Aihe: Rumpujen äänittäminen? filosofiaa ja tekniikkaa.
1 2 3 4 510 11 12 13 1440 41 42 43 44
wavelength
11.05.2008 10:19:24 (muokattu 11.05.2008 10:21:16)

----
En tiedä mistä puhun.
wavelength
11.05.2008 10:20:30

Mites kun amatöörinä haluaa äänittää ja kuunnella omaa soittoo ja on vaan yks mikki niin tuleeko siitä sitten ihan paskan kuulosta? Miten mikki kannattaa laittaa jos niitä on vaan yks?

http://youtube.com/user/tserhey . Nuo videot ovat kolmea uusinta lukuun ottamatta äänitetty yhdellä mikillä, joka on sijoitettu metrin verran setin taakse kahden metrin korkeuteen osoittamaan kohti bassorummun lyöntikalvon keskikohtaa.
En tiedä mistä puhun.
The Laama
11.05.2008 12:57:45
Ok thanks. mulla olis kai ihan sopiva mikkikin siihen kun mulla on joku beyerdynamicin front tai joku. en ihan osaa sanoo minkälainen se tarkalleen ottaen on mut eiköhän siitä nyt jotain tuu.
The Laama
16.05.2008 10:55:29
Siis beyerdynamicin Opus 65
Muovinen
29.10.2008 11:25:08

Lueskelin tässä taas kertauksen vuoksi tätä ketjua kun pitäis ruveta rumpuraitoja äänitteleen. Mulla on pohdinnan alla, että mihin käytän 8 käytössäni olevaa raitaa. Perussatsi on tietysti snare, basari ja kaksi overheadia mutta entäs sen jälkeen? No, molemmat tomit mikittäisin mielellään myöskin (käytän niitä paljon), joten sen jälkeen ois vielä kaksi raitaa jäljellä ja vaihtoehtoja vähän useampia...

-snaren matto tai kanttilyöntikohta
-laajakalvokonkka basarin eteen alapäätä tukevoittamaan
-ambienssimikki (pitääkö sen aina olla stereopari?)
-haitsumikki (tuskin tarvii?)

Hakusessa on tanakka rock soundi tyyliin Nirvanan In Utero. Tilana iso juhlasali (tsekkaa kuva www.huovisennavettasali.com), jonka tilasoundia haluaisin hyödyntää lopputuloksessa. Käytettävät mikit: 4kpl laajakalvo TSM konkkia, tbonen pienikalvoinen konkkapari, 2 kpl SM57, SM58, TSM basarimikki ja joku aika hyvä dynaaminen AKG.

Ehdotuksia?
Niq
30.10.2008 08:01:30 (muokattu 30.10.2008 08:02:11)

Ehdotuksia?

Mikitä Glyn Johns -tekniikalla ja laitat ne "overit" vaan matalalle, jolloin saat tomitkin poimittua paremmin kuin hyvin etkä tartte tomimikkejä.

Tsekkaas toi mun ääninäyte, siinä on ainoina mikkeinä Glyn Johns -overit ja ne on molemmat suht alhaalla, oisko virvelin yläpuolinen max. 2 kapulanmittaa virvelin yläpuolella ja se lattiatomin vieressä oleva mikki silleen että se katsoo just sen lattiatomin yli virveliin. Poimii tomit ehkä vähän liiankin tehokkaasti:

http://niq.kapsi.fi/oktavatesti.wav

Basari omalla mikillään, kaveriks vielä virittelet tee-se-itse subkickin jostain kaiuttimesta että saat sitä pöhinää tai käyhän se laajakalvoinen konkkakin tuohon. Virveliin mikit alle ja päälle. Lisäks se stereoambienssi. Virpan alamikki on munsta aika oleellinen että saa täyteläisen soundin aikaiseksi.

Mut siinä mun ehdotus, kannattaa kokeilla vähän kaikkea jos vaan aikaa on. :)
"I have a cunning plan" -Baldrick
Niq
30.10.2008 14:18:10

Hyvältä kuulosti. Oispa mukava kun ei tarttis tomareita erikseen mikittää. Miten suuntasit nuo laajakalvokonkat, siis kapselin suunta?

Virveliin, aika tarkalleen keskelle. Tuolla sivumikin asettelulla voi aika hyvin hakea erilaisia soundeja, soittajan takaa (ei tuu niin paljon haitsua), lattiatomin yli kurkaten (tomeja enemmän), ja sit toi perus vähän korkeammalta lattiatomin vierestä. Jotenkin toi settisoundi tulee niin paljon paremmin kuin tavallisilla overeilla. Stereokuvakin kuulostaa hienolta kun virppa ja basari on molemmat vähän keskikohdan molemmin puolin kun panoroi noi laitoihin. Jää tilaa keskelle laululle ja bassolla.
Kailis
30.10.2008 15:33:13

Kokeile myös tätä overeissa

http://www.pcmus.com/images/xy-stereo-mic.gif

Asettelemalla tuolla tavalla basari/snare akselin keskelle saa aika luontevaa stereokuvaa. Hieno tila sulla on, kandeis ehkä ainakin yksi ambienssimikki laittaa.
Muovinen
31.10.2008 08:15:36

Kokeile myös tätä overeissa

http://www.pcmus.com/images/xy-stereo-mic.gif

En tiedä miten toimii, mutta ajattelin kokeilla tota ambienssimikkeihin ja overit glyn Johns meiningilllä. Pitää vaan testata ambienssimikkien etäisyys setistä. Eilen sain setin kasattua ja viritettyä kertaalleen ja tänään alkaa mikkitestailu. Varmaan huomenna vasta pääsen itse levyottojen pariin. Reilut 10 kappaletta ois tehtävänä.

Ainut mikä ton Glyn Johnsin kanssa huolettaa on se, että mun 16" china on aivan tuon toisen konkan yläpuolella. Toki sitä chinaa saa nostettua vähäsen ja mikkiäkin suunnattua poispäin mutta silti. Saa nähdä kuinka kovaa se tulee läpi.
Simbe
31.10.2008 09:12:26
En tiedä miten toimii, mutta ajattelin kokeilla tota ambienssimikkeihin ja overit glyn Johns meiningilllä. Pitää vaan testata ambienssimikkien etäisyys setistä. Eilen sain setin kasattua ja viritettyä kertaalleen ja tänään alkaa mikkitestailu. Varmaan huomenna vasta pääsen itse levyottojen pariin. Reilut 10 kappaletta ois tehtävänä.

Ainut mikä ton Glyn Johnsin kanssa huolettaa on se, että mun 16" china on aivan tuon toisen konkan yläpuolella. Toki sitä chinaa saa nostettua vähäsen ja mikkiäkin suunnattua poispäin mutta silti. Saa nähdä kuinka kovaa se tulee läpi.

http://www.youtube.com/watch?v=L5Fjuz7jXzs&feature=related

Tässä on mun usein käyttämä kikka. Tota virvelin päällä olevaa mikkiä voi vähän laittaa edemmäskin sinne tomien päälle, niin saa vähän sitä takamikkiä ylös. 45 astetta oli jossain suositus niiden väliseksi kulmaksi.
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
Kailis
31.10.2008 13:45:40

Ihan hyvin saa virvelin ja basarin balanssiin, mutta entä jos on juuri esim. china tuolla lattiatomin puolella? Saattaa tulla aika lujaa.
Niq
31.10.2008 13:52:08

Ihan hyvin saa virvelin ja basarin balanssiin, mutta entä jos on juuri esim. china tuolla lattiatomin puolella? Saattaa tulla aika lujaa.

Siinä voi käyttää tuota Simben linkittämää variaatiota missä toinen mikki tulee rumpalin olkapään viereen.
Simbe
31.10.2008 14:21:22 (muokattu 31.10.2008 15:31:25)

Googlella etsimissäni pätkissä mitä oon nähnyt, on ollut melkein aina just joku 16" China tuolla lattiatomin yllä, Glyn Johns-tekniikalla siis. Ei oo silti kuulostanu paskalta ja tomitkin on tulleet jykevästi suhteessa siihen chinaan.

Voihan siinäkin sitä mikin paikkaa vähän koittaa vaihdella ja yrittää vaikka saada basaria osumaan keskelle. Virvelihän vähän menee sivuun. GJ-mikityksellä äänitetyt pätkät, joita olen kuullut on muuten kuulostanu tosi hyviltä monona, ihan vaan huomiona, melkeinpä paremmalta ku stereona. Kuuntelemalla se paras paikka kuitenkin löytyy...
Onko sinulla Yamaha rummut? Käy täällä.
hollmi-5
31.10.2008 14:32:35
China tuntuu tarttuvan nauhalle hiljaisempana ja pehmeämpänä, kuin rumpupallilta kuunnelen uskoisikaan.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Niq
31.10.2008 19:11:05 (muokattu 31.10.2008 19:11:29)

China tuntuu tarttuvan nauhalle hiljaisempana ja pehmeämpänä, kuin rumpupallilta kuunnelen uskoisikaan.

Paitsi Meinl Classics 16". Yhdet rumpuäänitykset meni ihan vituiks kun se kiina peitti koko setin alleen kun sitä löi.

EDIT: Muutenkin vihonviimesen paska pelli, wuhan rules :)
Vieno
31.10.2008 22:14:34
Täällä on paljon puhuttu mikeistä ja mikittämisestä, mutta palaan tuohon Powellin ongelmaan eli rumpujen sointiin!
Itse tykkään soittaa sellaisilla rummuilla jotka nimen omaan SOI! No tästä seuraa aina se, että studiossa tulee ongelmaa rumpujen liikasoinnista lähinnä tomareiden osalta. Eli miksaajaa tulee seitsemän jeesusteippirullan kans setin luokse ja sanoo, että alahan poika teipata! Pahimmillaan tomien kalvoissa on semmottii sentin teippaamaton alue jolloin rummun näkeminen jo alkaa vit*ttaa! Ja eipä soi enää ja saundi on mitä on!
Sen verran itsestäni, että olen touhunnut yli kakskyt vuotta rumpujen kanssa ja omistan kolme laadukasta settiä ja virittäminen onnistuu kyllä! Soittamaan en ole vielä oppinut...

Mutta asiaan:

Mites olette ammatti miehet hoitaneet ton rumpujen "liikasoinnin" lähinnä tarkoitan nyt sitä, että rumpu soi piiiittkäään!
Itse olen tehnyt nyt sillä lailla, että viritän rummut studioon mentäessä aivan erilailla kun taas keikalla. Ei tarvitse kuunnella miksaajan vittuilua huonoista kannuista! Mutta silloin häviää rummuista sen ominaissaudi!

Lähinnä haluan herättää nyt tällä keskustelua siitä, että miten virittelette rumpuja studioon mennessä ja onko teillä ammatti äänitaiteilijoilla niksejä ettei tarvi käyttää tuota demppiä..

Ehkä hieman kärjistetysti kirjoitettu, mutta joku ymmärtänee mitä tarkoitan..

edit: lisätään tähän vielä, että miksaushommista en ymmärrä mitään! Ja meitin äänimiehet ei kyllä ole mitään alan huippuja! :)
hollmi-5
31.10.2008 22:38:15
edit: lisätään tähän vielä, että miksaushommista en ymmärrä mitään! Ja meitin äänimiehet ei kyllä ole mitään alan huippuja! :)

Aika hyvä edit.

Jos rumpu soi tasaisesti, (Siis ilman vouvaamista) ei ongelmaa pitäisi olla...

Minulla soi tomit tosi pitkään. Äänimiehet eivät ole valittaneet. Tykänneet ovat. kuulemma...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vieno
31.10.2008 23:11:49
:)

Juu pitkään ja tasaisesti soi. Ei vouvvaaa ;)
Kailis
01.11.2008 00:34:34

Varjon levyn rumpu soundcheckissä olin jo henkisesti varautunut siihen, että uudet ja huolella viritetyt kalvot saisivat ainakin jonkinlaisen teippihunnun. Huusin sitten ihan oma-aloitteisesti tarkkaamoon äänittäjälle että mulla on teippiä kyllä tässä vieressä. Se vastasi "Älä koske niihin, ne on just hyvät".
Aika paljon tyypistä kiinni. Jotkut on vaan niin fakkiutuneet yhteen tapaan tehdä. Ja onhan se helpompaa saada jonkinlainen signaali ja kaiuttaa se, kun nähdä vaivaa hakemalla oikeat mikit ja niiden asennot. Toisaalta olen aivan varma, että jos rumpali on tottunut tiettyyn soundiin, niin ei se lopputulosta paranna jos sitä soundia hirveästi lähdetään äänittäjää miellyttäväksi ruuvaamaan.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)