Aihe: Aloittaako taiteilijat ottamisen jo aamusta?
1
Sweet leaf
30.10.2008 21:34:48
Ketosessa ja myllyrinteessä sanottiin että tee niin kuin taiteilijat; aloita ottaminen jo aamusta. Näin teet unelmistasi otta. Tuli vaan siitä mieleen, että nostaako teillä alkoholi inpsiraatiota? Vaikuttaako teoksien tunnelmaan jne.
Väinämöinen
02.11.2008 18:29:38
Kiveltä monestakin näkökulmasta (myös ketjun lukitsemisen puolesta) todella hyvin sanottu. Olen onneksi kaukana oikeasta alkoholismista, mutta olen seurannut aihetta sen verran läheltä sivusta, että ymmärrän pysyäkin siitä verraten etäällä. Tätä ei ole tarpeen käsitellä tästä näkökulmasta avoimesti muusikoiden.netissä.
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
arto123
08.11.2008 12:24:18
Nyt menee offtopiciksi mutta tuskin haittaa. ;)

Monilla myös kriisit ja luovuus muodostavat parin, ei siksi että niin pitäisi olla, vaan koska sitä kipeyttä voi helpottaa muuttamalla tuskan tuotannoksi. Tekemisen pakko tulee siitä, että on helpompi purkaa asioita ulos kuin kerätä enempää mörköjä sisäänsä.

Tuo on varmasti hyvin yksilökohtaista mutta itse olen ainakin huomannut että itseeni tuo ei päde. Parhaat veisut mitä olen saanut aikaan ovat tulleet kutakuinkin normaalissa mielentilassa. Itse "sävellän", tai pikemminkin keksin ideoita uusille biiseille kitaralla ja useimmiten se kitarariffi on se ensimmäinen juttu mikä biisistä tulee esille. Siitä se varsinainen inspiraatio itselleni tulee, siitä uudesta riffi-ideasta esimsimerkiksi. Mä olen tosin vielä tällainen jälkipuberteetillinen pojankloppi, enkä ole musiikkia montaa vuotta mitenkään aktiivisesti "säveltänyt", joten en tiedä sitten. Itselläni paras tapa helpottaa sitä "kipeyttä" on soittaa ja laulaa valmiiksi sävellettyjä biisejä. Jos joskus olenkin ikävässä mielentilassa saanut jotain aikaiseksi (kyllä olen nyt muistan yhden biisin mieleen minkä olen unohtanut kännykälleni kun ei ollut muuta tapaa nauhoittaa) niin siitä on kyllä tullut huippulaatua, mutta äärettömän iloinen kappale. Outoa. Tulisikohan sitten iloisella mielellä surullisia veisuja?
I know, it's only rock'n'roll but I like it!
kivi
08.11.2008 16:28:32 (muokattu 08.11.2008 16:33:38)
Arto123:

Tuo on varmasti hyvin yksilökohtaista mutta itse olen ainakin huomannut että itseeni tuo ei päde.

Hieno homma. Elätätkö biisien kirjoittamisella kuinkakin isoa perhettä, maksat talolainat ja autot? Soivatko biisisi radiossa, soivatko muidenkin maiden radioissa? Onko jo monta levyä tehty ja mainostettiinko niitä televisiossa?

Anteeksi vain, en tarkoita olla tyly, mutta tässä pitää vetää ero sen välille, onko kyseessä harrastus, vai onko intohimosta tehty ammatti. Paine biisien tekoon on näet hieman eri.

Tosin eräs biisinikkarina menestynyt tuotantopäällikkö taitaa edelleen kirjoittaa kaksi biisiä joka aamu ennen aamiaista. Roskaahan suurin osa on, mutta jos näin tehden vuodessa syntyy yli 700 biisiä, jonkun on pakko olla edes vähän parempi.

Ja onhan se varsinainen työ aina sitä, että istuu alas ja alkaa tehdä vaan. Nälkä tulee, jos fiilistä odottelee. Mutta se ei ollutkaan pointtini, enkä sellaista väittänyt.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)
arto123
08.11.2008 20:48:52
Hieno homma. Elätätkö biisien kirjoittamisella kuinkakin isoa perhettä, maksat talolainat ja autot? Soivatko biisisi radiossa, soivatko muidenkin maiden radioissa? Onko jo monta levyä tehty ja mainostettiinko niitä televisiossa?

Anteeksi vain, en tarkoita olla tyly, mutta tässä pitää vetää ero sen välille, onko kyseessä harrastus, vai onko intohimosta tehty ammatti. Paine biisien tekoon on näet hieman eri.

Tosin eräs biisinikkarina menestynyt tuotantopäällikkö taitaa edelleen kirjoittaa kaksi biisiä joka aamu ennen aamiaista. Roskaahan suurin osa on, mutta jos näin tehden vuodessa syntyy yli 700 biisiä, jonkun on pakko olla edes vähän parempi.

Ja onhan se varsinainen työ aina sitä, että istuu alas ja alkaa tehdä vaan. Nälkä tulee, jos fiilistä odottelee. Mutta se ei ollutkaan pointtini, enkä sellaista väittänyt.

En elätä, edes itseäni, mutta kyllä mulla kavereita on. Totta et sä itse aina huomaa jos teet paskan biisin. Eikä sun tarvi. Radiohitit on asia erikseen toki, emmä tiedä tulisko mun tekemistä lauluista ikinä sellasia, mutta eihän tässä siitä ollutkaan kysymys kuka niillä elää vai elääkö, vaan onko ne hyviä. Hyvä tässä tapauksessa tarkoittaa kai sitä että se on parempi kuin ihmeellisemmissä mielentiloissa tehty biisi. Omani siis. Mutta hyvä että kyseenalaistat niin pitääkin. Voihan se olla ettei mulla ole luovuuden kanssa mitään tekemistä :)

PS: Ihan huvin vuoksi kirjoittelen biisejä. Itse olen vain hiljalleen saanut sellaisen käsityksen että jotenkin tuo ihmeellinen luovuus on jotenkin yliarvostettua biisien kirjoittamista ajatellen. Toki sekin auttaa, mutta ihan yhtä hyvin hittibiisin voi keksiä. Kokeilemalla mikä kuulostaa hyvältä. Onko se sitten sitä luovuutta että löytää sieltä sen hyvältä kuulostavan? Vaikea sanoa.
I know, it's only rock'n'roll but I like it!
konehes
11.11.2008 20:04:21

Eikä tarvi olla edes ammatti, että asia on noin. Itse en elätä itseäni tai ketään muutakaan musiikilla, mutta silti biisien kirjoittamisen avulla on selvitty erot, läheisten kuolemat ja kaikenlaiset ahdistukset. Kun asiat saa ulos, niin on taas vähän hieman helpompi hengittää.
cherub with heavy metal machine
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)