Aihe: Kitaraan lisää sisältöä
1
Neon Pulse
27.09.2008 15:45:48
Joo käytössäni on Marshalin 50 vattinen vahvari ja shuren 57 mikki luulisin että on transistori on myös käytössä behringerin putkikombo mutta tässä suureksi ongelmaksi muodostuu että potikoita on vielä liuta lisää tuohon marshaliin verrattuna.Olen yrittänyt saada soundia kuullostamaan hyvältä kun äänittelen cubasen sx 3 ohjelmaan tuolla ja kuullostaakin kohtalaiselta mutta en saa sitä sulautumaan kappaleisiin niin että kitarat eivät olisi joko liikaa tiellä tai eivät erotu kappaleesta tarpeeksi ekusiakin olen yrittänyt veivailla samalla metodilla kun syntikkaa eli taustalle sointumatoksi mutta kitaran yksityiskohdat eivät erotu tarpeeksi.Mitä Neuvoja voisitte antaa?Myös suureksi ongelmaksi on muodostunut että en osaa säätä kitaran potikoita oikeisiin asetuksiin että olisi selvästi kirkas mutta alapäätäkin pitäisi löytyä.Hyvänä vertailu kohtana voisi pitää suurinta osaa moonsorrowin kappaleiden http://www.youtube.com/watch?v=iJmC6_FYWAIkitaroista toki kappaleet on äänitetty ammattimiesten toimesta paremmilla kamoilla mutta on sitä ennenkin saatu yhtenäisiä kokonaisuuksia huonoilla kamoilla ihan valtakunnallisille markkinoille asti mm.bonham menetelmällä.Ja siis tällaista etno kautta folk metallia äänittelen eli ei saa kuullostaa liian modernilta tuo soundi mutta itsellä ei löydy tarpeeksi tietoutta tältä alalta.Puhtaan kitaran ja akustisen äänitys onkin palio helpompaa.Mihin kohtaan neuvoisitte mikin laittamaa.Monasti kerrottu että kartion reunasta tulee varsinainen ääni mutta ei silti tunnu löytyvän sieltäkään mitään järkevää.
loosah
28.09.2008 00:23:34 (muokattu 28.09.2008 00:25:04)
Ensiksikin pakko heti pyytää anteeksi, sillä mun ensimmäinen asia on kovastikin OffTopiccia. Eli mitenkään dissaamatta ketään totean, että jäsentelemätöntä, välimerkitöntä sekä ilman kappalejakoja olevaa tekstiä on hankalaa ja rasittavaa lukea. Ja valitettavasti usein myös viestin sisältö saattaa jäädä hämärän peittoon, tai ainakin epäselväksi.

Mutta ilmeisesti kyseessä on kitarastyrkkarin äänitys, ja hyvän soundin metsästys. Kalusto lienee kunnossa, sillä 57:lla kyllä yleensä saa poimittua riittävän tarkasti asiat talteen.

Ensiksikin pakko heti pyytää anteeksi, sillä mun ensimmäinen asia on kovastikin OffTopiccia. Eli mitenkään dissaamatta ketään totean, että jäsentelemätöntä, välimerkitöntä sekä ilman kappalejakoja olevaa tekstiä on hankalaa ja rasittavaa lukea. Ja valitettavasti usein myös viestin sisältö saattaa jäädä hämärän peittoon, tai ainakin epäselväksi.

Mutta ilmeisesti kyseessä on kitarastyrkkarin äänitys, ja hyvän soundin metsästys. Kalusto lienee kunnossa, sillä 57:lla kyllä yleensä saa poimittua riittävän tarkasti asiat talteen.

Omasta mielestäni aloitus oli hyvä ja tarpeeksi selkeä. Tästä johtuen minun on pakko puuttua pariin asiaan ensimmäisen vastaajan viestissä.

1) Vastauksen ensimmäinen sana "ensiksikin" on vähän ontuva. Mielummin voisit käyttää esimerkiksi sanoja ensimmäiseksi tai aluksi tms. Ensimmäinen lause voisi kuulua paremmin siis: " Aluksi minun täytyy pyytää anteeksi, koska ensimmäinen asiani ei käsittele ollenkaan aloittamaasi aihetta".
2) Lausetta ei ole hyvä aloittaa "ja"-sanalla.
3) Lausetta ei ole hyvä aloittaa myöskään "mutta"-sanalla.

Mutta mä tekisin näin, eli vaihe 1:

1) skitta kunnolla vireeseen

2) vahvistimesta EQ:t kello 12 nurkille, eli mahdollisimman "suora" soundi

3) etuasteesta sopivasti säröä, mutta mieluummin liian vähän kuin paljon, ainakin ensialkuun

4) päätteestä riittävästi volumea, mutta niin, että styrkkarin lähellä on vielä miellyttävää hengailla

5) sitten soittamaan biisiä, ja asetu niin, että olet suoraan elementin edessä kuuntelemassa. Äänitä sitten tätä elementtiä.

6) jos korvia riipii, niin yläpäätä / presenceä pois

7) sitten kun yläkerta kuulostaa mukavalta, niin säädä bottne sopivaksi

8) ja lopuksi säätele middle kuntoon niin, että saat riittävästi selkeyttä ja munaa soundiin

Vaikka numeroit ohjeesi, olisi kiva, jos aloittaisit ne isolla alkukirjaimella ja käyttäisit predikaattia, jotta lauseiden rakenne olisi kokonaisempi. Pistetäkään ei sovi unohtaa lauseen lopusta.

Halutessasi nosta volumea päätteestä, KOSKA se yleensä korostaa vähän ala- ja yläpäätä.

Nyt menen ehkä nukkumaan...
GIGO
tinde
28.09.2008 00:56:07

Niin että sua sitten v***tti ihan koko sivun vastineen verran se, että kommentoin kolmella rivillä alkuperäisen postauksen rakennetta?

Jep jep, rock´n´roll vaan...
loosah
28.09.2008 11:46:53
Niin että sua sitten v***tti ihan koko sivun vastineen verran se, että kommentoin kolmella rivillä alkuperäisen postauksen rakennetta?

Ei mua v***tanu yhtään. Olin vaan väsynyt ja pikkunäppärällä tuulella. Kirjoituksesi kitaran äänityksestä oli muuten täyttä asiaa.
GIGO
dewil
28.09.2008 13:24:01

Taas kerran nostaisin tärkeimmiksi loppusoundiin vaikuttaviksi asioiksi:
1.) Soundi lähtee näpeistä.
2.) Ja tutuista kunnossa olevista kamoista.

Jos kitaraa/rumpuja/laulua tms. hipelöi vähän sinnepäin, ei lopputuloksesta saa kalleimmallakaan kompuralla ja nauhasaturaatiolla muuta, kuin ylikompressoitua hipelöintiä.

Ja jos sä et saa kamoistas ulos haluttua soundia, et sä saa sitä nauhallekaan.
Kahden tonnin kitara/rummut jne... kunnon kielisetillä/kalvoilla... ja säädöillä soundaa lähtökohtaisesti ihan eriltä, kuin kahden sadan aloittelijan setti. Toisaalta kahdenkymmenen tonnin settikin voi kuulostaa ihan paskalta, jos muusikko ei hallitse itsevarmasti soitintaan.
Kolmantaalta taas kova soittohenkilö saa asiallista jälkeä paskoistakin kamoista.

Sitten kun nää osa-alueet on kunnossa, on itse äänitys maailman helpointa puuhaa.
Mikki vaan vähän sinnepäin, niin se on siinä. Sit kun halutaan vielä parempaa "ameriikan" soundia, niin pitää vähän tietää äänitysvehkeistäkin ;)
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)