Aihe: Nauhaton basso
1
Ihan-sama
24.09.2008 19:45:32
Oon jo pidemmän aikaa suunitellut nauhattoman basson hankkimista. Mitä asioita kannattaisi ottaa huomioon ennen kun laittaa rahat menemään? Ja oisko hyviä ehdotuksia siitä mikä basso kannattaisi ostaa?

http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=251582

Miten ois tuo? Onko hinta&laatusuhde kohdallaan? Vähän on kyllä kallis, jos miettii mun budjettia(n. 1500), mutta mitäs pienistä..
MPU
24.09.2008 20:35:20
Uskoisin että pienemmälläkin summalla löytyy varsin hyviä nauhattomia.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
JussiKoo
25.09.2008 09:12:22
En tiedä nauhattomista mitään, mutta tuo oli soittotuntumaltaan ihan kelvon oloinen peli. Käy testaamassa erilaisia, niin löydät mieleisesi. Viisaammat kertokoon, onko niissä jotain nauhallisista poikkeavia "sudenkuoppia".

http://www.soundstore.fi/product_in … id=20ca82bad75848f7495bf505ec81fc5b
Muusikonrenttu
26.09.2008 03:16:54

En tiedä nauhattomista mitään, mutta tuo oli soittotuntumaltaan ihan kelvon oloinen peli. Käy testaamassa erilaisia, niin löydät mieleisesi. Viisaammat kertokoon, onko niissä jotain nauhallisista poikkeavia "sudenkuoppia".

http://www.soundstore.fi/product_in … id=20ca82bad75848f7495bf505ec81fc5b

Mulla on tosta riisuttu vasuriversio ja sillä vetää ihan mielellään.
Tota oikeakätista testailin liikkeessä ja tein saman tien tilauksen vasurista.
Aika vintage..
Varaani
26.09.2008 09:52:32
Itse ostaisin jonkin halvemman nauhattoman, tai sitten edullisen perusbasson mikä miellyttää itseä, mistä repisi nauhat pois.
Ellei sitten ole ihan varma että nauhaton on itselle SE juttu.
On aika eri peli soitella, eikä sitä itse heti keikalle nauhattoman kanssa mennyt...
balzary
26.09.2008 10:00:57

Tämä oli mun mielestäni oiken mukava soundiltaan ja tatsiltaan. Liekö sulla sitten viiskielinen kiikarissa ollenkaan...

http://www.kitarapaja.com/pics/bnevi1.jpg
Volle
26.09.2008 11:15:54
Mäkin ostin halvahkon nauhallisen ja nypin nauhat pois, kun ei Tampereen kaupoista löytynyt nauhattomia, jotka olisivat olleet sopivan hintaisia. Itse asiassa niitä kalliitakaan ehdokkaita ei ollut kovin montaa.

Nauhojen irrottamisen lisäksi - jonka muuten toteutin Hackman Savonia -veitsellä - nauhojen kolot piti täyttää ja kaula hioa tasaiseksi, missä oli toki oma pikku puuhastelunsa, mutta ei siinä hirveän montaa tuntia muistaakseni mennyt. Tohonhan jäi sitten myös "apupyörät" eli raidat nauhojen kohdalle. Ainakin alkuun ne auttavat kummasti soiton vireisyydessä. Kaikissa kaupallisissa versioissa ei niitä ole.

Jälki ei ollut omassani ihan parasta mahdollista, sillä otelaudasta lohkesi muutamia paloja. Muutoin olen ihan tyytyväinen ja soitettavuuskin on ihan kohdallaan. En silti ole tällä harjoittelulla vielä uskaltanut mennä keikalle nauhatonta otelautaa tuijottamaan.
Ihan-sama
26.09.2008 15:10:19
Kiitoksia kaikille vastauksista. :) Olen siis testaillut jonkin verran nauhattomia noissa liikkeissä ja vaatihan se toki jonkin verran totuttelua. Pitää olla paljon tarkempi siitä mihin sen sormen laittaa. En usko, että tottuminen veisi kovin paljon aikaa, koska oon selloakin sahaillu aika monta vuotta...

Olisi tarkoitus tässä lähiaikoina mennä nyt sitten Sound Storeen vähän kokeilemaan, miten toi Fenderin Jazz basso sopii kouraan :D
Olen myös soittanut muutamalla viisikielisellä bassolla, mutta jotenkin tuntuu vaan siltä, että siinä ois jotain ylimääräistä...
timppa67
26.09.2008 17:09:23 (muokattu 26.09.2008 17:10:32)
Mulla homma meni silleen; että sain Faijalta WarwickRockBassHalpisViiskieliCorvetteNauhattoman kun ukolla ei vissiin kärsivällisyys riittänyt.. Alkuun olin ihan hukassa vireisyyden kanssa mutta homma haastavuudessaan kiinnosti enemmän ja enemmän.. en varmaankaan "ominpäin" olis kuunaan moista luuttua hommannu mutta nyt todella diggailen.. Jossain vaiheessa ajattelin normi Fretless Jatsarin hommata... totuuden nimissä myönnettäköön etten keikoille ole rohjennut tommosta ottaa,, lähinnä himaleluna mulla.. Nauhattomassa on kuitenkin "jotain" ostaostaosta... siis mikä; viisaammat kertokoot,, Varsinkin Jäsen absqua on oikea mies "neuvomaan"
blessed
26.09.2008 18:24:55

Jos kerran varaa on ja nauhattoman haluat, niin osta kerralla kunnollinen. Tietenkin, jos kyse on vain kokeilunhalusta, niin osta käytetty ja joku perusmalli (nauhattomia tuntuis olevan vaikeampi jälleenmyydä pienemmän ostajakunnan takia).

Sun budjettiin mahtuis muuten myös erään tsekkiläisen bassonrakentajan sun omilla spekseillä tekemä custom basso. Aloitusviestistä päätellen muodon ei nähtävästi tarvitse perus fender kopio kuitenkaan olla, joten suosittelen tätäkin vaihtoehtoa harkitsemaan.
Satis
26.09.2008 23:25:46
Näin vähän off topicina ajattelin ketjuun tunkea kysymyksineni. Eli, jos haluaisin vaikka toisesta omasta 5-kielisestäni tehdä nauhattoman, niin mitä mun pitäisi osata huomioida? Olen jostain kuullut, että ruusupuinen otelauta tuppaisi menemään lommoille, jos ottaa nauhat veks. Molemmissa sattuu olemaan sellaiset otelaudat. Olisiko siis syytä ostaa kerralla kunnon nauhaton basso vai saisiko jommasta kummasta ihan ok pelin? Itselläni siis Fenderin MIM sekä Yamahan 5-kieliset bassot.
"Go and boil your bottoms, you sons of silly persons"
Kieppi
26.09.2008 23:36:39
"Nauhojen poisto" -threadista löytyy monenlaisia kokemuksia. Se on tällä palstalla pysyvänä ketjuna juurikin siksi, että ohjeet ja kokemukset löytyisivät samasta paikasta ilman valtavaa etsimistä.
Kalamies #10 >-)))>. Last.fm
"Beer is proof that God loves us and wants us to be happy." -Benjamin Franklin-
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)