Aihe: Missä vaiheessa rumpaleitten musikaalisuus alkaa kehittyä?
1 2 3 4
grooveman
25.11.2008 08:10:54 (muokattu 25.11.2008 08:16:48)
Tai rummun lyöjiä tai rumpujen omistajia

Mun mielestä on melko vaikeeta pelkästään rummuilla saada aikaan jotain niin musikaalista että tavallinenkin topi tajuaa että tuohan on musikaalista rumpujen soittoa. Siinä vaiheessa kun aletaan bändin kanssa soittamaan niin sitten korvat pitäis aueta ja pitäis pystyä mukautumaan omalla soitolla muihin soittajiin. Mun mielestä se on sitä musikaalisuutta ja sen topikin kuulee. Musan kuuntelu on hyvä keino tuon mukautumisen kehittämiseen, tsekkailee vähän miten isot pojat tekee:)
"rumpali jolla on huono taimi, on yksinkertaisesti vain huono rumpali."-S.Kuoppamäki
hollmi-5
25.11.2008 10:28:53
Musikaalinen rumpali kuuntelee toisia soittajia. Musikaalinen rumpali kokee rummut soittimena ja rumpujen soittamisen musiikin tekemisenä.

Rumpuskenessä aika usein unohdetaan musikaalisuus, kun suorittaminen nousee etualalle.

Hyvä soittotekniikka edistää musikaalisuutta, kun saa aikaa keskittyä suorituksen sijaan musiikin tekemiseen. Kapulatekniikka antaa työkalut itsensä ilmaisemiseen.

Musikaalisuus alkaa kehittyä jo varhaislapsuudessa. Siksi otsikko on mielestäni huikan huono, kun se johtaa ajattelumalliin, jossa rumpali ei ensin ole muusikko, vaan rummunlyöjä. Ja sitten ,jos hyvä munkki käy, alkaa musikaalisuus kehittymään ;-)
Soundit, piuhat ja kajarit.
kimizu
25.11.2008 10:55:15 (muokattu 25.11.2008 10:56:15)
Itse en edes pyri siihen että rumpujen soittamiseni kuulostaisi sinällään kivalta eikä tarvitsisi ympärilleen bändiä. Olen bändirumpali, vaikka paljon yksin treenaankin.
Mulla musikaalisuus tuli himasta. Siellä laulettiin ja kuunneltiin musaa jatkuvasti.

Sama täällä, ehdottomasti bändirumpali. Yksinään soittelu, noin niinkuin groovailumielessä tai sooloillen, alkaa tökkiä viimeistään kymmenen minuutin kohdalla. Sen sijaan muiden soittajien kanssa tai levyjen päälle soitellen saattaa mennä tunteja mukavasti, ja ideoita tuntuu irtoavan kun on mistä napata kiinni eikä tarvitse itse keksiä kaikkea.

Muistan kouluajoilta erään jampan jota pidettiin aika kovana rumpalina, soitteli musaluokassa yksinään hämmästyttäviä juttuja. Ihmettelin kun kaveria ei juuri näkynyt missään koulun bändeissä, itse soitin parissakin, vaikka olin vasta-alkaja siihen aikaan.
Kerran satuin kuulemaan ko. herraa bändin kanssa, ja olihan se aika surullista kuultavaa. Ei mitään timeä tai käsitystä bändin kanssa soittamisesta, samaa kolausta kuin yksinäänkin. Koko bändi kuullosti paskalta, vaikka oli hyvä kitaristi ja basisti. Ei sen kanssa halunnut kukaan soittaa.
Silloin tuli se eka iso oivallus, mikä on rumpalin rooli perusrokkia tai bluesia soittavassa kokoonpanossa :) Ei sillä "tekniikalla" tee mitään jos ei osaa sitä käyttää musikaalisesti ja kuunnella muita soittajia.

Itsellekin on "musikaalisuus" varmasti kotoa lähtöisin. Vaikka kumpikaan vanhemmista ei soita mitään, musiikkia oli aina jotenkin ympärillä. Kuunneltiin paljon levyjä, mutsi tykkäsi laulaa, välillä valssattiin ympäri asuntoa jne.
Joskus "humppakeikoilla" oikein pelottaa, kun soittaa jotain iskelmää tms. jota en ole muka ikinä kuullutkaan, ja silti osaan biisin melodian kertosäkeineen alusta loppuun. Ilmeisesti lapsuuden "taustamusa" on jättänyt jäljet (ja traumat, heh...)
Onneksi sentään oma musiikkimaku on hieman erilainen kuin vanhemmilla.
paice60
25.11.2008 23:24:00
Musikaalinen rumpali kuuntelee toisia soittajia. Musikaalinen rumpali kokee rummut soittimena ja rumpujen soittamisen musiikin tekemisenä.

Rumpuskenessä aika usein unohdetaan musikaalisuus, kun suorittaminen nousee etualalle.

Hyvä soittotekniikka edistää musikaalisuutta, kun saa aikaa keskittyä suorituksen sijaan musiikin tekemiseen. Kapulatekniikka antaa työkalut itsensä ilmaisemiseen.

Musikaalisuus alkaa kehittyä jo varhaislapsuudessa. Siksi otsikko on mielestäni huikan huono, kun se johtaa ajattelumalliin, jossa rumpali ei ensin ole muusikko, vaan rummunlyöjä. Ja sitten ,jos hyvä munkki käy, alkaa musikaalisuus kehittymään ;-)

Mun mielestä toi oli aika hyvin sanottu. Eli se musikaalisuus joka siellä uinuu lapsella alkaa kehittymään soittamisen myötä.
Vittu näitä hommia vieläkin. COVS jäsen n:o 7.
Kailis
26.11.2008 00:13:03 (muokattu 26.11.2008 00:19:30)

Kailis
26.11.2008 00:20:56

Mun mielestä musikaalisuus joko on tai ei ole. Sitä ei pysty opettelemaan. Tiettyjä juttuja pystyy opettelemaan ja sitten soveltamaan niitä musiikkiin, mutta musikaalisuutta (niinkuin minä sen ymmärrän) ei pysty.

Nyt kun luin tän uudelleen, niin enempää päin helvettiä ei vois olla =D
paice60
26.11.2008 00:32:17
Nyt kun luin tän uudelleen, niin enempää päin helvettiä ei vois olla =D

Me varmaan sitten ymmärretään musikaalisuus erilailla. Mun mielestä se on sitä että pystyy soveltamaan oppimaansa erilaisiin tilanteisiin eli pystyy ikäänkuin uimaan mukana ja tietää koko ajan missä mennään ja mielellään jos osaa niin johdattaa muitakin sinne samaan suuntaan. Samaten osaa mennä myös muualle jonkun muun mukana. Olen vähän huono selittämään. On koko ajan musiikissa mukana ja usein vielä ei tietoisesti.
Kailis
26.11.2008 00:56:04

Me varmaan sitten ymmärretään musikaalisuus erilailla. Mun mielestä se on sitä että pystyy soveltamaan oppimaansa erilaisiin tilanteisiin eli pystyy ikäänkuin uimaan mukana ja tietää koko ajan missä mennään ja mielellään jos osaa niin johdattaa muitakin sinne samaan suuntaan. Samaten osaa mennä myös muualle jonkun muun mukana. Olen vähän huono selittämään. On koko ajan musiikissa mukana ja usein vielä ei tietoisesti.

Mut onhan toi opeteltavissa.
paice60
26.11.2008 22:16:07
Mut onhan toi opeteltavissa.

ON toki tiettyyn pisteeseen asti niinkuin kaikkien instrumenttien opettelu. Kun se piste tulee vastaan jossa alkaa tökkimään niin siinä alkaa se musikaalisuus ottaa vallan ja oppii lisää. Ei ehkä ollut vieläkään hyvin sanottu mutta en nyt saa puettua sanoihin mitä ajan takaa. Musikaalinen soittaja soittaa eikä kolistele. Ja pystyy soveltamaan oppimiaan asoita musiikkiin riippumatta tyylilajista. Eli tekniikka ensin kuntoon ja sitten odottamaan sitä musikaalisuutta, hehe. Ottakaa tästä nyt sitten selvää.
Gardiner
27.11.2008 10:57:04

Musikaalinen rumpali kuuntelee toisia soittajia. Ja musikaalinen rumpali sovittaa soittoansa biisin esilletuominen mielessä, ei esittele kaikkia osaamiaan kikkoja kaikissa sopimattomissa väleissä.
Varmaankin kehittyy musiikkia kuunnellessakin taju siitä miten biisit rakentuu, mut soitellessa kehittyy kans. Henk. koht. miusta on hiton kiva soitella bassoo taikka pianoo, niitten kanssa saa idistä mitä kantsis rummuilla tehä.

" Rumpali ei ole muusikko, vaan ;-) muusikon paras ystävä." Näin opetti miuta yks basisti.

Kun kerta rumpalikin on vaan ihminen, niin eiköhän se kehity musikaalisuus ihan siinä missä muillakin. Kellä mitenkin. Mut soittamalla ja kuuntelemalla. Joskus tuntuu et on kavereita jotka vaan rupee soittaan ja se on siinä, sit on sellasii niinku mie, et kymmenien vuosien tahkoomisen jälkeen on apuri amatööri ja sillä hyvä. Ei ala kehittyy niin ei ala kehittyyn. Mut silti musahommista diggaa ihan simona.
"We got to stand side by side, we got to stand together and organize. They say power to the people, that`s what they`re Screamin`. Freedom of the soul, pass it on, pass it on to the young and old" Jimi Hendrix
wavelength
27.11.2008 14:33:15 (muokattu 27.11.2008 14:34:21)

Minusta se musikaalisuus on nimenomaan geeneissä oleva juttu.

Tässä taitaa olla sekaisin lahjakkuuden ja musikaalisuuden käsitteet. Käyttääkseni urheiluanalogiaa, musikaalisuus on kuin peruskestävyyttä tai lajikohtaista lihaskuntoa. Sitä voi ja pitää kehittää harjoittelemalla ja tekemällä, ja se karttuu jatkuvasti kokemuksen kautta. Lahjakkailla urheilijoilla ja muusikoilla on mahdollisuus kehittää kykyjään pitemmälle kuin niillä, joita ei ole siunattu otollisilla geeneillä. Soittamisesta puhuttaessa musikaalisuudella yleensä tarkoitetaan "tyylinmukaista" soittoa tilanteeseen sopivalla dynamiikalla ja soundilla.
En tiedä mistä puhun.
paice60
27.11.2008 19:26:13
Tässä taitaa olla sekaisin lahjakkuuden ja musikaalisuuden käsitteet. Käyttääkseni urheiluanalogiaa, musikaalisuus on kuin peruskestävyyttä tai lajikohtaista lihaskuntoa. Sitä voi ja pitää kehittää harjoittelemalla ja tekemällä, ja se karttuu jatkuvasti kokemuksen kautta. Lahjakkailla urheilijoilla ja muusikoilla on mahdollisuus kehittää kykyjään pitemmälle kuin niillä, joita ei ole siunattu otollisilla geeneillä. Soittamisesta puhuttaessa musikaalisuudella yleensä tarkoitetaan "tyylinmukaista" soittoa tilanteeseen sopivalla dynamiikalla ja soundilla.

Saattaa olla että on käsitteet sekaisin mutta eiköhän asia tullut jo aika hyvin ilmi mitä ajettiin takaa.
Vallu-Veke
27.11.2008 19:38:02
Tässä taitaa olla sekaisin lahjakkuuden ja musikaalisuuden käsitteet.

Musikaalinen lahjakkuus on musikaalisuutta.

http://www.terveysportti.fi/terveys … ?a=Y&t=H&fname=duo96179.htm
Bobana
27.11.2008 19:48:28
Minusta rumpalin musikaalisuus on sitä että hiffaa muiden soittimien aksentit ja pyrkii korostamaan niitä olematta kuitenkaan päsmäri.

Ja luulenpa että on aika yksilöllistä se että misä vaiheessä/iässä se tatsi tulee.

Oma tatsi parani huomattavasti siinä kohtaa n. 10v sitten kun tajusin ettei tartte kohkata niin saakelisti koko ajan vaan pitää kuunnella muita ja edetä sen mukaan.

Ja vanha heterorumpaleiden sanonta:

Parempi smäidä Sonoreissa kun kymmenen Linnun perseessä... (?)
Illalla hilpeenä kaljaa ja aamulla kalpeena hiljaa.
passe
27.11.2008 20:12:35 (muokattu 27.11.2008 20:12:54)

Varmasti näinkin, mutta musikaalisuuttaan voi (ja kannattaa) silti kehittää, hautaan asti.
Sometimes more is more
Kailis
27.11.2008 21:13:30 (muokattu 27.11.2008 21:58:07)

http://www.terveysportti.fi/terveys … ?a=Y&t=H&fname=duo96179.htm

Luitko itse linkittämäsi tekstin? Sieltä ei löydy mitään väittämiesi tueksi. Ja toi aikasempi, huh huh... Meillähän on täällä m.netissä oikea ihmemies MacGyver.
DrmBug
27.11.2008 21:56:33
Luitko itse linkittämäsi tekstin? Sieltä ei löydy mitään väittämiesi tueksi. Ja toi aikasempi, huh huh... Meillähän on täällä m.netissä oikea ihmemies McGyver.

(Psst... se on MacGyver!)
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Kailis
27.11.2008 21:59:07

(Psst... se on MacGyver!)

Siis onko Vallu-Veke oikeasti ihmemies? Kappas...
DrmBug
27.11.2008 22:01:58
Siis onko Vallu-Veke oikeasti ihmemies? Kappas...

No eihän kukaan muu pysty silmät kiinni koodaamaan!
ODOMANKOMA BOO ADZEE OBOO KYEREMA
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)