Aihe: Miten ammattilaiset säveltävät?
1 2 3 4 5 6
Foxt
19.12.2008 04:21:30
Miten yleensä sävelletään?

Kirjoitetaanko nuotteja tietokoneelle tai paperille suoraan ajatuksista vai soitetaanko jotain sointuja tai improvisoidaan melodiaa jollain soittimella, esim piano tai kitara ja sitten siirretään nuotteihin? Ja että onko nuotittaminen yleensä jonkun muun henkilön homma kuin itse säveltäjän?
phren
19.12.2008 10:56:04
Ei kai tästä mitään yleistä voi sanoa. Tapoja on niin paljon kuin on tekijöitä
Sax-pappa
19.12.2008 11:29:54

Kirjoitetaanko nuotteja tietokoneelle tai paperille suoraan ajatuksista vai soitetaanko jotain sointuja tai improvisoidaan melodiaa jollain soittimella, esim piano tai kitara ja sitten siirretään nuotteihin? Ja että onko nuotittaminen yleensä jonkun muun henkilön homma kuin itse säveltäjän?

Kaikki mainitsemasi tavat ovat varmasti käytössä. Itse tarvitsen, amatööri kun olen, jotain soitinta tuekseni. Ammattilaiset pystynevät kirjoittamaan suoraan paperille tai tietokoneelle. Joonas Kokkonen muistaakseni muistelmisaan kertoi säveltävänsä kokonaisen sinfonian päässään valmiiksi ennenkuin piirtää ensimmäistäkään nuottia paperille.
Foxt
19.12.2008 13:08:15 (muokattu 19.12.2008 13:09:23)
Mielestäni tuntuu aika ylitsepääsemättömältä kirjoittaa nuotteja suoraan ajatuksista, koska en tiedä miltä tietyt intervallit kuulostavat joten minun täytyy ensin keksiä joku asia soittamalla.

Onko se sitten oikeaa säveltämistä jos keksii soittamisen kautta jonkun biisin?
Sax-pappa
19.12.2008 13:20:39
Mielestäni tuntuu aika ylitsepääsemättömältä kirjoittaa nuotteja suoraan ajatuksista, koska en tiedä miltä tietyt intervallit kuulostavat joten minun täytyy ensin keksiä joku asia soittamalla.

Onko se sitten oikeaa säveltämistä jos keksii soittamisen kautta jonkun biisin?

Tokihan se on säveltämistä. Ja kuten alussa kysyitkin eivät kaikki säveltäjät edes osaa nuottikirjoitusta, vaan joku muu sitten hoitaa tuon nuotinnuksen. Lienee pop-rock osastolla aika yleistäkin (?).
Sax-pappa
19.12.2008 14:25:39
Mitä tämä song writing sitten on? Tietääkseni se on vähän eri asia kuin säveltäminen.

Se voi sisältää säveltämisen ja/tai sanoittamisen. Kyse on silloin kuitenkin kappaleesta, joka sisältää sanoituksen.
JPQ
19.12.2008 14:40:56

Ei ole oikeaa tapaa ja minäkin joskus keksin ideat ihan eri tavalla. En tosin ole ammattilainen mutta ei ne ammattilaisten tavat eroa juurikaan paitsi jos oikea ammattilainen (noh noita kunnon säveltäjiä ei tusina listapopin tekijöitä) on se tuntee minusta ehkä paremmin soittimien ja soittimien mahdollisuudet ja mahdottomuudet (jos kirjoittaa vaikka jousiorkesterille kappaleen jota harva kykenee itse kokonaan soittamaan) jne. tusinalistapoppia pääsee aika helposti suhteessa tekemään verrattuna johonkin sinfoniaan tai laaturokkiin tms. (tusinalistapop artisti on 2 vuotta ehkä pinnalla ja unohtuu laaturokkia kuunnellaan vaikka 50vuotta tekijän kuoleman jälkeen jne).
Foxt
19.12.2008 15:15:07 (muokattu 19.12.2008 15:17:21)
Pop-artistit saattavat olla tähdenlentoja, mutta säveltäjät heidän laulujensa takana tekevät pitkän uran.

Ja kyllä niidenkin biisien säveltäjät ovat hyviä muusikoita, että eivät he mitään turhia tyyppejä ole.
JPQ
19.12.2008 15:17:02

Pop-artistit saattavat olla tähdenlentoja, mutta säveltäjät heidän laulujensa takana tekevät pitkän uran.

Kyllä ne sävetläjätkin joskus säveltäjä ja esittävä sama ihminen popissa siis. ja jotkut säveltäjät ei tee kuin yhden hyvän kappaleen tai muutaman hyvän levyn tyyliin ei niinkuin jotkut jokainen levy on sellainen. Mutta kuka sellainen pop puolen säveltäjä en tiedä kun klassisissakin sävellyksissä laatueroja.
Foxt
19.12.2008 15:18:30
Kyllä ne sävetläjätkin joskus säveltäjä ja esittävä sama ihminen popissa siis. ja jotkut säveltäjät ei tee kuin yhden hyvän kappaleen tai muutaman hyvän levyn tyyliin ei niinkuin jotkut jokainen levy on sellainen. Mutta kuka sellainen pop puolen säveltäjä en tiedä kun klassisissakin sävellyksissä laatueroja.

Minä en nyt tajunnut tuosta sinun viestistäsi yhtään mitään.
ralliolli
19.12.2008 22:20:29

Mielenkiintoinen kysymys, johon en kuitenkaan osaa vielä osaa vastata. Sen kuitenkin tiedän, että kullakin säveltäjällä on varmasti omat metodinsa, jotka nekin luultavasti vaihtelevat tyyli- ja teoskohtaisesti.

On säveltäjiä, jotka säveltävät (tai säveltivät) pääsääntöisesti ilman soittimen apua, esim. Haydn (muistanko oikein?). Mozart taas eräästä kirjeestään Leopoldille päätellen tarvitsi pianoa sävellyksen apuvälineeksi (en jaksa juuri nyt kaivella sitaattia). Hän kuitenkin käsikirjoituksistaan ja kirjeistään päätellen sävelsi kahdessa vaiheessa: ensin melodian ja basson, sitten loput.

Tässä videossa (http://www.youtube.com/watch?v=17DKJziXppQ) Kalevi Aho sanoo säveltävänsä aina alusta loppuun. Jotkut - näitä on varmasti enemmistö - luonnostelevat ensin ja korjailevat ja hiovat sen lopulliseen muotoonsa, monesti ensiesityksen jälkeenkin.

Sarjallista musiikkia sävelletään käsitykseni mukaan ideoimalla kaikkien parametrien käyttäytyminen aina alusta loppuun ja sen jälkeen, jos idea on tyydyttävä, kirjoitetaan kaikki ylös.

En tiedä Sibeliuksesta, mutta lopputuloksesta voisi päätellä, että hän valitsi käytettävän materiaalin, teemat ja motiivit, ja alkoi kasvattamaan niistä kokonaista teosta. Vastakohtana esim. klassismille romantiikassa oli ajatuksena, että materiaalista kasvaa orgaaninen muoto eikä niin, että ensin päätetty muoto täytetään materiaalilla.

Miten Bach sävelsi? Tämä olisi kiinnostava tietää. Hänen teoksissaan piilee monesti kaikenlaista lukumystiikkaa ja muuta Jumalan palvontaan liittyvää. Myöhempinä aikoina hän myös kiinnostui motiivisesta yhtenäisyydestä ja loogisista sävellajisuhteista. Lopputulos on kuitenkin hämmästyttävä sekoitus kaikkea tätä.

Muistan vielä kerran lukeneeni Tomi Räisäsen sivulla hänen kommenttejaan sävellyksistään. Hän käsitteli ideoitaan moderniksi (ei modernistiseksi!) säveltäjäksi musikaalisesta lähtökohdasta. Yksi esimerkki:

Symmetrian matemaattisen tarkka toteuttaminen pitää sisällään vaaran epätaiteellisesta ja kaavoihin kangistuneesta sävellysmetodista. Olenkin useasti todennut, että musiikillisia symmetrioita saa ja pitää käsitellä vapautuneesti. Kyse voisi olla peilin sijasta ehkä mieluummin järven pinnan heijastamasta maisemasta, johon kuuluu laineiden ja kalojen sekä muiden vesieliöiden aiheuttama heijastuman epätarkkuus, joka on ehdottomasti vain ja ainoastaan luonnollista.

http://www.editiontroy.com/peilisali.htm

Tästä olisi mielenkiintoista ottaa ihan oikeasti selvää. Täytyykin laittaa hyvä idea hautumaan.
Foxt
19.12.2008 22:44:44
Ihan hieno vastaus, mutta lähinnä olen nyt hakemassa teknistä selitystä säveltämiselle.

On olemassa ihmisiä jotka työkseen säveltävät kappaleita monille artisteille. Millaista heidän työskentelynsä oikeastaan on?
Sävis
19.12.2008 22:46:35 (muokattu 19.12.2008 22:46:45)
No eipä tähän voi vastata kuin omasta puolestaan. Luonnostelen yleensä ensin piirtäen ja/tai sanallisesti sävellyksen kokonaismuotoa ja yleisilmettä. Sitten teen lyhyitä "materiaalikokeiluja" ja siitä sitten hiljalleen kappale alkaa muodostua. Yleensä teen alkupään ennen loppupäätä, mutta ei se ihan niin tarkkaa ole kuitenkaan.
Foxt
19.12.2008 22:49:25
No eipä tähän voi vastata kuin omasta puolestaan. Luonnostelen yleensä ensin piirtäen ja/tai sanallisesti sävellyksen kokonaismuotoa ja yleisilmettä. Sitten teen lyhyitä "materiaalikokeiluja" ja siitä sitten hiljalleen kappale alkaa muodostua. Yleensä teen alkupään ennen loppupäätä, mutta ei se ihan niin tarkkaa ole kuitenkaan.

Mitä tarkalleen meinaat sillä että luonnostelet sävellyksen ja mitä tarkoitat materiaalikokeiluilla?
ralliolli
19.12.2008 22:55:52
Ihan hieno vastaus, mutta lähinnä olen nyt hakemassa teknistä selitystä säveltämiselle.

On olemassa ihmisiä jotka työkseen säveltävät kappaleita monille artisteille. Millaista heidän työskentelynsä oikeastaan on?

Songwriting on ihan eri asia kuin composing. Tarkoitat ilmeisesti ensimmäistä. Minua se ei kiinnosta.

Mutta eiköhän se toimi toimi melkein kuin dekkarin kirjoittaminen: täytetään valmis hittikaava ja siinä se.
Foxt
19.12.2008 23:55:15
on ihan eri asia kuin . Tarkoitat ilmeisesti ensimmäistä. Minua se ei kiinnosta.

Mutta eiköhän se toimi toimi melkein kuin dekkarin kirjoittaminen: täytetään valmis hittikaava ja siinä se.

Mutta mitä eroa käytännössä on noilla kahdella termillä?

Tosin ainakin Patric Sarin sanoo olevansa säveltäjä.
Topi Nambur
20.12.2008 01:39:42

Kiintoisaa. Sävellätkö yleensä vokaalimusiikkia? Itse valitsen ensin soitinsävellyksen sävellajin tahi moodin. Joskus vaihdan sävellajin piruuttani sävellettyäni ensimmäisen taitteen uudenlaisia sointeja ja soittoteknistä vaihtelua luodakseni. Vaikeinta on tehdä alkupää ja loppupää ensin ja sitten kuroa niiden väli luontevasti umpeen. Tämän työskentelytavan omaksuin Lontoossa. Idea on kaiketi kirjallinen: tärkeintä on artikkelin alku ja loppu. Hätäinen lukija ei muusta ehdi välittää. ;-)

Luonnostelua saatan itse asiassa käyttää, mutta en ole tarkkaillut luomisprosessiani noin analyyttisesti. Usein saan impulssit ja ideat muiden tekemistä sävellyksistä, joiden piirteitä päätän jatkojalostaa ja yhdistellä omaan tyyliini. Seuraava haasteeni on tehdä luonteva triolipolska Giant Steps -sointukulkuun. Tällä hetkellä minulla ei ole aavistustakaan, miltä moinen polska voisi kuulostaa ja onko sellainen ylipäätään edes mahdollinen.
Musik ist tönend bewegte Form
ralliolli
20.12.2008 01:48:41
Mutta mitä eroa käytännössä on noilla kahdella termillä?

Tosin ainakin Patric Sarin sanoo olevansa säveltäjä.

Suomessa ei olekaan erikseen termiä songwriterille. Enganninkielessä niiden ero on siinä, että composer säveltää taidemusiikkia ja songwriter populaarimusiikkia, lauluja. Ero on hyvä tehdä, koska menetelmät, lopputulokset ja koko homman vaativuustaso ja tarkoitus on molemmissa täysin poikkeavat. Laulunkirjoittamiseen riittää melodia ja soinnut, joskus myös sanat, vaikkakin usein siihen käytetään sanoittajia, ja säveltämiseen koko perinteen edellyttämän taiteellisen tason standardit täyttävän teoksen kirjoittaminen alusta viimeistä yksityiskohtaa myöten loppuun. Sen esittäminen jää sitten ammattimuusikoille, mikä myös säveltäjä usein on.
Foxt
20.12.2008 01:59:51
Tarvitseeko säveltäjän osata soittaa mitään soitinta erityisen hyvin vai riittääkö perusteet?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4 5 6
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)