gunner 28.12.2008 16:45:32 | |
---|
Miten kitarat olisi hyvä equttaa, kun on kyse rankemmasta rockista? Kysyn täällä studiopuolella siitä syystä, että yleensähän treeniksellä yms. kaikki vedetään täysin middlevoittoisiksi jyriksi, mutta nämä kaikki keskitaajuudet ilmeisesti kuitenkin syövät kuitenkin tilaa laululta. Jos taas saundin midscooppaa laulua ajatellen on yleissaundi etenkin riffeissä todella ankean kuulonen. Jäin miettimään, että onko tuo middlen pois ottaminen missä määrin tarpeellista laulun aikana, vai vedetäänkö riffeihin, kuten introon, eri asetukset kuin säkeistöihin ja kertseihin? "Aluks mä ajattelin, et EI VITTU, mut sit mä kelasin, et EI SAATANA!" - Remu Aaltonen |
Antti1 28.12.2008 16:48:08 | |
---|
Kaikki riippuu kaikesta. Jos homma toimii suorana sellaisenaan, on ihan turha äänelle tehdä yhtään mitään. "Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko |
Danko 28.12.2008 17:10:40 | |
---|
ekvauksen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota myös panorointiin. vaikka kitarataajuudet menisivätkin laulun kanssa päällekäin, voidaan kitaraosuudet tuplata ja levittää reunoille (L-R) jättäen äänikuvan keskelle aukon laulua varten. Mystisesti hintahtavat romantikot #3 Siis ei voi haluta haluavansa. Tai voi, mutta ei silti ala haluta sitä mitä haluaa haluta. -kondensaattori |
Ze Kink 28.12.2008 17:53:28 | |
---|
ekvauksen sijaan kannattaa kiinnittää huomiota myös panorointiin. vaikka kitarataajuudet menisivätkin laulun kanssa päällekäin, voidaan kitaraosuudet tuplata ja levittää reunoille (L-R) jättäen äänikuvan keskelle aukon laulua varten. Joo, mulla on ainakin tapana varsinkin metallihommissa iskeä kitararaidat ihan 100% laitoihin. Yleensä olen äänittänyt aika middlekkäällä saundilla ja leikellyt sitten ylimääräiset pois. Vahvarista scooppailen lähinnä puhtailla, ettei tule liian "kovaa" saundia. |
Antti1 28.12.2008 17:59:14 | |
---|
Joo, mulla on ainakin tapana varsinkin metallihommissa iskeä kitararaidat ihan 100% laitoihin. Mites sä sit muuten panoroit overheadit rummuista, jos kitarat on noin levällään? Pyritkö minkäänlaiseen luomumeininkiin, tai toimivaan monomiksaukseen, vai veteletkö ihan fiilispohjalta? Ei siis mitään moittimista, älä niin käsitä. Oon itekin vaan pohdiskellut näitä panorointijuttuja, kun ne vaikuttavat tosi paljon lopputulokseen. "Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko |
tommiot 28.12.2008 18:04:21 | |
---|
Mites sä sit muuten panoroit overheadit rummuista, jos kitarat on noin levällään? Pyritkö minkäänlaiseen luomumeininkiin, tai toimivaan monomiksaukseen, vai veteletkö ihan fiilispohjalta? Ei siis mitään moittimista, älä niin käsitä. Oon itekin vaan pohdiskellut näitä panorointijuttuja, kun ne vaikuttavat tosi paljon lopputulokseen. Mä oon vetäny kitarat täysin sivuille ja overheadien panorointinapit suunnilleen 40 ja -40 asentoihin (asteikko menee -63 - 63 tjsp) riippuen vähän mikityksestä. Kitaroiden EQ:lla tulee tehtyä lähinnä jotain hyvin pieniä leikkauksia häiritseviin taajuuksiin, ehkä korostettua 1-1,5khz ja tietty turhat alapäät pois niin että saundaa hyvältä basson kanssa. |
Ze Kink 28.12.2008 18:14:32 (muokattu 28.12.2008 18:17:04) | |
---|
Mites sä sit muuten panoroit overheadit rummuista, jos kitarat on noin levällään? Pyritkö minkäänlaiseen luomumeininkiin, tai toimivaan monomiksaukseen, vai veteletkö ihan fiilispohjalta? Ei siis mitään moittimista, älä niin käsitä. Oon itekin vaan pohdiskellut näitä panorointijuttuja, kun ne vaikuttavat tosi paljon lopputulokseen. En oikein osaa sanoa, koska en ole vielä kertaakaan päässyt miksaamaan oikeita rumpuja metallihommissa, vaan aina ne on olleet ohjelmoitua DFH -osastoa... Vetelen kuitenkin useimmat panorointijutut ihan fiilispohjalta, ja tarkistan aina vähän väliä myös kuulokkeilla, että miltä saundaa. Monottelua harrastan myös, mutta lähinnä tarkistuksena, en yleensä tee mitään säätöjä sen kanssa, vaan katson onko ok. Pitäisi kyllä varmaan tutkia sitäkin puolta vähän enemmän. Viime projektissa oli oikeastaan ekaa kertaa oikeat rummut messissä, tarkistin äsken Reaperista ja overheadit on 76% ja 76%. Tuossa oli siis Glyn Johns käytössä. Kitaraa tuossa oli tosin vaan yksi raita (kahdella mikillä), jota oli vähän levitelty, eikä musiikkikaan ollut metallia... Lopputuloksen voi kuulla tuosta mun allekirjoituksen Jobspeak -linkistä. Yleisestiottaen voisi kai sanoa, että metallihommissa luomujäljellä ei ole mulle juuri väliä. Muissa jutuissa kyllä sitten enemmän. Tykkään kyllä jostain syystä siltikin laittaa kaiken aika rajusti laitoihin. Luen aika aktiivisesti tuota Andy Sneap -foorumia, ja siellä on kyllä TOSI monilla tapana panoroida kaikki ihan 100% laitoihin, ainoastaan muutamalla poikkeuksella. Tuossa esim. yksi ketju siitä: http://www.ultimatemetal.com/forum/ … /424720-post-your-pan-settings.html |
WinterMad 30.12.2008 18:02:02 (muokattu 30.12.2008 18:02:21) | |
---|
Joo ei mitään. |
adretlan 30.12.2008 18:26:13 | |
---|
Viime projektissa oli oikeastaan ekaa kertaa oikeat rummut messissä, tarkistin äsken Reaperista ja overheadit on 76% ja 76%. Tuossa oli siis Glyn Johns käytössä. Kitaraa tuossa oli tosin vaan yksi raita (kahdella mikillä), jota oli vähän levitelty, eikä musiikkikaan ollut metallia... Lopputuloksen voi kuulla tuosta mun allekirjoituksen Jobspeak -linkistä. Omaan makuun ainakin rummut tuli liian laitoihin. Itte tykkään että rummut on lähes monona. Pientä panorointia vaan. Tuo jobspeak kuulosti ainakin kuulokkeilta silt että istuisi huoneessa jossa on kaksi rumpusettiä - oikealla ja vasemmalla. On kivaa olla kalamies#35 >-)))> |
tommiot 30.12.2008 18:35:16 | |
---|
Omaan makuun ainakin rummut tuli liian laitoihin. Itte tykkään että rummut on lähes monona. Pientä panorointia vaan. Tuo jobspeak kuulosti ainakin kuulokkeilta silt että istuisi huoneessa jossa on kaksi rumpusettiä - oikealla ja vasemmalla. Sulla on väärä maku. Eeppiset stereokuvan levyiset tomifillit slayerin tapaan rokkaa ;) Mut sekin riippuu miten sen sitten käytännössä toteuttaa, eli hyvin vai huonosti. |
Antti1 30.12.2008 18:39:41 | |
---|
Joo, kaikki laitoihin ja sit vielä kaikujen paluut stereolevittimellä 200% leveiksi! Ugh! :D Mä voisin koittaa noita Lord Algen panorointihommia vaikka seuraavissa äänityksissä. Eihän niitä oo pakko käyttää sit kuitenkaan, onneksi. "Mua vituttaa niin ankarasti, vituttaa aamusta iltaan. Vituttaa, on kaikki turhaa. Vittu, kun vituttaa!" -Ismo Alanko |
Mites sä sit muuten panoroit overheadit rummuista, jos kitarat on noin levällään? Pyritkö minkäänlaiseen luomumeininkiin, tai toimivaan monomiksaukseen, vai veteletkö ihan fiilispohjalta? Ei siis mitään moittimista, älä niin käsitä. Oon itekin vaan pohdiskellut näitä panorointijuttuja, kun ne vaikuttavat tosi paljon lopputulokseen. Eihän se, että levittää overit laidoille, tarkoita välttämättä että rummut ovat kovin leveällä. Mikityksestähän se on kuitenkin lopulta kiinni. Kyllä itse olen ainakin saanut L/R-levitettyä kitaraa mahtumaan kuvaan aivan mainiosti, vaikka rummutkin olisivat laidoilla. "Hi Wuss-man! We love you Batman!" |