Aihe: Gibson Southern Jumbojen ero
1
Eki C
07.09.2008 12:02:33
Näitähän on kaksi mallia: True Vintage ja Modern Classic. TV on 3-400 euroa kalliimpi, mutta ainakaan paperilla todellisia eroja ei olennaisissa materiaaleissa ym. löydy. MC:ssä on lisäksi aktiivielektroniikka, joten luulisi sen olevan kalliimpi. Voiko hintaero johtua vain TV:n Gotoh tunereista, Madagascar Rosewood tallasta ja paremmasta laukusta vai onko näiden mallien välillä jotain (soitto)laadullisesti merkittävää eroa TV:n hyväksi? Olen päässyt kokeilemaan vain MC mallia.

Toinen (mielipide)tiedustelu: Koska olen hankkimassa lyhytskaalaisempaa kitaraa, vaihtoehtona voisi olla myös Martinin 000-28 EC. Miten mielestänne tämä Clapton Martin asettuu noihin Gibsoneihin verrattuna?
Cujo
07.09.2008 12:15:20
Toinen (mielipide)tiedustelu: Koska olen hankkimassa lyhytskaalaisempaa kitaraa, vaihtoehtona voisi olla myös Martinin 000-28 EC. Miten mielestänne tämä Clapton Martin asettuu noihin Gibsoneihin verrattuna?

Mie en tiiä mihin se sijoittuu, mutta pakko sanoa, että on ehkä ollut hienoimpia kitaroita, mitä mie olen koskaan soittanut ja ennen kaikkea tosi miellyttävä soittaa. Noin siis parin rimputtelukerran perusteella, itsellänihän ei moisiin ole varaa : D
"If I never meet you in this life,
let me feel the lack."
flattopguitar
08.09.2008 13:42:41
Näitähän on kaksi mallia: True Vintage ja Modern Classic. TV on 3-400 euroa kalliimpi, mutta ainakaan paperilla todellisia eroja ei olennaisissa materiaaleissa ym. löydy.

En ole päässyt koittamaan kitaraa, mutta olen lukenut Modern Classic/TV vertailuja jonkun verran ja suosittelen ostamaan tuon TV:n jos vain rahat riittävät. Eroja on nuo mainitsemasi jutut, lisäksi tukirimoitusta on jonkun verran muokattu TV:ssä paremmaksi. Myös ulkonäöllisesti TV mallit ovat lähempänä vintagea kuin Modern Classicit. Laatu tietenkin heittelee Gibsonilla kitarasta toiseen, mutta taatusti paremman kitaran löytää TV-sarjasta helpommin.

Martineiden soundi on ihan erilainen kuin Gibsoneissa, lisäksi 000 on paljon pienempi kitara kuin Southern Jumbo. Hyvä kitara tuo Martinkin, mutta erilainen, eikä niitä voi minusta verrata keskenään.
Eki C
13.09.2008 19:57:12
Laatu tietenkin heittelee Gibsonilla kitarasta toiseen, mutta taatusti paremman kitaran löytää TV-sarjasta helpommin.

Onko Gibsonilla tämä "laadun heittely" jotenkin yleisempää kuin muilla huippumerkeillä?
Itse olen viime aikoina taipunut ajattelemaan, että voisin ostaa jopa akustisen kitaran kokeilematta kyseistä yksilöä ( siis netin kautta), kun kyseessä on Martinin, Gibsonin tms:n kaltainen merkki, jonka pitäisi olla tasaisen ja tinkimättömän laadun tae.
Turder
14.09.2008 18:30:04
Itse olen soitellut ainoastaan noilla 2000-luvulta peräisin olevilla Gibsonin akustisilla, tai siis ainoat Gibsonit, mitä olen testannut/soittanut, ovat lähes poikkeuksetta 2000-luvulta :) Näissä ainakin laatu on ollut todella hyvä. Esim. silloin kun ostin oman niin testasin kaikki liikkeen Gibsonit ja ei kyllä muistu mieleen heikkoja kohtia. Yhdessä J-45:ssa oli hieman tukkoisempi soundi kuin muissa samanlaisissa mutta voi johtua jo esim. kielistä tai lojunut pitkään liikkeessä soittamattomana.

Toisaalta omasta hajosi alkuperäinen satula reilun vuoden jälkeen. Alkoi vaan murenemaan kielen mukana kun viritti. Oliko sitten huonosta erästä tms mutta lopulta mureni aivan käsiin. Pikkurahalla sai kuitenkin käsintehdyn luusatulan ja rokkaa siltä osin todella hyvin. Tuli tässä kirjoittaessa mieleen, että enpä kokeillut takuuta ollenkaan saatikka ottanut yhteyttä Gibsoniin. Olisi ollut mielenkiintoista testata sitäkin käytännössä ja mitä olisivat sanoneet tuosta viasta.

Mutta kyllä näiden uusien kohdalla uskaltaisin tilata Gibsonin kokeilematta.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)