Aihe: Ampeg-Klubi
1 2 3 4 549 50 51 52 5396 97 98 99 100
Seba
19.09.2008 18:27:53

Asiaa! Mistäpäin sitä saa tulla lainaamaan :) Voin antaa 2 lasta pantiksi, katsotaan tuonko takaisin :)
absqua
19.09.2008 18:30:04
Asiaa! Mistäpäin sitä saa tulla lainaamaan :) Voin antaa 2 lasta pantiksi, katsotaan tuonko takaisin :)

Kisahallin parkkialueelta. Sovitaan aika yms pikaviesteillä.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
Seba
19.09.2008 18:36:32

Oolrait kuulostaa loistavalta!
Olisiko jollain vielä vertailukohteeksi SVT2PRO:ta liisata samalle päivälle, eli ensi tai sitten seuraavalle tiistaille :)
knet725
19.09.2008 21:14:43
Jos perjantaiksi palautat, niin mun av-nupin voit lainata.

We call this "reilu meininki".
Voisin minäkin viimein täysjäsenyyttä anoa, kun olen rantiksen saanut tuohon kiukaan alle "mätsättynä".
Seba
20.09.2008 00:07:16

Joo erittäin reilua meininkiä.
Kivahan se olisi päästä samaan syssyyn testaamaan molemmat ehdokkaat kun jompi kumpi kuitenkin 99% todennäköisyydellä se tuleva nuppi on.

Ensi tiistaille vielä jos jostain saisi sen 2pron lainalle niin ehtisi vielä verrata molempia traynorin kanssa..

Sekin niin kovasti kaasuttaa.

Mitäs siinä on parempaa/huonompaa kun cl:ssä molempia testanneiden mielestä?

Tai yleensäkin soundissa suuria eroja keskenään?
Toki varmaan tuosta 2pro:sta saa varmaan monipuolisemmin kaivettua soundeja, mutta taas jos cl on jo valmiiksi täydellinen, niin tarvitseeko oikeasti enempää säätöjä :)

Ehkä siinä voi olla mun kaltaiselle puurokorvalle jopa liikaa säätöjä ja taas käy niin että joka treeneissä pitää vähän säädellä ja keskittyminen soittamiseen häiriintyy kun kokoajan kuuntelee onko sointi ok..
okabass
20.09.2008 02:01:33 (muokattu 20.09.2008 02:08:20)
MOI

Reilu homma tosiaan.

Tuolla juuri kovasti kehutaan SVT-CL:n soundia.
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=470698

Ja tossa vähän miinustakin. Tuosta olen samalla kannalla: CL voisi olla rakenteeltaan tanakampi. Lähinnä pre amp.
http://www.talkbass.com/forum/showpost.php?p=6286545&postcount=8
absqua
20.09.2008 08:12:32
Ehkä siinä voi olla mun kaltaiselle puurokorvalle jopa liikaa säätöjä ja taas käy niin että joka treeneissä pitää vähän säädellä ja keskittyminen soittamiseen häiriintyy kun kokoajan kuuntelee onko sointi ok..

Hyvän vahvistimen tuntee siitä että sieltä tulee hyvä soundi kun kaikki säätimet ovat klo 12:ssa. CL ja 2PRO mun kokemukseni mukaan täyttävät molemmat tämän kriteerin.
Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy-
T.Nick
20.09.2008 08:45:34 (muokattu 20.09.2008 09:15:49)
Tai yleensäkin soundissa suuria eroja keskenään?
Toki varmaan tuosta 2pro:sta saa varmaan monipuolisemmin kaivettua soundeja, mutta taas jos cl on jo valmiiksi täydellinen, niin tarvitseeko oikeasti enempää säätöjä :)

Itse päädyin juuri noista kahdesta vaihtoehdosta CL:ään. Molempia tuli kokeiltua joillain keikoilla, missä noi nupit kuuluivat toisen bändin backlineen. Alla oli ampegin rantis, luonnollisesti. Ei päässyt kuitenkaan tekemään ko. testiä samaan tilaan samaan aikaan samalla bassolla, mutta tästä "vertailusta" jäi käteen seuraavanlainen lista:

-CL:ssä etuna, että ei tarvi erillistä keissiä ja nuppi istuu sellaisenaan mukavasti rantiksen päällä. Lisäksi jotenkin näkee ton muodon kestävän enemmän elämää ja keikkailua, kun räkkimallisen 2Pron.

-2Pro (taisi olla juuri pakasta vedetty, soundtsekissä neitsytajolla) haiskahti jotenkin munattomalta, vaikka soittotilakin oli hyvän mallinen, ja alla oli metrinen lava, jotka normaalisti vaan lisäävät basson jykevyyttä. Silloin ihmettelin, että miten "enemmän voi olla vähemmän", eli vaikka kakkosen etuasteessa on enempi putkea ja periaattessa noi kaikki välillä olevat säädötkin pystyi ohittamaan, niin silti CL antoi jopa huomattavasti paremman vaikutelman.

-Jälkikäteen tajusin, että edellisessä kohdassa vaikutti varmasti nupin tuoreus sikäli, että siinä oli vielä tehdasasetusputket. Aikani Uraltonen sivuilla (www.uraltone.fi) haahuiltuani vakuutuin putkien merkityksestä tässäkin asiassa. Vaihdoin omaan CL:ääni ensin päättärin putket. Sitten kokeilin soundia, onko eroa. Oli jonkun verran, kuitenkin havaittavissa määrin se, että soundi pysyi ikäänkuin paremmin läjässä kovalla volyymillä.

Sen jälkeen vaihdoin säröasteesta yhden 12AX7 -putken. (2kpl 12AU7 olivat jo taattua JJ-laatua.) Tämä ei vaikuttanut oikeastaan mihinkään.

Lopuksi vaihdoin etuasteen kaksi putkea sovtekeistä JJ-putkiin ja tämä vaikutti oikeastaan eniten soundiin. Etenkin siihen, miten nuppi vastaa noihin treble- ja mid -säätöihin. Tuli paljon parempi mieli muutaman kympin investoinnilla.

Jälkikäteen mua nyt sitten kaivelee, että ei päässy kokeilemaan 2prota, joka olisi ollut niinsanotusti täydessä iskussa. Tunnistan kyllä itsessäni sellaisen tusaajan, jolla menee sitten soitellessa kaikki aika siihen nupin räpläämiseen, jos siinä rupee löytymään enemmän säätöjä. Sama homma, jos eteen lyödään joku monimutkainen aktiivibasso. Eli käytännön kannalta parempi näin, vaikka ehkä jotain soundillisia asioita ei ole nyt käytettävissä.

Eli jos ja kun nyt oot saanu tollasen hyvin sisäänajetun AV-nupin testiin, niin se vertailukappale sais olla myös sellanen, että sen hintaa ei ole pudotettu minimiin noilla soitinmaailman Pirkka-tuotteilla, eli budjettiluokan putkilla. On täällä kyllä jossain joku muukin kirjoittanut (mahdollisesti just Ampeg-klubiin), että on kokenut ton 2Pron jollain tapaa munattomaksi.

Summa summaarum. Ampegin vahvistin on oikeastaan aika turha kapistus ennen kun hommaat asian edellyttämät putket siihen. Voi olla, että olen ehkä turhankin jyrkkä noita Sovtekin putkia kohtaan. Omassa nupissani sattui vaan olemaan huonosti sovitetut pääteputket, minkä johdosta niiden biasointi ei onnistunut. Huono biasointi vaikuttaa jo sinäänsä soundiin helvetisti (luonnollisesti) vaikka kaikki olisi muuten tiptop. Noissa uusissa ampegeissa pystyy varmasti jokainen vaihtamaan putket ja biasoimaankin nupin itse, koska sen ohjekirjassa on idioottivarmat ohjeet sen tekemiseen ja nupissahan on itsessään sellainen LEDisysteemi, millä saa tehtyä hyvin hieman karkeamman biasoinnin, että pääsee jo oikealle tontille.

E: Sähköiskun vaara silti tietty aina olemassa, vaikka olis mikä idioottivarma, eli ei kannata missään kylpyammeessa laittaa kieltä sinne muuntajaan.
Seba
20.09.2008 10:04:15

Kiitoksia kattavista vastauksista.
Tuo orkkisputkiongelma vaivaa mun mielestä vähän ainakin henkisesti tuota traynoriakin jossa myös sovtekit sisällä, ja jo osittain on tullut jj:n putkia jo hankittuakin, mutta ei vielä asennettua, ja tuskin asennankaan vaan säästän sitten ampegia varten, samat putket kun käyvät siihenkin..

Tuo CL houkuttaa nimenomaan sen yksinkertaisuuden vuoksi koska olen juurikin sellainen napinvääntäjä jos säätöjä on liikaa tarjolla ettäsoitto jää helposti toissijaiseksi hommaksi..

Tuosta 2Pro:sta on muutamasta eri suunnasta kuullut vähän moitteita juuri tuosta munattomuudesta, mutta ilmeisesti se johtuu sitten orkkisputkista ainakin osittain.
Tuskin sitäkään muuten monet rankkaisivat mielestään maailman parhaaksi nupiksi.

Tosin niin monet ovat noista CL ja VR malleistakin sitä mieltä.
Eli todennäköisesti ihan sama minkä noista ostaa, niin tuskin käsiänsä paskaan lyö, ainakaan kyynärpäitä myöten.

Nyt olisi vaan ihannetilanne saada testata samalla viivalla oman kaapin kanssa tilassa jossa se eniten on käytössä.

Ehkä jostain mahdollisesti testiin saatavasta putkirempatusta 2pro:sta ei saa ihan realistista kuvaa uuteen vietnamin pirkkamalliin verrattuna, mutta saisi kuvan millainen siitä on mahdollista saada tehtyä putkia vaihtamalla jos uusi osoittautuu munattomaksi.

Jos ei sellaista tontille saa, niin saahan tuolla absquan AV:lla ja Traynorilla keskenään testaamalla varmaan aika hyvän kuvan siitä miten suurista eroista soundissa puhutaan kun toinen maksaa aika tasan tuplat.

Olin jo ihan varma vuosi sitten että CL:n ostan sitten kun reinon myyn, mutta menin hitto soikoon lukemaan juttuja 2pro:sta ja ei sitäkään voi sivuuttaa kokeilemati..
UncleFester
30.09.2008 15:39:55
Noniin Ampeg-puristit ja muutki hemmot. Kertokaahan kuinka ehottomia tuollaiset SVT-kaapit on SVT-nupin kanssa, kun monesti hehkutetaan että saundi herää vasta niitten kanssa kunnolla eloon. Onkohan tuo juttu pelkästää korvien välissä vai onko siinä jotain perääkin? Aion näillä näkymin hankkia SVT-450H täystrankun ja huudattaa sellaista mahdollisesti Marshallin 4x12 suljetun bassokaapin läpi. Väliin olis tarkotus lätkästä tuo EBS:n ValveDrive tuomaan lisää dynamiikkaa. Näyttäis että englannista noita Marsun kaappeja saa alle 500€ euron, kun Lapin polttajat tahtovat 800€.
HenriF
01.10.2008 10:54:26
Pakko vastata. Ei nimi miestä pahenna ellei mies itse. Toiset pitävät ampegin 810soundista. On muitakin 810 vaihtoehtoja. Aguilarin db810 kuullosti todella eloisalta. Samoin Mesan 810. Toki hintaa on 500-600euroa enemmän. Marshallin VBC412 on hyvä vaihtoehto. Samalla tavalla on kaksi suljettua osastoa jossa ne elementit ovat kiinni. Niinkuin ampegin HE-sarjoissa yleensä on.

Soitan itse wanhaa SVT nuppia aguilarin gs412 kaapin kautta. Loistava meikäläiselle. Mutta kyllä mä kaipaan välillä 10tuumaisen kaiuttimen tykitystä. Mitä suuremmaksi tuumakoot kasvavat, sen löysemmäksi soundi muuttuu. Nää on kaikki kompromisseja. Hyvä putkivahvarin kanssa kaikki bassosäröt ja efektit tuntuvat vähän ylimääräisiltä äänenvärittäjiltä. Mutta, sekin on vaan meikän mielipide.

Transistorivahvareiden kera nuo bassosäröt toimivat parhaiten. Kun eivät itsessään tuota harmoonisia niinkuin putket. SVT masteri pohjassa ja etunen jossain kello 11 on sitä oikeaa bassosäröä. Harmi vaan ettei pysty oikein bändikämpillä niin kovaa soittamaan.

Noniin Ampeg-puristit ja muutki hemmot. Kertokaahan kuinka ehottomia tuollaiset SVT-kaapit on SVT-nupin kanssa, kun monesti hehkutetaan että saundi herää vasta niitten kanssa kunnolla eloon. Onkohan tuo juttu pelkästää korvien välissä vai onko siinä jotain perääkin? Aion näillä näkymin hankkia SVT-450H täystrankun ja huudattaa sellaista mahdollisesti Marshallin 4x12 suljetun bassokaapin läpi. Väliin olis tarkotus lätkästä tuo EBS:n ValveDrive tuomaan lisää dynamiikkaa. Näyttäis että englannista noita Marsun kaappeja saa alle 500€ euron, kun Lapin polttajat tahtovat 800€.
jars
01.10.2008 11:17:05

Transistorivahvareiden kera nuo bassosäröt toimivat parhaiten. Kun eivät itsessään tuota harmoonisia niinkuin putket.

Eri mieltä, itselläni ainakin soundaa säröpedaalit paremmalta (musikaalisemmalta) putkistyrkkarin kuin trankun kanssa.
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
HenriF
01.10.2008 11:32:21
Mulla oli kauan sitte semmonen trankku svt. Se oli yhtä iso ja painava kuin putkikone. tehoja oli 300 w trankkua. Etu-aste meni äkkiä ruvelle ja bassokorostus söi tehot. Soundi oli ok hiljasella. Ostin kunnolla testaamatta.
Isompitehoinen 450 w /4 ohm saattaa olla parempi.

Kalle

Watit on Watteja. Mutta, kysymys on siitä missä vaiheessa mennään limiteille. Transistori alkaa silloin leikkaamaan. Putki "notkahtaa", menee mudaksi ja enempää tehoa ei voi enää antaa, siis äänivoimakkuus ei enää nouse.
make62
01.10.2008 13:02:40
AMPEG SVT410 HLF Kokemuksia kyseisestä kaapista,nuppina on V4BH.
Kolme sointua ja asennetta!!!
HenriF
01.10.2008 14:20:30
Isompitehoinen 450 w /4 ohm saattaa olla parempi.

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=473834

Tässä on aika hyvä threadi!
Geezler
01.10.2008 15:29:59

Itsellä juuri samanlainen setti. Aluksi ihailin kaapin erittäin alas menevää ja räyhäkkää soundia, kun siihen siirryin 2x15" kaapista. Nyt reilun vuoden päästä on alkanut tuntua että HLF:ssä on vähän liian löysä alapää. Tarkoitukseni on tukkia kolmesta reflexirei'ästä kaksi, tämän pitäisi tiukentaa alapäätä. saa nähä, milloin saan aikaiseksi...
jars
01.10.2008 15:37:20

Kannattaa lukea tää ketju alusta, siellä on aika paljon jauhantaa noista kaapeista. Itselläni on ollut 410HLF, 410HE, 15E, 610AV ja 810E ja mielestäni tuo 410HLF on ollut niistä vähiten hyvä. Potkua siitä löytyy mutta erottelevuutta ei niinkään. Mutta mielestäni siis hyvä kaappi tuokin.
Ruumis päättyy kenkiin. - Anders 5v.
isomela
01.10.2008 16:29:43 (muokattu 01.10.2008 18:11:21)
Mites toimii V4bh:n kanssa 1x15svt classic 8ohm kaappi?
Tällä hetkellä tuon nupin kaverina SWR Goliath I 4x10 4ohm kaappi.
Kannattaako vaihtaa? Tulisi ainoaksi kaapiksi.
Antti K.
01.10.2008 17:32:53
Mites toimii V4bh:n kanssa 1x15svt classic 8ohm kaappi?
Tällä hetkellä tuon nupin kaverina SWR 4x10 4ohm kaappi.
Kannattaako vaihtaa? Tulisi ainoaksi kaapiksi.

Hyvinhän se toimii. Jos tuo sinun SWR olisi 8ohminen, niin tarjoaisin vaihtokauppaa. :D
Yli 100 kg asennetta!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)