Jazz2 05.09.2008 22:23:53 | |
---|
Mitä mieltä olette, auttaisiko silmät kiinni soittaminen sävelkorvan kehittämisessä? Näköaistin deaktivoinnin seurauksena varmaankin korva alkaa tarkentua, koska täytyy suunnistaa instrumentissa korvan avulla eikä visuaalisesti niinkuin normaalisti. |
hapan 05.09.2008 22:25:44 | |
---|
Välillä kun fiilistelee silmät kiinni, niin tulee soitettua ihan siedettävääkin tavaraa. Johtunee just siitä, että silloin kuuntelee ja keskittyy "hiukan" eri tavalla. Ja tämä siis selvinpäin. |
Me aina välillä tehdään tätä bänditreeneissä. En tiedä onko siitä mitään apua, mutta saa ainakin ennen keikkoja viimeisissä treeneissä vähän varmemman olon. Tietää sitten, ettei livenäkään tarvii kokoajan kytätä sitä otelautaa. OSTAKAA MESAN ROADSTER!!! |
Joulupukkijormala 06.09.2008 12:11:28 | |
---|
Jep, näkö vie jotain 30% aivoista, joten auttaa se. Itsellä tulee välillä sellanen kauhee jäätynyt kasittunut katse, tuiotan vain seinään ja lähtee ihan hullua settiä. Sinulle on annettu yhteensä 16 plussaa. |
-J.- 06.09.2008 18:29:54 | |
---|
Sehän on parempi kun soittaa silmät kiinni niin ei nää kaikkia tekniikka virheitä mitä koko m-net on sinun soitossassi haukkunut. Khamoun evripadi lets tuusimuusii.... |
Progressor 06.09.2008 19:18:40 (muokattu 06.09.2008 19:20:26) | |
---|
Minulle käy toisinaan niin, että jotakin vaikeaa komppia soittaessani silmät menevät itsestään kiinni. Rumpalin voi tosin olla helpompaa soittaa silmät kiinni kuin kitaristin tai kosketinsoittajan. Se, joka ei tiedä mitään ja tietää, ettei tiedä mitään, on viisaampi kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä, ettei tiedä mitään. S.M.A.K. |
kingdom 06.09.2008 19:36:04 | |
---|
Tuli mieleen, ala-asteella liikunnanopettajani kysyi minulta "etkös sinä Matti soita pianoa". Vastasin myöntävästi. "Osaatko soittaa silmät kiinni?". Ihmettelin tätä jatkokysymystä. Kai sellaiset jotka ei soita mitään pitää sitä erikoisena taitona. Mut joo, tuntuu ihan loogiselta että jos näköaisti vedetään pois pelistä niin muut aistit saa enemmän huomiota. |
aoi 06.09.2008 20:56:00 | |
---|
Mie soittelen silloin tällöin täysin pimiässä huoneessa, jolloin ei nää mittään vaikka ei oliskaan silmät kiinni. Olen huomannu että niin kauan kun pysyy samassa asemassa nii sormet menee ihan sen kummempia miettimättä oikeisiin kohtiin. Vasta ku pitää liukua ylemmäs tai alemmas nii sitten suunnistan tunto- ja kuuloaistin varassa... Ei kovin kehittävää korvan kannalta, tai korva ei pääse oikein kehittymään. Paitsi jos improvisoi tai soittaa jotain kuulomuistista, jotain sellaista mitä ei ole ennen soittanu. |
Joulupukkijormala 06.09.2008 22:29:28 | |
---|
Tuli mieleen, ala-asteella liikunnanopettajani kysyi minulta "etkös sinä Matti soita pianoa". Vastasin myöntävästi. "Osaatko soittaa silmät kiinni?". Ihmettelin tätä jatkokysymystä. Kai sellaiset jotka ei soita mitään pitää sitä erikoisena taitona. Mut joo, tuntuu ihan loogiselta että jos näköaisti vedetään pois pelistä niin muut aistit saa enemmän huomiota. Multa kysy joskus kaveri tuota. Juteltiin jotain kitaroista nii kaveri kysy "osaatko muuten soittaa silleen että et kato sitä soittoos?" Mulla se itseasiassa luonnistuu usein paremmin kuin katsomalla, varsinkin plekukättä tuijottaessa menee sekaisin. Sinulle on annettu yhteensä 16 plussaa. |
Wahi 06.09.2008 22:41:18 | |
---|
Multa kysy joskus kaveri tuota. Juteltiin jotain kitaroista nii kaveri kysy "osaatko muuten soittaa silleen että et kato sitä soittoos?" Mulla se itseasiassa luonnistuu usein paremmin kuin katsomalla, varsinkin plekukättä tuijottaessa menee sekaisin. Joo, yks kaveri hehkutti kuinka hyvä Hendrix on ku ei kato ees otelautaa soittaessa :D Jos ei itse harrasta musiikkia niin se vaikuttaa varmaan tosi hyvältä soittajalta jos osaa silmät kiinni soittaa. Eipä tuo nyt niin vaiketa ole, riippuu tietenkin ihan mitä soittaa. Itse ainakin pystyn ainakin sellaisella kitaralla jolla on pidemmän aikaa soittanut niin että on "oppinut" sen kitaran tuntuman täysin. Shine on you crazy diamond |
Askorbiinihappo 06.09.2008 23:27:48 | |
---|
Joo, yks kaveri hehkutti kuinka hyvä Hendrix on ku ei kato ees otelautaa soittaessa :D Jos ei itse harrasta musiikkia niin se vaikuttaa varmaan tosi hyvältä soittajalta jos osaa silmät kiinni soittaa. Eipä tuo nyt niin vaiketa ole, riippuu tietenkin ihan mitä soittaa. Itse ainakin pystyn ainakin sellaisella kitaralla jolla on pidemmän aikaa soittanut niin että on "oppinut" sen kitaran tuntuman täysin. Sama. Kyllä jos on jonkun biisin vetänyt sata kertaa tutulla kitaralla, niin kyllä yleensä se 101. kertakin menee nappiin, vaikka silmät sidottuna, heh. I laugh under the weeping moon l
"pari kuukautta sitten vielä pidin dimmu borgirista, enää ei tule kuunneltua koska siinä on niin paljon "taukoja" joissa juuri otettu vauhti hidastuu melodiseksi:(
olen siirtynyt nopeampaan musiikkiin:L" -Grindår- |
Azlak 07.09.2008 16:51:17 | |
---|
Varsinaisesti silmät KIINNI en välttämättä soita (vaikkakin joskus ku oon oikein väsynyt ja silmät menee kiinni väksisinkin mut silti tekee mieli soittaa. siin on ihan siisti fiilis olla vähä puoliunessa ja soittaa samaan aikaan.. kunnon koomailua ;) mutta monesti aina ihmetytän ystäviäni että samalla kun soitan saatan tuijottaa ikkunasta ulos tai jutella siinä samalla frendin kanssa katsoen häntä silmiin ilman mitään ongelmia (rytmissäkin pysyy) Silmät kiinni tavallaan "näkee" ne koskettimet mielessään (en tiedä päteekö tämä muihinkin soittimiin sitten), joka auttaa äänen tunnistamisessa. Itse pystyn yhdistämään äänen samantien johonkin koskettimeen.. |
Mikaelo 07.09.2008 19:22:44 | |
---|
Mä oon soittanu parhaat juttuni korvat kiinni. Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41 |
BobHope 07.09.2008 20:12:21 | |
---|
Jos sen biisin osaa silmät auki hyvin niin eipä se kovin paljon vaikeampaa ole soittaa silmät kiinnikään. Varsinkin kun puhutaan tutusta soittimesta. Jotkut parin oktaavin hypyt saattaa silti tehdä tiukkaa... Hiljaiset askeleet kaikuvat syvissä vesissä. Tunteja laskien kulkee hämärä varjoina. |
rintapek 07.09.2008 21:08:55 | |
---|
Haittaristi ny ei edes näe mitä se vasen käsi tekee. Näppituntumalla, sano. One kind of music only - the good kind |
sellisti 07.09.2008 21:09:33 | |
---|
Esityksessä tuntuu usein luontevimmalta pitää silmiä kiinni - olettaen että biisiä soittaa ulkoa, heh. Otelautatuntumaan se ei vaikuta (puhun nyt siis sellonsoitosta), auttaapa ennemmin jopa keskittymään paremmin sävelpuhtauteen, äänenlaatuun ym. juttuihin, jopa tulkintaan. Eikä mene huomio muualle kun ei tarvi miettiä että missä sitä katsettaan pitäisi. Eipä tuota monikaan ole ihmetellyt. "Musiikki ei ole sitä mikä soi. Musiikki on sitä, miksi se mikä soi, soi niin kuin se soi silloin kun se soi." (Leif Segerstam) --- "Musiikki on kuin huumori. Toisille sitä ei kannata selittää, toisille ei tarvitse." (Kari Suomalainen) |
Rotuvaari 08.09.2008 00:13:36 | |
---|
Tämän ketjun innoittamana kokeilin soittaa silmät kiinni ensimmäistä kertaa koskaan. Mitenkö kävi? Kerron heti jahka kirjahylly on nostettu takaisin pystyyn, lasinsirpaleet kerätty lattialta, kissa haudattu, kitara irroitettu televisiosta ja naapurin akalle maksettu ensimmäiset elatusmaksut kunhan kakara ensin saadaan maailmaan. Että kiitos vaan en muuten varmaan enää kuuntele vinkkejänne. Saatana. Eihän jumalauta autoakaan ajeta silmät kiinni, jessus sentään. Oonks theillää Johann Sebastian Bachia tai Ludwig van Beethouvvennii? |
ode47 08.09.2008 00:54:06 | |
---|
Mitäs sinä oot oikeen soittanu? Ei kai edes tuuban soitosta tule tollasta kaaosta, paitsi jos naapuri hakkaa päätään seinään, kirjahylly kaatuu sen seurauksena joka tönäisee sinut telkkaria päin kitara toisessa kainalossa.. |
gasser 08.09.2008 04:56:08 | |
---|
Tuosta silmät kiinni soittamisesta en niin tiijä, mutta puhuminen on mulle täysin mahdotonta siloin, kun näplyttelen ääniä soittimesta. Ei vaan pysty. Tuijotan vaan takaisin lasisin silmin. Eli öögat auki etenen. kai? -?- |
Thomy 08.09.2008 09:22:16 | |
---|
Kaikkein kovimmilla soittajilla menee joskus silmät kiinni, kun tunnelataus pääsee niskan päälle. Silloin liikutaan vaarallisilla vesillä. Omalla kohdallani silmien ummistaminen ei tule kysymykseen, koska saattaisin epähuomiossa osua mustiin koskettimiin... |