Aihe: Miten ammattilaiset säveltävät?
1 2 3 4 5 6
ralliolli
20.12.2008 02:11:14 (muokattu 20.12.2008 02:17:09)
Tarvitseeko säveltäjän osata soittaa mitään soitinta erityisen hyvin vai riittääkö perusteet?

Eiköhän ne kaikki osaa pianoa soittaa. Olettaisin, että jos aikoo päästä opiskelemaan säveltämistä mestarien johdolla, niin jonkinlainen pianonsoittotaito on vaatimuksena.

Mutta en todellakaan ole varma. Etsi itse tai toiveikkaasti odota, että joku tietäväinen auttaa.

Mutta ainakin siitä on etua. Ei olisi siis itseopiskelijallekaan pahasta harjoittaa vähän sitäkin puolta.

PS: Sen voin omalta kohdaltani todeta, että kitarasta ei kummoista hyötyä ole. Kyllä sillä voi melodioita, harmonioita ja riffejä hahmotella lauluja varten, mutta ei se pianolle pärjää.

PPS: Vaikutat edelleen trollilta. Ketju on silti mielenkiintoinen.
Foxt
20.12.2008 02:26:03 (muokattu 20.12.2008 02:30:25)
Ihan mielenkiinnosta kyselen kun suunnittelen jonkinlaista tulevaisuutta tältä alalta.

Itse joskus teen jonkinlaisia kappaleita ja piano on apuna siinä hommassa. Myös kitaralla soittelen sointuja koska siinä tulee vähän erilainen näkökulma säveltämiseen.

Minulla on eräs ikuisuusprojekti johon olen kirjoittanut noin 20 tahtia. Soittelin pianolla keksimiäni juttuja ja siirsin ne nuotteihin G- ja F-avaimille. On vain vaikeaa siirtää nuoteiksi tiettyjä juttuja jotka osaan soittaa mutta niiden analysointi vaatii paljon aikaa. Tämä myös johtaa siihen, että kirjoittamani nuotit eivät edes kuulosta siltä miltä alunperin halusin kappaleen kuulostavan.
Sävis
20.12.2008 02:43:28 (muokattu 20.12.2008 02:45:44)
Mitä tarkalleen meinaat sillä että luonnostelet sävellyksen ja mitä tarkoitat materiaalikokeiluilla?

No nämä on vähän teoskohtaisia juttuja. Luonnostelu voi olla esimerkiksi sellaista, että piirrän paperille eri väreillä viivoja ja pisteitä, jotka kuvaavat vaikkapa musiikin rekisteriä, dynamiikkaa, soitinnusta ja karakteria suhteessa aikaan.

Materiaalikokeiluillla tarkoitan mm. motiivien kirjoittamista ja erilaisten soitinnusratkaisujen kokeilemista.

Edit. Ja minä siis sävellän sitä modernia taidemusiikkia, yleensä klassisille instrumenteille.
Foxt
20.12.2008 02:49:40 (muokattu 20.12.2008 02:53:12)
No nämä on vähän teoskohtaisia juttuja. Luonnostelu voi olla esimerkiksi sellaista, että piirrän paperille eri väreillä viivoja ja pisteitä, jotka kuvaavat vaikkapa musiikin rekisteriä, dynamiikkaa, soitinnusta ja karakteria suhteessa aikaan.

Materiaalikokeiluillla tarkoitan mm. motiivien kirjoittamista ja erilaisten soitinnusratkaisujen kokeilemista.

Edit. Ja minä siis sävellän sitä modernia taidemusiikkia, yleensä klassisille instrumenteille.

Minulle nuo motiivit ovat aika tuntematon asia, ja piirtämistä en harrasta. Mutta tarkoitatko soitinnusratkaisulla sitä miten jaetaan hommat eri soittimille?

btw oletko sibelius akatemiassa
Sävis
20.12.2008 13:48:22
Minulle nuo motiivit ovat aika tuntematon asia, ja piirtämistä en harrasta. Mutta tarkoitatko soitinnusratkaisulla sitä miten jaetaan hommat eri soittimille?

Niinno, motiivit voivat siis olla pieniä melodiapätkiä tai vaikkapa vain rytmejä. Minäkään en harrastanut piirtämistä ennen, mutta kun kerran kokeilin piirtämistä säveltämisen apukeinona, niin totesin sen hyväksi keinoksi. Soitinnusratkaisulla tarkoitan juurikin tuota, että miten hommat jaetaan eri soittimille.

btw oletko sibelius akatemiassa

Juu olen.
Sax-pappa
20.12.2008 14:03:59
Mutta mitä eroa käytännössä on noilla kahdella termillä?

Tosin ainakin Patric Sarin sanoo olevansa säveltäjä.

Näistähän voi tehdä mieleisiään määritelmiä, mutta esim. Teosto tuntee musiikkilajista riippumatta vain käsitteet säveltäjä, sanoittaja ja sovittaja.
JPQ
20.12.2008 15:54:15

Tarvitseeko säveltäjän osata soittaa mitään soitinta erityisen hyvin vai riittääkö perusteet?

Minusta ei koska olen säveltänyt koneella ihan ok kappaleita vaikken itse noita
kykenekkään soittamaan en ole ammattilainen tosin jolta minusta voisi ehkä
edellyttää soittotaitoakin. ps. ei nuottejakaan tarvitse osata olikos se Hans Zimmer joka ei osaa.
Foxt
20.12.2008 17:15:22
Niinno, motiivit voivat siis olla pieniä melodiapätkiä tai vaikkapa vain rytmejä.

Eli siis nuotteja katsomalla tiedät miltä joku melodia kuulostaa?
levesinet
20.12.2008 17:39:37
Suomessa ei olekaan erikseen termiä songwriterille
Lauluntekijä.

Sen esittäminen jää sitten ammattimuusikoille, mikä myös säveltäjä usein on.
Toisin sanoen teosta esitetään vain palkkaa vastaan eikä se kelpaa edes naapurin penskoille pianoharjoituksiin, mutta säveltäjä on henkisesti valmistautunut itse uhrautumaan.

olikos se Hans Zimmer joka ei osaa.
Ei.

Voi hyvä ihme! Onneksi Sävis kirjoittaa asiaa.
rondo
20.12.2008 18:53:37

No voisin minäkin vastata tähän.
Onhan se selvä asia, että pianonsoittotaidosta on erittäin paljon hyötyä. Ei tarvitse mikään mestaripianisti olla, mutta kunhan osaa lukea kahta viivastoa samaa aikaa, niin että voi tapailla hitaasti vaikka Beethovenin pianosonaatteja. Tällöin sävellyksiin voi tutustua kappaleisiin ilman äänitettä. Ja totta on myös se, mitä edellä sanottiin, että jotkut mestarikurssien pitäjät vaativat kyllä pianonsoittotaitoa.
Itse osaan jotenkin soittaa pianoa, en ole koskaan ottanut pianotunteja. Sama koskee opettajaani (joka on ammattisäveltäjä). Hän ei ole pianisti, mutta osaa pianoa sen verran että voi soittaa pianokappaleita hitaassa tempossa tapaillen.
Foxt
20.12.2008 19:00:13 (muokattu 20.12.2008 19:01:42)
Minulla on vaikeuksia soittaa nuoteista kahdelta viivastolta useampia aika-arvoja.

Siksi en millään osaa soittaa yksinkertaisiakaan sonaatteja edes hitaasti koska se rytmiikka tuottaa niin paljon ongelmia.
ralliolli
20.12.2008 20:27:06
Lauluntekijä.

Voi kun sitä vielä käytettäisiinkin! Arkikielessä kaikki on säveltämistä. Lukisivat edes wikipediaa.

http://fi.wikipedia.org/wiki/S%C3%A4velt%C3%A4j%C3%A4
http://fi.wikipedia.org/wiki/Lauluntekij%C3%A4

Minä olen kyllä jo niin tottunut siihen, että en heti kaikkia säveltäjäksi itseään kutsuvia luule taidemusiikin ammattilaisiksi.

Toisin sanoen teosta esitetään vain palkkaa vastaan eikä se kelpaa edes naapurin penskoille pianoharjoituksiin, mutta säveltäjä on henkisesti valmistautunut itse uhrautumaan.

Mitä pahaa siinä on, että soittajat saavat palkkaa? Olen todennäköisesti ymmärtänyt tämän kohdan ihan väärin.

Voi hyvä ihme! Onneksi Sävis kirjoittaa asiaa.

Sävis on huippuparas!
Sävis
20.12.2008 20:44:31
Kiintoisaa. Sävellätkö yleensä vokaalimusiikkia? Itse valitsen ensin soitinsävellyksen sävellajin tahi moodin. Joskus vaihdan sävellajin piruuttani sävellettyäni ensimmäisen taitteen uudenlaisia sointeja ja soittoteknistä vaihtelua luodakseni. Vaikeinta on tehdä alkupää ja loppupää ensin ja sitten kuroa niiden väli luontevasti umpeen. Tämän työskentelytavan omaksuin Lontoossa. Idea on kaiketi kirjallinen: tärkeintä on artikkelin alku ja loppu. Hätäinen lukija ei muusta ehdi välittää. ;-)

Luonnostelua saatan itse asiassa käyttää, mutta en ole tarkkaillut luomisprosessiani noin analyyttisesti. Usein saan impulssit ja ideat muiden tekemistä sävellyksistä, joiden piirteitä päätän jatkojalostaa ja yhdistellä omaan tyyliini. Seuraava haasteeni on tehdä luonteva triolipolska Giant Steps -sointukulkuun. Tällä hetkellä minulla ei ole aavistustakaan, miltä moinen polska voisi kuulostaa ja onko sellainen ylipäätään edes mahdollinen.

Huomasin tämän kirjoituksen vasta nyt. Sävellän kaikenlaisille kokoonpanoille. Eli mm. kuoromusiikkia on tullut sävellettyä. Siinä tulee tietenkin mukaan sitten vielä tekstin ja musiikin suhde. Yleensä en anna tekstin viedä sävellystä eteenpäin, vaan ikäänkuin pidän tekstiä esikuvana kappaleen tunnelmalle. Tietenkin teksti sitten vaikuttaa mm. rytmeihin.

Itse sävellän atonaalista musiikkia, joten usein sävellyksen alkuvaiheessa myös asetan itselleni jonkinlaiset rajat tai ohjeet siitä, millaisia harmonioita ja melodiakulkuja sitten sävellyksessä käytän. Nämä sitten saattavat muuttua paljonkin sävellyksen edetessä, mutta sehän se juuri kivaa onkin, kun itse saa rajansa asettaa.
Sävis
20.12.2008 20:45:28
Eli siis nuotteja katsomalla tiedät miltä joku melodia kuulostaa?

Yleensä aika pitkälti kyllä. Harmonioita testailen yleensä pianon avulla.
Foxt
20.12.2008 20:49:02
Yleensä aika pitkälti kyllä. Harmonioita testailen yleensä pianon avulla.

Minä tiedän vain miltä kuulostaa duuri asteikko mutta muuten nuoteista en osaa sanoa miltä se kuulostaa.
Sävis
20.12.2008 20:50:51
Eiköhän ne kaikki osaa pianoa soittaa. Olettaisin, että jos aikoo päästä opiskelemaan säveltämistä mestarien johdolla, niin jonkinlainen pianonsoittotaito on vaatimuksena.

Yleensä tosiaan pääsykokeissa pitää antaa pianonsoittonäyte. Mikään kovin ihmeellinen pianisti ei tarvitse kuitenkaan olla.
Sävis
20.12.2008 20:51:59
Minä tiedän vain miltä kuulostaa duuri asteikko mutta muuten nuoteista en osaa sanoa miltä se kuulostaa.

No ei niistä tiedäkään tuosta vain. Korvaa pitää vähän treenata. Eli kuunnella musiikkia partituuria lukien ja soittaa, soittaa ja soittaa. Kyllä se korva siitä sitten harjaantuu.
Foxt
20.12.2008 20:56:18
Yleensä tosiaan pääsykokeissa pitää antaa pianonsoittonäyte. Mikään kovin ihmeellinen pianisti ei tarvitse kuitenkaan olla.

Pitää osata soittaa Fur elise?
Sävis
20.12.2008 21:04:22 (muokattu 20.12.2008 21:05:12)
Pitää osata soittaa Fur elise?

No vaikkapa. Itse soitin siban pääsykokeissa Bachin Invention numero 1. ( http://www.youtube.com/watch?v=SHPbdU0MpfQ )
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)