Aihe: Miksi ihminen ymmärtää musiikkia?
1 2 3 4
osaamaton
12.11.2008 19:23:38

Ihan täydellisen tietämättömyyteni ja osaamattomuuteni turvin voisin esittää jokusen arvauksen aiheesta.

Käsittääkseni yleisesti väitetään, että musiikkimaku olisi täysin kulttuurisidonnaista, ts. että länsimainen harmoniakäsitys konsonansseineen ja dissonansseineen olisi sattuman satoa, satunnaisten historiassa kasaantuneiden musiikkikäsitysten tulosta. Olisihan tuo sikäli ihan mahdollista, mutta...

http://upload.wikimedia.org/wikiped … f9/Dissonance-a220-a440-notated.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Physics_of_music#Harmony

...ainakin sen perusteella, mitä tiedän, äänen fysiikka kulkee käsi kädessä länsimaisen harmoniakäsityksen kanssa, ja minun on ainakin aika hankalaa uskoa tämän olevan sattumaa. Onko siis vaikeaa uskoa, että ihmismielellä olisi kyky löytää, käsitellä ja ymmärtää tällaistakin äänellistä informaatiota luonnostaan, niinkuin puhuttua kieltäkin?

Sitäpaitsi noin näppituntumalta arvioin, että itselleni "kolahtavan" musiikin aiheuttamat fysiologiset reaktiot ovat rutkasti vahvempia kokemuksia, kuin mitä mikään opittu pystyisi aikaansaamaan, ja teoreettisesti tarkasteltuna tonaalisen järjestelmän matemaattinen kauneus ihmetyttää ja ihastuttaa silloin tällöin kovastikin.

Toki voin olla kaikesta väärässäkin.
baron
13.11.2008 01:26:46 (muokattu 13.11.2008 01:27:00)

...ainakin sen perusteella, mitä tiedän, äänen fysiikka kulkee käsi kädessä länsimaisen harmoniakäsityksen kanssa, ja minun on ainakin aika hankalaa uskoa tämän olevan sattumaa

Entäs niitten kulttuurien musikki, joissa näin ei ole? Onko se sattumaa?
baron
13.11.2008 21:46:32

En mä musiikista mitään tiedä mutta vauvojen puheen tunnistuksesta jotain tiedän.
Ihmisvauvalle ei ole sisäänrakennettu minkään kielen oppiminen, mutta se mitä ne tärkeässä vauvaiässä ympärillään kuulevat, muokkaa niitten aivoja tunnistamaan sille kielelle tyypilliset äänteet.
Jo ennen puheen oppimista voidaan havaita, että vauvat tunnistavat omalle kielelle tyypilliset äänteet ja epätyypillisiä eivät.
Joteskin voisi kuvitella että musiikissa voisi olla jotenkin samantapaista, mutta tästä mulla ei todella ole tietoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)