matti_ 08.12.2008 22:57:21 | |
---|
Moorjesta. Pitäisi löytää pukinkonttiin bassokamojen lisäksi jokin perusteos, suomeksi, niin että tuleva basistikin ymmärtää.. ainiin ei tällä osastolla basistivitsejä, hui! Mutta niin, että onko kirjoja ja jos, niin mistä esimerkiksi tampereelta sellaisen löytäisi? - Matti |
Carpenter 08.12.2008 23:46:34 (muokattu 08.12.2008 23:47:09) | |
---|
Jos ihan aloittelija olet, niin suosittelisin Hal Leonardin Bass method complete editionia. Siinä lähdetään ihan alkeista liikkeelle ja opetellaan perusasiat. Tosin kyllä biisit siitä vaikeutuvat. Tuossa complete ediotionissa on siis kaikki kolme kirjaa samassa. Mukana on CD, joten harjoituksia on siinä mielessä mukavampi soitella yksin. Basisti on lyömäsoitin. |
matti_ 08.12.2008 23:56:29 | |
---|
Kiitos. Itse soitin basistina ensimmäisen keikan 15 vuotta sitten ja tämä kirja tulee sukulaispojalle, jolle hommasin bassosysteemit joululahjaksi. Ikää jannulla on juurikin tuo 15 vuotta, joten kaipa hän englannin taitaa minua paremmin, mutta olisiko jotain suomalaista vaihtoehtoa olemassa? |
Pirkka 09.12.2008 01:20:04 | |
---|
Jussi Kinnusen Rockbasso-treenejä on ihan hyvä. Toisaalta, onko sillä niinkään väliä millä kielellä kirja on tehty, äänten nimet ja nuotit ei muutu siitä mihinkään. Ja jos sellaista kädestä pitäen alkeista liikkeelle lähtevää perusasioiden opetusta kaipaa, kannattaa ehkä ennemmin sijoittaa muutamaan soittotuntiin. Sen jälkeen vaikka sitten juurikin tuo Ed Friedlandin Bass Method Complete Edition itsekseen opiskeluun jos ei halua jatkaa tunneilla. |
Pirkka 09.12.2008 01:21:35 (muokattu 09.12.2008 01:25:24) | |
---|
Tarkennuksena vielä, että suomenkielistä basso-opetuskirjaa ei ole olemassa. Ainakaan pariin vuoteen vielä. Tulossa on jos joku sen julkaisee.... (-8 |
matti_ 09.12.2008 12:50:25 | |
---|
Tarkennuksena vielä, että suomenkielistä basso-opetuskirjaa ei ole olemassa. Ainakaan pariin vuoteen vielä. Tulossa on jos joku sen julkaisee.... (-8 Kiitos! Onpa erikoista ettei ole suomeksi moista vielä tullut. Olet ilmeisesti kirjoittanut kirjan mutta sitä ei ole vielä julkaistu? Eikö se Riffi nyt julkaisisi moisen ?.. |
pekezu 09.12.2008 13:06:18 | |
---|
Jos ihan aloittelija olet, niin suosittelisin Hal Leonardin Bass method complete editionia. Siinä lähdetään ihan alkeista liikkeelle ja opetellaan perusasiat. Tosin kyllä biisit siitä vaikeutuvat. Tuossa complete ediotionissa on siis kaikki kolme kirjaa samassa. Mukana on CD, joten harjoituksia on siinä mielessä mukavampi soitella yksin. Itse olen bassoa jo pari vuotta pompotellut, mutta ajattelin katsoa josko joulupukki toisi meikälle ton kirjan, kun on perusasiat jääny oikeastaan kokonaan harjoittelematta. Jos vaikka ne laittelis kuntoon ja hiois mallilleen niin sais syvyyttä soitteloon :P Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
matti_ 09.12.2008 15:28:22 | |
---|
Minä itse olen edelleen pohjimmiltani sitä mieltä, että soittamaan oppii soittamalla. Tuommoisen kirjan funktio olisikin enemmän tarjota ideoita, joita voisi sitten tarpeen mukaan soveltaa omiin juttuihin sopiviksi. |
Minä itse olen edelleen pohjimmiltani sitä mieltä, että soittamaan oppii soittamalla. Tuommoisen kirjan funktio olisikin enemmän tarjota ideoita, joita voisi sitten tarpeen mukaan soveltaa omiin juttuihin sopiviksi. Tottahan se, mutta tollaset perusjutut on mun mielestä ihan hyvä tsekkailla juurikin vaikka kirjasta. Ettei jää jotain tärkeää alkutaipaleelta puuttumaan. Sitä saa sitten myöhemmin korjailla ja aikalailla. Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |
Carpenter 09.12.2008 17:48:20 | |
---|
Tottahan se, mutta tollaset perusjutut on mun mielestä ihan hyvä tsekkailla juurikin vaikka kirjasta. Ettei jää jotain tärkeää alkutaipaleelta puuttumaan. Sitä saa sitten myöhemmin korjailla ja aikalailla. Itse olen aina ymmärtänyt asian niin, että kirjojen ja opettajan tehtävä on vain tukea ja ohjata omatoimista harjoittelua. Ei kukaan opettaja tai kirja treenaa sun puolesta, mutta ne hyvät sellaiset kyllä auttavat opintiellä todella paljon. Itse olen toimivaksi metodiksi todennut sen, että hommaa läjän toimivaksi todettuja kirjoja ja siihen päälle arvostetun opettajan ja näistä koostaa oman toimivan keitoksen. Mutta jos haluaa tulla taitavaksi, niin työtä silti tarvitaan todella paljon. Basisti on lyömäsoitin. |
LOT 09.12.2008 17:59:51 | |
---|
Sittenhän on tietysti tuo rockway.fi-sivusto. En tiedä kuinka alkeista siellä lähdetään, mutta opetus tapahtuu ainakin suomeksi. Sivuilta voi hankkia lahjakortin ainakin kolmeksi tai kuudeksi kuukaudeksi. |
m.lakkavaara 09.12.2008 18:02:56 | |
---|
Löytyy suomeksi myös: "Jauhiainen, Aiotko rockbasistiksi". |
pekezu 09.12.2008 18:05:23 | |
---|
Itse olen aina ymmärtänyt asian niin, että kirjojen ja opettajan tehtävä on vain tukea ja ohjata omatoimista harjoittelua. Ei kukaan opettaja tai kirja treenaa sun puolesta, mutta ne hyvät sellaiset kyllä auttavat opintiellä todella paljon. Itse olen toimivaksi metodiksi todennut sen, että hommaa läjän toimivaksi todettuja kirjoja ja siihen päälle arvostetun opettajan ja näistä koostaa oman toimivan keitoksen. Mutta jos haluaa tulla taitavaksi, niin työtä silti tarvitaan todella paljon. Näinhän se on, ettei kannettu vesi kaivossa pysy. Kyllä se omasta itsestään lähtee se taito ja kyky. Rumpupuolella esim. Derek Roddy on kuulemma täysin itseoppinut. Mies taitaa äärimetallit mutta myös samalla rokit ja jatsit. Ja kaiken kukkuraksi rennon näköistä toimintaa. Pahimmassa tapauksessa oma oppiminen tyssää kehnoon opettajaan. Siksi olen itse pyrkinyt suoriutumaan yksin bassohommissa, ettei hommaan tulisi sellainen tekemisen maku. Jos en joku päivä jaksa soittaa, en soita, mutta jos joku päivä innostun, saatan soittaa monta tuntia. Joskus sitä vain herää jonkun muun väärällä jalalla. Sen lisäksi että vituttaa, ei kengätkään istu mukavasti. |