hyvin kuivalta kaiuttomalta jynkytykseltä.

Edit: Tietysti nää on kaikki pitkälti makuasioita, mutta onko mitään "kirjoittamattomia sääntöjä" / yleisiä perusajatuksia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)