Blade Runner (1982) Täh? Tässäkö se nyt sitten oli? Kuuluisa Blade Runner? Oli kyllä niin omituinen ja tylsä elokuva että.
Eihän se ollut mitenkään suuressa suosiossa ilmestyessään. Siinä on varmaan sen kulttisuosion ja suuremmankin suosion takansa osittain Philip K. Dick ja osittain ne elämää suuremmat teemat. Kuten milloin androidia voi pitää ihmisenä, voiko milloinkaan? Semmosta kevyttä iltapohtimista. "Jos haluat tosissasi tehdä pahaa vanhemmillesi, mutta kanttisi ei kestä ryhtyä homoseksuaaliksi, voit aina siirtyä taiteiden pariin." Kurt Vonnegut
IMIK #37 |
Hipelius 26.10.2008 22:41:20 | |
---|
Onko kukaan vielä katsonut Saunaa? Piti käydä viikonlppuna, mutta tuli muuta tekemistä. Kävin ja yllätyin positiivisesti. Pulssi oli hetkittäin kyllä melkein 200:n paremmalla puolella. Osataan Suomessakin näemmä tehdä kelpoa kauhua. Miinusta kliseisestä pikkutytöstä. 9- "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
jigsore 27.10.2008 00:48:18 | |
---|
Barton Fink **** Loistava mysteeridraamakomediamikälie Coenin veljeksiltä. John Goodman pisti aluksi epäilyttämään, mutta tässä leffassa tyyppi on aivan paikallaan. John Turturro vetää myös mahtavan roolin epätoivoisena käsikirjoittajana. Maagisen lohduton tunnelma vallitsee alusta loppuun, varsinkin se ränsistynyt hotelli on toteutettu hienosti. Ehdottomasti suosikkejani Coenien tuotannosta, kestää useita katselukertoja. Babel *** Sain vasta selville että 21 grammaa kuuluu Alejandro González Iñárritun elokuvatrilogiaan ja Babelin katsastin seuraavaksi. Ei yltänyt edeltäjänsä tasolle, mutta hieno teos kuitenkin. Meksikolaisten toilailut oli ehkä elokuvan parasta antia. Hieman olisi ollut tiivistämisen varaa. Kovasti kehuttu Amores perros täytyy vielä katsastaa. Beautiful Mind **** Ensimmäistä kertaa näin leffan kokonaan ja sehän onnistuikin viihdyttämään kiitettävästi. Mun makuuni olisi vaan voinut olla enemmänkin Nashin salaliittosekoilua. seikkailumielellä ja leikkimielellä |
AP 27.10.2008 10:18:14 (muokattu 27.10.2008 10:18:43) | |
---|
Kävin ja yllätyin positiivisesti. Pulssi oli hetkittäin kyllä melkein 200:n paremmalla puolella. Osataan Suomessakin näemmä tehdä kelpoa kauhua. Miinusta kliseisestä pikkutytöstä. 9- Pitäisköhän tuo sitten raahautua katsomaan. Ehkäpä...Muita Saunan nähneitä ei vielä montaa olekaan täällä ilmoittanutnut? "Että se tulisi seinän läpi ja kaataisi hellan, ja menisi toisesta seinästä ulos. Sitten muumimamma sanoisi että "kah, nyt taitavat kakkuset uunissa olla hieman vituillaan" -Tempura |
Rattata 27.10.2008 10:31:52 | |
---|
Tummien perhosten koti Tyylikkäin kotimainen varmaan ikänä. Ahdistava, surullinen ja hyvällä maulla toteutettu. ****1/2 |
dipshit 27.10.2008 16:47:51 | |
---|
Pitäisköhän tuo sitten raahautua katsomaan. Ehkäpä...Muita Saunan nähneitä ei vielä montaa olekaan täällä ilmoittanutnut? Lainaan käyttäjä PJS:n tekstiä, jos vaikka joku ei ole tätä lukenut ja haluaa muunkinlaisia näkökulmia elokuvaan. Ainakin itselleni tämä arvio oli se, jonka myötä minua ei myöskään kiinnosta koko leffaa ikinä katsoa. kävin katsomassa yöennakon ja tulos näin mun näkökumasta: AJ Annila on onnistunut jälleen kerran kuvaamaan puolitoista tuntisen musiikkivideon/mainoselokuvan vailla älykästä sisältöä tai mitään omaperäistä ainesta. Leffassa ei liiemmin onnistuta luomaan syvyyttä roolihahmoihin, selvittämään onnistuneesti tapahtumien motiiveja tai taustoja eikä leffa muutenkaan onnistu niillä alueilla mitkä tekevät leffasta hyvän. Japanilaisissa kauhuelokuvissa oli sentään aikanaan jotain tuoreutta. Tämä oli vähän niinkuin katsoisi leffaa joka matkii hollywood versioita tyypillisimmistä japsi-kauhuista ilman, että leffa olisi missään vaiheessa edes kunolla jännittävä. Dialogikaan ei ollut hyvää. Leffa oli maallikkotermein 'paska'. Mut hyvää kuvaa siinä oli, oikein kivaa visuaalia ja sehän on leffassa tärkeintä. Kaikille niille jotka harkitsevat leffan katsomista: Älkää menkö. Säästäkä rahat ja käykää katsomassa leffa jonka on tuotantoryhmällä on oikeasti lahjoja ja näkemystä sen sijaan että katsotte tällaista kaupallisuuden alttarille persettä myyvää roskaa. "olin niin vedettynä siihen juttuun, siihen hetkeen, niihin silmiin. Syltty sai harkitsemaan seksuaalista suuntaustani." -konnamatti |
Hipelius 27.10.2008 16:52:37 | |
---|
Lainaan käyttäjä PJS:n tekstiä, jos vaikka joku ei ole tätä lukenut ja haluaa muunkinlaisia näkökulmia elokuvaan. Ainakin itselleni tämä arvio oli se, jonka myötä minua ei myöskään kiinnosta koko leffaa ikinä katsoa. Jaa. Mun mielestä se oli hyvä. Toi leffa nyt muutenkin tuntuu jakavan mielipiteitä sen verran rankasti, että en kyllä luottaisi pelkästään jonkun toisen mielipiteeseen. "Fuck keyboard players! It's like; 'Have lots of gear, shut up, play the parts and don't leave!' Keyboard players all suck! They really do." ~ Devin Townsend |
dipshit 27.10.2008 16:55:03 | |
---|
Jaa. Mun mielestä se oli hyvä. Toi leffa nyt muutenkin tuntuu jakavan mielipiteitä sen verran rankasti, että en kyllä luottaisi pelkästään jonkun toisen mielipiteeseen. Joo, totta. Kuulosti vähän tyhmältä tuo. Mutta kun siis omat ennakko-odotuksenikin ovat yleensä näitä Suomi-leffoja kohtaan niin hiton alhaalla että sitten vielä tuommoinen arvio, joka vastasi lähes yksi yhteen juuri sitä mitä tuolta leffalta ennakkoon odotinkin, laski sen vähäisenkin mielenkiinnon aika nopeasti "olin niin vedettynä siihen juttuun, siihen hetkeen, niihin silmiin. Syltty sai harkitsemaan seksuaalista suuntaustani." -konnamatti |
Henko 27.10.2008 18:48:52 | |
---|
Lainaan käyttäjä PJS:n tekstiä, jos vaikka joku ei ole tätä lukenut ja haluaa muunkinlaisia näkökulmia elokuvaan. Ainakin itselleni tämä arvio oli se, jonka myötä minua ei myöskään kiinnosta koko leffaa ikinä katsoa. Oon myös kuullut ristiriitaisia arvosteluja, mutta taidan luottaa Toni Jerrmanin kehuihin, koska usein olen herran kanssa samaa mieltä. Kauhuelokuva on vähän sellainen genre, että varsinkin "vakavien" elokuvien kehujat ei pysty siitä mitään hyvää löytämään. Tai kykene sitä myöntämään. Mutta jos edellinen kotimainen tuohon genreen edes jotenkin istuva leffa on Kuutamosonaatti, oli korkea aika jonkun tehdä jotain :D "Ymmärrät varmaan, että toimintaamme en voi täällä julkaista". |
RocknRoll 27.10.2008 19:25:42 | |
---|
Horton Animaatio norsu, elikkäs lastenelokuva. Mutta hei, ne on nykyään niitä hauskimpia leffoja! En mä saa ainakaan huumoria nykyleffoista irti, kun Mies ja alastoase -leffojakaan ei tehty enempää. Shrek on hyvä, Ice Agesta en pitänyt (jostain syystä) tää on vähän niinkuin puolivälissä noita tuossa tykkäämis asteikossani. Hyvää animaatiota, ihan hauskakin, mutta jotenkin tuo maailma oli kuitenkin kovin pieni, vaikka sen piti olla iso. "Siellä kaikilla on ponit, syövät sateenkaaria ja kakkaavat perhosia" |
tsugaru 27.10.2008 20:20:06 (muokattu 28.10.2008 11:58:53) | |
---|
Horton Animaatio norsu, elikkäs lastenelokuva. Mutta hei, ne on nykyään niitä hauskimpia leffoja! En mä saa ainakaan huumoria nykyleffoista irti, kun Mies ja alastoase -leffojakaan ei tehty enempää. Lastenanimaatiot ovat loistavia tätä nykyä: Hillitön hotelli, Anna ja lohikäärme, Antti Aamunen, Tohtori Koira, Late Lammas, Paluu tulevaisuuteen. Pikku-Kakkosella ja Galaksissa kulkee. 5/5 Mies ja alaston ase -elokuvat ja Ace Venturat menevät nekin siinä sivussa. "Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson |
carnation 28.10.2008 14:38:33 (muokattu 28.10.2008 15:08:49) | |
---|
The Fountain ** Melkein yhtä huono kuin Requiem for a Dream. Ethan Suplee tekee tosin huippuroolin. Poltergeist ** Aika huono kauhu"klassikko". Koko hoito vesittyy hyvin äkkiä spielbergmäiseksi ylilyötyjen ja tyylitajuttomien kauhuefektien fantasiakaruselliksi, jossa puut heräävät henkin, kuralätäköstä ryömii luurankoja ja pikkutyttö kaapataan television sisään tai jonnekin perkeleen vaatekaappiin. Wtf. Poltergeist-teemasta voisi saada aikaan aidosti pelottavan kauhuelokuvan, tämä nyt on melkoista soopaa. Pelottavinta tässä on Zelda Rubinstein. "Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua." |
author 28.10.2008 14:44:51 | |
---|
Skeleton Man Luulin että puhuit Skeleton Keysta, koska siihen käy myös tuo kirjoittamasi kuvaus. "So there you go. You're the retarded offspring of five monkeys having butt-sex with a fish-squirrel!! Congratulations!" |
inkognito 28.10.2008 17:27:58 | |
---|
The Fountain ** Poltergeist **
Voipa olla taas eri mieltä. Fountainille itse annan ehdottomat viisi tähteä, kuten jokaiselle muullekin Aronofskyn ohjaukselle. 2000-luvun TOP-5:ssa ehdottomasti. Poltergeist ei ehkä ole napakymppi, mutta silti mielestäni laadukas kauhupläjäys. Itse asiassa ilman yliampuvaa ja kökköefektien säestämää loppuratkaisua antaisin 4,5 tähteä, nyt ehkä vain 3,5-4. |
kingdom 29.10.2008 00:15:04 | |
---|
Ghost Lake http://www.imdb.com/title/tt0382011/ Välttäkää tätä kaikin mahdollisin keinoin. Ei ne edes oo mitään aaveita vaan zombeja. Tai jotain niiden väliltä. Ihan vitun paska ja ylipitkä leffa. Onneks oli tuttu filkkarin tiskillä ettei tarvinnu maksaa mitään. |
jPekka 29.10.2008 09:23:39 | |
---|
Daniel Lanois et al.: Here Is What Is Eräänlainen dokumentti saman nimisen levyn synnystä, mutta enemmän tunnelmien kuin suoranaisen kronologian kannalta. Välillä muuttuu jossain määrin oudoiksi ja (musiikin lailla) minimalistisiksi "rokkivideoiksi" (sikäli kuin Lanoisin musiikkia voi rokkina pitää), välillä pohtii taidetta ja musiikkia hyvinkin laajalta kantilta. Mukana vaikuttava kohtaus, jossa Lanois miksaa instrumentaalisävelmää koko ajan toimiaan kommentoiden, mutta silti suoranaisella kokovartalotekniikalla grooveen heittäytyen. Valaiseva ainakin kaikille musiikin tekemisestä, äänittämisestä ja miksaamisesta kiinnostuneille. Tulee varmaan katsottua toistekin. 9/10. "Te ette pitäisi Nietzschestä, sir. Hänen filosofiansa on pohjimmiltaan epätervettä." |
Informaatiokameli 29.10.2008 10:12:51 | |
---|
Ghost Lake http://www.imdb.com/title/tt0382011/ Välttäkää tätä kaikin mahdollisin keinoin. Ei ne edes oo mitään aaveita vaan zombeja. Tai jotain niiden väliltä. Ihan vitun paska ja ylipitkä leffa. Onneks oli tuttu filkkarin tiskillä ettei tarvinnu maksaa mitään. Tämähän on aivan mahtava elokuva, ehkä huonoin mitä olen koskaan nähnyt. Todellakin katsomisen arvoinen järkyttävän huonoutensa vuoksi. Everybody loves somebody but nobody loves rumpali. |
Lamonte 29.10.2008 11:05:58 | |
---|
Taisi olla Rendition. Annan 4/5 pojoa. Olen vähän mieltynyt noihin Lähi-Itä-trillereihin. Gyllenhaaliin oli helppo samaistua räkänokka-agenttina, joka saikin ison vastuun yhtäkkiä tiedusteluaseman pomona. |
kingdom 29.10.2008 12:31:33 | |
---|
Tämähän on aivan mahtava elokuva, ehkä huonoin mitä olen koskaan nähnyt. Todellakin katsomisen arvoinen järkyttävän huonoutensa vuoksi. Kaikki leffat menee neljään eri kategoriaan: 1. hyvät leffat 2. huonot leffat 3. niin huonot leffat että ne naurattaa 4. vielä edellistä tasoa huonommat leffat jotka on niin perseestä että ne ei enää edes naurata Jostain luin että Ghost Lake kuuluis tasoon kolme, mutta se olikin nelonen. Yleensä tulee katsottua kolmostason leffoja (tai ainakin yritettyä), mut usein ne lipsuu joko kakkoseksi tai neloseksi. Mut toisaalta tää järjestys on vähän epälooginen sillä yleensä kolmostason leffat on parempia ku ykköstason, ainakin jos mittaa hauskuuden mukaan. Yleensä leffan tekijät ei vaan oo tarkoittanut sitä ihan niin. |
tsugaru 29.10.2008 14:10:47 | |
---|
Kaikki leffat menee neljään eri kategoriaan: 1. hyvät leffat 2. huonot leffat 3. niin huonot leffat että ne naurattaa 4. vielä edellistä tasoa huonommat leffat jotka on niin perseestä että ne ei enää edes naurata Mihinkähän kategoriaan näistä nyt asettaisi Ray Charles -elokuvan Ray? Olisikohan mahdollista toteuttaa, ja onkin, se tiedetään, elokuva jossa rankoilla asioilla, kuten elokuvan päähenkilön velipojan hukkuminen tina-saaviin, ja minkä tapauksen todistaminen lähtemättömästi jätti jäljet henkilön loppuelämään ja miksei tuotantoonkin, ei pyritä yleisön helppoihin itkuntirautuksiin? Itkettävät elokuvat siirtyvät useinmiten tämän kategorian kakkososastoon, sillä ne eivät nauratakaan. Elleivät sitten neloseen, mutta kulkihan Ray -elokuva viihdyttävästi ja Ray Charlesin uraa näköiskuvaten pääosan näyttelijänsuoritusta myöten. Tästä 3/5 "Mutta miltä kannalta asiaa nyt sitten katsottaneenkin niin onkiminen pitää jättää." Tove Jansson |