Aihe: Kompressoreista kokemuksia?
1
PasiB
08.10.2008 02:24:40
Tervehdys arvon alataajuuksien tuottajat. Otsikko kai kertoo paljon, utelen kokemuksia käyttämistänne kompuroista, varsinkin räkkiversioista. Vai onko se sittenkään tarpeellinen kapistus.
seak
08.10.2008 10:46:39
Tervehdys arvon alataajuuksien tuottajat. Otsikko kai kertoo paljon, utelen kokemuksia käyttämistänne kompuroista, varsinkin räkkiversioista. Vai onko se sittenkään tarpeellinen kapistus.

Mä oon aina uskonu sitä virttä ihan omienkin kompurakokemusten perusteella, että basson kanssa ei kompressoria tarvitse enkä oo sitä sen takia käyttäny. Nyt kuitenkin mulle kävi tässä jonkun aikaa sitten sellainen kompuraherääminen kun tsekkailin Billy Sheehanin Advanced Bass -opetusvideoa, jossa Billy selitteli ja perusteli omaa kompurankäyttöään. Vaikkakin miehen soundi on jo meikäläisen makuun oikeastaan ylikompurointu niin ihan fiksusti se sen perusteli sitä kompressorin tarvetta & käyttöä sillä, että äänten väliset dynaamiset erot akustisesti ovat bassolla pienemmän kuin vahvistimen läpi eli toisin sanoen vahvistin tuo soundiin suuremmat dynaamiset erot kuin mitä akustisesti bassossa soi ja näin sopivalla kompuran käytöllä pääsee lähemmäs sitä akustista soundia mikä omasta instrumentista löytyy. Monet kompensoivat tuota kompuran puutetta sitten esimerkiksi säröllä tai ajamalla vahvistinta ihan äärirajoille.

Noh, tätä funtsailin hetken ja tulin siihen tulokseen, että tuossa voipi olla jotain pointtia ja muutamaa eri kompuraa testailtuani päädyin laittamaan dbx:n 166XL kompuran räkkiin kiinni - musta se oli tuossa noin 200€ hintaluokassa basson kanssa parhaiten toimiva räkkikompura. Kompressoripuoli toimii just eikä melkein, limitteriä en ole käyttänyt ja toi gate on vähän niin ja näin niinkun tuntuisi noissa yhdistelmävehkeissä usein olevan. Täytyy myöntää, että yllätyksekseni myös Behringerin MDX1600 (yli puolta halvempi kuin dbx) tuntui futaavan myös tosi hyvin, mutta mietin vähän, että mahtaako kestää käyttöä samalla tavalla ja päädyin sen myötä tuohon dbx:ään.

Palatakseni vielä tuohon kompuraa/ei kompuraa -aiheeseen niin totta kai se, että onko sille mitään käyttöä riippuu paljolti siitä, että mitä hakee takaa ja minkälaisessa kontekstissa soittaa, toisethan varmasti hakevatkin takaa mahdollisimman dynaamista soundia. Itse kun taas pääasiassa soittelen kovaäänisissä heviorkestereissa ja oma tatsi ja tapa soittaa on sellainen, että kasit väännän raivolla ja toisinaan joutuu tuplailemaan kitaroiden tilulinjoja vähän enemmän nypläilymeiningeissä niin tosta kompurasta on helvetisti hyötyä. Tällä hetkellä kompuran kanssa oon saanu sellaisen soundin, jossa riittää dynamiikkaa hitosti, mutta se on myös sopivasti lytätty niin, että se mitä soitan kuuluu hyvin koko bändin läpi jättämättä muita alleen ja toisaalta eri puolilta kaulaa tulevat nuotit ovat hyvässä balanssissa keskenään.

Tämä siis mun subjektiivinen näkemys aiheesta.
A veteran of a thousand psychic wars.
absqua
08.10.2008 10:49:03
Minusta toi taas on nimenomaan päinvastoin, eli vahvistin itsessään toimii jo kompressorina, eikä suinkaan kasvata dynamiikkaa. Väitän että signaalin dynamiikka on suurimmillaan suoraan mikin langoista mitattuna.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Jayh
08.10.2008 11:09:36

Täytyy antaa piste aphexin laitteille, itsellä punch factory 1404 (pedaali) ja toi omalla kohdalla soundiin ison muutoksen, en antais pois enää.. selkein itsellä oli tuo että äänen erottuvuus parani, studiossakin käytetty ja toimi hyvin.

Bassosta sen verran että on 1 x MM tyyppisellä mikillä oleva passiivi.

1404 Punch Factory
http://www.aphex.com/pedals.htm
Johannes_t
08.10.2008 11:11:57

Ehkä osuvampi ilmaus olisi dynamiikan vääristyminen. Käsitän tuon Sheehanin jutun niin, että kun akustisen soundin ero on vaikkapa 1,5 kertainen ja ääni vahvistetaan kymmenkertaiseksi, niin ero kasvaa 15-kertaiseksi.
Mikael
08.10.2008 13:11:00

Yleisesti ottaen mä diggaan basson kanssa käyttää optisia kompressoreita. Omista kompuroista kivoimmat ovat LA-4 ja Joemeek SC2. Jos edullisemman pään kompuraa bassolle olisin etsimässä niin FMR Audion RNLA olis kyllä ainakin listalla.

http://www.thomann.de/fi/fmr_audio_rnla_7239.htm
Inhimillisyys on hyve.
seak
08.10.2008 14:00:18
Ehkä osuvampi ilmaus olisi dynamiikan vääristyminen. Käsitän tuon Sheehanin jutun niin, että kun akustisen soundin ero on vaikkapa 1,5 kertainen ja ääni vahvistetaan kymmenkertaiseksi, niin ero kasvaa 15-kertaiseksi.

Joo siis nimenomaan tosta eron kasvamisesta tai tietynlaisesta vääristymisestä siinä oli kyse, mä ehkä selitin sen tossa yläpuolella harhaanjohtavasti.
jars
08.10.2008 16:17:37

Tarpeeks lujaa kun vetää niin kyllä se soundi kompressoituu. Soundi lähtee olkapäästä, vai miten se nyt oli.
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
rattledad
08.10.2008 18:52:33

Over the years, I came to the conclusion that the bass is louder with amp.
seak
08.10.2008 19:21:34
Tarpeeks lujaa kun vetää niin kyllä se soundi kompressoituu. Soundi lähtee olkapäästä, vai miten se nyt oli.

Totta tuokin tietyssä määrin, harmi vaan ettei omat lihakset ainakan riitä instrumentin hakkaamiseen olkaapäävoimilla enää tietyn rajan jälkeen. Kukin tyylillään.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)