Aihe: Hinta tunnusmusiikille? | |
---|
|
Moi, paljonko on sopivaa veloittaa minuutin-parin mittaisesta tunnusmusasta? Tämä tulisi firmalle, jonka liikevaihdossa puhutaan miljoonista. Työ siis sisältäisi säveltämisen ja äänittämisen. En kuulu Teostoon, pitäisikö? Onko yleistä myydä tuote (tässä tapauksessa tunnari) kerralla, ja luopua kaikista oikeuksista siihen? |
|
Moi, paljonko on sopivaa veloittaa minuutin-parin mittaisesta tunnusmusasta? Tämä tulisi firmalle, jonka liikevaihdossa puhutaan miljoonista. Työ siis sisältäisi säveltämisen ja äänittämisen. Kai se on vähän ihan että mitä kehtaat pyytää ja kuinka paljon aikaa ja vaivaa arvelet menevän ja mihin rankkaat oman osaamisesi. En kuulu Teostoon, pitäisikö? Onko yleistä myydä tuote (tässä tapauksessa tunnari) kerralla, ja luopua kaikista oikeuksista siihen? Mä tein "tunnusmusiikkia" hydrauliikka-alan elokuvaan, ja myin koko paskan könttänä että tehkää mitä huvittaa. Enkä kuulu Teostoon. "Näin ollen päästään siihen lopputulokseen, että kitaristin taito on hänen nopeudessaan ja siinä liksien ja nuottien (en nyt tarkoita satunnaisia vaan musiikin teoriaa mukailevia) määrässä" -kruise |
|
Kiitti vastauksesta. Enköhän ton Teosto-homman unohda heti alkuunsa. |
|
Moi, paljonko on sopivaa veloittaa minuutin-parin mittaisesta tunnusmusasta? Tämä tulisi firmalle, jonka liikevaihdossa puhutaan miljoonista. Työ siis sisältäisi säveltämisen ja äänittämisen. En kuulu Teostoon, pitäisikö? Onko yleistä myydä tuote (tässä tapauksessa tunnari) kerralla, ja luopua kaikista oikeuksista siihen? Itse miettisin kyllä sitä, että jos yritys tekee tunnarisi avulla huipputuloksen tai lehahtaa aivan huippuluokkaan, niin pelkkä kertakorvaus saattaa jäädä harmittamaan. Jos kappaleesi näyttelee merkittävää roolia yrityksen imagossa ja se saa tunnettuutta sitä kautta, niin neuvottele itsellesi joku määräaikainen sopimus hintaan x euroa. Sen jälkeen katsotaan uudestaan. Luulen, että ei Danny Elfmankaan myynyt Simpsonien tunnaria köntällä. Siis älä ainakaan oikeuksia myy. |
|
Niin se varmasti on fiksuinta että myy käyttöoikeuden esim kahdeksi vuodeksi, ja option käyttöoikeuden jatkamiseen vuodeksi kerrallaan hinnalla x(joka voi olla hieman suurempi kuin alkuperäinen, koska tällöin biisi lienee tärkeä). Tuubista irtoaa vielä...kun vaan vähän rutistaa. |
|
Kiitti vastauksesta. Enköhän ton Teosto-homman unohda heti alkuunsa. Ei kyllä kannata heti unohtaa. Jos se tunnari soi oikeasti paljon radiossa ja televisiossa, niin on jo silkkaa typeryyttä jättää liittymästä Teoston asiakkaaksi. Jos se soi pari kertaa jossain paikallisradiossa, niin sitten Teostoon liittymistä ei ehkä vielä tarvitse harkita. Tottakai ne musan tilaajat on sitä mieltä, ettei sun missään nimessä kannata liittyä Teostoon, nehän joutus herranjumala maksamaan siitä musiikin soittamisesta tekijälle kuuluvat korvaukset! Eikai semmonen peli vetele!
"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy |
|
Eli musaa ei ole tarkoitus esittää medioissa, ainoastaan esittelyvideossa. Työnanto muutuikin niin, että teen kolme kappaletta biisejä kestoltaan n. 3min/kpl. Tämä tulee ilmeisesti sivutuloveroprosentilla, että verot on aikamoiset. Tosin opiskelijana saanen palautuksia sitten takaisin. Olisiko 25e/h kauheata ryöväämistä? Kuitenkin tietotaitoa taustahumpan tekemiseen löytyy, ja ei nämä soittovälineet kaupasta ole ilmaiseksi tulleet. Varmaan sellainen 300e tulisi sitten tälle jutulle hintaa. Muutama työtunti meni jo samplejen tekemiseen, mutta onpahan rumpukompit tehty pohjalle. Tuntuivat olevan firmassa aika tyytyväisiä lähettämiini näytteisiin, kun pyysivät pidempiä settejä heti. |
|
Olisiko 25e/h kauheata ryöväämistä? No on! Musiikkiahan tehdään silkasta musisoimisen ilosta. Ei vaan, mielestäni voisi kyllä pyytää enemmänkin. En tiedä mistä puhun. |
|
En ole musiikkialan ammattilainen, mutta tuo 300e tuntuu kyllä aika pieneltä minustakin... |
|
Hmm, tämähän alkaa vaikuttaa mielenkiintoiselta. http://www.teosto.fi/fi/yritysvideot_ym_2008.html Mitä tuo tallennuskorvaus tarkoittaa? Tarkoittaako se jonkun valmiin musiikkikappaleen käyttämistä tuotteessa? Ja sitten kopioiden mukaan tulee tuota kopiokorvausta. Jos ottaisi tuon 0,96e/s, ja kestoa olisi se (3*3*60)s, hinnaksi tulisi 518,4e! Ymmärsinköhän tämän nyt ihan oikein? Olisiko tuo suuntaa-antava luku... |
|
Eli musaa ei ole tarkoitus esittää medioissa, ainoastaan esittelyvideossa. Työnanto muutuikin niin, että teen kolme kappaletta biisejä kestoltaan n. 3min/kpl. Tämä tulee ilmeisesti sivutuloveroprosentilla, että verot on aikamoiset. Tosin opiskelijana saanen palautuksia sitten takaisin. Olisiko 25e/h kauheata ryöväämistä? Kuitenkin tietotaitoa taustahumpan tekemiseen löytyy, ja ei nämä soittovälineet kaupasta ole ilmaiseksi tulleet. Varmaan sellainen 300e tulisi sitten tälle jutulle hintaa. Muutama työtunti meni jo samplejen tekemiseen, mutta onpahan rumpukompit tehty pohjalle. Tuntuivat olevan firmassa aika tyytyväisiä lähettämiini näytteisiin, kun pyysivät pidempiä settejä heti. Hmm.. Mistä nyt alottais... Ensinnäkin... ähhh. En jaksa. No koitan kuitenkin. Älä oo tyhmä ja lähde hyväksikäytetyksi mihinkään 25/h hintaan. Mee mielummin pariks päiväks paikalliselle grillille töihin, niin pääset helpommalla. Kukaan täysjärkinen ei tee kaupalliseen ts. mainonnalliseen tai mihinkään muuhun käyttöön musiikkia tuohon hintaan. He hyötyvät sinusta, etkä sinä heistä. Olkoon ainoa media sitten "esittelyvideo" tms, niin sinä kuitenkin luot fiiliksen ja soinnin, miltä yhtiö kuullostaa. Jos vähän verrataan.... Tuolla 300:lla eurolla saisit puoli päivää studioaikaa jostain kaupallisesta studiosta. Ja sinä olet valmis myymään sävellys-, sovitus-, ja esitysoikeudet sekä koko homman tuottamisen kolmeen 3 minuutin biisiin 300 euron hintaan...huh huh. Kannattaa arvostaa itsensä vähän korkeammalle. GIGO |
|
Hmm.. Mistä nyt alottais... Ensinnäkin... ähhh. En jaksa. No koitan kuitenkin. Älä oo tyhmä ja lähde hyväksikäytetyksi mihinkään 25/h hintaan. Mee mielummin pariks päiväks paikalliselle grillille töihin, niin pääset helpommalla. Kukaan täysjärkinen ei tee kaupalliseen ts. mainonnalliseen tai mihinkään muuhun käyttöön musiikkia tuohon hintaan. He hyötyvät sinusta, etkä sinä heistä. Olkoon ainoa media sitten "esittelyvideo" tms, niin sinä kuitenkin luot fiiliksen ja soinnin, miltä yhtiö kuullostaa. Jos vähän verrataan.... Tuolla 300:lla eurolla saisit puoli päivää studioaikaa jostain kaupallisesta studiosta. Ja sinä olet valmis myymään sävellys-, sovitus-, ja esitysoikeudet sekä koko homman tuottamisen kolmeen 3 minuutin biisiin 300 euron hintaan...huh huh. Kannattaa arvostaa itsensä vähän korkeammalle. Tässä vähän visuaalista suunnittelua: http://www.sopuli.fi/2008/12/02/sas … linen-ilme-ja-slogan-julkistettiin/ Tuon hinta oli kuulemma 20 000e. |
|
Huhuh, tällaisia tilauksia kun tulisi enemmän, niin sillä jo eläisi!:) |
|
Huhuh, tällaisia tilauksia kun tulisi enemmän, niin sillä jo eläisi!:) Onnistuit ilmeisesti saamaan hyvän diilin?
"Kova ruumiillinen työ ei ole koskaan tappanut ketään - mutta miksi ottaa riski?" -Charlie McCharthy |
|
Onnistuit ilmeisesti saamaan hyvän diilin? Vielä ei ole lyöty lukkoon mitään, mutta ihan hyvältä näyttää. Olen kyllä yllättynyt näistä hinnoista, mitä alalla liikkuu. Tutun kautta sain tämän projektin, täytyy ainakin se viinapullo hänelle lahjoittaa... |
Koivulahti 12.12.2008 22:15:49 (muokattu 12.12.2008 22:24:37) | |
|
Kiitti vastauksesta. Enköhän ton Teosto-homman unohda heti alkuunsa. Elä unohda. Biisistä voi tulla hitti ja se voi saada ennenpitkää hyvinkin paljon radiosoittoa. Ylen valtakunnallisesta 50€ laaki (ja kaupallisilta 5€:D). Voisi harmittaa jälkikäteen että jää ne tulematta. Ite "möisin" tunnarin työnäytteenomaisesti aika halvallakin (jos ois eka case eikä ois vielä mitä esitellä), mutta koittaisin pitää biisin manuksena. Kukin silti tavallaan. Niin se varmasti on fiksuinta että myy käyttöoikeuden esim kahdeksi vuodeksi, ja option käyttöoikeuden jatkamiseen vuodeksi kerrallaan hinnalla x(joka voi olla hieman suurempi kuin alkuperäinen, koska tällöin biisi lienee tärkeä). Tää kuulostaa mustakin järkevältä, tosin hinnan nostaminen tuossa saumassa ois vähän vilunkipeliä, mutta ajatuksena hyvä. Ja mitään muuta kuin käyttöoikeutta ei tarvii kaupitella... työn lisäksi. Eli kustannusoikeudet voit pitää itelläskin vaikka myöntäisit käyttöluvan johonkin tarkoitukseen. |
JanneML 13.12.2008 14:24:58 (muokattu 13.12.2008 14:28:36) | |
|
Itselläni ei ole kokemusta musan myymisestä yrityksille, mutta sen sijaan kokemusta on paljonkin kaikennäköisten markkinointiviestintään liittyvien suunnittelu-, tuotanto- yms. palvelujen ostamisesta. Ensiksi semmonen hommeli, että mielestäni kannattais miettiä tilannetta ostajan eikä myyjän (sinun) kannalta. Älä ajattele ns. cost-plus, eli korvaus ajanmenetyksestä + jotain kivaa päälle per tunti, jolloin pääset just johonkin 25 EUR / h. Ajattele ostavan yrityksen tilannetta. He voivat joko: 1) ostaa musaa sinulta 2) ostaa musaa muilta 3) tehdä musa itse, tai 4) jäädä ilman musaa Jos kohta 4 ei tule kysymykseen, on kysymyksesi siis kuinka paljon muut veloittaisivat samanlaatuisesta lopputuloksesta (kohta 2) tai kuinka paljon heille maksaisi ostaa musan tekemiseen tarvittavat välineet ja ammattitaito (kohta 3), ja kuinka kauan se veisi. Ymmärtänet, että varsinkin vaihtoehdon 3 kustannukset ovat "hieman" korkeammat kuin 25 EUR / työtunti. Esim. luokkaa 10 000 EUR / työtunti (per tämä projekti). Koska vaihtoehto 3:n ao. yritys rankkaa automaattisesti pois (koska se on mm. yllä mainituista kustannussyistä täysin mieletön), liittyy kysymyksesi kohtaan 2. Eli kysymyksesi kuuluu mikä on tasoisesi musan markkinahinta. Veikkaisin jotain tonnista ylöspäin per keikka, ihan keikan suuruudesta riippumatta - kaikki mainos-, media-, suunnittelu- yms. toimistot joiden kanssa olen asioinut eivät sano edes päivää alle 5000 Euron. En tosin tunne harrastajapohjaisen freelancer-musasuunnittelun markkinoita, mutta vaikka haksahtaisitkin ajattelemaan "cost-plus", mieti kuinka paljon elämäsi aikana olet käyttänyt aikaa, vaivaa ja rahaa niiden kykyjen ja välineiden hankkimiseen joiden avulla voit tuottaa musiikkia tilaustyönä. Muuta nämä rahaksi, ja jaa se niillä tunneilla mitä luulet tekevästi tällaisia hommia elämäsi aikana, niin pääset sinulle laskennalliseen kustannukseen per työtunti. Tähän vielä pitäisi lisätä haluamasi kate, josta siis kustannat elämäsi (pelkkä kustannusten kattaminen jättää sinulle korvaukseksi 0 EUR), niin pääset tuntihintaan - joka, arvasit varmaan, on varmasti paljon enemmän kuin 25 EUR. Summa summarum: mieti mitä muut laskuttavat ja laskuta niin lähelle sitä kuin uskallat, riskinä keikan menettäminen, jos hinnoittelet liian ylös. Sen verran referenssiä voin antaa että frendini laskutti 7 min. kappaleesta (kaikkine oikeuksineen, tietääkseni) 1000 EUR. |
|
1) ostaa musaa sinulta 2) ostaa musaa muilta 3) tehdä musa itse, tai 4) jäädä ilman musaa Näistä puuttui se kaikkein tavallisin vaihtoehto, eli se ettei teetetäkään mittatilausbiisiä vaan hankitaan lupa jonkin jo valmiiksi olemassaolevan biisin käyttöön. Itse en asiakkaan asemessa ostais pelkkään taustamusiikkiin mitään muuta kuin käyttöoikeuden ko. tarkoituksessa. Täysin eri tilanne olisi jos hakusessa olisi joku tuommoinen mainoslaulu kuten vaikka se Grandiosan Pizza-Perjantai, jonka Nikke T. "ansiokkaasti" on väsännyt tilaushommina. Ko. kappale on ehkä kuitenkin tuottanut suhteessa aika paljon enemmän pätäkkää asiakkaalle kuin mitä jonkun videoesityksen taustalla soiva musiikki voi koskaan tuottaa. |
|
Sen verran referenssiä voin antaa että frendini laskutti 7 min. kappaleesta (kaikkine oikeuksineen, tietääkseni) 1000 EUR. Jeps, tähän luokkaan suunnilleen päädyttiin. Kohtuullista molemmille osapuolille. Ja käyttöoikeudet pariksi vuodeksi. |
Koivulahti 13.12.2008 17:49:41 (muokattu 13.12.2008 17:50:20) | |
|
Jeps, tähän luokkaan suunnilleen päädyttiin. Kohtuullista molemmille osapuolille. Ja käyttöoikeudet pariksi vuodeksi. Jees.. Parin vuoden käyttöoikeuksilla ihan järkevän kuuloinen potti. Ja jos ko. kappale on se mikä sun profiilisivulta löytyy, niin hyvältä kuulostaa kanssa. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | |
---|