![]() 30.12.2008 20:52:24 | |
---|---|
Musta oleellista on että käyttää sitä mistä tykkää mutta tuntee sen toisenkin tavan. | |
![]() 30.12.2008 20:58:09 | |
Musta oleellista on että käyttää sitä mistä tykkää mutta tuntee sen toisenkin tavan. Olen muuten samaa mieltä, mutta toisaalta koulussa oppilaan on kyllä syytä käyttää opetuksen mukaista merkintätapaa. Tässä ja muissakin asioissa. Esim. sähköpiirustukset täkäläisen tavan mukaan ja niin edelleen. huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta | |
![]() 30.12.2008 21:15:15 | |
Mun mielestä opettajan pitäisi olla auktoriteetti ja jos musiikista puhutaan niin suurilla säveltäjilläkin on ollut tällaisia sanoisko omapäisiä ja vain oman tyylinsä oikeana pitäviä opettajia ja heiltä on sitten joko tarttunut omaan tyyliin jotakin tai sitten ei. | |
![]() 30.12.2008 21:43:20 | |
Oliskohan tässä ihan selkokielen paikka? Löytyisikö ihan Sibiksen käynneitä oppineita, vai meneekö vielä nuottiöljyn piikkiin? http://www2.siba.fi/muste1/index.php?id=10&la=fi | |
![]() 30.12.2008 21:49:33 (muokattu 30.12.2008 21:51:37) | |
Osa kiistelee, osa puhuupi asiaa ja osa seuraa vierestä hymyillen. Mua alkoi tosiaan kanssa sen verran kiinnostaa, että josko löytyisi oikein tyhjentävä selitys tolle H merkinnälle. Käsittääkseni se ei ole aivan aatamin ajoista asti kuitenkaan kuvioissa ollut. Onko se luotu vaan "selkeyttämään" merkintää vai mikä sen mukaantulon historiallinen tausta on. Oliko kenties Bachilla näppinsä pelissä vai olenko aivan hukassa? Muoks: Olin hidas. Plussaa linkistä. Samuli Järvinen | |
![]() 30.12.2008 22:24:14 (muokattu 30.12.2008 22:34:18) | |
Oliko kenties Bachilla näppinsä pelissä vai olenko aivan hukassa? Bach on Jumala, mutta ei hänkään kaikkeen pystynyt. Kulttuurievoluutiota on tässä asiassa syyttäminen. Siitä puheen ollen: toivottavasti emme enää kovin useaa vuosisataa jatka tätä epäloogista perinnettämme. Eikö olisi jo korkea aika siirtyä kromaattiseen järjestelmään ja antaa jokaiselle lapsoselle oma nimi ja viivastopaikka? Kumma kun edes feministit eivät ole löytäneet diatonisuudesta mitään epäkorrektia. Juurisävelienhän voidaan katsoa edustavan maskuliinisuutta siinä missä sonaattimuodon pääteemankin ja muunnesävelten alistettua naissukupuolta lopulta kukistuvan sivuteeman tavoin. PS: Viittaan siis tähän surullisen kuuluisaan Susan McClaryyn ja hänen tutkielmaansa Feminine Endings. Wikipediasta äkkiä lainattua: In Feminine Endings, McClary describes, among other things, how sonata form may be interpreted as sexist or misogynistic and imperialistic, and that, "tonality itself - with its process of instilling expectations and subsequently withholding promised fulfillment until climax - is the principal musical means during the period from 1600 to 1900 for arousing and channeling desire." She analyzes the sonata procedure for its constructions of gender and sexual identity. The primary, once "masculine", key (or first subject group) represents the, always in narrative, male, self, while the secondary, "feminine" key (or second subject group), represents the other, a territory to be explored and conquered, assimilated into the self and stated in the tonic home key. http://en.wikipedia.org/wiki/Susan_McClary PPS: Aikamoisia helmiä on Suski päästänyt muutenkin. Lukekaahan linkki kunnolla. | |
![]() 01.01.2009 19:41:04 | |
Musta oleellista on että käyttää sitä mistä tykkää mutta tuntee sen toisenkin tavan. Samaa mieltä mutta koulussa mieluiten siellä opetettua.. | |
![]() 02.01.2009 01:05:08 | |
Ei voi olla totta: Kylläkai nyt jokainen joka vähänkin musiikin kanssa räplailee tuntee keskustelun aiheena olevan "teeman" B-H?. Mitä ihmeen "opettajia".....Kenkää! Hä? Mä en nyt tajua, että mitä sä et tajunnu? Mutta eipä sillä väliä... Ja Bach on ansioituneesti käyttänyt teemaa b a c h jo kauan sitten, b merkityksessä alennettu h :) J. Sataa sataa ropisee, pili pili pom! | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)