weelie 14.10.2008 12:28:07 (muokattu 14.10.2008 12:31:33) | |
---|
Aina puhutaan vain Elixiiristä niinkuin se oli joku ainutkertainen ikuisen nuoruuden lähde. Vaikka pinnoitettuja kieliä on monenmonituista merkkiä. Kertokaa jos on kokemuksia tai merkkejä listata. Tässä pari: Black Diamond Black Coated Boston antifric coated Cleartone Dean Markley Alchemy D'Addario EXP DR EXR Ernie Ball titanium slinky Fender Dura-Tone GHS Infinity Galli PROcoated Martin SP+ http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 |
Olen itse ostanut 15 settiä D'addarion EXP pronssikieliä, joten jos yhden kitaran politiikka ei muutu, niin mulla on seuraavat 4-5 vuotta tarpeeksi kieliä, eikä tarvetta kokeilla muita. Niiden soundi on hyvin lähellä D'addarion 80/20 pronssikieliä ja kestävyys omien arveluiden mukaan 3-4 kertaa parempi, joten juuri sitä mitä olen hakenut. Intonaatio on EXP kielissä hieman erilainen kuin päällystämättömissä, ne ovat vähän jäykemmän tuntuiset, joten sitä voi joutua rukkaamaan jos siirtyy niihin. Tehdas ilmoittaa jännityslukemiksi samat, mutta voisin väittää ettei näin ole. Jo siitä syystä, että EXP-kielet säilyttävät kuntonsa pidempään hyvinä myös niiden sisäinen jännitys pysyy pidempään lujempana. Tärkeimpänä etuna on samanlainen tuntuma kuin ei-päällystetyissä, mutta kuitenkin pienemmät äänet sormen liukuessa kielen pinnalla. |
Roberto 14.10.2008 15:46:04 | |
---|
Mun korviin kaikki kokeilemani pinnoitetut kielet kuulostaa siltä kun olis joku todella huono kompressori päällä. Masentavia. |
weelie 14.10.2008 15:46:29 | |
---|
EXPistä muista erään D'Addarion sponssaaman akustisen kitaran soittajan sanoneen, että ne ovat saundiltaan yhtä hyvät kuin Elixirit mutta kestoltaan ovat 3/4 Elixiristä. http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8 |
flattopguitar 14.10.2008 15:47:46 | |
---|
Mun korviin kaikki kokeilemani pinnoitetut kielet kuulostaa siltä kun olis joku todella huono kompressori päällä. Masentavia. Samaa mieltä Elixirin kielistä, mutta en näistä D'addarion EXP:stä. Lisäksi inhoan sitä liukkautta Elixireissä. |
t-mies 14.10.2008 18:36:33 | |
---|
Ja jos olet gootti, sinulla on tietysti DR Black Beauty:n mattamustaksi päällystetyt kielet. Moni gootti on joutunut lisäämään mustan kynsilakan tummuuden syvyyttä rakennekynsissään ja tatuointien määrää käsissään alettuaan käyttää näitä DR Black Beauty:n kieliä. Saundillahan ei ole mitään merkitystä jos näyttää tarpeeksi hyvältä. |
Puavali 14.10.2008 20:05:02 | |
---|
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni. kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5 |
Les Fender 15.10.2008 00:51:21 | |
---|
Lisäksi inhoan sitä liukkautta. Monet pitää liukkaudesta.
;)
Kielillä hifistely ja testailu on halpaa. Ehanaa että nykyään on oikeasti erilaisia vaihtoehtoja kokeiltavaksi. Suosittelen kokeilemaan _laajasti_ . Paremmuuteen en ota kantaa. Kannattaa kokeilla ja etsiä omaa/kitaraansa sopivaa. Kannattaa muistaa ettei sama setti/merkki ole välttämättä paras jokaiseen kitaraan. "Living is easy with eyes closed!" |
wedevirtanen 15.10.2008 01:26:14 | |
---|
Henkilökohtainen mielipide: Äani Elixirille, paras sointi ja soitettavuus Weelien listästa en ole kai kokeillut kuin Addarion EXP Peace and love brothers and sisters! |
flattopguitar 15.10.2008 10:22:21 (muokattu 15.10.2008 10:24:18) | |
---|
Vielä jotain yleisiä huomioita akustisista ja kielistä: Eli, olen huomannut, että akustinen, jossa on ruusupuu (tai muu tummaa soundia tuova puulaatu) sivut ja pohja on usein sellainen, että siinä kuulostaa melkein mikä tahansa kielisetti hyvältä. Tietenkin joku kuulostaa aina paremmalta kuin toinen, mutta taas esim. vaahterasivut- ja -pohjan omaava kitara on usein hieman ongelmallisempi. Juuri siitä syystä, että vaatera tuo kitaraa kuivemman ja tietyllä tavalla enemmän puisen soundin, eli se kitaran kansi kuuluu soundista (kyse voi olla myös pseudokuulokokemuksesta, eli mitä pidetään puunsoundina voi oikeasti olla ihan jotain muuta) värittämättömänä toisin kuin esim. juuri ruusupuukitarassa. Jostain syystä tänä kuivuus ja puinen soundi kärjistää soundieroja kielien välillä. Tämä on ihan oma mielipiteeni, mutta jos otetaan D'addarion fosforipronssi- ja pronssi 80/20 kielet, niin ruusupuukitarassa paremmalta kuulostaa fosforipronssi, mahonkikitarassa kummatkin on yhtä hyviä ja vaahterakitarassa pronssi 80/20 kielet kuulostavat parhailta. Omaan korvaani vaahterakitarassa fosforipronssikielistä tulee liian metalliset. Se sama metallinen soundi joka kuulostaa ihan hyvältä ruusupuukitarassa tulee liian vallitsevaksi vaahterakitarassa. Taas 80/20 kielet ruusupuukitarassa kuulostavat jotenkin kuolleita, koska kitaran dynamiikka voisi tuoda enemmän soundia spektrin molemmista päistä. Mahongissa on hieman molempia ruusupuu- ja vaahterakitaran soundia, joten siinä toimivat kummatkin kielet, joskin itse kallistun enemmän 80/20 kielten suuntaan ja mielummin vielä käytettyjen jolloin mahonkikitarasta lähtee sellainen vaahterakitaralle tyypillinen kuivahko, mutta hieman lämpimämpi, soundi. |
PappaSF 15.10.2008 17:23:54 | |
---|
Ite suosin 2:ssa sähkiksessä ja 1 teräskielisessä elektroakkarissa Elixiriä. Tässä uusimmassa Jazz-kitarassani on nyt A'ddarion Chrome kielisetti (sellaiset hiotut kielet). Mun makuuni on noi Elixirit olleet, ei valittamista soundin suhteen ja soittotatsin tai kestävyyden suhteen ja siihen ns. liukkauteen kyllä tottu todella nopeesti (en tuota liukkautta edes noteeraa soitettaessa). Ihan hyvä topikki, koska varmasti kiinnostaa suht monia soittajia nuo pinnoitetut kielet ja paljonko niitä on markkinoilla jne. |
ravensoul 15.10.2008 19:07:51 (muokattu 15.10.2008 19:08:37) | |
---|
En käytä enää mitään suojapinnoitettuja jos Optiman kullattuja ei lasketa tähän kastiin. Elixirit sähkikseen liian liukkaita, akustisessa muuten hyviä mutta se soundi, ei, ei ja ei. D'addarion EXP:stä ei kokemusta omissa kepeissä, mutta kokeiltu on, samaan kastiin heitän E:n kera. Cleartonet nyt päällä akustisessa, toisia en osta. Vaikka noista mainituista vähiten haittaavat soundia, on sekin liikaa. |