Aihe: Muistikorttien ja -tikkujen säilyvyys?
1 2
jPekka
14.11.2008 23:22:15

Rupesi mietityttämään ajatus näiden erilaisten muistikorttien (SDHD jne.) ja USB- ynnä muiden muistitikkujen käyttäminen äänityssessioiden varmuuskopiointiin ja kestovarastointiin. Lieneekö joku törmännyt arvioihin noiden kestävyydestä ja luettavuuden säilymisestä useiden vuosien ajan? Yritin etsiskellä, mutta eipä sattunut silmään.

Koska liikkuvia osia ei ole, luulisi ainakin että ovat parempia varastointimenetelmiä kuin irtokovalevyt.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Tympee Huttunen
14.11.2008 23:48:40 (muokattu 14.11.2008 23:50:00)
Rupesi mietityttämään ajatus näiden erilaisten muistikorttien (SDHD jne.) ja USB- ynnä muiden muistitikkujen käyttäminen äänityssessioiden varmuuskopiointiin ja kestovarastointiin. Lieneekö joku törmännyt arvioihin noiden kestävyydestä ja luettavuuden säilymisestä useiden vuosien ajan? Yritin etsiskellä, mutta eipä sattunut silmään.

Koska liikkuvia osia ei ole, luulisi ainakin että ovat parempia varastointimenetelmiä kuin irtokovalevyt.

Isoja aikoja nuo valmistajat ainakin lupaavat. Totuus voi kyllä olla toinen, eikä valmistaja varmasti korvaa kuin sen muistikortin hinnan - jos sitäkään takuuaikana.

Itse olin videokameraa ostamassa ja pitkän pohdinnan jälkeen ostin miniDV-nauhoja käyttävän HD-kameran. Muistikortillisia ja kovalevyllisiä olisi ollut samassa hintaluokassa, mutta kovalevyt hajoaa, enkä oikein muistikorttiakaan pitäisi hyvänä arkistointimuotona. DV-nauhan taas voi ottaa kamerasta ja laittaa sen hyllyyn ja se toimii 30 vuoden päästäkin.

Jos itse pohtisin jotain hyvää ja halpaa melko varmaa varmuuskopiointia, hankkisin jonkun rämän koneen, johon asentaisin kolme kovalevyä. Yhteen asentaisin käyttöjärjestelmän ja kaksi muuta toimisivat varmuuskopioiden säilytyspaikkana - toinen näistä mirror-levynä. Kone ei olisi päällä, kuin kopioita siirrettäessä jne.
jPekka
14.11.2008 23:54:35

Kone ei olisi päällä, kuin kopioita siirrettäessä jne.

Kovalevyjen ongelmahan on juuri se, että käyttämättömyys kuivattaa niistä voiteluaineet, joten vähäinen käyttö lisää vahingoittumisvaaraa. Se, ja liian suuri määrä liikkuvia osia.
"Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä."
Tympee Huttunen
15.11.2008 00:05:17
Kovalevyjen ongelmahan on juuri se, että käyttämättömyys kuivattaa niistä voiteluaineet, joten vähäinen käyttö lisää vahingoittumisvaaraa. Se, ja liian suuri määrä liikkuvia osia.

Voi olla totta kyllä. Periaatteessa se ei haittaisi, että yksi kovalevy kosahtaisi, koska toisessa olisi data aina tallella. Uusi kovalevy toisen tilalle ja taas tiedot peilinä sinne. Tosin saman voisi varmaan tehdä helpommin muistikorteilla tms:)
Mikael
15.11.2008 12:39:43

Mä olen miettinyt tätä ihan samaa, kun on noita valmistuneita projekteja tuolla studion varasto-kovalevyillä... Jotenkin kovalevy ei edusta mulle vakautta ja muistitikku tuntuis justkin liikkuvien osien puuttuessa jotenkin maalaisjärjellä turvallisemmalta säilöltä eikä ne enää oo edes mitenkään älyttömän hintaisia.
Inhimillisyys on hyve.
CryptoFib
15.11.2008 13:12:42 (muokattu 15.11.2008 13:14:37)
No mulle on taas kerrottu, että iha perus usb-flashmuisti kestää noin 200 kertaa kirjoituksen ja tyhjentämisen. Ja oma kokemuskin on se, että taajempaan noita muistitikkuja kosahtelee, kuin kovalevyjä.

(Ite en oo mikään järjettömän mieletön nörtti, että muistaisin, mikä sen nimi varmuudella on, mutta) Koska kovalevy on kohtuullisen halpaa nykysin, nii osta 2 uutta kovalevyä. Esim. 1Tb ja asenna ne RAID 1:n (????).. joku noista RAID-metodeista kirjoittaa kaiken datan symmetrisesti kummallekin kovalevylle. Se nopeuttaa kirjoitusta ja lukua (2 luku-/kirjoituspäätä), mutta ei muistaakseni mitenkään huimasti. Ainoa selkeä etu on se, että kun toisesta noista kovalevyistä tulee ne kilometrit lopulta täyteen, niin vielä toisella kovalevyllä kaikki on tallella.

E: Tulipa muistitikuista mieleen: http://www.kettusenkannettava.fi/mp3/molekyylit.mp3
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
axelsson
15.11.2008 13:16:59
No mulle on taas kerrottu, että iha perus usb-flashmuisti kestää noin 200 kertaa kirjoituksen ja tyhjentämisen. Ja oma kokemuskin on se, että taajempaan noita muistitikkuja kosahtelee, kuin kovalevyjä.

Juu kyl se noin tuntuis olevan. Jotenkii tuo kovalevyjen voiteluaineiden kuivuminenkaan ei kuulosta järkeenkäypältä, kun ovat niin viimeisenpäälle ilma- ja pölytiivitä koteloita. Tiedä häntä.
CryptoFib
15.11.2008 13:28:26 (muokattu 15.11.2008 13:29:00)

(Ite en oo mikään järjettömän mieletön nörtti, että muistaisin, mikä sen nimi varmuudella on, mutta) Koska kovalevy on kohtuullisen halpaa nykysin, nii osta 2 uutta kovalevyä. Esim. 1Tb ja asenna ne RAID 1:n (????).. joku noista RAID-metodeista kirjoittaa kaiken datan symmetrisesti kummallekin kovalevylle. Se nopeuttaa kirjoitusta ja lukua (2 luku-/kirjoituspäätä), mutta ei muistaakseni mitenkään huimasti. Ainoa selkeä etu on se, että kun toisesta noista kovalevyistä tulee ne kilometrit lopulta täyteen, niin vielä toisella kovalevyllä kaikki on tallella.

E: Tulipa muistitikuista mieleen: http://www.kettusenkannettava.fi/mp3/molekyylit.mp3

EE: Eikä ole mitenkään turhamaista perehtyä vähän noiden kovalevyjen sielunelämään. Yritin tässä jo vähän kaivaa faktaa esille, vaan ei muista missä sitä oli. Pointtina kuitenkin se, että kovalevyillä on ns. lämmön raja-arvo. Kun kotelotuuletus on tietokoneessa heikko, ja kovalevyjen lämpötila liian suuri (ihan muutama hassu aste liikaa), niin niiden käyttöikä vähenee _dramaattisesti_.

EEE: hö.. muokata piti, eikä vastailla lainaillen.
Siitä huolimatta, että eläminen on niin kallista, se on edelleen hyvin suosittua.
zepeteus
15.11.2008 18:50:18

Minulla on ollut 1G ja 4G USB-tikut melko ahkerassa käytössä, ensimmäinen jo toista vuotta. Toistaiseksi ei mitään ongelmia.

Tiedän kuitenkin tapauksen jossa kaveri jätti tikun viikoksi koneen kylkeen, käyttäen konetta muutoin normaalisti ja sammutti tietty päivien päätteeksi. Tavoitellessaan sitten viikon kuluttua dataa muistitikulta, se olikin tyhjä! Tikku on toiminut jälkikäteen aivan normaalisti, mutta ainakaan tämän perusteella en uskaltaisi jättää tikkua koneeseen turhan päiten.
Mikael
15.11.2008 19:00:07

Mulla tai tutuilla ei oo osunut kohdalle kosahdus... ja 200 kertaa riittäis mainiosti jos kela olis ostaa uusi tikku ja laittaa sessiot sinne talteen ja käyttää seuraavan kerran kun sessioita taas tarvitaan. Tietty jos ne itekseen käyttämättöminä kosahtelevat tai tyhjentyvät niin se on tietty ongelma. Mut kun 16-gigasen tikun saa nykyään about 25€:lla niin muutamalle sellaiselle menis aina yhden levyn materiaalit. Toisaalta samalla hintaa saa kyllä kovalevynkin, mut kumpi on käyttämättömänä varmempi??? Vai onks vielä joku varmempi taltio - siis muu kuin kaivertaa vinyylille :D
Inhimillisyys on hyve.
pwc
15.11.2008 20:29:02 (muokattu 15.11.2008 20:29:48)

Hetkinen! 200 kertaa? Kyllä siinä puhutaan ennemmin kymmenistä tuhansista kuin sadoista kerroista.

Flash-muistia ei ole ollut kovin pitkään laajassa käytössä. Kuitenkaan kovin tärkeisiin sovelluksiin sitä ei suositella, mutta toisaalta tuollainen pelkkä varmuuskopiointi voisikin onnistua.

Tätä suosittelen itsekin. Mikään media ei ole täysin varma, joten tärkeä tieto tulisi säilöä vähintään kahteen paikkaan. ja se kiintolevy on oikeasti halpaa: 500 gigan levyn saa alle satasella ja terastakaan ei joudu kuin n. 120 euroa maksamaan.

e: Niin, siis RAID 1 se juurikin on.
Tympee Huttunen
15.11.2008 20:44:32
Flash-muistia ei ole ollut kovin pitkään laajassa käytössä. Kuitenkaan kovin tärkeisiin sovelluksiin sitä ei suositella, mutta toisaalta tuollainen pelkkä varmuuskopiointi voisikin onnistua.

Siksi juuri en itse suosittelisi flash-muistia minkään tärkeän tiedon back-upiksi. Kannattaisi johonkin vanhempaan formaattiin ennemmin luottaa, sellaiseen joka todistetusti toimii vuosia.
Klezberg
15.11.2008 20:46:33

Tätä suosittelen itsekin. Mikään media ei ole täysin varma, joten tärkeä tieto tulisi säilöä vähintään kahteen paikkaan. ja se kiintolevy on oikeasti halpaa: 500 gigan levyn saa alle satasella ja terastakaan ei joudu kuin n. 120 euroa maksamaan.

e: Niin, siis RAID 1 se juurikin on.

No RAID tulee kysymykseen kun puhutaan koneessa kiinni olevista ja siis jatkuvassa käytössä olevista levyistä. Varmistus on jatkuva ja huomaamaton eikä levyn vikaantuminen edes aiheuta häiriötä.

Jos puhutaan erillisestä, siis käytännössä usb:llä liitettävästä tallennusvälineestä projektien varastoimiseksi, niin taitaa olla paljon helpompi kopioida tiedot erikseen kahdelle levylle kuin edes alkaa miettiä RAID:ia. Tai levylle ja tikulle.

On sitten toinen juttu jos varastoituja juttuja tarvitaan kaiken aikaa ja varastoon pitää yhtä mittaa myös tallettaa. Sitten voi jo ajatella laittaa yhden koneen tiedostopalvelimeksi, sinne teran levyjä pareittain raidilla niin monta kuin mahtuu. Koneen väännöllä ei edes ole niin väliä.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Mikael
15.11.2008 20:58:37 (muokattu 15.11.2008 21:04:26)

Mikään media ei ole täysin varma, joten tärkeä tieto tulisi säilöä vähintään kahteen paikkaan.

Mulla on kaikki valmiit sessiot vähintään kahdella levyllä ja keskeneräiset vähintään kolmella koviksella joista ainakin yksi on fyysisesti eri paikassa (himassa) kuin kaksi muuta (studiolla). Studiolla mulla on tällä hetkellä 4 työlevyä ja 2 isompaa varastolevyä, sekä pari pienempää siirtolevyä sekä muutamia muistitikkuja ja läppäri joilla liikkuu pienemmät hommat kätevästi mukana.

Nykyään kyl suosittelen aina levyprojektin alussa että asiakas ostaisi levyään varten joko työ ja backup-levyn tai vähintään backup-levyn jolla saa sit projektin valmistuttua kaiken datan mukaansa. Nykyisillä levyhinnoilla toi on helposti perusteltavissa.

Vanha viidakon laki: Jos sulla on joku asia vain yhdellä kovalevyllä, sulla ei ole sitä asiaa.
Inhimillisyys on hyve.
Klezberg
15.11.2008 21:05:45

Vanha viidakon laki: Jos sulla on joku asia vain yhdellä kovalevyllä, sulla ei ole sitä asiaa.

Joo, ja RAIDista kannattaa tajuta että se voi oikein konffattuna suojata levyn hajoamiselta muttei siltä että ihminen vahingossa deletoi tiedoston.
kai tää on joku nettiriippuvuus, kun on tää internetti ja sitten toi klarinetti ja ne vie kaiken ajan
Groovi
15.11.2008 21:23:48
Tikku antaa huonomman suojan datalle kuin kovalevy, olikohan "viisaiden" amerikkalaisten tutkimus taannoin tjsp.

Tikku menee hukkaan, ja kärsii siirtelystä (lämpötilanvaihteluista) paljon enemmän kun kovo. Kovalevy taas ei hajoa säännöllisellä käytöllä kovinkaan todennäköisesti, yleensä häiriön aiheuttaa lopulta jokin odottamaton mekaaninen vika.

Enpähän ole pätkääkään alan asiantuntija, mutta omat empiiriset tutkimukset kyllä kieltämättä tukee ko. ajatusmallia: jo 2 taskun pohjalla kulkenutta muistitikkua on luovuttanut elinvoimansa suuremman tarkoitusperän edessä, sen sijaan ensimmäistäkään kovalevyä en ole vielä hajoittanut (nyt käytössä 6 konetta ja 10 kovoa, vanhin kovo on noin 11-12 vuotta vanha).

Yleensä mukana raahattavista läppäreistäkin loppuu ensin akut, näytöt, laturit, muistikammat, näppikset ja kuoret ennen kovalevyä.
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
mll
15.11.2008 21:41:14
Itse olin videokameraa ostamassa ja pitkän pohdinnan jälkeen ostin miniDV-nauhoja käyttävän HD-kameran. Muistikortillisia ja kovalevyllisiä olisi ollut samassa hintaluokassa, mutta kovalevyt hajoaa, enkä oikein muistikorttiakaan pitäisi hyvänä arkistointimuotona. DV-nauhan taas voi ottaa kamerasta ja laittaa sen hyllyyn ja se toimii 30 vuoden päästäkin.

Onkohan Dv-nauhatkaan kovin varmoja, koska olen törmännyt vanhoihin Dat-nauhoihin, jotka ovat olleet pelkkää digitaalista röpinää. Toimintaperiaate lienee sama.
Groovi
15.11.2008 21:45:22
Onkohan Dv-nauhatkaan kovin varmoja, koska olen törmännyt vanhoihin Dat-nauhoihin, jotka ovat olleet pelkkää digitaalista röpinää. Toimintaperiaate lienee sama.

Niin, ilmeisesti nauhan magnetisointi on vanhan kansan peruja, mutta tallennettava formaatti on digiä. Siitä siis voisi päätellä että DV:n ja DAt:ien materiaali kaikkoaa ajan saatossa hamaan menneisyyteen, samalla tavalla kuin c-kaseteissa.
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
Tympee Huttunen
15.11.2008 22:18:17
Niin, ilmeisesti nauhan magnetisointi on vanhan kansan peruja, mutta tallennettava formaatti on digiä. Siitä siis voisi päätellä että DV:n ja DAt:ien materiaali kaikkoaa ajan saatossa hamaan menneisyyteen, samalla tavalla kuin c-kaseteissa.

Varmasti näin, mutta tähän mennessä dv-nauha on edelleen varmempi, mitä flash-tikku tai kovalevy. Eipä siinä, onhan tuo data minulla myös kovalevyllä tallessa, mutta ei sinnekään olisi tarvinnut ainakaan kymmeneen vuoteen siirtää. Mieluummin säilytän dataa formaatissa joka on jo toiminu tehtävässään 20-30 vuotta, kuin jossain uudessa formaatissa, jonka pidempiaikaisesesta toimivuudesta ei yksinkertaisesti ole kokemuksia. Esimerkiksi tässä taloudessa on hajonnut jo kaksi muistikorttia ja muutama mp3-soitin. Tosin yksi ihan perus-muistitikku on palvellut jo kolmisen vuotta moitteetta:) Kovalevyjä ei ole koskaan hajonnut yhtään. Varastossa olisi wanha IBM Aptiva 486 odottamassa. Pitäisiköhän sitä kokeilla käynnistää joku päivä?:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)