Aihe: H vai B
1 2 3 4
jukkakh
16.12.2008 07:04:37
Mitä mieltä olette pegagogista (ala-asteella työskentelevä sekatyöläinen eli ei edes puhdas musiikinopettaja) joka antaa oppilaalle penaltia kokeessa siitä, että nuottiviivastolla kirjoittaa h-nuotin nimeksi b ? Taustoja sen verran, että oppilas on parin vuoden ajan käynyt yksityistä musiikkiopistoa pop ja jazz-painotuksella ja näin ollen on peräti luonnollista käyttää tuota b-nimeä. Eikös kyse ole vastaavasta asiasta kuin mikäli rankaistaisiin siitä, että käyttää avaruuslentäjästä kosmonautin sijaan nimitystä astronautti tai peräti taikonautti ?
Dr Dominant
16.12.2008 08:16:45

Mitä mieltä olette pegagogista (ala-asteella työskentelevä sekatyöläinen eli ei edes puhdas musiikinopettaja) joka antaa oppilaalle penaltia kokeessa siitä, että nuottiviivastolla kirjoittaa h-nuotin nimeksi b ? Taustoja sen verran, että oppilas on parin vuoden ajan käynyt yksityistä musiikkiopistoa pop ja jazz-painotuksella ja näin ollen on peräti luonnollista käyttää tuota b-nimeä. Eikös kyse ole vastaavasta asiasta kuin mikäli rankaistaisiin siitä, että käyttää avaruuslentäjästä kosmonautin sijaan nimitystä astronautti tai peräti taikonautti ?

No tuota, jos tämä opettaja ei satu tietämään oppilaan popjats-urasta ... tai sitten tiesi, mutta se on korjannut ison kasan kokeita eikä välttämättä katsonut paperista kenen koetta korjaa ... veikkaisin ihan kontekstitiedon puutetta tai inhimillistä virhettä.
"Dr. Dominant, I presume?"
komppaaja
16.12.2008 09:31:51 (muokattu 16.12.2008 09:42:47)
Pedagogisesti opettaja on toiminut ihan oikein. Ilman asennevammaa.
jukkakh
16.12.2008 09:32:56
No tuota, jos tämä opettaja ei satu tietämään oppilaan popjats-urasta ... tai sitten tiesi, mutta se on korjannut ison kasan kokeita eikä välttämättä katsonut paperista kenen koetta korjaa ... veikkaisin ihan kontekstitiedon puutetta tai inhimillistä virhettä.

Kyse ei ole tästä vaan seuraavana päivänä poikani oli nimenomaisesta pyynnöstäni pyytänyt tähän oikaisua oppikirjansan Tohtori Toonika tukenaan, jolloin pedagogi oli todennut "me asumme Suomessa ja elämme sen mukaan"
Eli selkeä asennevamma ilmeisesti vaikka opettaja ei mikään ikämies olekaan.

Kysymys siis; onko tässä asiassa olemassa ainoaa oikeaa totuutta ? Eikö peruskoulunkin tulisi tukea laaja-alaista osaamista ?
baron
16.12.2008 09:38:12

Kysymys siis; onko tässä asiassa olemassa ainoaa oikeaa totuutta ? Eikö peruskoulunkin tulisi tukea laaja-alaista osaamista ?

Eikö totuus tässä tapauksessa ole se että peruskoulussa H ja musiikkiopistossa B.
Jos musiikkia alkaa harrastamaan, molemmat on syytä tuntea.
komppaaja
16.12.2008 09:51:47
Eikö totuus tässä tapauksessa ole se että peruskoulussa H ja musiikkiopistossa B.
Jos musiikkia alkaa harrastamaan, molemmat on syytä tuntea.

No musiikkiopistossakin opetetaan (ja sitäkin korkeammissa opinahjoissa) sävelnimeksi H. Ja lisäksi mainitaan, että:

Englanninkielisessä nimistössä b tarkoittaa alentamatonta säveltä h ja romaanisissa kielissä sävelnimi on si.
JanneI
16.12.2008 11:50:35
Mulle tuli vaan mieleen että menikö koe sitten muuten niin huonosti, että sen läpäiseminen jäi kiinni tuosta H/b erosta? Eikö vois olla isompi ihminen ja jättää tollaset opettajat ihan omaan lukuunsa?

Poitsu vastasi kysymykseen ilmeisesti aivan oikein ja "aikuinen" yrittää paikkailla omaa osaamattomuuttaan raukkamaisesti tollasen asian taakse kätkeytyen.
jukkakh
16.12.2008 12:21:12
Mulle tuli vaan mieleen että menikö koe sitten muuten niin huonosti, että sen läpäiseminen jäi kiinni tuosta H/b erosta? Eikö vois olla isompi ihminen ja jättää tollaset opettajat ihan omaan lukuunsa?

Poitsu vastasi kysymykseen ilmeisesti aivan oikein ja "aikuinen" yrittää paikkailla omaa osaamattomuuttaan raukkamaisesti tollasen asian taakse kätkeytyen.

Itse asiassa koe meni muuten täysin ilman virheitä ja en tuota h:n b:ksi sanomistakaan rikkeenä pidä. Eli arvosana tuon hairahduksen kanssa 10-
Musiikki on iloinen asia, mutta tästä asiasta olen jo nostanut jo ihan periaatteellisista syistä johtuen ja puhtaasti lämpimikseni äläkän. Torstaina minulla on henkilökohtainen palaveri kyseisen opettajan kanssa. Tilaisuudessa on tarkoitus täysin asiallisesti juurta jaksaen selvittää, mikä miestä vaivaa. Onko parisuhde kariutunut vai eikö sellaista ole ollutkaan :-)
Ja ellei asia siinä palaverissa selviä, lähdetään tuota arvostelua ja sen oikeellisuutta ruotimaan ylemmällä tasolla koulutoimenjohtajan kanssa. Epäoikeudenmukaisuutta ja oppilaan aiheetonta kyykyttämistä omien pätemistarpeiden toteuttamiseksi en suvaitse on sitten kyseessä oma lapsi tai naapurin kakara.
EP
16.12.2008 12:38:57
Itse asiassa koe meni muuten täysin ilman virheitä ja en tuota h:n b:ksi sanomistakaan rikkeenä pidä. Eli arvosana tuon hairahduksen kanssa 10-
Musiikki on iloinen asia, mutta tästä asiasta olen jo nostanut jo ihan periaatteellisista syistä johtuen ja puhtaasti lämpimikseni äläkän. Torstaina minulla on henkilökohtainen palaveri kyseisen opettajan kanssa. Tilaisuudessa on tarkoitus täysin asiallisesti juurta jaksaen selvittää, mikä miestä vaivaa. Onko parisuhde kariutunut vai eikö sellaista ole ollutkaan :-)
Ja ellei asia siinä palaverissa selviä, lähdetään tuota arvostelua ja sen oikeellisuutta ruotimaan ylemmällä tasolla koulutoimenjohtajan kanssa. Epäoikeudenmukaisuutta ja oppilaan aiheetonta kyykyttämistä omien pätemistarpeiden toteuttamiseksi en suvaitse on sitten kyseessä oma lapsi tai naapurin kakara.

Aivan turhaan kyllä, jos arvosana on tuo 10- niin tyytyisin siihen, varmaankin siellä ala-asteen musiikkitunnilla on käytetty tuota h -nimitystä ja silloin opetus on ollut aivan oikein ja opettaja toiminut niinkuin pitää.
Oppiahan tämä vain on ja ko. oppilas varmaan tämän jälkeen muistaa, jopa muita paremmin, että on olemassa kaksi eri merkintätapaa.
Dr Dominant
16.12.2008 13:02:07

Tohtori Toonikasta sen verran, että siinäkin esitetään molemmat käytännöt H ja B, ja linjataan niin, että Tohtorissa käytetään tietyistä syistä B:tä, ja kehoitetaan ihmisiä olemaan tietoisia kahdesta eri käytännöstä ja sopeutumaan siihen käytäntöön mikä kulloinkin on mielekästä.

Opettaja osoitti tässä tapauksessa oman pienuutensa, mää antaisin asian olla ja selittäisin kuvion pojalle siinä valossa...
Dr Dominant
16.12.2008 13:11:42

No musiikkiopistossakin opetetaan (ja sitäkin korkeammissa opinahjoissa) sävelnimeksi H.

Tais olla Baronin pointti se, että kun kaveri opiskelee popjats-tyylisuunnan oppilaitoksessa, niin siellä ehkä käytetään sitä B:tä.
komppaaja
16.12.2008 16:24:35

No huh huh : - 0

No eipä se koulutoimenjohtajakaan pysty muuttamaan Suomessa käytettäviä sävelnimiä...

lmaortf....
t-termiitti
16.12.2008 21:57:15

Ei-hyvää-päivää...?!?

Lapsella tulee olemaan "helppo" elämä, jos vanhemmat opettaa "pitämään puoliaan" ihan jokaisessa maailman pikkuvääryydessä. Tosimaailmassa tulee väkisinkin vastaan vähän pahempiakin vastoinkäymisiä kuin tuo ja silloin on ihan hyvä osata ohittaa niitäkin tarvittaessa pelkällä olankohautuksella. Eli pedagogisessa mielessä opettaja on 100% oikeassa vaikka muutoin olisikin väärässä. Toivottavasti tässä on myös aikuispedagoginen aspekti mukana.

Mutta joo.. ilmeisesti tämä oli trolli...
Pyöveli puhdisti kirveensä terän ja nauroi päälle.
Albiinokaamio
16.12.2008 22:13:55
Opettajan ei olisi pitänyt arvosanaa lähteä laskemaan kokeesta tämäntyyppisen "virheen" vuoksi mutta olisi kuitenkin voinut huomauttaa siitä että Suomessa "virallinen" merkintätapa on kuitenkin H.
baron
16.12.2008 22:15:45 (muokattu 16.12.2008 22:17:32)

Opettajan ei olisi pitänyt arvosanaa lähteä laskemaan kokeesta tämäntyyppisen "virheen" vuoksi mutta olisi kuitenkin voinut huomauttaa siitä että Suomessa "virallinen" merkintätapa on kuitenkin H.

Mä käyttäisin termiä "perinteinen"

(Mun Finale sanoo, että jos halutaan H näkyviin, valitaan "Scandinavian" merkintätapa.)
sellisti
17.12.2008 10:05:18
Eikö ole mahdollista, että opettaja ei ole koetta tarkistaessaan voinut olla varma, tarkoittaako oppilas h- vai b-säveltä..? Ne kun ovat tuossa suomenkielisessä asussaan kaksi eri säveltä; b on alennettu h. Siitä virhemerkintä, jos opettaja on luullut oppilaan tarkoittaneen väärää säveltä. En tiedä, kunhan arvailen. Se on tietysti eri asia sitten, jos asia on jälkikäteen selvitetty mutta opettaja on silti kieltäytynyt muuttamasta arviotaan. Kyllä mä osittain opettajaa siinä ymmärrän, että jos hän on omilla tunneillaan opettanut että h on h, ja sitten oppilas kokeessa toteaa että h onkin b jossain muualla oppimansa perusteella, niin eihän siinä ole silloin niillä tunneilla opetettu asia mennyt perille, mutta on siinä silti vähän itsepäisyyttäkin mukana opettajan taholta. Tuo on kyllä kieltämättä kiusallinen pulma että kahta eri käytäntöä löytyy vähän eri yhteyksissä. Ei ihme jos oppilaat menevät sekaisin.
"Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen)
JanneI
18.12.2008 01:08:11
Tuo on kyllä kieltämättä kiusallinen pulma että kahta eri käytäntöä löytyy vähän eri yhteyksissä. Ei ihme jos oppilaat menevät sekaisin.

Niin, mitäköhän ko. opettaja on tunneillaan opettanut? H vai B? Ongelmaa tuskin olisi edes syntynyt jos opetuksessa olisi ko. asia otettu esille.

Mutta jättäisitte sen open nyt rauhaan. Puhutaan samasta p****eleen soivasta sävelestä ja sen pojan musiikillisen tulevaisuuden kannalta on aivan sama käskeekö joku opettaja kutsumaan tota säveltä vaikkapa "Erkiksi". Poitsu oppii matkan varrella vielä monen monta erikoista keskeneen ristiin menevää termiä jos harrastus jatkuu, saati muuttuu työksi.

Se kuka on oikeassa milloinkin ei ole tärkeää, vaan se mitä saa itse muodostettua soivaan kuultavaan muotoon.
jukkakh
18.12.2008 08:16:30

Mutta jättäisitte sen open nyt rauhaan. Puhutaan samasta p****eleen soivasta sävelestä ja sen pojan musiikillisen tulevaisuuden kannalta on aivan sama käskeekö joku opettaja kutsumaan tota säveltä vaikkapa "Erkiksi".

Tämä nyt on osittain varmaan väärällä foorumilla eli kuuluisi jonnekin ope.fi osastoon. Minä en kyllä tuota opettajaa valitettavasti rauhaan jätä. Kyse oli yksiselitteisestä tehtävästä, jossa oppilaan piti itse kirjoittaa nuottiviivastolle nuotit ja nimetä ne.
Kysehän on puolen vuoden päästä toimintansa (onneksi) lopettavasta kyläkoulusta ja siellä tänä syksynä työnsä aloittaneesta virtaa täynnä olevasta opettajasta, joka muiden muassa rangaistuskäytännöissäänkin on tuntenut selkeää viehtymystä vääpelimäiseen toimintaan, jossa aikuinen ei osaa selkeästikään joustaa yhtään tai myöntää että on olemassa muukin totuus kuin hänen totuutensa. En ole vapaan kasvatuksen kannattaja vaan sen, että peruskoulun tulisi tukea mahdollisimman laaja-alaista osaamista eikä pakottaa oppilaita marssimaan lammasmaisesti muun joukon mukana. Siihen putkeen ehtii kyllä aikuisenakin, kun tulee eteen elämänvaihe, jossa hommataan kaksi lasta, koira, farmariauto, kesämökki ja omakotitalo. Samassa jamassa nimittäin olen nykyään minäkin ;-)
EP
18.12.2008 14:58:34 (muokattu 18.12.2008 15:09:45)
Tämä nyt on osittain varmaan väärällä foorumilla eli kuuluisi jonnekin ope.fi osastoon. Minä en kyllä tuota opettajaa valitettavasti rauhaan jätä. Kyse oli yksiselitteisestä tehtävästä, jossa oppilaan piti itse kirjoittaa nuottiviivastolle nuotit ja nimetä ne.
Kysehän on puolen vuoden päästä toimintansa (onneksi) lopettavasta kyläkoulusta ja siellä tänä syksynä työnsä aloittaneesta virtaa täynnä olevasta opettajasta, joka muiden muassa rangaistuskäytännöissäänkin on tuntenut selkeää viehtymystä vääpelimäiseen toimintaan, jossa aikuinen ei osaa selkeästikään joustaa yhtään tai myöntää että on olemassa muukin totuus kuin hänen totuutensa. En ole vapaan kasvatuksen kannattaja vaan sen, että peruskoulun tulisi tukea mahdollisimman laaja-alaista osaamista eikä pakottaa oppilaita marssimaan lammasmaisesti muun joukon mukana. Siihen putkeen ehtii kyllä aikuisenakin, kun tulee eteen elämänvaihe, jossa hommataan kaksi lasta, koira, farmariauto, kesämökki ja omakotitalo. Samassa jamassa nimittäin olen nykyään minäkin ;-)

No sinähän juuri kannatat sitä vapaatakasvatusta jos olet sitä mieltä, että on hyvä kun se pieni kyläkoulu lopetetaan?
Noissa isommissa kouluissa on noin 30 oppilaan ja ylikin luokkia ja siellä mennään enemmistön mukana, mitään kovin laaja-alaista opetusta ei niissä voida antaa, valitettavasti. :/
Sinä itse nyt opetat lapsellesi sen käyttäytymismallin mitä hän myöhemmin noudattaa, vaikka uhmaiässä näyttääkin muuta.
Toinen on koulu missä ei ole enää näitä "vääpelimäisiä" opettajia ja osittain siksi nuoret tulevat mm. armeijastakin "maitojunalla" pois.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)